
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest częścią B. z siedzibą w (…).
Jednostki zarejestrowane są pod wspólnym numerem NIP i REGON.
B. pomimo wspólnych danych rejestracyjnych jest jednostką samodzielną pod względem prowadzonej działalności na terenie (…) i Województwa (…), w tym zawartych kontraktów z (…).
W zakresie podatku dochodowego B. rozlicza się łącznie w (…).
B. zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT pod wspólnym numerem NIP: (…).
B. prowadzi m.in. działalność diagnostyczno-leczniczą oraz profilaktyczną w zakresie rozpoznawania i leczenia nowotworów złośliwych. Przyjmuje chorych ze zdiagnozowanym nowotworem lub jego podejrzeniem, prowadząc diagnostykę wstępną i pogłębioną oraz kompleksowe leczenie: chirurgiczne, napromienianiem (radioterapia) i leczenie systemowe, w tym spersonalizowane, oparte m.in. na diagnostyce molekularnej. Wysoko wykwalifikowany zespół specjalistów i naukowców Instytutu zajmuje się diagnostyką i leczeniem raka. B. jest na terenie (…) ważną placówką udzielającą tak kompleksowych świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia nowotworów, zarówno diagnostycznych, jak i terapeutycznych w dziedzinie (...). B., jako jedyny w kraju, w ramach kontraktu z (…), realizuje radioterapię z zastosowaniem wiązek protonowych poza narządem wzroku przy współpracy z Instytutem (…).
W ramach przedmiotu działalności B. świadczy głównie usługi opieki medycznej w ramach działalności leczniczej, które są zwolnione od podatku od towarów i usług VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 Ustawy VAT, tj. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Jedynie nieznaczną część działalności stanowią usługi opodatkowane podatkiem VAT m.in: wynajem pomieszczeń, badania kliniczne, sterylizacja narzędzi.
B. na podstawie zawartej (…) r. z Urzędem (…) jest beneficjentem projektu pn. (…).
B. posiada prawo do dysponowania nieruchomością objętą inwestycją, co jest kluczowym zasobem materialnym warunkującym realizację projektu.
Zgodnie z podpisaną Umową głównym celem projektu jest podniesienie jakości oraz zwiększenie kompleksowości udzielanych świadczeń w ramach AOS (…) oraz w trybie jednego dnia. W wyniku realizacji projektu powstanie nowa powierzchnia terapeutyczna poprawiająca warunki funkcjonalno-użytkowe. Wpłynie to bezpośrednio na stanowiska do podawania chemioterapii w trybie jednodniowym, wymagające nadzoru lekarskiego nad pacjentem i będą zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie oddziału klinicznego. Działania te będą skutkowały sprawniejszą obsługą pacjenta, większą wydajnością miejsca i personelu, co realnie przełoży się na zwiększenie liczby obsłużonych pacjentów w trybie jednodniowym (wzrost liczby świadczeń zdrowotnych). Dzięki lepszemu wykorzystaniu powierzchni w poszczególnych poradniach wzrośnie możliwość realizacji większej ilości świadczeń zdrowotnych i poprawi się ich dostępność, m.in. nastąpi skrócenie kolejek oczekujących do pracowni diagnostycznych oraz poradni ambulatoryjnych w celu diagnozowania i leczenia pacjentów onkologicznych.
W przypadku leczenia onkologicznego, istotnym rezultatem realizacji celu będzie poprawa skuteczności i bezpieczeństwa terapii, wydłużenie życia w zdrowiu, w tym przybliżenie się do wskaźników europejskich w zakresie 5-letnich przeżyć chorych na nowotwory mające największy udział w strukturze zgonów w Polsce, a które są leczone i diagnozowane w B. w największej liczbie. Projekt wpłynie także na możliwość wprowadzenia na większą skalę stosowanych obecnie zabiegów endoskopowych.
Nastąpi poprawa czasu oczekiwania (skrócenie) na realizację świadczeń opieki zdrowotnej, co ma szczególnie istotne znaczenie w przypadku chorób onkologicznych.
Głównymi odbiorcami projektu są pacjenci, którzy korzystają i będą korzystać ze świadczeń medycznych w B.
B. w związku z realizacją projektu poniesie w szczególności nakłady na: modernizację Przychodni (…) w tym wyodrębnienie centrów doskonałości leczenia nowotworów złośliwych czyli tzw. „unitów narządowych” z zapewnieniem kompletności funkcjonalnej, prace budowlane we wszystkich gabinetach i poczekalniach oraz pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych i socjalnych, prace budowlane związane z przebudową i wykorzystaniem powierzchni po ADM na nowe poradnie. Nadbudową nad istniejącą częścią PP w technologii lekkiej z dużą ilością doświetleń, przeszkleń. Wydatki na zakup aparatury medycznej w tym m.in.: aparat RTG, aparaty USG wielozadaniowe, wózki inwalidzkie, fotele do podawania cytostatyków, pompy infuzyjne objętościowe, gastroskopy zabiegowe do zabiegów endoskopowych, centrala monitorująca funkcje życiowe pacjentów z kardiomonitorami, lampy zabiegowe, ssaki chirurgiczne, wagi medyczne, aparaty do drenażu, aparaty do elektroterapii, lampy do naświetlań.
Główny cel i zakres wykonanych prac w ramach realizacji projektu będzie wykorzystany wyłącznie do prowadzenia działalności leczniczej. Poniesione wydatki przyczynią się do podniesienia jakości świadczonych usług medycznych.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powstałe efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Projekt służyć będzie wyłącznie świadczeniom zdrowotnym i usługom powiązanym zwolnionym z VAT. Efekty dokonanych remontów, modernizacji i zakupów będą służyły do wykonywania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez B., który jest podmiotem leczniczym.
Tym samym, efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które są ustawowo zwolnione od podatku VAT, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT.
W budżecie projektu B. wykazał, że poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu są „wydatkami kwalifikowanymi” w wartości brutto, ponieważ B. nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.
Wymogiem wynikającym z podpisanej umowy na ww. dofinansowanie, jest dostarczenie od właściwego organu, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) o możliwości odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu.
Pytanie
Czy B. będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, B. nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu pn. (…).
Zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, z uwagi na ich wykorzystywanie wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych. Tym samym, nie będzie możliwe obniżenie należnego podatku VAT o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących dokonane zakupy oraz wykonane usługi. W rezultacie wszystkie wydatki ponoszone w ramach projektu kosztem kwalifikowalnym w wartości brutto.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2025 r. poz. 775; zwanej dalej ustawą): w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w zw. z art. 87 ust. 1 ustawy: wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. Ustawy: Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nie przysługuje B. prawo do odzyskania kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy (brak prawa do odliczenia kwoty podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektów medycznych) potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydane w analogicznych stanach faktycznych, np. pismo z 3 lutego 2025 r., 0112-KDIL1-1.4012.824.2024.1.DS; pismo z 14 stycznia 2025 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.805.2024.1.EK; pismo z 7 stycznia 2025 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.747.2024.2.AA; pismo z 16 grudnia 2024 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.584.2024.1.ASZ; pismo z 15 listopada 2024 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.614.2024.1.AA; pismo z 11 września 2024 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.432.2024.1.TK; pismo z 9 stycznia 2024 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.754.2023.1.WL.
Dodatkowe informacje. Informacja o zakresie rozstrzygnięcia. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który został przedstawiony i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W analizowanej sprawie wątpliwości sprowadzają się ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją za pośrednictwem NP. projektu (…).
Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizowanym projektem, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z okoliczności sprawy wynika, że B. oraz Państwo zarejestrowani są pod wspólnym numerem NIP i REGON. B. zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT pod wspólnym z Państwem numerem NIP.
B. pomimo wspólnych danych rejestracyjnych jest jednostką samodzielną pod względem prowadzonej działalności na terenie (…) i Województwa (…) w tym zawartych kontraktów z (…) Funduszem.
Główny cel i zakres wykonanych prac w ramach realizacji projektu będzie wykorzystany wyłącznie do prowadzenia działalności leczniczej. Poniesione wydatki przyczynią się do podniesienia jakości świadczonych usług medycznych. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt służyć będzie wyłącznie świadczeniom zdrowotnym i usługom powiązanym zwolnionym od podatku VAT. Efekty dokonanych remontów, modernizacji i zakupów będą służyły do wykonywania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez B., który jest podmiotem leczniczym. Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które są zwolnione od podatku VAT, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Zatem należy wskazać, że w analizowanym przypadku towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu (…) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(…).
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie informuję, że kwestia zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy dla świadczonych przez B. usług nie była analizowana i niniejsza interpretacja nie zawiera rozstrzygnięcia w tym zakresie, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem zapytania. Podana w opisie sprawy informacja, że „nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych” została przyjęta jako element stanu faktycznego.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
