Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.818.2025.1.RG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, w części realizowanej przez Województwo ….

Uzupełnili go Państwo z pismami z 13 sierpnia 2025 r. (data wpływu) i 10 września 2025 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (przedstawiony ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 10 września 2025 r.)

Województwo … będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest Partnerem Regionalnym projektu pn. „…”, realizowanego w ramach programu (...); działanie (...). Projekt jest realizowany we współpracy z Województwem …, które jest Liderem projektu oraz Województwem … – Partnerem Regionalnym.

Celem głównym projektu jest (...)

Cel główny wynika z celów szczegółowych, do których należą: (...)

Efektem realizacji projektu będzie powstanie produktu turystycznego …, na który złożą się: (...). Przedsięwzięcie pozwoli na rozszerzenie i zróżnicowanie oferty turystycznej regionu, poprzez rozwój turystyki zrównoważonej, wykorzystującej „miękką” mobilność, opartej na lokalnym dziedzictwie kulturowym i naturalnym obszarów położonych (...).

Koszty całkowite projektu wynoszą ok. … mln zł, z czego dofinansowanie będzie stanowiło 85%, a wkład własny 15%.

Projekt realizowany będzie przy zaangażowaniu regionalnych i lokalnych partnerów w formie partnerstwa w rozumieniu art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079, dalej Ustawa Wdrożeniowa). Beneficjentami projektu będą jednostki samorządu terytorialnego położone ....:

-Wnioskodawca i Partner Wiodący projektu: …;

-województwa - partnerzy (Partnerzy Regionalni): Województwo … oraz Województwo …;

-podmioty - partnerzy z terytoriów województw - partnerów (Partnerzy Lokalni): (...).

Województwa posiadają osobowość prawną i funkcjonują na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566). Do ich zadań należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 11) ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

Gminy posiadają osobowość prawną i wykonują określone ustawami zadana publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.).

Według art. 7 ust. 1 pkt 10) tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym między innymi w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wnioskodawca i Partnerzy, jako jednostki samorządu terytorialnego, są uprawnieni do ubiegania się o dofinansowanie z Działania (...) w ramach programu (...).

W celu realizacji projektu partnerzy regionalni i lokalni zawarli Umowę o Partnerstwie, która zgodnie z art. 39 ust. 9 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079) określa:

-przedmiot umowy,

-prawa i obowiązki stron,

-zakres i formę udziału poszczególnych partnerów w projekcie, w tym zakres realizowanych przez nich zadań,

-partnera wiodącego uprawnionego do reprezentowania pozostałych partnerów projektu,

-sposób przekazywania dofinansowania na pokrycie kosztów ponoszonych przez poszczególnych partnerów projektu, umożliwiający określenie kwoty dofinansowania udzielonego każdemu z partnerów,

-sposób postępowania w przypadku naruszenia lub niewywiązania się stron z porozumienia lub umowy.

Zakres projektu obejmuje szereg działań zmierzających do stworzenia ponadregionalnego produktu turystycznego – (...), którego powstanie przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego społeczności lokalnych w (...).

Do głównych działań przewidzianych do realizacji w ramach projektu należą:

I.          Działanie 1. Przygotowanie dokumentacji projektu:

1.Opracowanie Standardów architektonicznych miejsc podstawowego uprawiania turystyki wodnej w ramach projektu.

2.Przygotowanie dokumentacji na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie, – tj. Koncepcji produktu turystycznego, Badania ruchu turystycznego i Studium wykonalności projektu.

3.Ekspertyza w zakresie weryfikacji prawidłowości formalnoprawnej przeprowadzonej procedury oceny oddziaływania na środowisko (w tym na obszary sieci Natura 2000) oraz skumulowanego wpływu projektu na środowisko w odniesieniu do inwestycji planowanych do realizacji w ramach projektu.

Działanie 1 będzie realizowane przez Partnera Wiodącego - Województwo … oraz przez Partnerów Regionalnych - Województwo … i Województwo …. Obejmuje ono kategorię kosztów - usługi zewnętrzne. Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

II.         Działanie 2. Przygotowanie infrastruktury zintegrowanego produktu turystycznego:

1…

Działanie 2 będzie realizowane przez Partnerów Lokalnych, a w zakresie Oznakowania (...), także przez Partnera Wiodącego – Województwo … oraz przez Partnera Regionalnego - Województwo …. W ramach Działania 2. każda z gmin będąca partnerem projektu będzie realizowała swoje zadanie inwestycyjne obejmujące kategorie kosztów: usługi zewnętrzne (…), środki trwałe/dostawy (…) i roboty budowlane (…).

Każdy z Partnerów Lokalnych (gminy i miasta) będzie realizował działania infrastrukturalne związane z budową infrastruktury turystycznej oraz realizował płatności. Każdy z Partnerów Lokalnych będzie także właścicielem zaplanowanej do wybudowania infrastruktury w ramach projektu. Partnerzy Lokalni potwierdzili w formie oświadczenia osoby upoważnionej do reprezentowania Partnera, że w ramach przedmiotowego projektu nie przewidziano budowy/zakupu środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych, które miałyby być udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu. Części oznakowania (...) realizowane i finansowane przez Partnera Wiodącego – Województwo … oraz przez Partnera Regionalnego – Województwo … będą także stanowić element bezpłatnie udostępnianego (...), stanowiąc część oznakowania (...) na całej jego długości.

Ponadto, Partnerzy Lokalni wystąpili do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzyskane przez Partnerów interpretacje indywidualne potwierdzają brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego: (...).

III.        Działanie 3. Działania informacyjno-promocyjne:

1. …

Działanie 3 będzie realizowane przez Partnera Wiodącego - Województwo … - oraz przez Partnerów Regionalnych - Województwo … i Województwo …. Obejmuje ono kategorię kosztów - usługi zewnętrzne.

Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Uczestnictwo w realizowanych wydarzeniach będzie nieodpłatne. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

IV.       Działanie 4. Wdrożenie Produktu Turystycznego oraz komercjalizacja oferty (...):

1.

Działanie 4 będzie realizowane przez Partnera Wiodącego – Województwo … – oraz przez Partnerów Regionalnych – Województwo … i Województwo …. Obejmuje ono kategorię kosztów – usługi zewnętrzne.

Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

V.        Działanie 5. Koszty pośrednie.

W ramach kosztów pośrednich poniesione zostaną wydatki m.in. na:

1.….

Działanie 5 będzie realizowane przez wszystkich partnerów.

Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

Wykonawcy zadań przewidzianych do realizacji zostaną wyłonieni na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Faktury za zrealizowane działania zostaną wystawione na Województwo ….

Planowane do realizacji przedsięwzięcie jest zgodne z celami rozwojowymi dla turystyki, uwzględnionymi w strategiach rozwoju województw, o których mowa w rozdziale 2 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566). Założenia realizacji projektu są zgodne z celami i kierunkami działań strategii terytorialnych i odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby w zakresie wspólnej promocji i budowania produktów turystycznych opartych na potencjale przyrodniczym i kulturowym obszaru.

Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566) samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a planowane przedsięwzięcie zgodnie z art. 14 ust. pkt 11 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566) stanowi zadanie samorządu województwa. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku gmin, o czym mowa w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Efekty realizacji projektu „…” służyć będą wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnot, a za korzystanie z nich nie będą pobierane żadne opłaty.

We wniosku o przyznanie dotacji zostało złożone oświadczenie, iż Województwo … nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, gdyż efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniania nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

Zakres inwestycji realizowanych w ramach projektu należy do zadań własnych Partnerów, którzy są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny np. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane przez Partnerów projektu do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniania odbiorcy końcowemu nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

W konsekwencji Partnerzy realizując projekt nie będą działać jako podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 6 Ustawy, a zakupy dokonywane przez Partnerów w związku z realizacją projektu nie będą służyły Partnerom do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Wniosek i faktury, o których mowa we wniosku dotyczą wyłącznie części projektu realizowanego przez Województwo …. Każdy z podmiotów- partnerów projektu występuje indywidualnie o interpretację podatkową dla realizowanego przez siebie zakresu.

Pytanie

Czy Województwo … w odniesieniu do realizowanych przez siebie zadań związanych z projektem „…” ma możliwość odliczenia podatku VAT biorąc pod uwagę fakt, że na realizację przedmiotowego projektu zostały pozyskane środki finansowe z programu (...), w ramach działania (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

Województwo … w odniesieniu do realizowanych przez siebie zadań związanych z projektem „…” nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniania nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Infrastruktura będzie wykorzystywana przez Województwo do wykonywania zadań własnych Województwa w zakresie kultury fizycznej i turystyki. Poprzez utworzenie Infrastruktury, Województwo umożliwi aktywizację społeczności lokalnej oraz poprawę warunków życia mieszkańców Województwa w zakresie spędzania wolnego czasu. Jednocześnie, korzystanie z Infrastruktury będzie miało charakter w pełni nieodpłatny oraz ogólnodostępny dla wszystkich osób zainteresowanych skorzystaniem z niej. W konsekwencji, Województwo nie będzie osiągało jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania Infrastruktury. Ponadto, Województwo nie planuje zmiany charakteru korzystania z Infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności faktyczne sprawy należy wskazać, iż w ocenie Województwa sposób wykorzystania powstałej Infrastruktury w ramach Inwestycji będzie miał charakter publicznoprawny (niekomercyjny).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Województwa, nie będzie miało ono prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby planowanej Inwestycji, z tego względu, że wydatki poniesione na jej realizację nie będą miały związku z wykonywaniem przez Województwo czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566 ze zm.):

Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.

Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa:

1)    wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,

2)    dysponuje mieniem wojewódzkim,

3)    prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Katalog zadań własnych województwa został określony w art. 14 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – wydatki objęte zakresem pytania poniesione przez Województwo …. będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” finansowanego ze środków pozyskanych z programu (...), w ramach działania (...), w części realizowanej przez Województwo .., ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto zauważenia wymaga, że z przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy Państwa Województwa, natomiast nie wywiera skutków prawnych dla innych partnerów projektu, o których mowa we wniosku.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.