
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pani wniosek z 25 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wpłynął 25 lipca 2025 r. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 27 sierpnia 2025 r. (wpływ 27 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (...), zarejestrowaną w CEIDG. Posiada Pani numer NIP: (...). Jest Pani podatnikiem VAT zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nie jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT-UE.
W (...) 2025 r. zakupiła Pani od spółki A, Irlandia (nr VAT: (...)) następujące towary:
(...)
Zakup został dokonany poprzez sklep internetowy A. Zapłata nastąpiła kartą płatniczą.
Towar został wysłany z terytorium Irlandii do Polski, na adres Pani działalności gospodarczej w (...) .
Otrzymała Pani (...) faktury VAT wystawione przez A, w których wykazano polski podatek VAT w stawce 23%. Faktury zostały wystawione na Pani działalność gospodarczą, zawierają Pani dane identyfikacyjne, adres oraz polski NIP. Na fakturach wskazano ceny netto, kwotę podatku VAT oraz kwotę brutto.
A jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Irlandii. Nie jest zarejestrowane w Polsce jako podatnik VAT czynny. Sprzedawca rozlicza polski VAT w procedurze (...).
Wartość nabytych towarów w 2025 r., łącznie z powyższymi zakupami, nie przekroczyła kwoty 50 000 zł.
Przy składaniu zamówienia podała Pani sprzedawcy swój polski NIP.
Towary objęte wnioskiem ((...)) zostały wysłane z terytorium Irlandii do Polski – a więc z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niż Polska.
Nie przekazywała Pani sprzedawcy odrębnej informacji, że jest podatnikiem VAT zwolnionym. W trakcie składania zamówienia w sklepie (...) podała Pani wyłącznie dane swojej działalności, w tym polski NIP. System sprzedażowy (...) wystawił faktury z naliczonym polskim VAT w stawce 23%.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym, jako podatnik VAT zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.), dokonując zakupu towarów od A z Irlandii, które zostały wysłane z Irlandii do Polski, a sprzedawca naliczył polski podatek VAT w stawce 23% i rozlicza go w Polsce w procedurze (...), powstaje po Pani stronie obowiązek rozliczenia podatku VAT w Polsce zgodnie z art. 9 ust. 1 i art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, w opisanym stanie faktycznym nie powstaje po Pani stronie obowiązek rozliczenia podatku VAT w Polsce.
Na podstawie:
-art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.),
-art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT,
-art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,
uznać należy, że w sytuacji, gdy sprzedawcą jest A z siedzibą w Irlandii, który jest podatnikiem podatku od wartości dodanej i rozlicza polski VAT w procedurze (...), a Pani jest podatnikiem zwolnionym z VAT i wartość Pani wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów w roku podatkowym nie przekroczyła 50 000 zł – obowiązek podatkowy w zakresie VAT ciąży na sprzedawcy, a nie na Pani jako nabywcy.
W konsekwencji, w Pani ocenie, brak jest obowiązku rejestracji do VAT-UE i brak obowiązku samodzielnego rozliczenia podatku VAT w Polsce od opisanych transakcji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
-odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
-wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy:
1.Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
2.Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1)nabywcą towarów jest:
a)podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
b)osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2)dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy:
2)dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:
a)rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
b)podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
c)podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1,
d)osoby prawne, które nie są podatnikami
- jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50 000 zł;
3)dostawa towarów, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju:
a)nie stanowiła u podatnika, o którym mowa w art. 15, albo nie stanowiłaby u podatnika podatku od wartości dodanej dostawy towarów, o której mowa w art. 7, lub stanowiła albo stanowiłaby taką dostawę towarów, ale dokonywaną przez podatnika, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, albo podatnika podatku od wartości dodanej, do którego miałyby zastosowanie podobne zwolnienia, z wyjątkiem przypadku, gdy przedmiotem dostawy są nowe środki transportu, lub
b)stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2;
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 17 ust.1 pkt 3 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Art. 25 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.
W transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) opodatkowaniu podlega czynność nabycia towarów. Aby doszło do transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia usług, musi nastąpić przeniesienie prawa własności, a towar powinien przemieścić się między dwoma krajami członkowskimi. Podatek należny rozliczany jest przez nabywcę towaru w państwie, do którego następuje dostawa towarów. Rozliczenie odbywa się wówczas na zasadach odwrotnego obciążenia. Transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów towarzyszy zawsze lustrzana czynność, wykonywana przez drugą stronę transakcji, tj. dostawa towarów (co do zasady mająca charakter dostawy wewnątrzwspólnotowej).
Jednakże nie wszystkie transakcje polegające na nabyciu towarów od podatnika z innego państwa członkowskiego, które to towary są przemieszczane z innego państwa członkowskiego do Polski, są wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Lista wyłączeń zawarta jest w art. 10 ustawy.
Jednym z tych wyłączeń jest nabycie towarów przez podatnika zwolnionego podmiotowo na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy pod warunkiem, że całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50 000 zł i nie są to nowe środki transportu.
Jak wynika z opisu sprawy jest Pani podatnikiem VAT zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nie jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT-UE. Nabyła Pani towary (inne niż nowe środki transportu) od kontrahenta z Irlandii. Towar został wysłany z terytorium Irlandii do Polski, na adres Pani działalności gospodarczej.
Otrzymała Pani trzy faktury VAT wystawione na Pani działalność gospodarczą (w trakcie składania zamówienia podała Pani wyłącznie dane swojej działalności, w tym polski NIP), które zawierają Pani dane identyfikacyjne, adres oraz polski NIP. Na fakturach wskazano ceny netto, kwotę podatku VAT oraz kwotę brutto. Dostawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Irlandii. Nie jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Sprzedawca rozlicza polski VAT w procedurze (...). Wartość nabytych towarów w 2025 r., łącznie z powyższymi zakupami, nie przekroczyła kwoty 50 000 zł.
Mając na uwadze opisaną sytuację oraz przywołane przepisy, należy stwierdzić, że w tej sytuacji są spełnione wszystkie warunki, które wykluczają opisane przez Panią we wniosku nabycie z grona nabyć stanowiących WNT, tj.:
-jest Pani podatnikiem zwolnionym podmiotowo z podatku VAT,
-nie jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT-UE,
-wartość nabytych towarów w 2025 r. nie przekroczyła kwoty 50 000 zł,
-nabyte towary nie są nowymi środkami transportu.
W związku z powyższym, nie rozpoznaje się opisanego przez Panią we wniosku nabycia jako WNT. Oznacza to zatem, że nie powstaje po Pani stronie obowiązek rozliczenia podatku VAT w Polsce.
Tym samym Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Przedmiotem interpretacji nie była kwestia czy kontrahent irlandzki prawidłowo dokonał dostawy w procedurze (...).
Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pani zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
