Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.546.2025.2.JKU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.546.2025.2.JKU

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2025 r. wpłynął Państwo wniosek z 30 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją działania. Uzupełnili go Państwo pismem z 2 września 2025 r. (wpływ 2 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, jest podatnikiem VAT czynnym – czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, sprzedaży gruntów, budynków, itp.

Gmina ubiega się o dofinansowanie (…).

(…).

Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie 2021-2027 dla projektu pod nazwą: „(…)”.

Jest to zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40) obejmujący sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W ramach ww. zadania faktury będą wystawiane na Gminę.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z projektem „(…)” nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wybudowana infrastruktura nie będzie udostępniana innym podmiotom do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Projekt zakłada realizację 3 zadań:

Pierwsze zadanie to (…). Zadanie to obejmuje ocieplenie ścian zewnętrznych piwnic nad gruntem, ścian zewnętrznych, stropodachu sali gimnastycznej poprzez montaż dodatkowej płyty poliuretanowej (…), stropodachu nad budynkiem szkoły i przedszkola przez usunięcie istniejącej warstwy wełny mineralnej i ułożenie od wierzchu stropu nowej. Wymieniona zostanie stolarka okienna i drzwiowa. Wykonana zostanie modernizacja instalacji elektrycznej oraz wentylacja mechaniczna nawiewno-wywiewna z odzyskiem ciepła. Zadanie obejmuje kompleksową modernizację systemu grzewczego poprzez montaż 4 pomp ciepła.

Do istniejących już paneli fotowoltaicznych na dachu sali gimnastycznej zostaną zamontowane kolejne, których łączna moc nie przekroczy 50 kW. Instalacja będzie podłączona do sieci niskiego napięcia i wykorzystywana na potrzeby Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Energia będzie zużywana na potrzeby własne bez intencji jej komercyjnej odsprzedaży. Montaż paneli fotowoltaicznych zredukuje zapotrzebowanie na energię elektryczną z sieci energetycznej co będzie skutkowało spadkiem kosztów.

Drugie zadanie obejmuje remont podjazdów dla niepełnosprawnych w budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Realizacja tego zadania ma na celu podwyższenie standardów techniczno-użytkowych budynków Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w zakresie poprawy dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami.

Trzecie zadanie obejmuje zakup i montaż tablicy informacyjnej.

Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia rocznego zapotrzebowania na energię cieplną i elektryczną w budynkach Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Celem jego realizacji jest poprawa efektywności energetycznej w Gminie oraz łagodzenie środowiskowych skutków (…) poprzez kompleksową termomodernizację budynków użyteczności publicznej oraz podniesienie świadomości społecznej w zakresie edukacji ekologicznej. (…). Dzięki realizacji tego projektu nastąpi poprawa warunków pracy pracowników ZSP, a także warunków nauki dzieci. Zaowocuje to poprawą jakości świadczonych usług edukacyjnych w Gminie. Działania podjęte w ramach projektu przyczynią się do popularyzacji problematyki efektywności energetycznej wśród mieszkańców Miasta poprzez promocję zrealizowanych dobrych projektów i realizację działań edukacji ekologicznej.

Gmina nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług VAT, ponieważ powstała infrastruktura jest ogólnodostępna i niekomercyjna.

Uzupełnienie wniosku

1.Zespół Szkolno-Przedszkolny jest jednostką organizacyjną – jednostką budżetową.

2.Pytanie: Czy będą Państwo w stanie wyodrębnić wydatki związane z instalacją nowych paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków ponoszonych w związku z przeprowadzeniem robót termomodernizacyjnych budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, remontem podjazdów dla niepełnosprawnych oraz zakupu i montażu tablicy informacyjnej?,

odpowiedź:

„Wyodrębnione koszty:

-nowych paneli fotowoltaicznych – (…) zł netto

-remont podjazdów dla niepełnosprawnych łącznie z remontem całych schodów – (…) zł netto

-zakup i montaż tablicy informacyjnej – (…) zł brutto”.

3.Pytanie: Czy otrzymane przez Państwa faktury związane z realizacją inwestycji w budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego będą dokumentowały łączne wydatki poniesione na zadania wymienione we wniosku, tj.: w ramach zadania pierwszego: termomodernizacja oraz montaż nowych paneli fotowoltaicznych, w ramach zadnia drugiego: remont podjazdów dla niepełnosprawnych oraz w ramach zadania trzeciego: zakup i montaż tablicy informacyjnej, czy też odrębnie dla każdego zadania (w tym odrębnie dla montażu nowych paneli fotowoltaicznych)? Jeśli otrzymają Państwo fakturę dokumentującą łącznie poniesione wydatki, to czy z tej faktury będzie można wyodrębnić wydatki dotyczące montażu nowych paneli fotowoltaicznych?,

odpowiedź:

„Rozliczenie – faktura za montaż nowych paneli fotowoltaicznych, remont podjazdów dla niepełnosprawnych, zakup i montaż tablicy informacyjnej będzie na jednym dokumencie bez wyodrębniania poszczególnych zadań. Nie będzie można wyodrębnić kosztów na podstawie faktur częściowych przewidzianych w toku realizacji”.

4.Pytanie: Jeżeli otrzymają Państwo jedną fakturę dokumentującą wydatki poniesione na zadania wymienione powyżej i nie można wyodrębnić wydatków dotyczących montażu nowych paneli fotowoltaicznych, należy wskazać jaki jest powód braku możliwości wyodrębnienia wydatków dotyczących montażu nowych paneli fotowoltaicznych z ogółu wydatków poniesionych na ww. inwestycję? Dlaczego nie będą poczynione działania mające na celu wyodrębnienie/możliwość ustalenia poniesionych wydatków na montaż nowych paneli fotowoltaicznych?,

odpowiedź:

„Będzie można wyodrębnić poszczególne wydatki na podstawie kosztorysu ofertowego”.

5.Pytanie: Czy realizacja inwestycji odbywa się etapami? Jeżeli tak, proszę szczegółowo opisać poszczególne etapy prac inwestycyjnych oraz to, w jaki sposób będą się Państwo rozliczać z wykonawcą po wykonaniu poszczególnych etapów prac,

odpowiedź:

„Realizacja inwestycji nie będzie realizowana etapami. Jest przewidziany harmonogram robót dostosowany do trybu działalności szkoły.Strony przewidują możliwość wystąpienia dwóch płatności częściowych na następujących warunkach:

·pierwsza transza w roku 2025, w wysokości nie mniejszej niż 7% wynagrodzenia, płatna na podstawie faktury częściowej, po zrealizowaniu co najmniej 7% zakresu robót budowlanych stanowiących przedmiot umowy,

·druga transza w wysokości około 30% wynagrodzenia, płatna na podstawie faktury częściowej, po zrealizowaniu łącznie co najmniej 37% zakresu robót budowlanych stanowiących przedmiot umowy.

·Faktury częściowe wystawione będą w powiązaniu i spójnie z harmonogramem, na podstawie „Protokołów częściowego odbioru robót budowlanych”.

·Rozliczenie końcowe (ostatnia transza) nastąpi fakturą końcową wystawioną przez Wykonawcę na podstawie „Protokołu odbioru końcowego robót”, po wykonaniu całości robót budowlanych.

Łącznie 3 faktury”.

6.Pytanie: Czy montaż nowych paneli fotowoltaicznych będzie wykonywał ten sam podmiot, który wystawi fakturę na realizację inwestycji w pozostałej części?,

odpowiedź:

„Montaż paneli PV będzie wykonywał ten sam podmiot, który wystawi fakturę na realizację pozostałej części inwestycji. Dopuszcza się udział podwykonawców zaangażowanych przez Głównego Wykonawcę”.

7.Pytanie: Czy inwestycję będzie w całości wykonywał jeden wykonawca i czy to on wystawi jedną fakturę na wszystkie wykonane prace?,

odpowiedź:

„Inwestycje będzie wykonywał jeden wykonawca. Dopuszcza się udział podwykonawców zaangażowanych przez Głównego Wykonawcę”.

8.Pytanie: Czy energia elektryczna wyprodukowana w związku z montażem nowych paneli fotowoltaicznych będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie na potrzeby funkcjonowania budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego?,

odpowiedź:

„Energia elektryczna będzie w całości wykorzystywana do celów funkcjonowania szkoły”.

9.Pytanie: Jakie czynności będą wykonywane w budynku Szkoły Podstawowej, o którym mowa w opisie sprawy, objętego projektem (…)?,

odpowiedź:

„W budynku Szkoły Podstawowej będą wykonywane czynności zwolnione od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT”.

10.Pytanie: Czy będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), dalej: ustawa o odnawialnych źródłach energii?,

odpowiedź:

„Tak. Będziemy prosumentem energii odnawialnej”.

11.Pytanie: Czy instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?,

odpowiedź:

„Tak. Instalacja fotowoltaiczna będzie stanowiła mikroinstalację”.

12.Pytanie: Czy mają Państwo zawartą umowę z przedsiębiorstwem energetycznym?,

odpowiedź:

„Tak. Jest zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym – będzie zgłoszenie aktualizacji danych mikroinstalacji PV”.

13.Pytanie: Jakie zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej są określone z przedsiębiorstwem energetycznym?,

odpowiedź:

„Zasady rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej z zakładem energetycznym.

Rozliczenie energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej i wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej odbywa się na zasadach przewidzianych dla prosumentów, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii, tj. w systemie opustów (net-billing). Oznacza to rozliczanie ilościowe energii wprowadzonej do sieci wobec ilości energii pobranej z tej sieci, według współczynnika 0,7 (dla instalacji o mocy powyżej 10 kW do 50 kW)”.

14.Pytanie: Czy ww. umowa przewiduje wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?,

odpowiedź:

„Umowa nie przewiduje wynagrodzenia za wyprodukowana energię.

Umowa nie przewiduje odrębnego wynagrodzenia pieniężnego za wprowadzaną do sieci energię elektryczną. Rozliczenie odbywa się poprzez system opustów, tj. możliwość odebrania w późniejszym terminie 70% ilości energii wprowadzonej wcześniej do sieci”.

15.Pytanie: Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, korzystają Państwo z rozliczenia?

a)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

odpowiedź:

„Korzystamy z rozliczenia w systemie opustów, tj. na zasadach określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii (rozliczenie ilościowe energii)”,

b)wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

odpowiedź:

„Nie stosujemy rozliczeń wartościowych (net-billing)”.

16.Pytanie: Czy ww. instalacja, o której mowa we wniosku, mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, to prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu, odpowiedź: „Tak. Instalacja mieści się w przepisach art. 4d ust. 2 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii, gdyż dotyczy jednostki samorządu terytorialnego (Gminy) lub podmiotów przez nią reprezentowanych”.

17.Pytanie: Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii pobranej z tej sieci:

a)mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to prosimy wskazać w jakim terminie,

odpowiedź:

„Tak, nadwyżka energii elektrycznej wprowadzona do sieci może być wykorzystana w późniejszym terminie, w okresie do 12 miesięcy od dnia jej wprowadzenia”.

b)czy niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?,

odpowiedź:

„Tak, po upływie tego okresu niewykorzystana energia przepada i nie podlega dalszemu rozliczeniu”.

18.Pytanie: W jaki sposób umowa zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym regulować będzie kwestie wzajemnych rozliczeń, tj.:

a)kiedy i na jakich zasadach, w jakich terminach następuje wzajemne potrącenie/kompensata należności, np. czy są to terminy miesięczne, jak ustalana jest wartość depozytu prosumenckiego?,

odpowiedź:

„Rozliczenia odbywają się w okresach rozliczeniowych przyjętych przez operatora systemu dystrybucyjnego (miesięcznych lub dwumiesięcznych). Potrącenie następuje w formie ilościowej – z każdej 1 kWh wprowadzonej do sieci można odebrać 0,7 kWh energii w późniejszym terminie. Rozliczenie odbywa się na fakturach, poprzez kompensatę ilości energii pobranej i należności finansowych”.

b)proszę podać przykłady liczbowe rozliczeń z przedsiębiorstwem energetycznym w kontekście opisanego we wniosku zdarzenia,

odpowiedź:

„Przykład 1 (instalacja >10 kW, współczynnik 0,7):

·wprowadzono do sieci: 1 000 kWh,

·pobrano z sieci: 1 200 kWh. Z rozliczenia można odebrać 1 000 × 0,7 = 700 kWh.

Do zapłaty pozostaje 1 200 – 700 = 500 kWh × cena energii + opłaty dystrybucyjne.

Przykład 2:

wprowadzono do sieci: 2 000 kWh,

pobrano z sieci: 1 400 kWh. Do wykorzystania: 2 000 × 0,7 = 1 400 kWh.

Ponieważ ilość energii do odebrania pokrywa całe zużycie, faktura za energię czynną wyniesie 0 zł (pozostają jedynie opłaty dystrybucyjne). Nadwyżka nie przechodzi poza okres 12 miesięcy”.

19.Pytanie: Czy instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie przez Państwa:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), dalej: ustawa?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?,

odpowiedź:

„Instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej oraz do innych celów niż działalność gospodarcza wg art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług”.

20.Pytanie: W sytuacji gdy instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to czy istnieje możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?,

odpowiedź:

„Instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej oraz do innych celów niż działalność gospodarcza wg art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Pytanie

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją działania (…), Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie 2021-2027?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pod nazwą: „(…)” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Otrzymanie powyższej interpretacji jest niezbędne celem złożenie wniosku o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

§podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

§podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że:

·Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, jest podatnikiem VAT czynnym – czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, sprzedaży gruntów, budynków, itp.,

·Gmina ubiega się o dofinansowanie w ramach osiągnięcia neutralności klimatycznej dla projektu pod nazwą: (…), jest to zadanie własne gminy obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

·w ramach ww. zadania faktury będą wystawiane na Gminę,

·towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z projektem „(…)” nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wybudowana infrastruktura nie będzie udostępniana innym podmiotom do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT,

·Zespół Szkolno-Przedszkolny jest jednostką organizacyjną – jednostką budżetową,

·będą Państwo w stanie wyodrębnić wydatki związane z instalacją nowych paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków ponoszonych w związku z przeprowadzeniem robót termomodernizacyjnych budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, remontem podjazdów dla niepełnosprawnych oraz zakupu i montażu tablicy informacyjnej,

Rozliczenie – faktura za montaż nowych paneli fotowoltaicznych, remont podjazdów dla niepełnosprawnych, zakup i montaż tablicy informacyjnej będzie na jednym dokumencie bez wyodrębniania poszczególnych zadań. Nie będzie można wyodrębnić kosztów na podstawie faktur częściowych przewidzianych w toku realizacji.

Będzie można wyodrębnić poszczególne wydatki na podstawie kosztorysu ofertowego.

Realizacja inwestycji nie będzie realizowana etapami. Jest przewidziany harmonogram robót dostosowany do trybu działalności szkoły.

Strony przewidują możliwość wystąpienia dwóch płatności częściowych na następujących warunkach:

-pierwsza transza w roku 2025, w wysokości nie mniejszej niż 7% wynagrodzenia, płatna na podstawie faktury częściowej, po zrealizowaniu co najmniej 7% zakresu robót budowlanych stanowiących przedmiot umowy,

-druga transza w wysokości około 30% wynagrodzenia, płatna na podstawie faktury częściowej, po zrealizowaniu łącznie co najmniej 37% zakresu robót budowlanych stanowiących przedmiot umowy,

-Faktury częściowe wystawione będą w powiązaniu i spójnie z harmonogramem, na podstawie „Protokołów częściowego odbioru robót budowlanych”,

-Rozliczenie końcowe (ostatnia transza) nastąpi fakturą końcową wystawioną przez Wykonawcę na podstawie „Protokołu odbioru końcowego robót”, po wykonaniu całości robót budowlanych.

Łącznie 3 faktury.

·montaż paneli PV będzie wykonywał ten sam podmiot, który wystawi fakturę na realizację pozostałej części inwestycji. Dopuszcza się udział podwykonawców zaangażowanych przez Głównego Wykonawcę,

·inwestycję będzie wykonywał jeden wykonawca. Dopuszcza się udział podwykonawców zaangażowanych przez Głównego Wykonawcę,

·energia elektryczna będzie w całości wykorzystywana do celów funkcjonowania szkoły,

·w budynku Szkoły Podstawowej będą wykonywane czynności zwolnione od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy,

·będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii,

·instalacja fotowoltaiczna będzie stanowiła mikroinstalację,

·jest zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym – będzie zgłoszenie aktualizacji danych mikroinstalacji PV,

·zasady rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej z zakładem energetycznym,

·rozliczenie energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej i wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej odbywa się na zasadach przewidzianych dla prosumentów, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii, tj. w systemie opustów (net-billing). Oznacza to rozliczanie ilościowe energii wprowadzonej do sieci wobec ilości energii pobranej z tej sieci, według współczynnika 0,7 (dla instalacji o mocy powyżej 10 kW do 50 kW),

·umowa nie przewiduje wynagrodzenia za wyprodukowana energię,

·umowa nie przewiduje odrębnego wynagrodzenia pieniężnego za wprowadzaną do sieci energię elektryczną. Rozliczenie odbywa się poprzez system opustów, tj. możliwość odebrania w późniejszym terminie 70% ilości energii wprowadzonej wcześniej do sieci,

·korzystają Państwo z rozliczenia w systemie opustów, tj. na zasadach określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii (rozliczenie ilościowe energii),

·nie stosują Państwo rozliczeń wartościowych (net-billing),

·instalacja mieści się w przepisach art. 4d ust. 2 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii, gdyż dotyczy jednostki samorządu terytorialnego (Gminy) lub podmiotów przez nią reprezentowanych,

·nadwyżka energii elektrycznej wprowadzona do sieci może być wykorzystana przez Państwa w późniejszym terminie, w okresie do 12 miesięcy od dnia jej wprowadzenia, po upływie tego okresu niewykorzystana energia przepada i nie podlega dalszemu rozliczeniu,

·rozliczenia odbywają się w okresach rozliczeniowych przyjętych przez operatora systemu dystrybucyjnego (miesięcznych lub dwumiesięcznych). Potrącenie następuje w formie ilościowej – z każdej 1 kWh wprowadzonej do sieci można odebrać 0,7 kWh energii w późniejszym terminie. Rozliczenie odbywa się na fakturach, poprzez kompensatę ilości energii pobranej i należności finansowych, Ponieważ ilość energii do odebrania pokrywa całe zużycie, faktura za energię czynną wyniesie 0 zł (pozostają jedynie opłaty dystrybucyjne). Nadwyżka nie przechodzi poza okres 12 miesięcy,

·instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej oraz do innych celów niż działalność gospodarcza wg art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług,

·instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana do celów działalności gospodarczej oraz do innych celów niż działalność gospodarcza wg art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania wskazania wymaga, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezwzględnym warunkiem dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), zwanej dalej ustawą o OZE:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

mikroinstalacja – instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.

Według art. 2 pkt 27a ustawy o OZE:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

prosument energii odnawialnej - odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).

Na mocy art. 3 ustawy o OZE:

Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie – Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:

a)w mikroinstalacji;

b)w małej instalacji;

c)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy – Prawo energetyczne;

d)wyłącznie z biopłynów.

W myśl z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:

Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:

1)większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,7;

2)nie większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,8.

W świetle art. 4 ust. 2 ustawy o OZE:

Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do:

1)prosumenta energii odnawialnej – dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej;

2)prosumenta zbiorowego energii odnawialnej – dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej:

a)wytworzonej w mikroinstalacji lub małej instalacji, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się odpowiednio do udziału prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1,

b)pobranej przez prosumenta zbiorowego energii odnawialnej;

3)prosumenta wirtualnego energii odnawialnej – dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2b-2d, na podstawie:

a)wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej pobranej przez prosumenta wirtualnego energii odnawialnej,

b)ilości energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się jako iloczyn ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej z tej instalacji odnawialnego źródła energii oraz udziału, wyrażonego w procentach z dokładnością do czterech miejsc po przecinku, prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1.

Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a-7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Zgodnie z art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:

Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie – Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 10 ustawy o OZE:

Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:

1)sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,

2)zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu

-w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723).

W myśl art. 4 ust. 10a ustawy o OZE:

W zakresie pobranej energii elektrycznej podlegającej rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, nie stosuje się obowiązków, o których mowa w:

1)art. 52 ust. 1;

2)art. 10 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1047).

Natomiast, według art. 4 ust. 11 ustawy o OZE stanowi, że:

W przypadku gdy:

1)prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, o których mowa w ust. 4.

2)prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu.

Na podstawie art. 4d ust. 2 ustawy o OZE:

Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:

1)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;

2)do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;

3)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.

Zauważenia wymaga, że do dnia 14 lipca 2018 r. obowiązywał art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii, zgodnie z którym wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, a także pobieranie tej energii z sieci, o których mowa w ust. 1, nie są świadczeniem usług ani sprzedażą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wskazany art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii został uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2018 r. poz. 1276). Co do zasady zatem, czynności, o których mowa w tym przepisie, stanowić mogą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile są dokonywane przez podatników tego podatku.

W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:

„Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów”.

Jak wskazali Państwo we wniosku w przypadku instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Rozliczenia odbywają się w okresach rozliczeniowych przyjętych przez operatora systemu dystrybucyjnego (miesięcznych lub dwumiesięcznych). Potrącenie następuje w formie ilościowej – z każdej 1 kWh wprowadzonej do sieci można odebrać 0,7 kWh energii w późniejszym terminie. Rozliczenie odbywa się na fakturach, poprzez kompensatę ilości energii pobranej i należności finansowych. Ponieważ ilość energii do odebrania pokrywa całe zużycie, faktura za energię czynną wyniesie 0 zł (pozostają jedynie opłaty dystrybucyjne). Nadwyżka nie przechodzi poza okres 12 miesięcy. Nadwyżka energii elektrycznej wprowadzona do sieci może być wykorzystana przez Państwa w późniejszym terminie, w okresie do 12 miesięcy od dnia jej wprowadzenia, po upływie tego okresu niewykorzystana energia przepada i nie podlega dalszemu rozliczeniu.

Wobec powyższego należy raz jeszcze podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co do zasady podlegają czynności wykonywane odpłatnie.

Tym samym, opodatkowana podatkiem od towarów i usług będzie co do zasady energia elektryczna wprowadzona do sieci przez producenta w przypadku, gdy wystąpi z tego tytułu wynagrodzenie. Przy czym, wobec funkcjonującego na gruncie ustawy o odnawialnych źródłach energii systemu, o którym mowa w ww. art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii tzw. „net meteringu” należy uznać, że opodatkowaniu podlegać będzie w takim przypadku nadwyżka energii elektrycznej wprowadzonej przez producenta do sieci, nad energią przez niego z sieci pobraną.

Natomiast w przypadku, gdy prosument energii elektrycznej nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia za nadwyżki wyprodukowanej energii i nadwyżki te w określonych terminach „przepadają”, nie uznaje się takich czynności za opodatkowane VAT.

W związku z powyższym, w okolicznościach niniejszej sprawy, w przypadku rozliczenia energii w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii („net metering”), w sytuacji, gdy Państwo za ewentualne nadwyżki energii elektrycznej wprowadzanej do sieci nie będą otrzymywali wynagrodzenia i nadwyżki te w okresie 12 miesięcy od wprowadzenia jej do sieci przepadną, a wyprodukowana energia przez instalację fotowoltaiczną pokrywać będzie wyłącznie potrzeby własne Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, wskazać należy, że wprowadzanie energii elektrycznej do sieci w ramach ww. instalacji nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto – jak Państwo wskazali – zamontowane kolejne panele fotowoltaiczne do istniejącej instalacji, jak i pozostałe towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z projektem „(…)” nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Wobec powyższego warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w ramach zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1328 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie będą Państwo spełniali tych warunków, nie będą mieli zatem Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn.: „(…)” w związku z działaniem (…), Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie 2021-2027.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając interpretację, jako element opisu sprawy przyjąłem wskazaną przez Państwa okoliczność, że rozliczenie energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej i wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej odbywa się na zasadach przewidzianych dla prosumentów, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii, tj. w systemie opustów (net-metering – rozliczanie ilościowe energii wprowadzonej do sieci wobec ilości energii pobranej z tej sieci, według współczynnika 0,7 – dla instalacji o mocy powyżej 10 kW do 50 kW), umowa z przedsiębiorstwem energetycznym nie przewiduje wynagrodzenia za wyprodukowana energię oraz nie stosują Państwo rozliczeń wartościowych (net-billing). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.