Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.375.2025.2.IG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych nieodpłatnej rejestracji i utrzymania nazw domen w strefie funkcjonalnej „.(...)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. (dalej A lub „Wnioskodawca”) jest państwowym instytutem badawczym w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 534 ze zm. - dalej zwanej „ustawa o instytutach badawczych”). Zgodnie z art. 1 ust. 1 i art. 2 tej ustawy - instytutem badawczym w rozumieniu ustawy jest państwowa jednostka organizacyjna, wyodrębniona pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce, a także inne rodzaje działalności, w tym działalność gospodarczą wyodrębnioną pod względem finansowym i rachunkowym.

Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (…) w sprawie nadania A. statusu państwowego instytutu badawczego (…), zw. dalej „Rozporządzeniem Rady Ministrów”, A. działa jako państwowy instytut badawczy w rozumieniu art. 21 i nast. ustawy o instytutach badawczych. W związku z powyższym A., zgodnie z art. 21 ust. 1 w zw. z art. 22 pkt 2 ustawy o instytutach badawczych, jest zaangażowany do realizowania w sposób ciągły odpowiednich do przedmiotu działania A. zadań szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów Przedmiotem działania A jest:

1)prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:

a)telekomunikacji,

b)teleinformatyki,

c)informatyki,

d)cyberbezpieczeństwa,

e)funkcjonowania polskiego rejestru domen internetowych,

f)społeczeństwa informacyjnego;

2)przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

3)wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby organów bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa jednostek infrastruktury krytycznej.

Zgodnie z § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów Źródłem finansowania zadań A. są środki finansowe:

1) uzyskane z przychodów własnych w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności badawczo-rozwojową oraz gospodarczą;

2) pochodzące z dotacji podmiotowych uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, 1933 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 859) lub dotacji celowych uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;

3) pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych;

4) uzyskiwane z innych źródeł.

Jedną z podstawowych działalności A. jest prowadzenie Rejestru domeny krajowej „.pl” (dalej zwana „Domeną .pl”). W ramach tej działalności A. umożliwia rejestrację nazw bezpośrednio w Domenie .pl oraz szeregu domen funkcjonalnych (np. .com.pl, .edu.pl, .org.pl) i regionalnych (...). Domena .pl jest jedną z domen ogólnoświatowego systemu domen, wpisaną do bazy danych Internet Assigned Numbers Authority, odpowiadającą dwuliterowemu oznaczeniu Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie ze standardami stosowanymi przez Internet Assigned Numbers Authority. A. jest aktywnym członkiem organizacji CENTR (Council of European National Top-Level Domain Registries), ściśle współpracuje z organizacją koordynującą funkcjonowanie światowego Internetu ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) oraz organizacją ccNSO (the country code Names Supporting Organisation), zrzeszającą w ramach ICANN rejestry krajowe.

W celu obsługi Domeny .pl A. prowadzi system Registry (dalej zwany „systemem Registry”), który jest systemem automatycznej rejestracji i obsługi nazw w Domenie .pl. System Registry A. umożliwia rejestrację różnych typów domen w przestrzeni .pl, w tym standardowych domen oraz domen IDN (Internationalized Domain Names) zawierających diakrytyczne znaki narodowe. System Registry współpracuje z firmami uczestniczącymi w Programie Partnerskim A., który jest skierowany do rejestratorów domen internetowych. System Registry A. obsługuje również rejestrację nazw w domenie funkcjonalnej .(...) dla podmiotów, które są do tego upoważnione.

Rejestr Domeny .pl funkcjonuje w dwóch segmentach - segmencie komercyjnym oraz segmencie dedykowanym wyłącznie podmiotom publicznym. Segment komercyjny obejmuje całą strefę Domeny .pl oraz strefy domen funkcjonalnych i regionalnych utworzonych w Domenie .pl i obejmuje usługi świadczone zgodnie z odpowiednim Regulaminem nazw Domeny .pl, z wykorzystaniem programu pośrednictwa partnerskiego oraz z cennikowym systemem opłat. Segment dedykowany podmiotom publicznym obejmuje wydzieloną strefę domeny funkcjonalnej „.(...)”, która posiada dedykowane zasady działania, odrębny regulamin i nie wiąże się z pobieraniem opłat.

Zadania A. wskazane w Rozporządzeniu Rady Ministrów, a związane z funkcjonowaniem polskiego rejestru domen internetowych, jego cyberbezpieczeństwem, w tym w zakresie dedykowanym segmentowi podmiotów publicznych korzystających ze strefy „.(...)”, finansowane są zgodnie z § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów, w tym z przychodów własnych pochodzących z komercyjnego segmentu Rejestru domeny .pl.

Obsługa domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” realizowana jest przez A. z uwagi na posiadane szerokie kompetencje i doświadczenie techniczne oraz w zakresie cyberbezpieczeństwa, a także z uwagi na posiadaną infrastrukturę zapewniającą profesjonalne utrzymywanie nazw domen internetowych. Strefa typu „.gov” to kluczowy element funkcjonowania państwa w cyberprzestrzeni. Strefa „.(...)” to podstawa działania wszystkich adresów e-mail z sufiksem „.(...)”, a także adresowania najważniejszych witryn i serwisów państwowych - od prowadzonych przez KPRM, Ministra Finansów i innych ministrów, przez sądy, prokuratury, izby skarbowe, aż po urzędy miejskie, stacje sanitarno-epidemiologiczne, etc.

Utrzymywanie strefy domen funkcjonalnych „.(...)” oznacza szczególnej wagi odpowiedzialność za stabilne działanie i bezpieczeństwo Państwa w obszarze cyberprzestrzeni. Jej wieloletnie obsługiwanie przez A. na bardzo wysokim poziomie, który zagwarantował niezawodność i maksymalny poziom technicznej dostępności usług, w szczególności w okresie następującym po pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, przyniosły A. wysoki prestiż i zaufanie nie tylko organów państwa, ale i klientów, zarówno na segmencie komercyjnym, jak i publicznym.

Prestiż i zaufanie, związane z niezawodnym utrzymywaniem strefy domen funkcjonalnych „.(...)” przekłada się na możliwość promowania przez A. jakości gwarantowanych usług - zarówno w obszarze komercyjnego segmentu Rejestru Domeny .pl, jak szerokiego wachlarza innych usług oferowanych przez A., w tym usług z obszaru cyberbezpieczeństwa i innych dziedzin związanych z ICT i komunikacją elektroniczną. Co istotne, możliwości promocyjne wynikające z prestiżu związanego z niezawodną obsługą strefy domem funkcjonalnych „(...)” przekładają się istotnie na stałe zwiększanie możliwości A. w pozyskiwaniu nowych projektów, kontraktów i klientów, a co za tym idzie przychodu.

Jak wskazano powyżej, rejestracja nazw domenowych w komercyjnym segmencie Rejestru Domeny .pl odbywa się za pośrednictwem rejestratorów, którzy przystąpili do stworzonego przez A. w grudniu 2002 roku Programu Partnerskiego (dalej zwani „Partnerami”). W ramach usługi rejestracji domeny wchodzi również jej utrzymanie na okres wybrany przez rejestrującego. Usługi te świadczone są odpłatnie na podstawie porozumień zawartych z Partnerami wg określonego cennika.

Walory promocyjne związane z niezawodnym świadczeniem przez A. usług technicznych utrzymania strefy domen funkcjonalnych „.(...)” przekładają się na pozytywne postrzeganie i konkurencyjność całego Rejestru Domeny .pl, a co za tym idzie na zaufanie do domeny narodowej .pl, a także na jej atrakcyjność w segmencie komercyjnym. Domeny .pl mają wysoką wiarygodność, stabilność i zaufanie wśród polskich konsumentów, organizacji i podmiotów gospodarczych. Krajowe rozszerzenie adresu internetowego zapewnia rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia wśród polskich użytkowników Internetu. Coraz więcej osób i firm decyduje się na wybór właśnie końcówki pl. Aktualnie w bazie Rejestru .pl zarejestrowanych jest ponad 1,1 miliona abonentów, na rzecz których utrzymywane są domeny z końcówką .pl i liczba ta stale rośnie. Witryny internetowe z adresem w Domenie .pl osiągają lepsze pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach internetowych, co zwiększa ich widoczność. Polscy klienci chętniej robią zakupy na stronach z krajową domeną, co może bezpośrednio przełożyć się na wyższą sprzedaż. Adresy zakończone na .pl kojarzą się również z dostępnością obsługi w języku polskim oraz sprawniejszym wsparciem technicznym.

Rejestr Domeny .pl utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie. Liczba rejestracji w Domenie .pl to w ostatnim okresie rząd 700 tys. rocznie. Domena .pl jest czymś więcej niż tylko adresem - stała się wizytówką, która buduje zaufanie.

Miarą zaufania do Domen .pl jest również fakt, iż coraz więcej firm spoza Polski także decyduje się na rejestrację takich domen. Około 20% nowych rejestracji pochodzi od zagranicznych użytkowników. W programie partnerskim Rejestru domeny .pl na koniec 2024 roku uczestniczyło aż 67 Partnerów (pośredników rejestracyjnych) z zagranicy, którzy obsługiwali niemal 1 milion domen abonentów zarówno z Polski, jak i z innych krajów. Wśród abonentów z siedzibą poza Polską, najwięcej z nich pochodzi z Niemiec, USA, Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii. To wyraźny sygnał, że polska Domena .pl jest postrzegana jako stabilna i bezpieczna - również poza granicami kraju. Niewątpliwie czynnikiem promocyjnym, wzmacniającym prestiż i zaufanie dla świadczonych przez A. usług z zakresu rejestracji Domen .pl w segmencie komercyjnym jest obsługa nazw domeny w strefie domeny funkcjonalnej „.(...)” i rola gwaranta niezawodności usług technicznych w obszarze krytycznym dla funkcjonowania Państwa w cyberprzestrzeni.

W przypadku Domen .pl (segment komercyjny) minimalnym okresem utrzymania domen jest okres jednego roku. Można również wykupić z góry usługę utrzymania na okresy dłuższe (górną granicą jest okres 10 lat). Domenę można również odnowić na kolejne okresy roczne.

Cena rejestracji i utrzymania domen jest zależna od tego, czy jest to nazwa wyższego poziomu, tj. rejestrowana bezpośrednio w rozszerzeniu .pl, czy też jest to nazwa w strefach niższego poziomu, tj. funkcjonalnej (np. .com.pl) lub regionalnej (np. .warszawa.pl).

Zgodnie z oficjalnym cennikiem, kwota za rejestrację i utrzymanie w okresie pierwszego roku po rejestracji domeny funkcjonalnej wynosi obecnie 14,90 zł. Utrzymanie domen funkcjonalnych w kolejnych latach to obecnie koszt 30 zł rocznie. Podstawowy cennik nie przewiduje rabatów w przypadku wykupienia utrzymania domeny na dłuższy okres czasu.

Rejestracja nazw domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” (segment publiczny) jest bezpłatna i dostępna wyłącznie dla podmiotów do tego uprawnionych i w odróżnieniu od domen rejestrowanych bezpośrednio w Domenie .pl, odbywa się wyłącznie bezpośrednio w A., bez zaangażowania zautomatyzowanych systemów rejestracji i pośrednictwa Partnerów.

Warunki świadczenia przez A. usług w zakresie utrzymywania nazw domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” określa regulamin z (…). w brzmieniu obowiązującym od 2 stycznia 2023 r., dalej zwany „Regulaminem” (Regulamin jest dostępny na stronie (…).

Zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu - abonentami nazw w domenie .(...) mogą być powołane Jednostkowym Aktem Prawnym:

a. organy władzy publicznej, z wyłączeniem wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz stowarzyszeń gmin,

b. organy samorządu zawodowego, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego,

c. jednostki organizacyjne podległe Prezesowi Rady Ministrów lub ministrom albo nadzorowane przez te organy.

A. może odmówić przyjęcia Wniosku, jeśli Wnioskodawca nie spełnia warunków określonych w § 3 ust. 1 lub nie istnieje Jednostkowy Akt Prawny powołujący ten podmiot (§ 3 ust. 2 Regulaminu) Umowa pomiędzy A. a Abonentem w strefie .(...) zostaje zawarta w chwili przyjęcia przez A. Wniosku. Wnioskodawca składa Wniosek wyłącznie w postaci podpisanej elektronicznie, z zachowaniem wymogów opublikowanych w witrynie internetowej A. (§ 3 ust. 3 Regulaminu), w ramach procedur nadzorowanych przez personel A. Zgodnie z par. 4 ust. 1 Regulaminu: W wyniku dokonania Wpisu Nazwy w Domenie .(...) A. umożliwia użytkownikom Internetu korzystanie z określonych przez Abonenta danych niezbędnych do komunikacji w Internecie i zamieszczonych w pamięci urządzenia przeznaczonego do tego celu przez A. Korzystanie następuje w odpowiedzi na zapytania otrzymane przez to urządzenie, które pochodzą od użytkowników Internetu.

Umowa zostaje zawarta na czas nieoznaczony i może zostać rozwiązana przez Abonenta bez zachowania terminów wypowiedzenia. Wypowiedzenie powinno zostać dokonane w postaci podpisanej elektronicznie pod rygorem nieważności (§ 6 ust. 1 Regulaminu).

Z kolei § 6 ust. 2 tego Regulaminu wskazuje na ściśle określone przypadki, w których umowa może zostać rozwiązana przez A. Należy jednak wskazać, że dotyczą one wyłącznie zaistnienia poważnych naruszeń o charakterze technicznym po stronie Abonenta i nie są związane z żadnymi cyklami, czy okresami.

Oznacza to, że raz zawarta umowa z Abonentem jest realizowana tak długo, jak długo Abonent jej nie rozwiąże (z zastrzeżeniem, że Abonent jej nie narusza). Realizacja umowy nie jest uzależniona od cyklicznego spełniania przez Abonenta jakichkolwiek zobowiązań (w szczególności pieniężnych) ani cyklicznego składania oświadczeń (np. o przedłużeniu umowy, itp.).

Od strony formalnej należy odróżnić elementy techniczne związane z utrzymywaniem nazw Domeny .pl i funkcjonowaniem systemu Registry. Jest to wewnętrzny system Rejestru, który służy Rejestrowi do technicznej obsługi nazw domenowych. W odniesieniu do domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” aspekty techniczne systemu Registry są widoczne jedynie dla Rejestru.

W systemie Registry zaimplementowana jest funkcja „odnowienia”, wykonująca się cyklicznie. Dla nazw domeny .pl (segment komercyjny) funkcja ta wykonywana jest po wniesieniu wymaganej opłaty rocznej. Dla nazw domeny .(...) (segment publiczny) funkcja ta przyjmuje postać „autoodnowienia”, czyli odnowienia wykonującego się automatycznie, bez uprzedniego wymagania wniesienia opłaty, ani jakiegokolwiek działania ze strony Abonenta. Odnowienie domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” następuje automatyczne, a jedynym warunkiem technicznym „autowykonania” tej komendy jest to, że domena ta istnieje w takim momencie. Stan taki wynika z tego, że zgodnie z Regulaminem, z chwilą dokonania wpisu nazwy domeny .(...), Rejestr zobowiązuje się nieodwołalnie do bezterminowego technicznego utrzymywania takiego wpisu. Techniczna usługa Rejestru zapewniana Abonentom w strefie .(...) polega na tym, że utrzymywany jest podany przez Abonenta wpis o serwerach Abonenta, na które delegowana jest domena. Kwestia tego, jak są skonfigurowane serwery Abonenta i czy domena w związku z tym jest w jakikolwiek sposób aktywna, jest poza Rejestrem i leży w gestii samego Abonenta w strefie .(...).

Pytania

1) Czy nieodpłatna czynność rejestracji i utrzymania nazw domen w strefie funkcjonalnej „.(...)”, dokonywana przez A. na rzecz podmiotów uprawnionych zgodnie z Regulaminem nazw w domenie „.(...)”, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

W przypadku uznania, że ww. czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT:

2) Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu rejestracji i utrzymania nazw domen w strefie funkcjonalnej „.(...)”, dokonywanej przez A. na rzecz podmiotów uprawnionych zgodnie z Regulaminem nazw w domenie .(...)?

3) Jaką wartość przyjąć dla ustalenia podstawy opodatkowania dla nieodpłatnych czynności rejestracji i utrzymania nazw domen funkcjonalnych .(...) dokonywanych przez A. na rzecz podmiotów uprawnionych zgodnie z Regulaminem nazw w domenie funkcjonalnej .(...)?

Państwa stanowisko w sprawie

1) W ocenie A. - prowadzenie rejestru domen dla wszystkich instytucji publicznych, które mogą używać nazwy domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)”, a więc dla organów władzy publicznej, organów samorządów zawodowych reprezentujących osoby wykonujące zawody zaufania publicznego oraz jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub poszczególnym ministrom lub przez nie nadzorowanym, zwiększa prestiż oraz renomę i zaufanie do usług świadczonych przez A. w obszarze komercyjnym, w tym także w segmencie komercyjnym Rejestru domeny .pl oraz wśród Partnerów A. (pośredników w segmencie komercyjnym Rejestru domeny .pl), zainteresowanych podpisaniem z A. porozumień o współpracy. Fakt, iż A. dokonuje rejestracji i technicznego utrzymania domen internetowych kluczowych dla funkcjonowania Państwa Polskiego w cyberprzestrzeni świadczy, że jest podmiotem gwarantującym bezpieczeństwo i godnym zaufania i można je traktować jako działania o szczególnie silnym walorze promocyjnym, rozpoznawalnym zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą. Zatem nieodpłatne czynności rejestracji domen funkcjonalnych „.(...)” nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadku uznania, że ww. usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT:

2) Obowiązek podatkowy z tytułu rejestracji i utrzymania nazw domen w strefie funkcjonalnej „.(...)”, dokonywanej przez A. na rzecz podmiotów uprawnionych zgodnie z Regulaminem nazw w domenie funkcjonalnej.(...) nastąpi w dniu wykonania usługi, przypadający na dzień poprzedzający dzień odnowienia domeny na kolejny roczny okres „rozliczeniowy”- choć rozliczenie faktycznie nie następuje z uwagi na nieodpłatność czynności. Jeśli abonent zrezygnuje z usługi utrzymywania domeny, obowiązek podatkowy z tytułu utrzymania domeny w ostatnim okresie rocznym świadczenia usługi powstanie w dniu otrzymania rezygnacji od Abonenta.

3) Podstawą opodatkowania dla nieodpłatnej usługi rejestracji i utrzymania nazw domen w strefie funkcjonalnej „.(...)”, dokonywanej przez A. na rzecz podmiotów uprawnionych zgodnie z Regulaminem nazw w domenie funkcjonalnej „.(...)” będzie cena rejestracji i utrzymania pozostałych domen funkcjonalnych w domenie .pl wynikająca z oficjalnego cennika A. dla usług tego typu świadczonych w segmencie komercyjnym. W przypadku rezygnacji z usługi podstawa opodatkowania dla ostatniego roku świadczenia usługi obniży się proporcjonalnie do okresu świadczenia usługi w tym roku.

Uzasadnienie:

Ad pyt. 1)

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: dana czynność ujęta została w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (przesłanka przedmiotowa) oraz czynność wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT (przesłanka podmiotowa).

Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Czynność rejestracji i utrzymywania nazw domen funkcjonalnych w strefie „.(...)” nie będzie stanowiła użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z kolei nieodpłatne świadczenie usług będzie opodatkowane na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT, jeżeli usługi te będą świadczone:

1) na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych członków stowarzyszenia;

2) do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ustawa o VAT nie definiuje potrzeb osobistych. Można jednak przyjąć, iż potrzebami osobistymi są w szczególności te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy i innym stosunkiem wymienionym w przedmiotowym przepisie, który łączy wnioskodawcę oraz osobę wskazaną w przepisie.

Poza przypadkami świadczenia na cele osobiste wybranych osób na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT, opodatkowaniu podlega także nieodpłatne świadczenie przez podatnika usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług.

Interpretując przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 19 listopada 2018 r. III SA/Gl 1017/18).

Za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami działalności gospodarczej. Związek z działalnością gospodarczą mają zaś takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 26 października 2017 r. I SA/Po 467/17).

W ramach przedstawionego stanu faktycznego A. wskazuje, że w związku z prowadzoną działalnością w zakresie rejestracji Domen .pl rejestruje nieodpłatnie domeny w strefie funkcjonalnej „.(...)”, które A. traktuje jako działalność promocyjną mającą na celu zwiększenie przychodów uzyskiwanych od Partnerów (pośredników w komercyjnym segmencie Rejestru domeny .pl) z tytułu rejestracji pozostałych domen, a także z tytułu innych usług technicznych świadczonych przez A. w obszarze ICT, cyberbezpieczeństwa i komunikacji elektronicznej. Fakt, iż A. dokonuje rejestracji i utrzymania domen instytucji publicznych, krytycznych dla funkcjonowania Państwa Polskiego w cyberprzestrzeni, świadczy, że jest podmiotem bezpiecznym i godnym zaufania, o szczególnie wysokiej renomie, zatem można je traktować jako działania promocyjne.

Zatem należy stwierdzić, że czynność nieodpłatnej rejestracji i utrzymania nazw domen funkcjonalnych w strefie „.(...)” jest związana z prowadzoną przez A. działalnością gospodarczą. W związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 VAT. W konsekwencji przedmiotowe czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad pyt. 2)

W przypadku uznania, że nieodpłatna czynność rejestracji i utrzymania nazw domen funkcjonalnych w strefie „.(...)” podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - obowiązek podatkowy z tytułu rejestracji i utrzymania nazw domen funkcjonalnych w strefie „.(...)”, dokonywanej przez A. na rzecz podmiotów uprawnionych zgodnie z Regulaminem nazw w domenie funkcjonalnej „.(...)” nastąpi w dniu wykonania usługi, przypadający na dzień poprzedzający dzień odnowienia domeny na kolejny okres. Jeśli abonent zrezygnuje z usługi utrzymania domeny, obowiązek podatkowy z tytułu utrzymywania domeny w ostatnim okresie rocznym świadczenia usługi powstanie w dniu otrzymania rezygnacji od Abonenta.

Zgodnie z treścią art. 19a ust. 1 ustawy o VAT - Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Zgodnie natomiast z treścią art. 19a ust. 3 tej ustawy - usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Choć czynności rejestracji i utrzymania domen funkcjonalnych w strefie „(...)” są nieodpłatne, to zauważyć należy, że są to usługi ciągłe. Nie można tu jednak stwierdzić, że są to usługi dla których ustalono następujące terminy płatności lub rozliczeń (są to bowiem czynności nieodpłatne), zatem przepis ten należy traktować jedynie posiłkowo.

Jak wskazano w stanie faktycznym - zawarta umowa z Abonentem jest realizowana tak długo, jak długo Abonent jej nie rozwiąże (jeżeli Abonent nie narusza postanowień Regulaminu). Realizacja umowy nie jest uzależniona od cyklicznego spełniania przez Abonenta jakichkolwiek zobowiązań (w szczególności pieniężnych) ani cyklicznego składania oświadczeń (np. o przedłużeniu umowy, itp.). Od strony formalnej należy jednak odróżnić elementy techniczne związane z utrzymywaniem nazw Domeny .pl i funkcjonowaniem systemu Registry. Jest to wewnętrzny system Rejestru, który służy Rejestrowi do technicznej obsługi nazw domenowych. W odniesieniu do domeny funkcjonalnej „.(...)” aspekty techniczne systemu Registry są widoczne jedynie dla Rejestru.

W systemie Registry istnieje techniczna komenda „odnowienia”, wykonująca się automatycznie raz do roku. Jej wykonanie wynika z logiki systemu i zastosowanych w nim rozwiązań programistycznych i nie jest aktualnie w żaden sposób związane z formalną relacją Rejestru z Abonentem nazwy domeny funkcjonalnej „.(...)”.

Odnowienie domeny funkcjonalnej w strefie „(...)” następuje automatyczne, a jedynym warunkiem technicznym „autowykonania” tej komendy jest to, że domena ta istnieje w takim momencie.

Posiłkując się treścią art. 19a ust. 3 ustawy o VAT i charakterystyką funkcjonowania systemu Registry stwierdzić zatem należy, że obowiązek podatkowy z tytułu rejestracji i utrzymania domeny funkcjonalnej .(...) powstawać będzie z końcem okresu rozliczeniowego, który utożsamiać należy z dniem poprzedzającym dzień odnowienia domeny w systemie. Na takich bowiem zasadach powstałby obowiązek podatkowy, gdyby A. pobierał z tego tytułu należne opłaty.

Jeśli jednak Abonent zrezygnuje z usługi utrzymania domeny, obowiązek podatkowy z tytułu utrzymania domeny w ostatnim okresie cyklu rocznego powstanie w dniu otrzymania rezygnacji od Abonenta.

Ad pyt. 3)

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 5 ustawy o VAT - w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy (czyli usług nieodpłatnych) - podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

A. nie jest w stanie określić dokładnych kosztów jakie ponosi dokonując rejestracji nazw domeny funkcjonalnej w strefie .(...). Nakład czasu pracy jaki A. poświęca na rejestracje tego typu domen jest tożsamy z czasem, jaki zajmuje rejestracja pozostałych domen funkcjonalnych w Domenie .pl. A. nie potrzebuje innego rodzaju sprzętu komputerowego i oprogramowania do rejestracji nazw domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” niż dla pozostałych domen funkcjonalnych w Domenie .pl. W opinii Wnioskodawcy - koszt świadczenia takiej usługi powinien zatem odpowiadać cenie jaką A. uzyskuje od Partnerów (pośredników w komercyjnym segmencie Rejestru domeny .pl) za rejestrację i utrzymanie nazw w pozostałych domenach funkcjonalnych Domeny .pl, rejestrowanych za ich pośrednictwem.

Zgodnie z aktualnym cennikiem - koszt rejestracji i utrzymywania domeny funkcjonalnej przez pierwszy rok wynosi 14,90 zł. Koszt odnowienia domeny funkcjonalnej na każdy następny rok wynosi 30 zł. A. powinien więc do obliczenia podstawy opodatkowania przyjmować takie właśnie wartości.

W przypadku gdyby jednak Abonent zrezygnował z czynności utrzymania domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)”, podstawa opodatkowania dla ostatniego roku świadczenia tej usługi obniży się proporcjonalnie do okresu świadczenia usługi w tym roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że A. jest państwowym instytutem badawczym w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.

Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (…) . w sprawie nadania A. statusu państwowego instytutu badawczego, Wnioskodawca działa jako państwowy instytut badawczy w rozumieniu art. 21 i nast. ustawy o instytutach badawczych. W związku z powyższym, zgodnie z art. 21 ust. 1 w zw. z art. 22 pkt 2 ustawy o instytutach badawczych, A. jest zaangażowany do realizowania w sposób ciągły odpowiednich do przedmiotu działania A. zadań szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa.

Jedną z podstawowych działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie Rejestru domeny krajowej „.pl”, w ramach której A. umożliwia rejestrację nazw bezpośrednio w Domenie .pl oraz szeregu domen funkcjonalnych (np. .com.pl, .edu.pl, .org.pl) i regionalnych (...). Domena .pl jest jedną z domen ogólnoświatowego systemu domen, wpisaną do bazy danych Internet Assigned Numbers Authority, odpowiadającą dwuliterowemu oznaczeniu Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie ze standardami stosowanymi przez Internet Assigned Numbers Authority. A. jest aktywnym członkiem organizacji CENTR (Council of European National Top-Level Domain Registries), ściśle współpracuje z organizacją koordynującą funkcjonowanie światowego Internetu ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) oraz organizacją ccNSO (the country code Names Supporting Organisation), zrzeszającą w ramach ICANN rejestry krajowe.

W celu obsługi Domeny .pl A. prowadzi system Registry, który jest systemem automatycznej rejestracji i obsługi nazw w Domenie .pl. System Registry umożliwia Wnioskodawcy rejestrację różnych typów domen w przestrzeni .pl, w tym standardowych domen oraz domen IDN (Internationalized Domain Names) zawierających diakrytyczne znaki narodowe. System Registry współpracuje z firmami uczestniczącymi w Programie Partnerskim, który jest skierowany do rejestratorów domen internetowych. System Registry obsługuje również rejestrację nazw w domenie funkcjonalnej .(...) dla podmiotów, które są do tego upoważnione.

Rejestr Domeny .pl funkcjonuje w dwóch segmentach - segmencie komercyjnym oraz segmencie dedykowanym wyłącznie podmiotom publicznym. Segment komercyjny obejmuje całą strefę Domeny .pl oraz strefy domen funkcjonalnych i regionalnych utworzonych w Domenie .pl i obejmuje usługi świadczone zgodnie z odpowiednim Regulaminem nazw Domeny .pl, z wykorzystaniem programu pośrednictwa partnerskiego oraz z cennikowym systemem opłat. Segment dedykowany podmiotom publicznym obejmuje wydzieloną strefę domeny funkcjonalnej „.(...)”, która posiada dedykowane zasady działania, odrębny regulamin i nie wiąże się z pobieraniem opłat.

Zadania A. wskazane w Rozporządzeniu Rady Ministrów, a związane z funkcjonowaniem polskiego rejestru domen internetowych, jego cyberbezpieczeństwem, w tym w zakresie dedykowanym segmentowi podmiotów publicznych korzystających ze strefy „.(...)”, finansowane są zgodnie z § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów, w tym z przychodów własnych pochodzących z komercyjnego segmentu Rejestru domeny .pl.

Obsługa domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” realizowana jest przez A. z uwagi na posiadane szerokie kompetencje i doświadczenie techniczne oraz w zakresie cyberbezpieczeństwa, a także z uwagi na posiadaną infrastrukturę zapewniającą profesjonalne utrzymywanie nazw domen internetowych. Strefa typu „.gov” to kluczowy element funkcjonowania Państwa w cyberprzestrzeni. Strefa „.(...)” to podstawa działania wszystkich adresów e-mail z sufiksem „.(...)”, a także adresowania najważniejszych witryn i serwisów państwowych - od prowadzonych przez KPRM, Ministra Finansów i innych ministrów, przez sądy, prokuratury, izby skarbowe, aż po urzędy miejskie, stacje sanitarno-epidemiologiczne, etc.

Utrzymywanie strefy domen funkcjonalnych „.(...)” oznacza szczególnej wagi odpowiedzialność za stabilne działanie i bezpieczeństwo Państwa w obszarze cyberprzestrzeni. Jej wieloletnie obsługiwanie przez A. na bardzo wysokim poziomie, który zagwarantował niezawodność i maksymalny poziom technicznej dostępności usług, w szczególności w okresie następującym po pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, przyniosły A. wysoki prestiż i zaufanie nie tylko organów państwa, ale i klientów, zarówno na segmencie komercyjnym, jak i publicznym.

Prestiż i zaufanie, związane z niezawodnym utrzymywaniem strefy domen funkcjonalnych „.(...)” przekłada się na możliwość promowania przez A. jakości gwarantowanych usług - zarówno w obszarze komercyjnego segmentu Rejestru Domeny .pl, jak szerokiego wachlarza innych oferowanych usług przez A., w tym usług z obszaru cyberbezpieczeństwa i innych dziedzin związanych z ICT i komunikacją elektroniczną. Co istotne, możliwości promocyjne wynikające z prestiżu związanego z niezawodną obsługą strefy domem funkcjonalnych „(...)” przekładają się istotnie na stałe zwiększanie możliwości Wnioskodawcy w pozyskiwaniu nowych projektów, kontraktów i klientów, a co za tym idzie przychodu.

Walory promocyjne związane z niezawodnym świadczeniem przez A. usług technicznych utrzymania strefy domen funkcjonalnych „.(...)” przekładają się na pozytywne postrzeganie i konkurencyjność całego Rejestru Domeny .pl, a co za tym idzie na zaufanie do domeny narodowej .pl, a także na jej atrakcyjność w segmencie komercyjnym. Domeny .pl mają wysoką wiarygodność, stabilność i zaufanie wśród polskich konsumentów, organizacji i podmiotów gospodarczych. Krajowe rozszerzenie adresu internetowego zapewnia rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia wśród polskich użytkowników Internetu. Coraz więcej osób i firm decyduje się na wybór właśnie końcówki pl. Aktualnie w bazie Rejestru .pl zarejestrowanych jest ponad 1,1 miliona abonentów, na rzecz których utrzymywane są domeny z końcówką .pl i liczba ta stale rośnie. Witryny internetowe z adresem w Domenie .pl osiągają lepsze pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach internetowych, co zwiększa ich widoczność. Polscy klienci chętniej robią zakupy na stronach z krajową domeną, co może bezpośrednio przełożyć się na wyższą sprzedaż. Adresy zakończone na .pl kojarzą się również z dostępnością obsługi w języku polskim oraz sprawniejszym wsparciem technicznym.

Rejestr Domeny .pl utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie. Liczba rejestracji w Domenie .pl to w ostatnim okresie rząd 700 tys. rocznie. Domena .pl jest czymś więcej niż tylko adresem - stała się wizytówką, która buduje zaufanie.

Wnioskodawca wskazał, że niewątpliwie czynnikiem promocyjnym, wzmacniającym prestiż i zaufanie dla świadczonych przez A. usług z zakresu rejestracji Domen .pl w segmencie komercyjnym jest obsługa nazw domeny w strefie domeny funkcjonalnej „.(...)” i rola gwaranta niezawodności usług technicznych w obszarze krytycznym dla funkcjonowania Państwa w cyberprzestrzeni.

Rejestracja nazw domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” (segment publiczny) jest bezpłatna i dostępna wyłącznie dla podmiotów do tego uprawnionych i w odróżnieniu od domen rejestrowanych bezpośrednio w Domenie .pl, odbywa się wyłącznie bezpośrednio w A., bez zaangażowania zautomatyzowanych systemów rejestracji i pośrednictwa Partnerów.

Warunki świadczenia przez A. usług w zakresie utrzymywania nazw domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” określa Regulamin z (…) r. w brzmieniu obowiązującym od 2 stycznia 2023 r. Zgodnie z jego postanowieniami, abonentami nazw w domenie .(...) mogą być powołane Jednostkowym Aktem Prawnym:

a. organy władzy publicznej, z wyłączeniem wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz stowarzyszeń gmin,

b. organy samorządu zawodowego, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego,

c. jednostki organizacyjne podległe Prezesowi Rady Ministrów lub ministrom albo nadzorowane przez te organy.

Wnioskodawca może odmówić przyjęcia Wniosku, jeśli dany podmiot nie spełnia warunków określonych w § 3 ust. 1 lub nie istnieje Jednostkowy Akt Prawny powołujący ten podmiot (§ 3 ust. 2 Regulaminu). Umowa pomiędzy A. a Abonentem w strefie .(...) zostaje zawarta w chwili przyjęcia Wniosku. W wyniku dokonania Wpisu Nazwy w Domenie .(...) A. umożliwia użytkownikom Internetu korzystanie z określonych przez Abonenta danych niezbędnych do komunikacji w Internecie i zamieszczonych w pamięci urządzenia przeznaczonego do tego celu przez A. Korzystanie następuje w odpowiedzi na zapytania otrzymane przez to urządzenie, które pochodzą od użytkowników Internetu.

Umowa zostaje zawarta na czas nieoznaczony i może zostać rozwiązana przez Abonenta bez zachowania terminów wypowiedzenia. Wypowiedzenie powinno zostać dokonane w postaci podpisanej elektronicznie pod rygorem nieważności. Umowa może zostać rozwiązana przez Wnioskodawcę w ściśle określonych przypadkach - dotyczą one wyłącznie zaistnienia poważnych naruszeń o charakterze technicznym po stronie Abonenta i nie są związane z żadnymi cyklami, czy okresami. Oznacza to, że raz zawarta umowa z Abonentem jest realizowana tak długo, jak długo Abonent jej nie rozwiąże (z zastrzeżeniem, że Abonent jej nie narusza). Realizacja umowy nie jest uzależniona od cyklicznego spełniania przez Abonenta jakichkolwiek zobowiązań (w szczególności pieniężnych) ani cyklicznego składania oświadczeń np. o przedłużeniu umowy, itp.

W systemie Registry zaimplementowana jest funkcja „odnowienia”, wykonująca się cyklicznie. Dla nazw domeny .pl (segment komercyjny) funkcja ta wykonywana jest po wniesieniu wymaganej opłaty rocznej. Dla nazw domeny .(...) (segment publiczny) funkcja ta przyjmuje postać „autoodnowienia”, czyli odnowienia wykonującego się automatycznie, bez uprzedniego wymagania wniesienia opłaty, ani jakiegokolwiek działania ze strony Abonenta. Odnowienie domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” następuje automatyczne, a jedynym warunkiem technicznym „autowykonania” tej komendy jest to, że domena ta istnieje w takim momencie. Stan taki wynika z tego, że zgodnie z Regulaminem, z chwilą dokonania wpisu nazwy domeny .(...), Rejestr zobowiązuje się nieodwołalnie do bezterminowego technicznego utrzymywania takiego wpisu. Techniczna usługa Rejestru zapewniana Abonentom w strefie .(...) polega na tym, że utrzymywany jest podany przez Abonenta wpis o serwerach Abonenta, na które delegowana jest domena. Kwestia tego, jak są skonfigurowane serwery Abonenta i czy domena w związku z tym jest w jakikolwiek sposób aktywna, jest poza Rejestrem i leży w gestii samego Abonenta w strefie .(...).

Wątpliwości A. dotyczą ustalenia, czy nieodpłatna czynność rejestracji i utrzymania nazw domen w strefie funkcjonalnej „.(...)”, dokonywana na rzecz podmiotów uprawnionych zgodnie z Regulaminem nazw w domenie „.(...)”, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 534):

Instytutem badawczym w rozumieniu ustawy jest państwowa jednostka organizacyjna, wyodrębniona pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce, zwana dalej "instytutem".

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych:

1. Instytut może otrzymać status państwowego instytutu badawczego, jeżeli zaistnieje potrzeba zlecenia mu zadań, o których mowa w art. 22 pkt 2, do wykonywania w sposób ciągły.

W myśl art. 22 pkt 2 ustawy o instytutach badawczych:

Do zadań państwowego instytutu badawczego należy wykonywanie:

2) zadań szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonanie jest niezbędne dla zapewnienia obronności i bezpieczeństwa publicznego, działania wymiaru sprawiedliwości, ochrony dziedzictwa narodowego, rozwoju edukacji i kultury, kultury fizycznej i sportu oraz poprawy jakości życia obywateli, dotyczących:

a) opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rynku pracy, ochrony pracy i zabezpieczenia społecznego, ochrony zdrowia, ochrony środowiska, gospodarki żywnościowej, gospodarki przestrzennej, gospodarki bogactwami i zasobami naturalnymi, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, bezpieczeństwa technicznego, energetycznego i bezpieczeństwa transportu oraz standardów produktów, procesów i usług, a także warunków przestrzegania tych standardów,

b) monitoringu zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym epidemii oraz katastrof naturalnych lub technicznych, noszących znamiona klęski żywiołowej, i zapobiegania ich skutkom.

Na podstawie § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (…) r. w sprawie nadania A. statusu państwowego instytutu badawczego (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1193):

Przedmiotem działania A. jest:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:

a) telekomunikacji,

b) teleinformatyki,

c) informatyki,

d) cyberbezpieczeństwa,

e) funkcjonowania polskiego rejestru domen internetowych,

f) społeczeństwa informacyjnego;

2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby organów bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa jednostek infrastruktury krytycznej.

Jak stanowi § 3 ww. rozporządzenia:

1. Do zadań A. należy:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych ze środków finansowych na naukę;

2) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych z innych źródeł, w tym także ze środków Unii Europejskiej i środków Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;

3) opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;

4) wytwarzanie w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oprogramowania, aparatury, urządzeń i innych wyrobów;

5) prowadzenie badań naukowych i wdrożeniowych w zakresie ochrony informacji i systemów informacyjnych;

6) prowadzenie badań naukowych i wdrożeniowych w zakresie ochrony infrastruktury telekomunikacyjnej i teleinformatycznej administracji publicznej;

7) realizowanie zadań nałożonych na A. przez ministra nadzorującego - jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych;

8) prowadzenie działalności wydawniczej związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;

9) organizowanie kursów i konferencji naukowych krajowych i międzynarodowych związanych z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;

10) prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających;

11) opracowywanie i wdrażanie usług telekomunikacyjnych, teleinformatycznych, informatycznych oraz z zakresu bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych oraz dziedzin pokrewnych;

12) wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra nadzorującego.

2. Do zadań A, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonywanie jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia obywateli, wykonywanych w sposób ciągły należy:

1) zapewnienie cyberbezpieczeństwa podmiotom publicznym w zakresie zlecanym i wskazywanym przez ministra nadzorującego, przez:

a) realizację projektów związanych z bezpieczeństwem cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej,

b) tworzenie narzędzi do monitorowania sieci botnet,

c) utrzymanie operacyjnego centrum zarządzania cyberbezpieczeństwem sfery cywilnej,

d) rozwój Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa (NC Cyber);

2) wsparcie informatyzacji państwa polegające w szczególności na rozwoju Miejskiej Sieci Komputerowej (WARMAN);

3) wdrażanie wyników badań naukowych i prowadzenie prac rozwojowych wspomagających:

a) rozwój systemów identyfikacji, w tym biometrii,

b) uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję,

c) modelowanie, symulację i optymalizację w systemach sieciowych,

d) cyberbezpieczeństwo,

e) przetwarzanie dużych, zmiennych i różnorodnych danych, w tym w chmurach obliczeniowych,

f) metody analiz sieci społecznych,

g) rozwój „Internetu Rzeczy” (IoT),

h) technologię „blockchain”;

4) wsparcie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym prowadzenie badań nad bezpieczeństwem korzystania z sieci, szczególnie przez dzieci.

W myśl § 4 ww. rozporządzenia:

Źródłem finansowania zadań A. są środki finansowe:

1)uzyskane z przychodów własnych w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności badawczo-rozwojową oraz gospodarczą;

2)pochodzące z dotacji podmiotowych uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, 1933 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 859) lub dotacji celowych uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;

3)pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych;

4)uzyskiwane z innych źródeł.

Jak wskazał Wnioskodawca, warunki świadczenia przez A. usług w zakresie utrzymywania nazw domeny funkcjonalnej w strefie .(...) określa Regulamin nazw w domenie (...) z dnia (…). - w brzmieniu obowiązującym od 2 stycznia 2023 r. Zgodnie z § 2 lit. c, e, h, j, k ww. Regulaminu:

Określenia użyte w Regulaminie oznaczają:

c. Nazwa - ciąg znaków w Domenie .(...)

e. Domena .(...) - domenę drugiego poziomu w Domenie .pl dla podmiotów, o których mowa w § 3 ust. 1 Regulaminu

h. Umowa - umowę pomiędzy A. a Abonentem, której przedmiotem jest Wpis Nazwy w Domenie .(...)

j. Wpis Nazwy w Domenie .(...) - zarejestrowanie przez A. Nazwy w Domenie .(...)

k. Jednostkowy Akt Prawny - Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę, rozporządzenie lub zarządzenie tworzące podmiot, z cechami identyfikującymi podmiot wpisanymi do aktu prawnego.

W myśl § 3 ust. 1-3 ww. Regulaminu:

1. Abonentami Nazw w Domenie .(...) mogą być powołane Jednostkowym Aktem Prawnym:

a. organy władzy publicznej, z wyłączeniem wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz stowarzyszeń gmin,

b. organy samorządu zawodowego, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego,

c. jednostki organizacyjne podległe Prezesowi Rady Ministrów lub ministrom albo nadzorowane przez te organy.

2. A. może odmówić przyjęcia Wniosku, jeśli Wnioskodawca nie spełnia warunków określonych w § 3 ust. 1 lub nie istnieje Jednostkowy Akt Prawny powołujący ten podmiot.

3. Umowa pomiędzy A. a Abonentem zostaje zawarta w chwili przyjęcia przez A. Wniosku. Wnioskodawca składa Wniosek wyłącznie w postaci podpisanej elektronicznie, z zachowaniem wymogów opublikowanych w witrynie internetowej A.

Zgodnie z § 4 ust. 1 i 3 Regulaminu:

1.W wyniku dokonania Wpisu Nazwy w Domenie .(...) A. umożliwia użytkownikom Internetu korzystanie z określonych przez Abonenta danych niezbędnych do komunikacji w Internecie i zamieszczonych w pamięci urządzenia przeznaczonego do tego celu przez A.. Korzystanie następuje w odpowiedzi na zapytania otrzymane przez to urządzenie, które pochodzą od użytkowników Internetu.

3.A. odpowiada wobec Abonenta za szkody, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy przez A., przy czym wysokość odszkodowania ogranicza się do kwoty 500 zł (słownie: pięćset złotych). Ograniczenie odpowiedzialności nie znajduje zastosowania w wypadku wyrządzenia przez A. szkody z winy umyślnej, a także w innych przypadkach określonych przez bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa.

Na podstawie § 6 ust. 1 Regulaminu:

Umowa zostaje zawarta na czas nieoznaczony i może zostać rozwiązana przez Abonenta bez zachowania terminów wypowiedzenia. Wypowiedzenie powinno zostać dokonane w postaci podpisanej elektronicznie pod rygorem nieważności.

W myśl § 8 ust. 5 Regulaminu:

Spory w zakresie zobowiązań wynikających z Umowy pomiędzy Abonentem a A. będą rozstrzygane przez sądy powszechne właściwe dla siedziby A.

W tym miejscu należy wskazać, że w pewnych ściśle określonych przypadkach również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu ww. podatkiem. I tak, stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przepisu tego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Konsekwentnie opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów. Są to zatem te wszystkie nieodpłatne świadczenia usług, które odbywają się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Jeżeli natomiast nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. nieodpłatne świadczenie usług będzie wykonane w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.

W świetle powyższego, oceniając, czy dana usługa służy działalności przedsiębiorstwa podatnika, należy zbadać, czy jest ona dla tego celu niezbędna, jak również zważyć, czyja korzyść jest dominująca. Jeżeli korzyść podatnika przeważa nad korzyścią podmiotu otrzymującego nieodpłatne świadczenie, wówczas świadczenie to zachowuje swój nieodpłatny charakter i nie podlega opodatkowaniu. Zatem za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami tej działalności. Związek z działalnością gospodarczą mają natomiast takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać.

Jak wynika z wniosku, rejestracja nazw domeny funkcjonalnej w strefie „.(...)” (segment publiczny) jest bezpłatna i dostępna wyłącznie dla podmiotów do tego uprawnionych i w odróżnieniu od domen rejestrowanych bezpośrednio w Domenie .pl, odbywa się wyłącznie bezpośrednio w A., bez zaangażowania zautomatyzowanych systemów rejestracji i pośrednictwa Partnerów. Jednocześnie, walory promocyjne związane z niezawodnym świadczeniem przez A. usług technicznych utrzymania strefy domen funkcjonalnych „.(...)” przekładają się na pozytywne postrzeganie i konkurencyjność całego Rejestru Domeny .pl, a co za tym idzie na zaufanie do domeny narodowej .pl, a także na jej atrakcyjność w segmencie komercyjnym. Domeny .pl mają wysoką wiarygodność, stabilność i zaufanie wśród polskich konsumentów, organizacji i podmiotów gospodarczych. Krajowe rozszerzenie adresu internetowego zapewnia rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia wśród polskich użytkowników Internetu. Coraz więcej osób i firm decyduje się na wybór właśnie końcówki pl. Aktualnie w bazie Rejestru .pl zarejestrowanych jest ponad 1,1 miliona abonentów, na rzecz których utrzymywane są domeny z końcówką .pl i liczba ta stale rośnie. Witryny internetowe z adresem w Domenie .pl osiągają lepsze pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach internetowych, co zwiększa ich widoczność. Polscy klienci chętniej robią zakupy na stronach z krajową domeną, co może bezpośrednio przełożyć się na wyższą sprzedaż. Adresy zakończone na .pl kojarzą się również z dostępnością obsługi w języku polskim oraz sprawniejszym wsparciem technicznym.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że czynności A. polegające na nieodpłatnej rejestracji i utrzymaniu nazw domen w strefie funkcjonalnej „.(...)” pozostają w związku z prowadzoną przez A. odpłatną działalnością gospodarczą polegającą na rejestracji i utrzymaniu pozostałych nazw domen oraz innych usługach świadczonych przez A. w obszarze ICT, cyberbezpieczeństwa i komunikacji elektronicznej. Jak wskazuje bowiem A., prestiż i zaufanie związane z niezawodnym utrzymywaniem strefy domen funkcjonalnych „.(...)” przekłada się na możliwość promowania przez A. jakości gwarantowanych usług - zarówno w obszarze komercyjnego segmentu Rejestru Domeny.pl, jak i szerokiego wachlarza innych usług oferowanych przez A., w tym usług z obszaru cyberbezpieczeństwa i innych dziedzin związanych z ICT i komunikacją elektroniczną. Powyższe zaś przekłada się istotnie na stałe zwiększenie możliwości A. w pozyskiwaniu nowych projektów, kontraktów i klientów, a co za tym idzie przychodu.

Zatem w opisanej sytuacji czynność nieodpłatnej rejestracji i utrzymania nazw domen w strefie funkcjonalnej „.(...)” jest niewątpliwie związana z prowadzoną przez A. odpłatną działalnością gospodarczą (komercyjną). Zatem ten segment świadczonych przez A. usług nie może być traktowany jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 VAT, gdyż wykonywanie tych czynności ma związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym opierając się na przedstawionym przez Państwa opisie sprawy należy stwierdzić, że nieodpłatne czynności objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na niespełnienie przesłanek z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 jest prawidłowe

W związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1 za prawidłowe, rozpoznanie wniosku w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i nr 3 stało się bezzasadne, gdyż Wnioskodawca oczekiwał odpowiedzi na pytania nr 2 i nr 3 w przypadku uznania Jego stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.