Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.578.2025.2.MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.578.2025.2.MR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-prawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziału w zabudowanej działce nr 1;

-nieprawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziału w niezabudowanej działce nr 2.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaży udziału w działce nr 1 i nr 2. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 sierpnia 2025 r. (wpływ 27 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107), Powiat jest wyposażony w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Powiat wykonuje zadania własne (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe.

W strukturze organizacyjnej Powiatu występują jednostki budżetowe objęte centralizacją VAT. Jednostki te działają na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Starosta (…) reprezentujący Skarb Państwa na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami, planuje dokonać sprzedaży udziału w wysokości 1/2 części w nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działki ewidencyjne o nr 1 o pow. (...) ha i nr 2 o pow. (...) ha poł. w obr. (…) jedn. ewid. (…) w trybie bezprzetargowym na rzecz współwłaściciela nieruchomości.

Nieruchomość oznaczona jako działki nr 1 i nr 2 położona w obr. (…), objęta jest księgą wieczystą nr (…), gdzie w dziale II jako właściciel udziału wynoszącego 20/40 w prawie własności wpisany jest Skarb Państwa na podstawie wyroku Sądu Rejonowego (…) z dnia (...)2006 r. sygnatura akt: (…).

Zgodnie z ww. wyrokiem, Sąd uzgodnił treść księgi wieczystej poprzez dokonanie w dziale (…), prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…), dla nieruchomości oznaczonej numerem (…) o pow. (...) ha położonej w (…), gmina (…) zmiany wpisu prawa własności poprzez wpisanie 1/2 części udziału w prawie własności powyższej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa jako spadkobiercy ustawowemu po osobie fizycznej.

Zgodnie z wykazem zmian działek wykonanym dnia (...)1970 r. Nr (…), działki nr 1 i nr 2 powstały z podziału działki nr (…). Postanowieniem z dnia (...)2000 r. sygn. akt I (…) Sąd Rejonowy (...), stwierdził, że spadek w 1/2 części po osobie fizycznej zmarłej (...)1996 r. na podstawie ustawy nabył Skarb Państwa w całości.

Nabycie nieruchomości nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pozostała część przedmiotowej nieruchomości stanowi współwłasność osoby fizycznej.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775, 894, 896), zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, przy czym w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z Uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia (...) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (...), działka nr 1 znajduje się w obszarze oznaczonym jako tereny zieleni nieurządzonej, tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny wód powierzchniowych śródlądowych, tereny tras komunikacyjnych – drogi dojazdowe oraz tereny tras komunikacyjnych – drogi lokalne.

Natomiast działka 2 znajduje się w obszarze oznaczonym jako (...) – tereny tras komunikacyjnych – drogi dojazdowe, (...) – tereny zieleni nieurządzonej, oraz (...) – tereny tras komunikacyjnych – drogi lokalne. Ponadto, nieruchomość jest położona w zasięgu zbiornika „(…)” oraz w obszarze zagrożenia zalaniem wodami powodziowymi. Na działce nr 1 znajduje się stanowisko archeologiczne oznaczone numerem (...).

W miejscowym planie dla terenów zieleni nieurządzonej (...) podstawowym przeznaczeniem jest zieleń nieurządzona, pełniąca funkcję lokalnych powiązań przyrodniczych, w formie: otwartych terenów trawiastych, zespołów zadrzewień i zakrzewień, łąk oraz zieleni stanowiącej otulinę biologiczną cieków wodnych.

Natomiast, jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się możliwość lokalizacji obiektów, sieci i urządzeń, w tym:

1)obiektów małej architektury;

2)urządzeń turystycznych, np. szlaków turystycznych pieszych i rowerowych;

3)niewydzielonych na rysunku planu dróg, dojazdów, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych;

4)urządzeń, obiektów i sieci infrastruktury technicznej;

5)budowli i urządzeń związanych z melioracją wodną i działaniami przeciwpowodziowymi i przeciwpożarowymi.

W miejscowym planie dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (...) podstawowym przeznaczeniem jest:

1)zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna z możliwością wydzielenia w budynku mieszkalnym lokalu na cele usługowe, zgodnie z przepisami odrębnymi;

2)zabudowa i zagospodarowanie towarzyszące zabudowie, o której mowa w pkt 1 i funkcjonalnie z nią związane, w tym:

a)budynki garażowe i gospodarcze,

b)altany i wiaty,

c)zieleń urządzona,

d)niewydzielone na rysunku planu drogi, dojazdy, dojścia do budynków, miejsca postojowe,

e)obiekty małej architektury,

f)ogrodzenia, przyłącza i urządzenia instalacyjne do budynków.

Jako przeznaczenie dopuszczalne dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej ustala się możliwość lokalizacji obiektów, sieci i urządzeń, w tym:

1)obiektów, sieci i urządzeń infrastruktury technicznej innych niż wymienione w ust. (...);

2)zabudowy usługowej, zlokalizowanej na działce z budynkiem mieszkalnym lub na odrębnej działce, dla której obowiązują warunki zabudowy i zagospodarowania terenu jak dla terenu (...), odpowiednio do układu zabudowy (wolnostojącej, bliźniaczej lub szeregowej), zgodnie z ust. (...);

3)zabudowy mieszkaniowo-usługowej, dla której obowiązują warunki zabudowy i zagospodarowania terenu jak dla terenu (...), odpowiednio do układu zabudowy (wolnostojącej, bliźniaczej lub szeregowej), zgodnie z ust. (...);

4)ścieżek pieszych i tras rowerowych;

5)obiektów i urządzeń sportu i rekreacji (np. plac zabaw, boisk itp.).

W miejscowym planie dla terenów tras komunikacyjnych (...) podstawowym przeznaczeniem jest lokalizacja dróg (ulic), z wyposażeniem dostosowanym do klasy i przeznaczenia drogi (ulicy) w obszarze (jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe, pasy i zatoki postojowe, pasy zieleni, przejścia piesze, przejazdy rowerowe, zatoki przystankowe, zadaszenia przystankowe, perony przystankowe), wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (odwodnienie – w tym rowy odwadniające – jako kanały zamknięte lub rowy otwarte), oświetlenie, urządzenia zabezpieczenia, oznakowania i sterowania ruchem oraz służące ograniczaniu uciążliwości komunikacyjnej.

Dopuszcza się możliwość lokalizacji miejsc postojowych dla samochodów osobowych:

1)w formie zatok postojowych, zgodnie z przepisami odrębnymi, w obrębie linii rozgraniczających dróg (...);

2)w formie parkowania przykrawężnikowego w obrębie linii rozgraniczających dróg (...).

Dopuszcza się lokalizację sieci i urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanej funkcjonalnie z drogami, przy spełnieniu warunków określonych w przepisach o drogach publicznych.

W przypadku budowy, przebudowy i remontu istniejących zjazdów publicznych i indywidualnych położonych przy drogach publicznych, obowiązują przepisy odrębne.

W miejscowym planie wyznacza się tereny wód powierzchniowych śródlądowych (..) Wyznacza się, obejmujące tereny wód otwartych, jako podstawowe przeznaczenie terenów.

Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się możliwość lokalizacji:

1)mostów i połączeń komunikacyjnych;

2)budowli hydrotechnicznych niezbędnych dla realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód oraz ochroną przeciwpowodziową;

3)małych elektrowni wodnych na części terenów (...) przyległych do terenów: (…), na których małe elektrownie wodne zostały dopuszczone zgodnie z § (...);

4)urządzeń wodnych służących kształtowaniu zasobów wodnych oraz korzystaniu z nich, zgodnie z przepisami odrębnymi;

5)sieci i urządzeń infrastruktury technicznej.

Zgodnie z operatem ewidencji gruntów i budynków działka ewidencyjna nr 1 stanowi grunty orne klasy IIIa, łąki trwałe klasy III i IV oraz grunty rolne zabudowane klasy IIIa, natomiast działka nr 2 stanowi grunty orne klasy IIIa, łąki trwałe klasy IV oraz grunty rolne zabudowane klasy IIIa.

Według operatu szacunkowego sporządzonego w dniu 30 maja 2025 r. przez rzeczoznawcę majątkowego wartość udziału w nieruchomości ozn. jako działka o nr 1 została ustalona na kwotę (…) zł, natomiast wartość udziału w nieruchomości ozn. jako działka o nr 2 została ustalona na kwotę (…) zł.

Przedmiotowa nieruchomość nie była dotychczas użytkowana ani wykorzystywana przez Skarb Państwa na żaden cel.

Nieruchomość oznaczona jako działka nr 1 oraz 2 o nieregularnym kształcie, położona w obr. (…), jedn. ewid. (…) zabudowana jest parterowym budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem gospodarczym, w złym stanie technicznym. Skarb Państw nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie budynku mieszkalnego, a także gospodarczego.

Pozostała część nieruchomości jest zadrzewiona i porośnięta trawą. Dodatkowo na nieruchomości ozn. jako działka nr 1 poł. w obr. (…) znajduje się pojedynczy słup elektroenergetyczny z napowietrzną linią energetyczną wysokiego napięcia. Linie energetyczne przebiegające przez działkę nr 1 nie są własnością właściciela nieruchomości, tj. Skarbu Państwa, natomiast stanowią własność przedsiębiorstwa dostarczającego energię elektryczną.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W piśmie z 27 sierpnia 2025 r. w odpowiedzi na pytania Organu zadane w wezwaniu do uzupełnienia wniosku, podali Państwo następujące informacje:

1.Czy Państwa udział 1/2 w działkach nr 1 oraz 2 jest zabudowany czy niezabudowany?

Odpowiedź:

Skarb Państwa posiada udział 1/2 części w działce nr 1 zabudowanej domem i budynkiem gospodarczym oraz udział 1/2 części w działce nr 2, która jest niezabudowana.

2.Kto jest właścicielem budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego, znajdujących się na działkach nr 1 i 2 – Państwo czy współwłaściciel?

Odpowiedź:

Właścicielem budynku oraz budynku gospodarczego jest zarówno Skarb Państwa, jak i współwłaściciel tj. osoba fizyczna.

3.Czy przedmiotem sprzedaży będzie sam udział w gruncie, czy udział w gruncie zabudowanym dwoma budynkami?

Odpowiedź:

Przedmiotem sprzedaży będzie udział w gruncie zabudowanym dwoma budynkami.

4.Jeżeli przedmiotem sprzedaży będzie udział w gruncie zabudowanym, to proszę dodatkowo wskazać odrębnie dla każdego budynku znajdującego się na ww. działkach:

a)czy budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy zostały przez Państwa nabyte czy wybudowane?

b)kiedy zostały nabyte lub kiedy i przez kogo ww. budynki zostały wybudowane (proszę podać datę nabycia lub wybudowania)?

c)czy przy nabyciu/wybudowaniu budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem/wybudowaniem ww. budynków? Jeżeli nie, to proszę wskazać przyczynę.

d)w jaki sposób, do jakich czynności ww. budynki były/są wykorzystywane w całym okresie posiadania? Czy ww. budynki były/są wykorzystywane w całym okresie posiadania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług?

e)jeśli budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy zostały wybudowane przez inny podmiot, to proszę wskazać, czy przed sprzedażą doszło/dojdzie do rozliczenia poniesionych nakładów?

f)czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)? Jeżeli tak, to proszę wskazać:

-dokładną datę pierwszego zasiedlenia;

-   jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków, to proszę wskazać w jakiej części?

-w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków lub ich części?

-czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

g)czy były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku? Jeżeli tak, to proszę wskazać odrębnie dla każdego budynku:

-kiedy i przez kogo były ponoszone te wydatki?

-w jaki sposób, do jakich czynności ww. budynki były wykorzystywane po tych ulepszeniach?

-czy od momentu oddania ww. obiektu do użytkowania po poniesieniu nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej danego obiektu do planowanej sprzedaży, upłyną co najmniej dwa lata?

-jeżeli nakłady na ulepszenie ponosił inny podmiot, czy przed sprzedażą doszło/dojdzie do rozliczenia poniesionych nakładów?

Odpowiedź:

4a.Budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy zostały nabyte przez Skarb Państwa.

4b.Na podstawie postanowienia z dnia (...)2000 r. sygn. akt (…) Sąd Rejonowy (…), stwierdził, że spadek w 1/2 części po osobie fizycznej zmarłej (...)1996 r. na podstawie ustawy nabył Skarb Państwa.

4c.Nabycie udziału w nieruchomości przez Skarb Państwa nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. nabycie spadku.

4d.W całym okresie posiadania budynki nie były wykorzystywane przez Skarb Państwa.

4e.Skarb Państwa nie ponosił nakładów na budynek mieszkalny i budynek gospodarczy oraz przy sprzedaży nie planuje zwrotu nakładów.

4f.Skarb Państwa nie posiada informacji o dokładnej dacie pierwszego zasiedlenia budynków jednak ustalono, że poprzedni właściciele nabyli nieruchomość wraz z zabudowaniami z dniem (...)1975 r. na podstawie Aktu Własności Ziemi. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

4g.Skarb Państwa nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Pytanie

Czy sprzedaż udziału Skarbu Państwa w nieruchomości zabudowanej ozn. jako działka nr 1 i nr 2 poł. w obr. (…), jedn. ewid. (…), jest czynnością zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz.775 z późn. zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775, 894, 896), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jednakże zarówno w samej ustawie o podatku od towarów i usług przewidziano zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, przy czym, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418), pod pojęciem budynku rozumieć należy taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W związku z tym, że ustawa o VAT nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć trzeba, że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy.

Zgodnie bowiem z zapisem art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Według art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane, przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Na działce nr 1 znajduje się budowla w postaci napowietrznej linii energetycznej przebiegającej przez działkę wraz ze słupem elektroenergetycznym będącym elementem linii energetycznej, niebędącym własnością Skarbu Państwa, lecz należącym do podmiotu trzeciego, tj. przedsiębiorstwa dostarczającego energię elektryczną, to w przypadku planowanej sprzedaży należy uznać, że przedmiotem dostawy będzie grunt zabudowany.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Opisana sytuacja zachodzi dla udziału w 1/2 części w działkach nr 1 i 2 obr. (…), jedn. ewid. (…) stanowiącego własność Skarbu Państwa.

Przedmiotowy udział został nabyty przez Skarb Państwa na podstawie postanowienia z dnia (...)2000 r., sygn. (…) Sąd Rejonowy (…) jako spadek po osobie fizycznej zmarłej (...)1996 r., a zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą nieruchomości zabudowanej upłynął okres znacznie przekraczający 2 lata.

Ponadto, po nabyciu udziału Skarb Państwa nie ponosił wydatków na ulepszenie znajdujących się na niej budynków.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym: W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W związku z powyższym, Powiat stoi na stanowisku, że sprzedaż udziału Skarbu Państwa w nieruchomości gruntowej zabudowanej ozn. jako działka nr 1 i 2 poł. w obr. (…) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-prawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziału w zabudowanej działce nr 1;

-nieprawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziału w niezabudowanej działce nr 2.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy, również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. − Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071), zwanej dalej: Kodeks cywilny.

W myśl art. 195 Kodeksu cywilnego:

Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).

W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego:

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Jak stanowi art. 198 Kodeksu cywilnego:

Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.

Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

W świetle powyższego grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Starosta (…) reprezentujący Skarb Państwa na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami, planuje dokonać sprzedaży udziału w wysokości 1/2 części w nieruchomości oznaczonej jako działki ewidencyjne nr 1 o pow.(...) ha i nr 2 o pow. (...) ha poł. w obr. (…) jedn. ewid. (…) w trybie bezprzetargowym na rzecz współwłaściciela nieruchomości. Skarb Państwa posiada udział 1/2 części w działce nr 1 zabudowanej domem i budynkiem gospodarczym oraz udział 1/2 części w działce nr 2, która jest niezabudowana. Właścicielem budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego jest zarówno Skarb Państwa, jak i współwłaściciel tj. osoba fizyczna. Nabycie ww. nieruchomości nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie Uchwałą Rady Miejskiej w (…) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, działka nr 1 znajduje się w obszarze oznaczonym jako tereny zieleni nieurządzonej, tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny wód powierzchniowych śródlądowych, tereny tras komunikacyjnych – drogi dojazdowe oraz tereny tras komunikacyjnych – drogi lokalne. Natomiast działka nr 2 znajduje się w obszarze oznaczonym jako (...) – tereny tras komunikacyjnych – drogi dojazdowe, (...) – tereny zieleni nieurządzonej, oraz (...) – tereny tras komunikacyjnych – drogi lokalne. Ponadto, nieruchomość jest położona w zasięgu zbiornika „(…)” oraz w obszarze zagrożenia zalaniem wodami powodziowymi. Nieruchomość nie była dotychczas użytkowana ani wykorzystywana przez Skarb Państwa na żaden cel. Na działce nr 1 znajduje się pojedynczy słup elektroenergetyczny z napowietrzną linią energetyczną wysokiego napięcia. Linie energetyczne przebiegające przez działkę nr 1 stanowią własność przedsiębiorstwa dostarczającego energię elektryczną.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż udziału Skarbu Państwa w nieruchomości oznaczonej jako działka nr 1 i nr 2 będzie czynnością zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wskazać należy, że dokonując sprzedaży udziału w nieruchomościach (tj. czynności, która ma charakter cywilnoprawny), wystąpią Państwo dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, powyższa czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć jednak należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

W świetle art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Zatem, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Natomiast gdy nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Wskazali Państwo, że posiadają Państwo udział w wysokości 1/2 części w działce nr 1 zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym oraz udział 1/2 części w działce nr 2, która jest niezabudowana. Na działce nr 1 znajduje się również pojedynczy słup elektroenergetyczny z napowietrzną linią energetyczną wysokiego napięcia. Linie energetyczne przebiegające przez działkę nr 1 stanowią własność przedsiębiorstwa dostarczającego energię elektryczną.

Odnosząc się do sprzedaży udziału w działce nr 1, należy wskazać, że aby ocenić, czy dostawa przez Państwa udziału w ww. nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy względem ww. budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że właścicielem budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego jest zarówno Skarb Państwa, jak i współwłaściciel, tj. osoba fizyczna. Budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy zostały nabyte przez Państwa w 2000 r. w drodze spadku, na podstawie postanowienia sądu. Nabycie udziału w ww. nieruchomości przez Państwa nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W całym okresie posiadania budynki nie były przez Państwa wykorzystywane. Wskazali Państwo, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto, nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W konsekwencji, dla dostawy budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego znajdujących się na działce nr 1 spełnione zostaną przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zatem sprzedaż wskazanych budynków będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tej sytuacji – uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż udziału w gruncie, z którym związane są ww. budynki, będzie zwolniona od podatku VAT.

W związku z zastosowaniem do dostawy ww. budynków zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bezzasadne jest badanie możliwości zastosowania dla tej dostawy zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że sprzedaż przez Państwa udziału 1/2 w działce nr 1 zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Przechodząc natomiast do kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności sprzedaży udziału w prawie własności działki nr 2, należy zauważyć, że jak już wyżej wskazano, w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki. Z informacji podanych we wniosku wynika, że działka nr 2 jest niezabudowana. Zatem do dostawy ww. działki zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, nie będzie miało zastosowania.

W odniesieniu do sprzedaży niezabudowanej działki nr 2 należy zatem wskazać, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza projekt planu miejscowego, zawierający część tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium oraz z przepisami odrębnymi, odnoszącymi się do obszaru objętego planem, wraz z uzasadnieniem.

Stosowanie do art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W planie miejscowym, określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach gospodarowania.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Ponadto należy podkreślić, że przy dokonywaniu oceny, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę nie można kierować się wyłącznie jego podstawowym przeznaczeniem określonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, lecz należy również wziąć pod uwagę jego przeznaczenie uzupełniające, wynikające z tego planu. Ustawodawca bowiem definiując w art. 2 pkt 33 ustawy teren budowlany wskazuje, że decydujące znaczenie mają m.in. zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie zawężając przy tym, że chodzi wyłącznie o podstawowe przeznaczenie określone w tym planie.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Zauważyć należy, że analiza ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Z wniosku wynika, że według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, działka nr 2 znajduje się w obszarze oznaczonym jako (...) – tereny tras komunikacyjnych – drogi dojazdowe, (...) – tereny zieleni nieurządzonej, oraz (...) – tereny tras komunikacyjnych – drogi lokalne. W miejscowym planie dla terenów tras komunikacyjnych (...) podstawowym przeznaczeniem jest lokalizacja dróg (ulic), z wyposażeniem dostosowanym do klasy i przeznaczenia drogi (ulicy) w obszarze (jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe, pasy i zatoki postojowe, pasy zieleni, przejścia piesze, przejazdy rowerowe, zatoki przystankowe, zadaszenia przystankowe, perony przystankowe), wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (odwodnienie – w tym rowy odwadniające – jako kanały zamknięte lub rowy otwarte), oświetlenie, urządzenia zabezpieczenia, oznakowania i sterowania ruchem oraz służące ograniczaniu uciążliwości komunikacyjnej. Dodatkowo, dopuszcza się możliwość lokalizacji miejsc postojowych dla samochodów osobowych: w formie zatok postojowych, zgodnie z przepisami odrębnymi, w obrębie linii rozgraniczających dróg (...); w formie parkowania przykrawężnikowego w obrębie linii rozgraniczających dróg (...). Dopuszcza się lokalizację sieci i urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanej funkcjonalnie z drogami, przy spełnieniu warunków określonych w przepisach o drogach publicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, działka nr 2 spełnia definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, w związku z tym dostawa udziału w ww. działce nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W przypadku braku możliwości zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości niezabudowanej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wskazano wcześniej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że:

„zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy, gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru podatek VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar, nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Powiat (...) stał się właścicielem m.in. udziału w niezabudowanej działce nr 2 na podstawie postanowienia sądu o stwierdzenie nabycia spadku. W związku z tym nabycie udziału w ww. działce nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto wskazali Państwo, że ww. działka nie była użytkowana ani wykorzystywana przez Państwa na żaden cel. Zatem działka nr 2 nie była wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Oznacza to, że nie zostały w stosunku do tej działki spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy stwierdzić należy, że dostawa przez Państwa udziału w niezabudowanej działce nr 2, nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie.

W konsekwencji należy stwierdzić, że do sprzedaży przez Państwa udziału 1/2 w niezabudowanej działce nr 2 nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ani z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem dostawa udziału w ww. działce będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT.

W związku z powyższym, w analizowanej sprawie:

-sprzedaż przez Państwa udziału 1/2 w działce nr 1 zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy,

-do sprzedaży udziału 1/2 w niezabudowanej działce nr 2 nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy. Dostawa udziału w działce nr 2 nie będzie korzystała również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ani na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, lecz będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT.

Zatem Państwa stanowisko jest:

-prawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziału w zabudowanej działce nr 1;

-nieprawidłowe – w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziału w niezabudowanej działce nr 2.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.