
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia (100%) podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami osobowymi oddanymi w odpłatne użytkowanie, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożenia VAT-26.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest …, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą …, PKD 86.21.Z. Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej 2012-01-01. Obecnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. pkt 19 lit. a) Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dz. U. 2025.775 tj. z dnia 2025.06.16 (dalej: Ustawa VAT ), który stanowi, że zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty.
Z uwagi na sytuację osobistą, Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres prowadzonej obecnie działalności i rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11.Z). Wnioskodawca planuje zatem wykonywać dodatkowo działalność gospodarczą inną niż działalność lecznicza, która polegać będzie na wynajmie samochodów (wypożyczalnia samochodów).
Wnioskodawca planuje wykorzystać do wynajmu auto, które obecnie posiada: ... jest użytkowane na podstawie zawartej umowy leasingu i docelowo ma być przeznaczone do działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych VAT), polegającej na wynajmie.
Wnioskodawca planuje w przyszłości dokonać zakupu (lub zawarcia umów leasingu) kolejnych samochodów (dalej: "Samochody", Pojazdy ).
Samochody będą zatem wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%, tj. wynajmu na terytorium Polski.
Wnioskodawca na cele prowadzenia planowanej działalności polegającej na wynajmie samochodów zamierza dokonać rejestracji VAT jako podatnik VAT czynny.
Wnioskodawca planuje rozpocząć oddawanie Samochodów do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu, po dokonaniu rejestracji jako podatnik VAT czynny oraz po uzyskaniu interpretacji w sprawie, będącej przedmiotem niniejszego wniosku.
Samochody będące przedmiotem wynajmu będą stanowiły samochody osobowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 Ustawy VAT.
Konstrukcja tych samochodów nie będzie wykluczała ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, jednak planowane jest ich wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (oddanie w odpłatne użytkowanie).
Pojazdy, w związku z którymi Wnioskodawca będzie ponosić wydatki nie są pojazdami, o których mowa w art. 86a ust. 9 ustawy VAT.
Pojazdy nie będą pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.
Samochody będą przeznaczone wyłącznie do działalności gospodarczej w zakresie najmu i nie będą wykorzystywane do celów prywatnych. Nie będą także wykorzystywane do działalności gospodarczej innej niż najem.
Każdy wynajem będzie odbywać się na podstawie umowy najmu. Zawierane przez Wnioskodawcę umowy najmu będą spełniać wymogi określone w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny - dotyczące najmu. W umowach najmu zawieranych przez Wnioskodawcę z klientami każdorazowo zawarte będą m. in. informacje o stanie licznika na dzień i godzinę przekazania pojazdu, okres czasu, na jaki będzie zawarta umowa najmu oraz stan licznika na dzień i godzinę zwrotu pojazdu. W konsekwencji ze stanów licznika wskazanych w umowach najmu wynikać będzie liczba faktycznie przejechanych kilometrów przez pojazdy. Powyższe zostanie również potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym. Protokoły potwierdzą również stan wydanego i zwracanego samochodu. Wynajem będzie odbywać się na rzecz podmiotów niepowiązanych. Za każdym razem wynajem będzie odpłatny, a Wnioskodawca będzie dokumentować transakcje fakturami VAT lub paragonami fiskalnymi.
Koszty związane z eksploatacją pojazdu, takie jak: wydatki z tytułu opłat wynikających z umów leasingu zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a firmą leasingową - w przypadku samochodów leasingowanych oraz inne wydatki – m. in. związane z ubezpieczeniem (ubezpieczenie adekwatne do sposobu wykorzystywania samochodów - wypożyczalnia), związane z naprawami, przeglądami, jak również wydatki na części zamienne, materiały eksploatacyjne - będzie ponosić Wnioskodawca Wnioskodawca będzie również transportować Samochód w celu wykonania niezbędnych do prawidłowego użytkowania pojazdu usług serwisowych. Faktury dokumentujące ww. wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Poniesione wydatki opisane wyżej nie zmienią przeznaczenia samochodów, którym jest oddanie go w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, ponieważ jest to związane z utrzymaniem samochodu w dobrym stanie technicznym. Wydatki te będą ponoszone zarówno w czasie trwania umowy najmu (np. rata leasingu), jak i pomiędzy poszczególnymi umowami najmu (np. serwis, naprawa).
Koszty związane z bezpośrednim użytkowaniem samochodów, takie jak koszty paliwa w trakcie użytkowania samochodu przez najemcę, opłaty za korzystanie z autostrad i parkingów, będą obciążały tego najemcę.
Klient po zakończonej umowie najmu będzie zwracał pojazd z pełnym zbiornikiem paliwa. Kwestia ta będzie uregulowana w Regulaminie.
Każdorazowe wynagrodzenie z tytułu umów najmu zawieranych przez Wnioskodawcę z podmiotami trzecimi będzie ustalane na poziomie rynkowym.
Pomiędzy umowami najmu Samochody będą przechowywane na terenie parkingu, położonego przy budynku, w którym obecnie siedzibę ma Wnioskodawca (…).
Wnioskodawca wyodrębni w budynku część lokalu, którą przeznaczy na działalność wypożyczalni (biuro). Budynek, do którego przynależy parking, dzierżawiony jest od Urzędu Gminy. Parking jest utwardzony i może pomieścić ponad 30 samochodów. Obecnie Wnioskodawca jest na etapie montażu monitoringu wizyjnego na plac parkingowy, w celu zapewnienia jak najlepszej ochrony dla samochodów. Obecnie przy wejściu znajduje się kamera, która już obejmuje część parkingu. Wnioskodawca będzie posiadać wewnętrzny Regulamin, który określi zasady korzystania z samochodów i tym samym będzie wykluczał możliwość wykorzystywania tych samochodów do innych celów niż działalność gospodarcza, polegająca na oddaniu ich do odpłatnego użytkowania na podstawie umowy najmu, w tym w szczególności w okresach pomiędzy poszczególnymi okresami wynajmu.
W tym celu zostanie wyznaczona osoba sprawująca kontrolę nad prawidłowym wykorzystywaniem tych samochodów w ramach umów najmu, odpowiednim wydaniu i zwrocie samochodu, rozliczeń związanych z umową najmu, kwestiach związanych z odpowiednim przeglądem oraz serwisem samochodów oraz kontroli nad brakiem ich wykorzystania do innych celów niż do celów wynajmu, w szczególności w okresach między okresami ich wynajmu.
Jak już wskazano, planowana jest weryfikacja przebiegu kilometrów przed wydaniem samochodu najemcy, po jego zwrocie, jak i pomiędzy poszczególnymi okresami wynajmu (potwierdzi to umowa i protokół wydania i zwrotu pojazdu).
Samochody będą posiadać GPS, który będzie pomocny w sprawowaniu nadzoru nad używaniem pojazdów i potwierdzi, że ich użytkowanie odbywa się w sposób określony w Regulaminie i umowie (tj. wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej - oddanie w odpłatne użytkowanie).
W okresie pomiędzy umowami najmu, uprawnionym do używania pojazdów będzie jedynie Wnioskodawca (osoba wyznaczona w tym celu przez Wnioskodawcę), w celu przetransportowania samochodu do serwisu, warsztatu, do myjni etc. (czynności będące cały czas w związku z działalnością gospodarcza polegającą na wynajmie tych samochodów - utrzymanie ich w należytym stanie i sprawności technicznej).
Regulamin określi wprost osobę uprawnioną, poza Wnioskodawcą, do ww. czynności pomiędzy umowami najmu. Regulamin określi także, że pomiędzy umowami najmu Samochód jest przechowywany w przeznaczonym do tego miejscu.
Wydanie i odbiór samochodu będzie następował pod adresem: … (biuro i parking wypożyczalni). W okresie kiedy dany samochód nie będzie wynajmowany ani serwisowany - będzie zaparkowany na tym samym parkingu.
Wnioskodawca planuje wdrożyć mechanizmy obiektywnie potwierdzające brak wykorzystania Samochodów wyłącznie do użytku prywatnego przez pracowników lub osoby trzecie. Oprócz posiadanego regulaminu użytkowania Wnioskodawca zabezpieczy klucze do Samochodów przed nieautoryzowanym użyciem. Kluczyki do aut będą znajdowały się w zamkniętej szafie w biurze w ..., do którego dostęp ma wyłącznie Wnioskodawca.
Z posiadanych dokumentów będzie obiektywnie wynikać, że przedmiotowe pojazdy będą wykorzystywane wyłącznie do celów ww. działalności gospodarczej (oddanie w odpłatne użytkowanie) i wykluczone jest wykorzystanie przedmiotowych pojazdów do celów niezwiązanych z tą konkretną działalnością gospodarczą.
Pojazdy będące przedmiotem najmu będą przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, czyli nie będą służyć służbowym lub prywatnym celom Wnioskodawcy, pracowników czy współpracowników Wnioskodawcy.
Najemcy wynajmowanych pojazdów nie będą powiązani z Wnioskodawcą - nie będą pracownikami, współpracownikami, podwykonawcami Wnioskodawcy. Żaden pracownik, osoba współpracująca nie będzie mieć możliwości pobrania/wykorzystywania samochodów przeznaczonych na najem (w czasie pracy czy poza godzinami pracy).
Wnioskodawca będzie prowadzić stały nadzór nad używaniem wynajmowanych pojazdów.
W przypadku Wnioskodawcy nie istnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Pytanie
Czy w odniesieniu do wydatków związanych z użytkowaniem samochodów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika - oddanych w odpłatne użytkowanie, stosownie do reguł opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku (w ramach wypożyczalni samochodów), Wnioskodawca jest uprawniony do pełnego odliczenia (100%) podatku naliczonego, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożenia VAT-26, na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, ust. 4 pkt 1 oraz ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2025.775 tj. z dnia 2025.06.16)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym w niniejszym wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca w odniesieniu do wydatków związanych z samochodami, oddanymi w odpłatne użytkowanie na podstawie umowy najmu (w ramach wypożyczalni samochodów ) jest uprawniony do pełnego (100%) odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a), w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 oraz w zw. z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2025.775 tj. z dnia 2025.06.16).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2025.775 tj. z dnia 2025.06.16), zwanej dalej ustawą, ustawą VAT , w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanego negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zasady odliczania i rozliczania na gruncie podatku od towarów i usług wydatków dotyczących pojazdów samochodowych zostały uregulowane przepisami art. 86a ustawy.
Jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Przez pojazdy samochodowe - stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy - rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku "mieszanego".
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie "mieszane" należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób "mieszany". Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów "mieszanych". Przyjmuje się. że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony - ze względu na swoje cechy konstrukcyjne - służy co do zasady użytkowi "mieszanemu", a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.
Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.
W świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Na mocy art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
W myśl art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1)przeznaczonych wyłącznie do:
a)odprzedaży,
b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika.
c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2)w odniesieniu do których:
a)kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b)podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Użycie wyrazu "wyłącznie" w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp ). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np jest przeznaczony do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy).
Stosownie do treści art. 86a ust. 7 ustawy, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
a)kolejny numer wpisu,
b)datę i cel wyjazdu,
c)opis trasy (skąd - dokąd),
d)liczbę przejechanych kilometrów,
e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5)liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
Zgodnie z art. 86a ust. 9 ustawy, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:
1)pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
a)klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
b)z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
2)pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
3)pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
a)agregat elektryczny/spawalniczy,
b)do prac wiertniczych,
c)koparka, koparko-spycharka,
d)ładowarka,
e)podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
f)żuraw samochodowy - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.
Stosownie do art. 86a ust. 10 ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9
1)pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;
2)pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami ruchu drogowym.
Zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy stanowi, że w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację. W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12. najpóźniej do końca miesiąca, w którym dokonał tej zmiany (art. 86a ust. 14 ustawy).
Stosownie do art. 86a ust. 15 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.
Należy wskazać, że składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów. Funduszy i Polityki Regionalnej w rozporządzeniu z dnia 28 września 2021 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1790 z późn. zm.).
Wnioskodawca wskazał, że obecnie nie jest czynnym podatnikiem VAT, jednak planuje rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług najmu samochodów osobowych (PKD 77.11 Z - Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek), tj. działalności opodatkowanej i w tym celu zamierza dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny i dokonać aktualizacji (rozszerzenia) PKD.
Działalność ta ma mieć charakter wypożyczalni samochodów. Wypożyczenie samochodów dokonywane będzie na podstawie umów wynajmu, z uwzględnieniem regulaminu i protokołów zdawczo-odbiorczych, z których to dokumentów wynikać będzie sposób wykorzystywania samochodów, tj. wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (oddanie w odpłatne użytkowanie na podstawie umów najmu).
Wnioskodawca użytkuje obecnie (leasing) samochód, który planuje wykorzystywać wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej, tj. oddanie w odpłatne użytkowanie na podstawie umów najmu. W przyszłości zamierza zakupić (ew. leasing) kolejne samochody. Działalność wypożyczalni będzie wyodrębniona z pozostałej działalności Wnioskodawcy.
Z posiadanych dokumentów i zasad użytkowania będzie wynikać, że przedmiotowe pojazdy będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej (oddanie w odpłatne użytkowanie) i wykluczone będzie ich wykorzystanie do celów niezwiązanych z tą działalnością (regulamin, który określi zasady korzystania z samochodów, tym samym wykluczy możliwość wykorzystywania tych samochodów do innych celów niż opisany wynajem tych samochodów, w szczególności w okresach pomiędzy poszczególnymi okresami wynajmu, Wnioskodawca będzie monitorował przebieg samochodów - właściwe zapisy w umowie, regulamin, protokoły zdawczo odbiorcze, a pomiędzy okresami najmu samochody będą również wykorzystywane wyłącznie w celu działalności polegającej na wynajmie - wyjazd do warsztatu, serwisu, myjnię etc., aby zagwarantować prawidłowy stan samochodu, klucze będą dostępne wyłącznie dla Wnioskodawcy - ewentualnie jednej wyznaczonej osoby, a parking samochodowy i dostęp do samochodów- monitorowany, samochody będą wyposażone w GPS). Samochody nie będą wykorzystywane do innej działalności Wnioskodawcy (ani do celów prywatnych, ani do celów służbowych innych niż związane z działalnością polegającą na wynajmie) Wnioskodawcy, pracowników czy współpracowników.
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że będzie uprawniony do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami osobowymi wynajmowanymi na podstawie umów wynajmu (w ramach wypożyczalni samochodów).
Z wyżej cytowanych przepisów (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy) wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi oraz wydatków związanych z ich eksploatacją w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Jednocześnie z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy wynika, ze warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze Przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Użycie wyrazu "wyłącznie" w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów.
W przedmiotowej sprawie będą spełnione warunki wynikające z regulacji zawartych w art. 86 ust 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a), art. 86a ust. 4 pkt 1 oraz w zw. z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit c) ustawy, ponieważ Wnioskodawca będzie wykorzystywał samochody wyłącznie do czynności opodatkowanych, tj. działalności gospodarczej polegającej na wynajmie (oddanie odpłatne użytkowanie na podstawie umów najmu), która to działalność (polegająca na wynajmowaniu samochodów) będzie jednocześnie stanowiła przedmiot jego działalności, a posiadane dokumenty i zasady użytkowania samochodów wykluczą ich wykorzystanie do działalności innej niż działalność w zakresie ich wynajmu.
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do samochodów wynajmowanych na podstawie umów wynajmu (w ramach wypożyczalni samochodów), na zasadach opisanych w niniejszym wniosku, będzie on uprawniony do pełnego odliczenia podatku naliczonego, bez obowiązku prowadzenia ewidencji i zgłoszenia VAT 26, na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a), ust. 4 pkt 1 oraz ust. 5 pkt 1 lit. c) ustawy VAT.
Podobne stanowisko przyjęto w indywidualnych Interpretacjach wydanych przez Dyrektora KIS:
·z dnia 14 października 2021 r. 0112-KDIL1-1.4012.524.2021.2.AR;
·z dnia 24 grudnia 2024 r. 0111-KDIB3-3.4012.507.2024.1.PJ;
·z dnia 17 lipca 2024 r. 0112-KDIL1-1.4012.356.2024.1.JKU.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie natomiast powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
