
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczy możliwości zastosowania stawki 0% dla usług międzynarodowego transportu towarów. Uzupełnili go Państwo pismem z 17 sierpnia 2025 r. (wpływ 17 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Są Państwo spółką jawną oraz czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce (w dalszej części zwanej: Spółką). Spółka świadczy usługi transportu towarów na terenie Polski, Unii Europejskiej oraz poza obszarem Unii Europejskiej na zlecenie:
-bezpośrednio sprzedawcy (nadawcy towarów);
-bezpośrednio kupującego (odbiorcy towarów);
-podmiotów pośredniczących pomiędzy rzeczywistym sprzedawcą lub kupującym a Spółką, w tym przypadku Spółka świadczy usługi na rzecz podmiotów pośredniczących które są zleceniodawcą i płatnikiem wynagrodzenia za wykonaną usługę transportową.
Podmioty wymienione powyżej, zlecające Spółce wykonanie usług transportu towarów, są podmiotami mającymi siedzibę na terenie Polski i są czynnymi podatnikami podatku VAT.
Wniosek dotyczy prawa do zastosowania stawki VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego towarów.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę VAT 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Definicja transportu międzynarodowego została zawarta w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z nią, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
-z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE,
-z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
-z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE, jeśli trasa na pewnym odcinku przebiega przez terytorium kraju (tranzyt),
-z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa UE inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Prawo do zastosowania obniżonej stawki VAT 0% zostało poszerzone rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług, gdzie zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:
a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Stawka VAT 0% w przypadku transportu międzynarodowego ma zastosowanie, gdy podatnik posiada dokumenty potwierdzające dokonanie tego transportu wymienione w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.
Jeżeli podatnik nie będzie posiadał wymaganych dokumentów, ma obowiązek opodatkować usługę transportu międzynarodowego według stawki podstawowej.
Prawo do zastosowania stawki VAT 0% dla świadczonych usług transportu międzynarodowego określonego w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy oraz usług transportu towarów na trasach określonych w § 4 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia, ma wyłącznie podmiot posiadający dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, łącznie z potwierdzonym przez urząd celno-skarbowy dokumentem, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (pkt 2 tego przepisu).
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
1.Jaka konkretnie sytuacja związana z transportem towarów jest przedmiotem Państwa wniosku, tzn. czy zadane przez Państwa pytanie dotyczy transportu towarów na rzecz podmiotów wskazanych we wniosku (tj. sprzedawcy towarów, odbiorcy towarów, podmiotów pośredniczących):
a)z miejsca wyjazdu znajdującego się poza Unią Europejską do miejsca przyjazdu na terytorium Polski?
b)z miejsca wyjazdu znajdującego się poza Unią Europejską do miejsca przyjazdu na terenie innego niż terytorium Polski kraju członkowskiego Unii Europejskiej?
Odpowiedź:
Usługi transportowe zlecane nam przez podmioty wskazane we wniosku dotyczą obu sytuacji zawartych w punkcie pierwszym wezwania.
Zlecony nam transport odbywa się na trasach:
a)Rozpoczynających się w państwach poza Unią Europejską i kończących się na terytorium Polski,
b)Rozpoczynających się w państwach poza Unią Europejską i kończących się na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej.
2.Czy w przypadku transportu towarów z miejsca wyjazdu znajdującego się poza Unią Europejską do miejsca przyjazdu na terenie innego niż terytorium Polski kraju członkowskiego Unii Europejskiej, trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju?
Odpowiedź:
Trasy transportu nie przebiegają na żadnym odcinku przez teren Polski.
3.Proszę wskazać jakie konkretnie dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) Państwo posiadają w sytuacji realizacji zlecenia na rzecz:
a)sprzedawcy towarów
b)nabywcy towarów
c)podmiotu pośredniczącego między sprzedawcą a kupującym?
Odpowiedź:
Dokumenty, którymi dysponujemy każdorazowo realizując zleconą usługę transportu towarów:
a.Dokument CMR dokumentujący fakt przekroczenia granicy Unii Europejskiej w imporcie towarów i zawierający informację potwierdzającą fakt wykonania zleconej usługi transportowej przez sprzedawcę i nabywcę towarów.
b.Dokument T1 uprawniający do przemieszczenia (przewozu) towarów spoza Unii Europejskiej przez terytorium kolejnych krajów należących do Unii Europejskiej, będących na trasie transportu, do docelowego urzędu celnego w którym odbywa się ostateczna odprawa celna importowanych towarów.
4.Czy w sytuacji realizacji zlecenia transportu na rzecz sprzedawcy towarów posiadają Państwo dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów?
Odpowiedź:
Przy transporcie towarów na rzecz sprzedawcy towarów nie posiadamy dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, ponieważ faktura za zlecony transport jest wystawiana sprzedawcy po zakończeniu usługi transportowej.
5.Czy w sytuacji realizacji zlecenia transportu na rzecz nabywcy towarów posiadają Państwo dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów?
Odpowiedź:
Przy transporcie towarów na rzecz nabywcy towarów nie posiadamy dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, ponieważ faktura za zlecony transport jest wystawiana nabywcy po zakończeniu usługi transportowej.
6. Czy w sytuacji realizacji zlecenia na rzecz podmiotu pośredniczącego między sprzedawcą towarów a kupującym, posiadają Państwo dokument potwierdzony przez urząd celno -skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów?
Odpowiedź:
Przy transporcie towarów na rzecz podmiotu pośredniczącego pomiędzy sprzedawcą a nabywcą towarów nie posiadamy dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, ponieważ faktura za zlecony transport jest wystawiana podmiotowi pośredniczącemu po zakończeniu usługi transportowej.
Pytanie
Czy Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy w związku z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Kontrahenci kwestionują zastosowanie podstawowej stawki VAT 23% na zlecenie których Spółka świadczy usługi transportu towarów na trasach:
-rozpoczęcie transportu poza terytorium Unii Europejskiej zakończenie transportu na terenie Polski,
-rozpoczęcie transportu poza terytorium Unii Europejskiej zakończenie transportu na terenie innego niż terytorium Polski kraju członkowskiego,
twierdząc, że Spółka ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 w powiązaniu z art. 83 ust. 3 oraz ust. 5, posiadając:
1)dokumenty CMR,
2)dokument ZC299 lub dokument T1,
3)oświadczenie kontrahenta polskiego o wliczeniu ceny transportu do podstawy opodatkowania,
Zgodnie z art. 83 ust. 5 Spółka jest w posiadaniu dokumentów, z których wynika:
-przekroczenie granicy z państwem trzecim, tj. dokument CMR podpisany przez firmę z kraju rozpoczęcia transportu nie będącego członkiem Unii Europejskiej oraz podatnika polskiego lub podatnika z innego kraju członkowskiego (gdzie usługa transportu towarów się kończy);
-dokument celny ZC299 lub dokument transportowy T1;
-oświadczenie polskiego kontrahenta o włączeniu wartości usług transportowych do podstawy opodatkowania importowanych towarów w dokumencie celnym SAD;
-Spółka nie posiada dokumentów celnych ani oświadczeń w przypadku importera z kraju członkowskiego Unii Europejskiej, który zlecił jedynie transport towarów polskiemu pośrednikowi a transport towarów kończy się w kraju członkowskim poza terytorium Polski.
Ponieważ jednak ww. dokumenty nie spełniają wymogów zawartych w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT gdyż:
-dokument celny ZC299 nie zawiera jednoznacznej informacji o wliczeniu wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
-oświadczenie polskiego kontrahenta o włączeniu wartości usług transportowych do podstawy opodatkowania importowanych towarów w dokumencie celnym SAD nie posiada poświadczenia tego faktu przez urząd celno-skarbowy;
-Spółka nie posiada dokumentów celnych SAD w przypadku świadczenia usług transportu towarów odprawianych celnie przez podatnika z innego kraju członkowskiego, który zlecił transport towarów polskiemu podmiotowi pośredniczącemu;
-Spółka nie posiada dokumentów celnych SAD w przypadku świadczenia usług transportu towarów odprawianych celnie przez podatnika polskiego (importera), który zlecił transport towarów polskiemu podmiotowi pośredniczącemu;
Spółka uznała, że do przedmiotowej usługi nie będzie miała zastosowania obniżona stawka VAT i na fakturach zastosowała stawkę krajową w wysokości 23%.
Podobne stanowisko jest prezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
- z 15 maja 2024 r. sygnatura 0112-KDIL1-3.4012.137.2024.2.KK oraz
- z 23 października 2023 r. sygnatura 0114-KDIP1-2.4012.378.2023.1.SST.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1.ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Według tej regulacji, podatnikiem jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą, zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast art. 28b ust. 2 ustawy stanowi, że:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powołanych przepisów ustawy wynika więc, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Natomiast w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Przy czym, według art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:
1)przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
W art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy wskazano, że:
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1)towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2)towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów..
Ponadto, jak stanowi § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 2670, dalej jako: „rozporządzenie”):
Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:
1)usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
2)wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
3)usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:
a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
4)usług transportu towarów przewożonych przez osoby podróżujące, takich jak bagaż lub pojazdy samochodowe, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;
5)usług świadczonych osobom w środkach transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;
6)usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach;
7)usług świadczonych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, jeżeli pośredniczą oni w transakcjach dokonywanych poza terytorium Unii Europejskiej.
Według § 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia:
Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.
Z przytoczonego powyżej przepisu art. 83 ust. 5 ustawy jednoznacznie wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT jest ograniczone. Aby zastosować dla usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest bowiem dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.
W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę transportu towarów na rzecz innego polskiego podatnika z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego lub odwrotnie, przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora).
Natomiast, jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych, wówczas dowodem świadczenia usług transportu jest dodatkowo dokument potwierdzony przez właściwy organ celno -skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Preferencyjna stawka podatku może więc mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Z opisu sprawy wynika, że świadczą Państwo usługi transportu towarów na terenie Polski, Unii Europejskiej oraz poza obszarem Unii Europejskiej na zlecenie:
-bezpośrednio sprzedawcy (nadawcy towarów);
-bezpośrednio kupującego (odbiorcy towarów);
-podmiotów pośredniczących pomiędzy rzeczywistym sprzedawcą lub kupującym a Państwem (w tym przypadku świadczą Państwo usługi na rzecz podmiotów pośredniczących, które są zleceniodawcą i płatnikiem wynagrodzenia za wykonaną usługę transportową).
Podmioty zlecające Państwu wykonanie usług transportu towarów, są podmiotami mającymi siedzibę na terenie Polski i są czynnymi podatnikami podatku VAT.
Zlecony Państwu transport odbywa się na trasach:
-rozpoczynających się w państwach poza Unią Europejską i kończących się na terytorium Polski,
-rozpoczynających się w państwach poza Unią Europejską i kończących się na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy są Państwo uprawnieni do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy w związku z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, dla świadczonych przez Państwa usług transportu międzynarodowego.
W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że nabywcy usług transportowych posiadają siedzibę w Polsce oraz są czynnymi podatnikami VAT.
Świadczone przez Państwa usługi są usługami do których nie znajdą zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia określone w przepisach art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy.
Mając na uwadze powyższą analizę przepisów stwierdzić należy, że miejscem świadczenia usług wykonywanych przez Państwa na rzecz podatnika posiadającego siedzibę prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy – miejsce, w którym usługobiorca (nabywca) posiada siedzibę (tj. Polska).
Zatem, wykonywane przez Państwa usługi transportu na trasach:
-rozpoczynających się w państwach poza Unią Europejską i kończących się na terytorium Polski,
-rozpoczynających się w państwach poza Unią Europejską i kończących się na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej,
związane z transportem towarów importowanych, podlegają opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, pod warunkiem jednakże – jak już wyżej wskazano – posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.
Chcąc zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, powinni Państwo posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, w przypadku towarów importowanych, prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT ma wyłącznie podmiot posiadający dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy oraz dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, tj. potwierdzony przez urząd celny dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Stawka podatku 0% może mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, co powinno mieć odzwierciedlenie w dokumencie celnym. Jeżeli więc – w przypadku towarów importowanych – podatnik nie posiada dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, nie ma prawa do zastosowania obniżonej do 0% stawki podatku dla świadczonych usług transportu, lecz ma obowiązek zastosować właściwą stawkę podatku VAT. Wynika to wprost z przepisów art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, które nie dają podstaw do zastosowania wyjątku dla przywozu (importu) towarów do Polski.
Z wniosku wynika, że w związku ze świadczeniem usług transportu międzynarodowego każdorazowo posiadają Państwo dokumentację, która obejmuje:
a)dokument CMR dokumentujący fakt przekroczenia granicy Unii Europejskiej w imporcie towarów i zawierający informację potwierdzającą fakt wykonania zleconej usługi transportowej przez sprzedawcę i nabywcę towarów;
b)dokument T1 uprawniający do przemieszczenia (przewozu) towarów spoza Unii Europejskiej przez terytorium kolejnych krajów należących do Unii Europejskiej, będących na trasie transportu, do docelowego urzędu celnego w którym odbywa się ostateczna odprawa celna importowanych towarów.
Jednakże nie posiadają Państwo dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości świadczonej przez Państwa usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, tj. dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy. Zatem posiadane przez Państwa dokumenty nie są wystarczające do zastosowania stawki 0% dla opisanych we wniosku usług transportu międzynarodowego.
W konsekwencji należy stwierdzić, że w związku z brakiem dokumentu celno-skarbowego, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, Spółka nie jest uprawniona do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy w związku z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
