
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 1 ust. 1 pkt 2 i art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 01.03.2006r. co do interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ulgi z art. 16 ustawy podatku od spadków i darowizn.
1.Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:
Rodzice postanowili przekazać Panu w formie darowizny budynek mieszkalny o powierzchni użytkowej 64m2 położony na działce o obszarze 981 m2 w S... .
Jednocześnie wskazał Pan, iż:
- jest obywatelem polskim;
- jest wspówłaścicielem lokalu mieszkalnego (współwłasność majątkowa małżeńska);
- nie jest najemcą lokalu ani budynku mieszkalnego;
- zamierza przeprowadzić się do otrzymanego w drodze darowizny budynku mieszkalnego i mieszkać w nim przez okres co najmniej 5 lat.
Czy otrzymując ww.darowiznę może Pan skorzystać z ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 ustawy z dnia 28.07.1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.)
2.Ocena prawa:
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny.Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 1 tej ustawy w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze darowizny przez osoby zaliczone do I grupy podatkowej - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. Przedmiotowa ulga przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:
- są obywatelami polskimi lub mają miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;
- nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego;
- nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
- będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
- od dnia złożenia zeznania podatkowego, jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku;
- od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku-jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że współwłaściciel innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego może skorzystać z ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zasada ta dotyczy także osób posiadających budynek lub lokal mieszkalny na zasadach małżeńskiej wspólności majątkowej.
Odpowiadając na Pana zapytanie w powyższym zakresie tut. organ podatkowy uznaje stanowisko zawarte w piśmie z dnia 01.03.2006r. - za prawidłowe.
