POSTANOWIENIE - Interpretacja - PM/436/03/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2006, sygn. PM/436/03/06, Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Podgórze działając w trybie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja Podatkowa (jednolity tekst ustawy Dz. U. z 2005 nr 8 poz. 60 ze zmianami ) - po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 24.01.2006 r., uzupełnione pismem z dnia 04.04.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od spadków i darowizn stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze złożonego wniosku wynika, że w 2002 Podatnik nabył od firmy leasingowej samochód marki Ford Focus za kwotę 3.203,32 złotych. Samochód ten jest środkiem trwałym w prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej i ma zamiar podarować go swojemu synowi, a wartość rynkowa ww. pojazdu wynosi ok. 20.000,00 złotych. Będzie to pierwsza darowizna dokonana na rzecz syna.
Zwrócił się Pan z zapytaniem: ... w jaki sposób należy naliczyć podatek od darowizny?
Zdaniem Podatnika darowizna ta będzie wolna od opodatkowania, gdyż nie występuje obowiązek podatkowy.
Naczelnik tut. Urzędu analizując przedstawiony stan faktyczny i mając na uwadze obowiązujący stan prawny wyraża następujące stanowisko;

Zgodnie z art. 888 § 1 KC przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.
Niezależnie od tego, czy umowa jest zawarta w formie pisemnej czy tylko ustnej - dochodzi do skutku, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione (art. 890 § 1 kc). Skoro więc to świadczenie ma charakter darowizny, to podlega przepisom ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (jednolity tekst ustawy Dz. U. z 2004 Nr 142 poz. 1514 ze zmnianami) - podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycieprzez osoby fizyczne własności rzeczy i praw majątkowych znajdujących się na terytoriumRzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium RzeczypospolitejPolskiej tytułem m. in. darowizny.
W art. 14 ust. 2 cytowanej ustawy, zaliczenie do grupy podatkowej następuję według osobistegostosunku nabywcy do osoby od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.W przedmiotowym stanie faktycznym osobą, od której następuje nabycie jest osoba fizycznaprowadząca działalność gospodarczą.
Pomimo faktu , że darujący jest ojcem w stosunku do obdarowanego , to nabywca nie możezostać zaliczony do I- szej grupy podatkowej - gdyż nabycie nastąpi od firmy. Samochód ten jest środkiem trwałym firmy i użytkowany jest w ramach prowadzonej przez darującego działalności gospodarczej.Zatem nabywcę (obdarowanego) należy zaliczyć do trzeciej grupy podatkowej , gdyż między obdarowanym a firmą, która ma status jednoosobowej działalności gospodarczej nie mapokrewieństwa.

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną, która w przypadku innych nabywców wynosi 4.902,00 zł - III- cia grupa podatkowa (art. 9 ust. 1 pkt 3 i art. 14 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy).Podstawą opodatkowania (art. 7 ust. 1 ww. ustawy) stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Wartość rynkową nabytych rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia ( art. 8 ww. ustawy).
W przypadku , gdy darowizna dojdzie do skutku , wartość przedmiotu darowizny przekroczy kwotę wolną od podatku dla III- ciej grupy podatkowej tj. 4.902,00 zł - podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku wg skali podatkowej podanej w art. 15 ust. 1 pkt 3 - dla nabywców zaliczanych do tej grupy.

Równocześnie informujemy, iż zgodnie z § 1 i 2 rozp. Min. Fin. z dnia 04.05.2001 w sprawie składania zeznań podatkowych przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz.U, Nr 40 poz. 462 ze zmianami ) - zeznanie podatkowe o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych w drodze darowizny należy składać właściwemu miejscowo organowi podatkowemu w terminie 1 miesiąca od daty powstania obowiązku podatkowego.

Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze