Zakres skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania nieruchomości W. w trybie art. 902 Kodeksu cywilnego oraz wykonania robót budowlanych nieodpłat... - Interpretacja - IPPB2/436-601/12-4/MZ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.02.2013, sygn. IPPB2/436-601/12-4/MZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Zakres skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania nieruchomości W. w trybie art. 902 Kodeksu cywilnego oraz wykonania robót budowlanych nieodpłatnie.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2012 r. (data wpływu 26.11.2012 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 21.01.2013 r. Nr IPPB2/436-601/12-2/MZ (data nadania 22.01.2013 r., data doręczenia 24.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania nieruchomości Miastu w trybie art. 902 Kodeksu cywilnego oraz wykonania robót budowlanych nieodpłatnie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków dotyczących nieodpłatnego przekazania nieruchomości Miastu w trybie art. 902 Kodeksu cywilnego oraz wykonania robót budowlanych nieodpłatnie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, wraz z M. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S., F. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. z siedzibą w W. oraz L. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w J., planuje wykonanie inwestycji nie drogowej na nieruchomości położonej w W. przy ulicy M., składającej się z działki o numerze ewidencyjnym x, obręb x. Właścicielem nieruchomości, na której zlokalizowana będzie inwestycja jest Spółka L. Do prawidłowej realizacji inwestycji Drogowej w pasie ulicy K potrzebne jest wykorzystanie części działki o numerze ewidencyjnym x, obręb x, o powierzchni około 703 m2, której użytkownikiem wieczystym jest M., zaś właścicielem miasta. W wyniku przeprowadzonych negocjacji ustalono, iż Inwestor sporządzi projekt robót budowlanych, przygotuje materiały budowlane, oraz wykona inne obowiązki nałożone na inwestora ustawą Prawo budowlane oraz przepisami Kodeksu cywilnego, przekazując Miastu pełną dokumentację procesu budowlanego. Przed wybudowaniem drogi, Inwestor zobowiąże się do nieodpłatnego przekazania nieruchomości Miastu w trybie przepisu art. 9021 Kodeksu cywilnego. Wykonanie opisanych uprzednio robót budowlanych również nastąpi nieodpłatnie.

Pismem z dnia 21.01.2013 r. Nr IPPB2/436-601/12-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • wskazanie czy Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w swojej własnej indywidualnej sprawie...

W przypadku wskazania, przez Wnioskodawcę, że występuje z wnioskiem w swojej indywidualnej sprawie, to w celu prawidłowego wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego organ podatkowy prosi o:

  • szczegółowe opisanie stanu faktycznego mającego być przedmiotem interpretacji podatkowej,
  • sformułowanie pytania w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które musi być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym i zadanym pytaniem.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

  • Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w swojej własnej sprawie.
  • Uzupełniając szczegółowo opisany już we wniosku z dnia 12 listopada 2012 roku stan faktyczny mający być przedmiotem interpretacji podatkowej, Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, iż będzie on inwestorem budowy drogi prowadzącej do będącej w fazie projektowej inwestycji niedrogowej, którą zamierza wybudować na własnej nieruchomości. Inwestycja drogowa będzie realizowana na opisanej we wniosku części nieruchomości miasta, będącej w użytkowaniu wieczystym innego zainteresowanego budową drogi podmiotu. Związek Wnioskodawcy z inwestycją jest taki, że wnioskodawca będzie finansującym inwestycję drogową. Inwestycja drogowa zostanie wybudowana, po przekazaniu miastu nieruchomości na zasadzie art. 902 (1) Kodeksu cywilnego przez jej aktualnego użytkownika wieczystego, a po wybudowaniu drogi, także ona - jako urządzenie drogowe - zostanie przekazana Miastu. jako środek trwały. Wykonanie inwestycji drogowej będzie obciążało Wnioskodawcę.
  • Ponadto Wnioskodawca sprecyzował pytanie w indywidualnej sprawie oraz wskazał, iż stanowisko Wnioskodawcy nie ulega ono w związku ze sprecyzowaniem stanu faktycznego zmianie; według Wnioskodawcy odpowiedzieć należy na wyżej postawione pytanie przecząco.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji przepisów podatkowych, a to przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn poprzez wskazanie, czy w opisanym we wniosku z dnia 12 listopada 2012 roku i uzupełnionym w niniejszym piśmie stanie faktycznym, będzie zobowiązany do uiszczenia tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, według pełnomocnika Wnioskodawcy na postawione wyżej pytanie należy odpowiedzieć przecząco. Zgodnie z przepisem art. 889 k.c., nie stanowi darowizny nieodpłatne świadczenie wynikające z innych, niż umowa darowizny, źródeł. Umowa przekazania nieruchomości, na podstawie której dojść ma do przeniesienia własności przedmiotowej działki, jest jednym z takich źródeł. Uznać więc należy, iż jej dokonanie nie wiąże się z obowiązkiem zapłacenia podatku od spadków i darowizn, skoro nabycie własności nieruchomości w wyniku jej zawarcia stanowi zdarzenie prawne wynikające z innego źródła.

Stanowisko to zgodne jest z indywidualną interpretacją przepisów podatkowych wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej dnia 21 stycznia 2011 roku (wniosek ORD-IN; sygn. IBPBI/2/423 -1465/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 198 3r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

  1. dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;
  2. darowizny, polecenia darczyńcy;
  3. zasiedzenia;
  4. nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
  5. zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
  6. nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Artykuł 889 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) stanowi: nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

  1. gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;
  2. gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nie nabyte.

Zgodnie z art. 9021 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę przekazania nieruchomości jej właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przenieść na gminę albo na Skarb Państwa własność nieruchomości.

Jak wynika z treści art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ustawodawca opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn ograniczył do nabycia własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem czynności wymienionych w tym przepisie wyłącznie przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka, wraz z M. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S., F. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. oraz L. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w J., planuje wykonanie inwestycji nie drogowej na nieruchomości położonej w W. przy ulicy M., składającej się z działki o numerze ewidencyjnym x, obręb x. Właścicielem nieruchomości, na której zlokalizowana będzie inwestycja jest Spółka L. Do prawidłowej realizacji inwestycji Drogowej w pasie ulicy Kopalnianej potrzebne jest wykorzystanie części działki o numerze ewidencyjnym x, obręb x, o powierzchni około 703 m2, której użytkownikiem wieczystym jest M., zaś właścicielem m.st. Warszawa. W wyniku przeprowadzonych negocjacji ustalono, iż Inwestor sporządzi projekt robót budowlanych, przygotuje materiały budowlane, oraz wykona inne obowiązki nałożone na inwestora ustawą Prawo budowlane oraz przepisami Kodeksu cywilnego, przekazując miastu pełną dokumentację procesu budowlanego. Przed wybudowaniem drogi, Inwestor zobowiąże się do nieodpłatnego przekazania nieruchomości miastu w trybie przepisu art. 9021 Kodeksu cywilnego. Wykonanie opisanych uprzednio robót budowlanych również nastąpi nieodpłatnie. Uzupełniając szczegółowo opisany już we wniosku z dnia 12 listopada 2012 roku stan faktyczny mający być przedmiotem interpretacji podatkowej, Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, iż będzie on inwestorem budowy drogi prowadzącej do będącej w fazie projektowej inwestycji niedrogowej, którą zamierza wybudować na własnej nieruchomości. Inwestycja drogowa będzie realizowana na opisanej we wniosku części nieruchomości miasta, będącej w użytkowaniu wieczystym innego zainteresowanego budową drogi podmiotu. Związek Wnioskodawcy z inwestycją jest taki, że wnioskodawca będzie finansującym inwestycję drogową. Inwestycja drogowa zostanie wybudowana, po przekazaniu miastu nieruchomości na zasadzie art. 902 (1) Kodeksu cywilnego przez jej aktualnego użytkownika wieczystego, a po wybudowaniu drogi, także ona - jako urządzenie drogowe - zostanie przekazana miastu jako środek trwały. Wykonanie inwestycji drogowej będzie obciążało Wnioskodawcę.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 162 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie