
Temat interpretacji
Urząd Miejski zakupił 2 wózki dziecięce za kwotę 1.200,- zł. ze środków budżetowych a następnie Prezydent Miasta przekazał je rodzicom, którym rodzina powiększyła się o trojaczki.
Zdaniem Urzędu Miejskiego przekazane wózki rodzice przyjęli jako świadczenie, nie dokonali odmowy ich przyjęcia, w związku z tym ma to znamiona darowizny i uzyskana pomoc rzeczowa nie stanowi dochodu w rozumieniu art.10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza co następuje:
Jak wynika z treści złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego oświadczenie darczyńcy o darowiźnie w przedmiotowej sprawie nie miało formy pisemnej, to jednak umowa darowizny była ważna wobec spełnienia przyrzeczonego świadczenia. Według oświadczenia Urzędu Miejskiego darowizna została przyjęta przez rodzinę ( art.390 § 1 Kodeksu Cywilnego).
W związku z powyższym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) przedmiotową darowiznę należy zaliczyć do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. W tym przypadku nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle art. 1 ust.1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn ( tekst jednolity z 2004 r, Dz.U. Nr 142 poz. 1514 ze zm.) opodatkowaniu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy i praw majątkowych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny.
Osoby fizyczne (nabywcy) zaliczone do III grupy podatkowej ( osoby obce) do kwoty 4.902,- zł dokonanej darowizny zwolnione są z obowiązku składania zeznania podatkowego,.Nabycie takie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jeżeli w ostatnich pięciu latach od tej samej osoby (firmy) łączna suma darowizn nie przekracza w/w kwoty wolnej ( art. 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn).
W przedmiotowej sprawie wartość darowizny nie przekracza kwoty 4.902,- zł ( 2 szt. wózków za kwotę1.200,- zł). Jeżeli zatem łączna wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przez tę rodzinę w ostatnich pięciu latach od Urzędu Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim nie przekroczyła w/w kwoty od obecnej darowizny nie wystąpi podatek od spadków i darowizn.
Reasumując należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie nakłada na Urząd Miejski jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych żadnego obowiązku.
