
Temat interpretacji
Czy w przypadku opisanym powy?ej, dokonania zniesienia wspó3w3asnooci nieruchomooci przez Wnioskodawczynie nieodp3atnie w drodze umowy zawartej przez wspó3w3aocicieli nieruchomooci przed notariuszem lub te? ugody s1dowej (bez sp3at i dop3at na rzecz pozosta3ych wspó3w3aocicieli), Wnioskodawczyni bedzie zobowi1zana do zap3aty podatku od spadków i darowizn?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 17 listopada 2016 r. (data wp3ywu do Biura 18 listopada 2016 r.), uzupe3nionym 9 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zniesienia wspó3w3asnooci nieruchomooci jest nieprawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 listopada 2016 r. wp3yn13 do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotycz1cej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zniesienia wspó3w3asnooci nieruchomooci.
Wniosek uzupe3niono 9 stycznia 2017 r.
W przedmiotowym wniosku zosta3o przedstawione nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:
Rodzice Wnioskodawczyni, ma3?onkowie L. i J. S., nabyli w 1977 r. udzia3 wynosz1cy 1/2 czeoci w nieruchomooci objetej ksieg1 wieczyst1 KW nr (), utworzon1 z dzia3ek nr 69/1 (o pow. 0,0391 ha) i nr 69/2 (o pow. 0,0390 ha). Wspó3w3aocicielk1 udzia3u wynosz1cego 1/2 czeoci tej?e nieruchomooci by3a wówczas T. D. Nieruchomooa ta sk3ada sie z dwóch geodezyjnie wydzielonych dzia3ek nr 69/1 i 69/2. Na nieruchomooci w granicy obu dzia3ek posadowiony jest dom bliYniak tzn. jedna równa po3owa domu na dzia3ce nr 69/1 i druga po3owa domu na dzia3ce nr 69/2 prawnie zao obie dzia3ki sk3adaj1 sie na jedn1 nieruchomooa objet1 jedn1 ksieg1 wieczyst1 jw. Pomiedzy wspó3w3aocicielami nigdy nie by3o sporów co do zakresu u?ytkowania nieruchomooci mimo braku formalnego podzia3u. W3aociciele dokonali nieformalnego podzia3u do korzystania (quot usum) w ten sposób, ?e zgodnie korzystali z wy31czeniem innych osób: T. D. z dzia3ki nr 69/2, a ma3?onkowie S. z dzia3ki nr 69/1 oraz ze stoj1cych na tych dzia3kach budynków w ramach domu jednorodzinnego w zabudowie bliYniaczej.
Matka Wnioskodawczyni J. S. zmar3a w 2010 roku, a spadek po niej nabyli: L. S. m1?, K. S. syn oraz A. P. córka (Wnioskodawczyni). Zmar3a równie? T. D. druga wspó3w3aocicielka, a spadek po niej naby3a córka M. F. Po nabyciu nieruchomooci przez ma3?onków S., L. S. (ojciec Wnioskodawczyni) wybudowa3 w3asnym kosztem i staraniem (co zosta3o udokumentowane stosownymi rachunkami i umowami z firmami budowlanymi) na dzia3ce nr 69/1, któr1 posiada3 z wy31czeniem innych osób w ramach podzia3u do korzystania (quot usum) dom jednorodzinny. Ówczesna wspó3w3aocicielka w osobie T. D. wyrazi3a na tak1 budowe zgode, skoro nie ponios3a ?adnych wydatków ani nak3adów na poczynion1 (w3asnym kosztem i staraniem L. S.) budowe domu jednorodzinnego. Ówczesna wspó3w3aocicielka T. D., jak i jej spadkobierczyni a obecna wspó3w3aocicielka w osobie M. F. nigdy nie podnosi3y pretensji ani roszczen finansowych zwi1zanych z wzniesieniem domu jednorodzinnego na dzia3ce nr 69/1 u?ytkowanej wy31cznie przez rodzine S.
Obecni wspó3w3aociciele opisanej wy?ej nieruchomooci zamierzaj1 zgodnie znieoa jej wspó3w3asnooa bez ?adnych sp3at, dop3at ani jakichkolwiek innych rozliczen finansowych. Zniesienie wspó3w3asnooci przez obecnych wspó3w3aocicieli, którym 31cznie (rodzinami) przys3uguj1 udzia3y wynosz1ce po 1/2 czeoci w nieruchomooci ma nast1pia w ten sposób, ?e:
- dzia3ka nr 69/1 o pow. 0,0391 ha zabudowana obecnie dwoma domami w tym jednym jednorodzinnym wolnostoj1cym, a drugim jednorodzinnym w zabudowie bliYniaczej, ma zostaa przyznana na wy31czn1 w3asnooa L. S., A. P. (Wnioskodawczyni) i K. S. (w odpowiednich do dziedziczenia po zmar3ej J. S. udzia3ach);
- dzia3ka nr 69/2 o pow. 0,0390 ha zabudowana obecnie jedynie domem jednorodzinnym w zabudowie bliYniaczej, ma zostaa przyznana na wy31czn1 w3asnooa M. F. (spadkobierczyni po zmar3ej T. D.).
Znosz1cy wspó3w3asnooa podadz1 wartooci przedmiotów umowy na kwoty:
- dzia3ki nr 69/2 zabudowanej domem jednorodzinnym w zabudowie bliYniaczej na kwote 200.000,00 PLN,
- dzia3ki nr 69/1 zabudowanej domem jednorodzinnym w zabudowie bliYniaczej w kwocie 200.000,00 PLN oraz domu jednorodzinnego wolnostoj1cego wybudowanego w3asnym kosztem i staraniem rodziny S. (bez jakiegokolwiek udzia3u w finansowaniu jego budowy przez w3aocicieli dzia3ki nr 69/1) na kwote 300.000,00 PLN.
W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytanie.
Czy w przypadku opisanym powy?ej, dokonania zniesienia wspó3w3asnooci nieruchomooci przez Wnioskodawczynie nieodp3atnie w drodze umowy zawartej przez wspó3w3aocicieli nieruchomooci przed notariuszem lub te? ugody s1dowej (bez sp3at i dop3at na rzecz pozosta3ych wspó3w3aocicieli), Wnioskodawczyni bedzie zobowi1zana do zap3aty podatku od spadków i darowizn?
Wnioskodawczyni wskaza3a, ?e przepis art. 1 ust. 1 pkt ustawy z dnia 8 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn zawiera zamkniety katalog czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej podatkiem, podlega nabycie przez osoby fizyczne w3asnooci rzeczy znajduj1cych sie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw maj1tkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytu3em nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci, Zgodnie zao z art. 7 pkt 6 ww. ustawy przy nabyciu w drodze nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci podstawe opodatkowania stanowi wartooa rzeczy lub praw maj1tkowych, w czeoci przekraczaj1cej wartooa udzia3u we wspó3w3asnooci, który przed jej zniesieniem przys3ugiwa3 nabywcy.
W wyniku nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci nieruchomooci obowi1zek podatkowy w podatku od spadków i darowizn, ci1?1cy na nabywcy, powstanie tylko w przypadku nabycia nieruchomooci wiekszej od wartooci udzia3u we wspó3w3asnooci. Podstawe opodatkowania stanowia bedzie wtedy wartooa rynkowa czeoci nieruchomooci nabytej ponad udzia3 w tej nieruchomooci przys3uguj1cy nabywcy przed zniesieniem wspó3w3asnooci.
Jak wynika ze zdarzenia przysz3ego opisanego powy?ej, przed podpisaniem umowy o zniesieniu wspó3w3asnooci nieruchomooci Wnioskodawczyni by3a ju? wspó3w3aocicielk1 nieruchomooci o powierzchni ca3kowitej 0,0781 m2, sk3adaj1cej sie z dwóch zabudowanych dzia3ek: nr ew. 69/2 o pow. 0,0390 m2 i nr ew. 69/1 o pow. 0,0391 m2. L1czny udzia3 Wnioskodawczyni wraz z ojcem L. S. i bratem K. S. we wspó3w3asnooci nieruchomooci wynosi3 1/2.
Na mocy umowy zniesienia wspó3w3asnooci, Wnioskodawczyni wraz z rodzin1 przyznana zostanie na wy31czn1 w3asnooa dzia3ka o nr ew. 69/1 o pow. 0,0391 m2. W wyniku zniesienia wspó3w3asnooci Wnioskodawczyni stanie sie w3aocicielk1 (wraz z ojcem i bratem) nieruchomooci o powierzchni odpowiadaj1cej po3owie nieruchomooci przed jej podzia3em, zatem nabedzie maj1tek odpowiadaj1cy pierwotnie jej/ich 31cznemu udzia3owi we wspó3w3asnooci. W owietle powy?szego wartooa udzia3u Wnioskodawczyni we wspó3w3asnooci nieruchomooci przed nieodp3atnym zniesieniem wspó3w3asnooci w drodze umowy notarialnej wynosi 1/2 i odpowiada 0,0391 m2. Po zniesieniu wspó3w3asnooci Wnioskodawczyni otrzyma w3aonie dzia3ke o pow. 0,0391 m2, a zatem identyczn1 z tym ile wynosi3 jej udzia3 we wspó3w3asnooci nieruchomooci sprzed zniesienia wspó3w3asnooci. Tym samym Wnioskodawczyni nie nabedzie na w3asnooa nieruchomooci ponad swój udzia3 we wspó3w3asnooci nabedzie dok3adnie tyle ile ten udzia3 wynosi3.
Wnioskodawczyni wskaza3a, ?e podstawa opodatkowania powinna zostaa ustalona jako ró?nica pomiedzy wartooci1 udzia3u w nieruchomooci sprzed zniesienia wspó3w3asnooci, czyli sprzed zamierzonej daty dokonania czynnooci prawnej zawarcia umowy zniesienia wspó3w3asnooci bez wliczania nak3adów poczynionych jedynie przez Wnioskodawczynie, a wartooci1 aktualn1 zabudowanej dzia3ki gruntu stanowi1cej po3owe pierwotnej nieruchomooci. Inne stanowisko w ra?1cy sposób naruszy3oby art. 7 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wed3ug Wnioskodawczyni, nie mo?na uznaa za s3uszne interpretacji przepisów art. 7 ust. 6 ww. ustawy jakoby opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega3o zwiekszenie wartooci sk3adnika maj1tkowego.
Powo3uj1c sie na treoa art. 7 ust. 6 ww. ustawy, Wnioskodawczyni wskaza3a, ?e w sytuacji gdy do tej pory przys3ugiwa3 jej (wraz z ojcem i bratem) 31cznie udzia3 w wysokooci 1/2 we wspó3w3asnooci nieruchomooci, a tytu3em zniesienia wspó3w3asnooci przyznane im zostanie prawo w3asnooci nieruchomooci, której wartooa (bez poniesionych przez nich tylko i wy31cznie nak3adów w postaci wybudowania przez nich domu wolnostoj1cego) odpowiada wartooci1 wielkooci udzia3u sprzed zniesienia wspó3w3asnooci to nie bedzie podstawy do na3o?enia podatku od spadków i darowizn, bowiem podstawe opodatkowania stanowi wartooa rzeczy w czeoci przekraczaj1cej wartooa udzia3u we wspó3w3asnooci, który przed jej zniesieniem przys3ugiwa3 nabywcy. Wprawdzie po dokonaniu podzia3u w maj1tku Wnioskodawczyni pojawi sie nowy sk3adnik w postaci prawa w3asnooci ca3kiem nowej nieruchomooci, jednak wartooa samego udzia3u nie zwiekszy sie bowiem wartooa prawa w3asnooci nieruchomooci odpowiadaa bedzie wartooci1 wielkooci udzia3u sprzed podzia3u, a wiec 1/2 w dzielonej wspó3w3asnooci u3amkowej nieruchomooci.
Podstawe opodatkowania w przypadku nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci ustala sie na zasadach ogólnych z uwzglednieniem regu3y okreolonej w podanym przepisie art. 7 ust. 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym unormowaniem, ustalanie podstawy opodatkowania przebiega dwuetapowo. Po pierwsze, konieczne jest okreolenie wartooci rzeczy lub praw maj1tkowych, których dotyczy zniesienie wspó3w3asnooci. Nastepnie nale?y ustalia, w jakim zakresie przys3uguj1cy podatnikowi nabywcy udzia3 we wspó3w3asnooci rzeczy lub prawa maj1tkowego powiekszy3 sie wskutek nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci w opisanym przypadku nie zwiekszy sie bowiem budynek jednorodzinny zosta3 wzniesiony tylko i wy31cznie w3asnym kosztem i staraniem rodziny Wnioskodawczyni. Podstaw1 opodatkowania jest w3aonie odpowiadaj1ca temu przyrostowi czeoa wartooci rzeczy lub prawa (M. Rusinek, komentarz do ustawy z dnia 28 paYdziernika 2002 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1681), lex/el. 2003). Wnioskodawczyni w wyniku zniesienia wspó3w3asnooci nie nabedzie wiecej ani?eli mia3a do tej pory. Wartooa poczynionych na dzia3ke nr 69/1 nak3adów (w3asnym kosztem i staraniem rodziny S.) w postaci wybudowania domu na tej dzia3ce, nie spowoduje powiekszenia sie maj1tku Wnioskodawczyni w zwi1zku z zamierzonym dokonaniem zniesienia wspó3w3asnooci.
Zdaniem Wnioskodawczyni, nie mo?na porównywaa wartooci pierwotnego udzia3u we wspó3w3asnooci z wartooci1 nieruchomooci, która powstanie na skutek zniesienia wspó3w3asnooci. Zwiekszenie wartooci rzeczy przez jej w3aociciela lub wspó3w3aociciela nie jest czynnooci1 podlegaj1c1 opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, a na3o?enie podatku w niniejszym stanie faktycznym nast1pi bez podstawy prawnej.
Wnioskodawczyni wskaza3a, ?e w wypadku wspó3w3asnooci nale?y odró?nia prawo w3asnooci ca3ej rzeczy od udzia3ów wspó3w3aocicieli. Udzia3 wyra?a zakres uprawnien wspó3w3aociciela wzgledem rzeczy wspólnej i jest okreolony odpowiednim u3amkiem (z regu3y zwyk3ym). Zestawiaj1c udzia3 w3aociciela z w3asnooci1 ca3ej rzeczy nale?y stwierdzia, ?e prawo w3asnooci ca3ej rzeczy przys3uguje wszystkim wspó3w3aocicielom niepodzielnie, udzia3 natomiast jest prawem, które nale?y wy31cznie do wspó3w3aociciela (a co za tym idzie w przypadku dokonania podzia3u do korzystania nieruchomooci wspólnej oraz czynienia nak3adów na ten u?ytkowany tylko i wy31cznie przez jednych wspó3w3aocicieli przedmiot wspó3w3asnooci poprzez czynienie nan nak3adów trudno tu mówia by by3o o zwiekszeniu wartooci udzia3u w wyniku zniesienia wspó3w3asnooci), wspó3w3aociciel ma tu wiec wzgledem swego udzia3u pozycje wy31cznego w3aociciela. W zwi1zku z tym, i? wspó3w3aociciel przed zniesieniem wspó3w3asnooci jest ju? w3aocicielem przedmiotu wspó3w3asnooci w czeoci odpowiadaj1cej wielkooci jego udzia3u, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko nieodp3atne nabycie ponad udzia3 we wspó3w3asnooci.
A zatem, w wyniku nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci nieruchomooci obowi1zek podatkowy w podatku od spadków i darowizn, ci1?1cy na nabywcy powstanie tylko w przypadku nabycia nieruchomooci wiekszej od wartooci udzia3u we wspó3w3asnooci. Podstawe opodatkowania stanowia bedzie wtedy wartooa rynkowa czeoci nieruchomooci nabytej ponad udzia3 w tej nieruchomooci przys3uguj1cy nabywcy przed zniesieniem wspó3w3asnooci.
Wnioskodawczyni uwa?a, ?e przez wartooa udzia3u we wspó3w3asnooci, o której mowa w art. 7 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn nale?y rozumiea wielkooa udzia3u wyra?on1 odpowiednim u3amkiem. W przypadku wspó3w3asnooci nieruchomooci wartooci udzia3u bedzie odpowiada3a odpowiednia wielkooa tej nieruchomooci wyra?ona w metrach, czy te? innych jednostkach okreolaj1cych powierzchnie nieruchomooci.
Wnioskodawczyni w stanowisku podpar3a sie tez1 sformu3owan1 w wyroku Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Warszawie z 12 lutego 2007 r. sygn. akt III SA/WA 2980/06 w sprawie ze skargi na decyzje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 lipca 2006 r. w przedmiocie podatku od spadków i darowizn.
Na tle przedstawionego zdarzenia przysz3ego stwierdzam, co nastepuje:
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 r., poz. 205, ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne w3asnooci rzeczy znajduj1cych sie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw maj1tkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytu3em nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci.
Stosownie do art. 1a pkt 1 ww. ustawy przepisy ustawy o nieodp3atnym zniesieniu wspó3w3asnooci stosuje sie odpowiednio do nieodp3atnego nabycia w3asnooci rzeczy wspólnej (wspólnego prawa maj1tkowego) albo jej czeoci przez niektórych dotychczasowych wspó3w3aocicieli na dalsz1 wspó3w3asnooa.
Z uwagi na fakt, ?e ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji wspó3w3asnooci, nale?y w tej kwestii odnieoa sie do przepisów uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2016 r., poz. 380, ze zm.).
Zgodnie z art. 195 ustawy Kodeks cywilny, w3asnooa tej samej rzeczy mo?e przys3ugiwaa niepodzielnie kilku osobom (wspó3w3asnooa).
W myol art. 210 ww. ustawy, ka?dy ze wspó3w3aocicieli mo?e ?1daa zniesienia wspó3w3asnooci. W owietle przepisów art. 211 i 212 ustawy Kodeks cywilny zniesienie wspó3w3asnooci mo?e nast1pia przez:
- podzia3 rzeczy wspólnej, czyli np. podzielenie jednej nieruchomooci na kilka mniejszych (tzw. podzia3 fizyczny),
- przyznanie rzeczy jednemu lub niektórym ze wspó3w3aocicieli,
- sprzeda? rzeczy wspólnej (tzw. podzia3 cywilny).
Zniesienie wspó3w3asnooci bez sp3at i dop3at podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowi1zek podatkowy ci1?y na nabywcy w3asnooci rzeczy i praw maj1tkowych.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy, przy nabyciu w drodze nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci obowi1zek podatkowy powstaje z chwil1 zawarcia umowy albo ugody lub uprawomocnienia sie orzeczenia s1du, je?eli ich skutkiem jest nieodp3atne zniesienie wspó3w3asnooci.
Podstawa opodatkowania w przypadku nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci okreolona zosta3a w art. 7 ust. 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treoci1, przy nabyciu w drodze nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci stanowi j1 wartooa rzeczy lub praw maj1tkowych, w czeoci przekraczaj1cej wartooa udzia3u we wspó3w3asnooci, który przed jej zniesieniem przys3ugiwa3 nabywcy.
Przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn nale?y miea na wzgledzie przepis art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy, w myol którego podstawe opodatkowania stanowi wartooa nabytych rzeczy i praw maj1tkowych po potr1ceniu d3ugów i cie?arów (czysta wartooa), ustalona wed3ug stanu rzeczy i praw maj1tkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowi1zku podatkowego.
Ustalenie podstawy opodatkowania sk3ada sie wiec z dwóch etapów. W pierwszym nale?y okreolia wartooa rzeczy lub praw maj1tkowych, których dotyczy zniesienie wspó3w3asnooci, wed3ug zasady generalnej wyra?onej w art. 7 ust. 1 ustawy (czysta wartooa, ustalona wed3ug stanu rzeczy i praw maj1tkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowi1zku podatkowego). W drugim etapie ustala sie udzia3, jaki przys3ugiwa3 dotychczas wspó3w3aocicielowi (wspó3w3aocicielom) i jego wartooa. Podatkowi podlega bowiem nadwy?ka wartooci (nie wielkooci) udzia3u.
Wskazaa równie? nale?y, ?e wartooa nieruchomooci przy zniesieniu wspó3w3asnooci przyjmuje sie z dnia powstania obowi1zku podatkowego, tzn. z chwili zawarcia umowy albo ugody lub uprawomocnienia sie orzeczenia s1du, je?eli ich skutkiem jest nieodp3atne zniesienie wspó3w3asnooci.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wartooa nabytych rzeczy i praw maj1tkowych przyjmuje sie w wysokooci okreolonej przez nabywce, je?eli odpowiada ona wartooci rynkowej tych rzeczy i praw. Wartooa rynkow1 rzeczy lub praw maj1tkowych zgodnie z art. 8 ust. 3 wskazanej ustawy, okreola sie na podstawie przecietnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzglednieniem ich miejsca po3o?enia, stanu i stopnia zu?ycia oraz w obrocie prawami maj1tkowymi tego samego rodzaju, z dnia powstania obowi1zku podatkowego.
Z treoci wniosku wynika, ?e rodzice Wnioskodawczyni nabyli w 1977 r. udzia3 wynosz1cy 1/2 czeoci w nieruchomooci, która sk3ada sie z dwóch geodezyjnie wydzielonych dzia3ek nr 69/1 i 69/2. Wspó3w3aocicielk1 udzia3u wynosz1cego 1/2 czeoci tej?e nieruchomooci by3a wówczas T. D. Na nieruchomooci w granicy obu dzia3ek posadowiony jest dom bliYniak, tzn. jedna równa po3owa domu na dzia3ce nr 69/1 i druga po3owa domu na dzia3ce nr 69/2. Po nabyciu nieruchomooci ojciec Wnioskodawczyni wybudowa3 w3asnym kosztem i staraniem na dzia3ce nr 69/1 dom jednorodzinny. Matka Wnioskodawczyni zmar3a w 2010 roku, a spadek po niej nabyli: m1?, syn oraz córka (Wnioskodawczyni). Zmar3a równie? druga wspó3w3aocicielka T. D, a spadek po niej naby3a jej córka. Obecni wspó3w3aociciele opisanej nieruchomooci zamierzaj1 zgodnie znieoa jej wspó3w3asnooa bez ?adnych sp3at, dop3at ani jakichkolwiek innych rozliczen finansowych.
Zniesienie wspó3w3asnooci przez obecnych wspó3w3aocicieli, którym 31cznie (rodzinami) przys3uguj1 udzia3y wynosz1ce po 1/2 czeoci w nieruchomooci ma nast1pia w ten sposób, ?e:
- dzia3ka nr 69/1 o pow. 0,0391 ha zabudowana obecnie dwoma domami w tym jednym jednorodzinnym wolnostoj1cym, a drugim jednorodzinnym w zabudowie bliYniaczej ma zostaa przyznana na wy31czn1 w3asnooa ojca, Wnioskodawczyni i brata Wnioskodawczyni (w odpowiednich do dziedziczenia po zmar3ej matce udzia3ach);
- dzia3ka nr 69/2 o pow. 0,0390 ha zabudowana obecnie jedynie domem jednorodzinnym w zabudowie bliYniaczej ma zostaa przyznana na wy31czn1 w3asnooa spadkobierczyni po zmar3ej T. D.
Znosz1cy wspó3w3asnooa podadz1 wartooci przedmiotów umowy na kwoty:
- dzia3ki nr 69/2 zabudowanej domem jednorodzinnym w zabudowie bliYniaczej na kwote 200.000,00 PLN,
- dzia3ki nr 69/1 zabudowanej domem jednorodzinnym w zabudowie bliYniaczej w kwocie 200.000,00 PLN oraz domu jednorodzinnego wolnostoj1cego wybudowanego w3asnym kosztem i staraniem rodziny S. (bez jakiegokolwiek udzia3u w finansowaniu jego budowy przez w3aocicieli dzia3ki nr 69/1) na kwote 300.000,00 PLN.
We w3asnym stanowisku Wnioskodawczyni wskaza3a, ?e nie mo?na uznaa za s3uszne interpretacji przepisów art. 7 ust. 6 ww. ustawy jakoby opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega3o zwiekszenie wartooci sk3adnika maj1tkowego. Wnioskodawczyni uwa?a, ?e nie mo?na porównywaa wartooci pierwotnego udzia3u we wspó3w3asnooci z wartooci1 nieruchomooci, która powstanie na skutek zniesienia wspó3w3asnooci. Wed3ug niej, przez wartooa udzia3u we wspó3w3asnooci, o której mowa w art. 7 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn nale?y rozumiea wielkooa udzia3u wyra?on1 odpowiednim u3amkiem.
Z takim stanowiskiem nie mo?na sie zgodzia. W owietle przywo3anych przepisów nale?y wskazaa, ?e w powo3anym wy?ej art. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podstawe opodatkowania przy nabyciu w drodze nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci stanowi wartooa rzeczy (lub praw maj1tkowych), w czeoci przekraczaj1cej wartooa udzia3u we wspó3w3asnooci, który przed jej zniesieniem przys3ugiwa3 nabywcy. Obowi1zek podatkowy powstaje wówczas, gdy w wyniku zniesienia wspó3w3asnooci nastepuje nabycie rzeczy lub prawa o wartooci wy?szej ni? wartooa udzia3u przys3uguj1ca przed zniesieniem wspó3w3asnooci. Pod tym pojeciem nale?y rozumiea wartooa wyra?on1 w orodku pienie?nym a nie wartooa wyra?on1 w wielkooci (czeoci) udzia3u.
Z treoci wniosku wynika, ?e dokonuj1c zniesienia wspó3w3asnooci dotychczasowi wspó3w3aociciele (rodziny) nabed1 po 1/2 czeoci wskazanej nieruchomooci. Jednak nabyta przez Wnioskodawczynie (we wspó3w3asnooci z jej rodzin1) czeoa bedzie mia3a wy?sz1 wartooa (wartooa wyra?on1 w z3otych). Wnioskodawczyni (wraz z rodzin1: bratem i ojcem) nabedzie bowiem w efekcie nieruchomooa o wy?szej wartooci ni? druga wspó3w3aocicielka. Wynika to wprost z opisu zdarzenia przysz3ego gdzie Wnioskodawczyni wskaza3a w z3otówkach jaka bedzie wartooa przedmiotów nabytych w wyniku zniesienia wspó3w3asnooci. Zatem bezsprzecznie ma tutaj zastosowanie przepis art. 7 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, gdy? Wnioskodawczyni nabedzie na wspó3w3asnooa rzecz (nieruchomooa) o wartooci wy?szej ni? wartooa (w z3otych) udzia3u w nieruchomooci bed1cej przedmiotem zniesienia wspó3w3asnooci.
Wobec powy?szego, w analizowanej sprawie nale?y okreolia wartooa nieruchomooci, tj. dzia3ek o nr 69/1 i 69/2 powsta3ych w wyniku zniesienia wspó3w3asnooci (wartooa nieruchomooci gruntowej wraz z budynkami na niej posadowionymi, wed3ug zasady generalnej wyra?onej w art. 7 ust. 1 ustawy (czysta wartooa, ustalona wed3ug stanu rzeczy i praw maj1tkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowi1zku podatkowego). Wartooa rynkow1 nabywanych rzeczy okreola sie na podstawie przecietnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzglednieniem ich miejsca po3o?enia, stanu i stopnia zu?ycia, oraz w obrocie prawami maj1tkowymi tego samego rodzaju, z dnia powstania obowi1zku podatkowego (art. 8 ust. 3 ustawy).
Wnioskodawczyni uwa?a, ?e podstawa opodatkowania powinna zostaa ustalona jako ró?nica pomiedzy wartooci1 udzia3u w nieruchomooci sprzed zniesienia wspó3w3asnooci, czyli sprzed zamierzonej daty dokonania czynnooci prawnej zawarcia umowy zniesienia wspó3w3asnooci bez wliczania nak3adów poczynionych jedynie przez Wnioskodawczynie, a wartooci1 aktualn1 zabudowanej dzia3ki gruntu stanowi1cej po3owe pierwotnej nieruchomooci.
Nale?y zwrócia uwage, ?e ustawodawca przewidzia3 obni?enie podstawy opodatkowania o wartooa obci1?enia, czyli o tzw. d3ugi i cie?ary. Do d3ugów i cie?arów obni?aj1cych podstawe opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn nie mo?na jednak zaliczya wydatków poniesionych w tym przypadku na budowe budynku mieszkalnego posadowionego na nieruchomooci bed1cej przedmiotem umowy zniesienia wspó3w3asnooci. Pojecia poniesionych nak3adów nie mo?na bowiem uto?samiaa z pojeciem d3ugów i cie?arów obni?aj1cych podstawe opodatkowania. Potwierdzeniem tego jest zapis zawarty w art. 7 ust. 4 ustawy. Z jego treoci jasno wynika, i? jedynie przy nabyciu w drodze zasiedzenia wartooa dokonanych nak3adów podlega wy31czeniu z podstawy opodatkowania. Gdyby ustawodawca chcia3 tak1 zasade zastosowaa równie? przy nabyciu innym tytu3em, np. tytu3em zniesienia wspó3w3asnooci, niew1tpliwie uczyni3by taki zapis. Gdyby natomiast wol1 ustawodawcy by3o, aby nak3ady poniesione przez nabywce by3y wy31czane z podstawy opodatkowania jako cie?ar lub d3ug (na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn) w przypadku nabycia na mocy wszystkich tytu3ów okreolonych w ustawie, to bezzasadnym by3oby zawieranie specjalnej regulacji w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Nie ma wiec racji Wnioskodawczyni, ?e wartooa poczynionych na dzia3ke nr 69/1 nak3adów (w3asnym kosztem i staraniem rodziny S.) w postaci wybudowania domu na tej dzia3ce nie spowoduje powiekszenia sie maj1tku Wnioskodawczyni w zwi1zku z zamierzonym dokonaniem zniesienia wspó3w3asnooci. W opisanej sytuacji, gdy wartooa udzia3u w nieruchomooci nabytego w drodze zniesienia wspó3w3asnooci przekroczy3a wartooa udzia3u posiadanego przed zniesieniem wspó3w3asnooci, wartooa poczynionych na tej nieruchomooci nak3adów nie obni?y podstawy opodatkowania.
Nie mo?na te? zgodzia sie ze stwierdzeniem, ?e w wyniku nieodp3atnego zniesienia wspó3w3asnooci nieruchomooci obowi1zek podatkowy w podatku od spadków i darowizn ci1?1cy na nabywcy powstanie tylko w przypadku nabycia nieruchomooci wiekszej od wartooci udzia3u we wspó3w3asnooci. Jak ju? wskazano, obowi1zek podatkowy powstaje wówczas, gdy w wyniku zniesienia wspó3w3asnooci nastepuje nabycie rzeczy lub prawa o wartooci wy?szej ni? wartooa udzia3u przys3uguj1ca przed zniesieniem wspó3w3asnooci, co ma miejsce w sprawie.
Wobec powy?szego, stanowisko Wnioskodawczyni nale?a3o uznaa za nieprawid3owe.
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawczynie zdarzenia przysz3ego oraz stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.
Koncowo, odnosz1c sie do powo3anego wyroku Wojewódzkiego S1du Administracyjnego, wskazaa nale?y, ?e nie jest ono wi1?1ce dla tutejszego organu. Interpretacja organu podatkowego, podobnie jak orzeczenia s1dowe dotycz1 tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w okreolonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygniecie w niej zawarte jest wi1?1ce. Natomiast organy podatkowe mimo, ?e w ocenie indywidualnych spraw podatników posi3kuj1 sie wydanymi rozstrzygnieciami s1dów i innych organów podatkowych, to nie maj1 mo?liwooci zastosowania ich wprost, z tego powodu, ?e nie stanowi1 materialnego prawa podatkowego.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1 (art. 57a ww. ustawy).
Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
