Czy przekazanie przez Kółko Rolnicze, aktem darowizny, nieruchomości Ochotniczej Straży Pożarnej rodzi obowiązek zapłaty podatku od tej darowizny? - Interpretacja - IBPBII/1/436-132/10/MCZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2010, sygn. IBPBII/1/436-132/10/MCZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy przekazanie przez Kółko Rolnicze, aktem darowizny, nieruchomości Ochotniczej Straży Pożarnej rodzi obowiązek zapłaty podatku od tej darowizny?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 04 czerwca 2010r.), uzupełnionym w dniu 13 i 16 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 czerwca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 04 sierpnia 2010r. Znak: IBPP3/443-399/10/PH i Znak: IBPB II/1/436-132/10/MCZ, wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 13 i 16 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Nieruchomość zabudowana składająca się z działki 6.459 m2 i budynku magazynowo-biurowego parterowego o pow. 242 m2 jest własnością kółka rolniczego wnioskodawcy.

Nieruchomość tę wnioskodawca chce przekazać aktem darowizny ochotniczej straży pożarnej.

Ponieważ wnioskodawca obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej na walnym zebraniu kółka rolniczego uchwalono, aby w formie darowizny przekazać grunt i budynek ochotniczej straży pożarnej, a kółko rolnicze przeznaczyć do likwidacji. Członkowie kółka rolniczego w 100% należą do ochotniczej straży pożarnej. Strażacy chcą zagospodarować budynek do swoich potrzeb, a grunt przeznaczyć na place ćwiczeń i umożliwić młodzieży grę w piłkę nożną na utworzonym boisku.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż nieruchomość składającą się z działki 6.459 m2 i budynku magazynowo-biurowego parterowego o pow. 242 m2, kupił od osób fizycznych na podstawie aktu notarialnego z dnia 20 grudnia 1967r. oraz, że wniosek sporządzono w dniu 02 czerwca 2010r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazanie przez kółko rolnicze, aktem darowizny, gruntu z budynkiem magazynowo-biurowym ochotniczej straży pożarnej rodzi obowiązek zapłaty podatku od tej darowizny...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie przez kółko rolnicze aktem darowizny nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowo-biurowym ochotniczej straży pożarnej jest zwolnione z podatku od darowizny na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie, tj. w zakresie podatku od towarów i usług, wniosek rozstrzygnięto odrębną interpretacją indywidualną.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej podatkiem, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny.

Jak z powyższego przepisu wynika, podatkiem od spadków i darowizn opodatkowane jest nabycie własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wyłącznie przez osoby fizyczne. A zatem opodatkowaniu tym podatkiem nie podlegają darowizny otrzymane przez inne podmioty niż osoby fizyczne np. przez osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Skoro w świetle przepisów powołanej ustawy o podatku od spadków i darowizn osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej w ogóle nie są podmiotem podlegającym uregulowaniom tej ustawy, to przekazanie przez kółko rolnicze aktem darowizny nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowo-biurowym ochotniczej straży pożarnej innemu podmiotowi niż osobie fizycznej, nie może być zwolnione z podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, bowiem nabycie tytułem ww. darowizny nie podlega w ogóle regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach