
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 15.08.2006r. (przesłanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Bemowo do tut. Organu podatkowego w dniu 18.09.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej powstania obowiązku podatkowego w podatku od darowizn, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów
postanawia
uznać za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku
UZASADNIENIE
Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca dniu 7.01.2005r. nabył prawo do odrębnej własności lokalu mieszkalnego, na podstawie umowy darowizny. Ze względu na spełnienie przesłanek wynikających z art.16 ust.1 pkt.1 oraz ust.2 w/w ustawy o podatku od spadków i darowizn, nabycie lokalu nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od darowizn.
W związku z zawarciem związku małżeńskiego i rozszerzeniem wspólności ustawowej, lokal wszedł do majątku wspólnego małżonków.W dniu 9.01.2006r. wnioskodawca wraz z małżonką dokonał sprzedaży w/w lokalu. W dniu 22.02.2006r. małżonkowie zawarli umowę z deweloperem w sprawie kupna nowego lokalu, którego wybudowanie nastąpi w terminie do 30.09.2007r.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca nie dotrzymał wszystkich warunków wynikających z art.16 ust.7 ustawy o podatku od spadków i darowizn, tj. nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie lokalu, jeżeli było uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu, nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia..
Zawarcie związku małżeńskiego i narodziny dziecka, uzasadniają zmianę warunków mieszkaniowych. Natomiast nie został spełniony drugi z warunków tj. nabycie w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia, następnego lokalu. W terminie sześciomiesięcznym została zawarta umowa deweloperska, która nie spełnia warunków umowy kupna - sprzedaży.
Z art.16 ust.7 w/w ustawy wynika, iż w ciągu sześciu miesięcy musi nastąpić nabycie lokalu.Zawarcie umowy o budowę lokalu, nie prowadzi jeszcze do nabycia własności, ponieważ zgodnie z art.73 §2 art.155 oraz art.158 Kodeksu Cywilnego nabywa się własność lokalu z chwilą zawarcia umowy zobowiązującej do przeniesienia własności zawartej w formie aktu notarialnego pod rygorem nieważności.
Ponadto, zapis - uzyskanie pozwolenia na (...) w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia, jest jednoznaczny, ponieważ dotyczy pozwolenia na budowę budynku (wydanego dla wnioskodawcy), a nie rozpoczęcia procesu inwestycyjnego (dla firmy budującej lokale mieszkalne).
Od roku 1983 było wiele zmian w ustawie o podatku od spadków i darowizn.W przypadku gdyby ustawodawca uznał za zasadne, z pewnością zapis dot. procesów inwestycyjnych, znalazłby swoje miejsce w ustawie.
Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanowiska, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów stwierdza, iż jest ono nieprawidłowe w zakresie należnego podatku.
