W myśl art.16 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, l... - Interpretacja - PMIV/436-2/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 14.10.2004, sygn. PMIV/436-2/04, Urząd Skarbowy w Lesznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W myśl art.16 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość , spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

Art.16 ust.2 określa warunki jakie muszą być łącznie spełnione do zastosowania w/w ulgi.

Jednym z takich warunków jest oświadczenie złożone przez spadkobierców , że będą zamieszkiwać w nabytym lokalu przez okres 5 lat od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznanai nabywca mieszka w nabytym lokalu.

Zatem w przypadku gdy lokal zostanie zbyty przed upływem 5 lat od daty złożenia zeznania podatkowego, a nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 16 ust. 7 cytowanej ustawy , organ podatkowy stwierdzi wygaśnięcie decyzji warunkowej po czym wyda nową decyzję , dokonując wymiaru podatku od całej wartości przedmiotu opodatkowania tak jakby ulga ta nie przysługiwała.

Natomiast zbycie lokalu po upływie powyższego okresu nie powoduje utraty ulgi mieszkaniowej.

Urząd Skarbowy w Lesznie