Czy w związku z nieodpłatnym nabyciem Akcji przez Wnioskodawcę w ramach Programu motywacyjnego, w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę darowizny A... - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4015.23.2020.1.LM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.03.2020, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.23.2020.1.LM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy w związku z nieodpłatnym nabyciem Akcji przez Wnioskodawcę w ramach Programu motywacyjnego, w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę darowizny Akcji na rzecz członków najbliższej rodziny, darowizna ta nie będzie prowadziła do powstania obowiązku podatkowego dla Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 06 lutego 2020 r. (data wpływu 13 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny akcji na rzecz członków najbliższej rodziny jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny akcji na rzecz członków najbliższej rodziny.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest członkiem zarządu spółki akcyjnej z siedzibą w Polsce, podlegającej obowiązkowi podatkowemu w Polsce, która pełni funkcję spółki holdingowej w ramach grupy kapitałowej prowadzącej działalność inwestycyjno-deweloperską (dalej: Spółka). Wnioskodawca uzyskuje od Spółki przychody ze stosunku pracy. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

W ramach realizowanej strategii biznesowej, Spółka od lat rozwija działalność w obszarze zarządzania zdywersyfikowanym i dochodowym portfelem nieruchomości biurowych, magazynowych i handlowych. Kluczowym działem w osiągnięciu powyższego celu jest obszar wynajmu i rozwoju biznesu, którym kieruje Wnioskodawca.

W związku z wysokimi wynikami finansowymi Spółki w latach ubiegłych oraz w celu zapewnienia optymalnych warunków do kontynuacji tego trendu w przyszłości, Spółka zamierza:

  • umożliwić Wnioskodawcy, jako osobie kluczowej w obszarze wynajmu i rozwoju biznesu dla realizacji strategii Spółki, uczestnictwo we wzroście wartości Spółki,
  • zmotywować Wnioskodawcę do dalszej pracy na rzecz Spółki.

W tym celu Spółka planuje wdrożyć system wynagradzania dla Wnioskodawcy (dalej: Program motywacyjny).

Program motywacyjny zostanie przyjęty uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki i będzie przewidywał możliwość nieodpłatnego objęcia przez Wnioskodawcę określonej ilości akcji Spółki (dalej: Akcje). Regulamin Programu motywacyjnego zostanie przyjęty uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki bądź, alternatywnie, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki, w drodze uchwały, upoważni Radę Nadzorczą do podjęcia uchwały o przyjęciu regulaminu Programu (dalej: Regulamin), określającego szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu, przy uwzględnieniu treści Uchwały.

Akcje będą akcjami nowej emisji i zostaną zaoferowane Wnioskodawcy do objęcia pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków określonych w Regulaminie Programu motywacyjnego, w tym:

  • osiągnięcie wskazanego wymaganego stażu zatrudnienia w Spółce,
  • kontynuacja kierowania obszarem wynajmu i rozwoju biznesu w grupie kapitałowej,
  • zatwierdzenie sprawozdania finansowego za rok poprzedzający rok, w którym zostanie osiągnięty wymagany staż pracy i zostanie zatwierdzony program motywacyjny.

W przypadku objęcia Akcji, Wnioskodawca będzie mógł rozporządzać otrzymanymi Akcjami, w tym dokonać ich odpłatnego lub nieodpłatnego zbycia na rzecz podmiotów trzecich.

Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości przekazania całości lub części majątku na rzecz członków rodziny, w tym majątku w postaci Akcji nabytych nieodpłatnie w Programie motywacyjnym.

Zgodnie z postanowieniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. 0111- KDIB2-3.4015.12.2019.4.LM, Wnioskodawca oczekuje na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi, aby niniejszy wniosek rozpatrzony został na gruncie podatku od spadków i darowizn. W konsekwencji wniesiono opłatę w wysokości 40 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nieodpłatnym nabyciem Akcji przez Wnioskodawcę w ramach Programu motywacyjnego, w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę darowizny Akcji na rzecz członków najbliższej rodziny, darowizna ta nie będzie prowadziła do powstania obowiązku podatkowego dla Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nieodpłatnym nabyciem Akcji przez Wnioskodawcę w ramach Programu motywacyjnego, w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę darowizny Akcji na rzecz członków najbliższej rodziny, darowizna ta nie będzie prowadziła do powstania obowiązku podatkowego dla Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Podatkowi od spadków i darowizn podlega, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m in. tytułem darowizny.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Zatem, w przedmiotowej sprawie ewentualne obowiązki podatkowe powstaną po stronie osób obdarowanych w związku z uzyskaną darowizną.

Powyższe oznacza, że darowizna Akcji nie będzie prowadziła do powstania obowiązku podatkowego dla Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn w przedmiocie darowizny planowanej przez Wnioskodawcę. W tym też tylko zakresie, zgodnie z wolą Wnioskodawcy jest wniosek procedowany. W zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie interpretacja indywidualna z 13 lutego 2020 r., znak: 0114-KDIP3-1.4011.518.2019.3.MZ (rozstrzygnięcie wydane do wniosku z 08 listopada 2019 r.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2019 r., poz. 1813) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej podatkiem, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny.

W związku z tym, że ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji darowizny oraz polecenia darczyńcy, należy w tej kwestii odnieść się do przepisów uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r., poz. 1145, ze zm.).

Na podstawie art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Natomiast z treści art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego wynika, że oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje dać najbliższym członkom rodziny w darowiźnie Akcje, które otrzyma od pracodawcy w ramach Programu motywacyjnego.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy należy zauważyć, że zgodnie z powołanym powyżej art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na obdarowanym a nie na darczyńcy. Wobec powyższego po stronie Wnioskodawcy nie powstaną z tytułu przekazanej przez niego darowizny skutki podatkowe na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej