Skutki podatkowe organizacji zbiórki internetowej środków przeznaczonych na zakup dronów dla Ukrainy. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4015.152.2022.2.JKU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.152.2022.2.JKU

Temat interpretacji

Skutki podatkowe organizacji zbiórki internetowej środków przeznaczonych na zakup dronów dla Ukrainy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia  przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 8 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych zebranych w ramach zbiórki na pomoc Ukrainie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną i polskim rezydentem podatkowym. W związku z napaścią Rosji na Ukrainę zarejestrował Pan w serwisie pozwalającym na organizację zbiórek w Internecie zbiórkę, z której środki mają zostać przeznaczone na nabycie oraz przekazanie na rzecz ukraińskiego wojska (…) (dalej: „Zbiórka”), wyprodukowanych przez (…) spółkę (dalej: „Producent”). Wpłaty na wymieniony cel Zbiórki dokonało ponad 13.000 podmiotów, głównie osób fizycznych (dalej: „Uczestnicy”). Wpłaty zostały dokonane na konto bankowe podmiotu prowadzącego serwis organizujący zbiórki.

Przekaże Pan podmiotowi prowadzącemu serwis, by środki ze Zbiórki zostały przekazane bezpośrednio z konta podmiotu prowadzącego serwis na konto zarejestrowanej w Polsce fundacji, której cele statutowe pozwalają na realizację celu zbiórki (dalej: „Fundacja”). Fundacja przyjmie środki ze Zbiórki na swoją rzecz, a następnie przekaże je w ramach swojej działalności statutowej na rzecz podmiotu z kraju Unii Europejskiej (dalej: „Pośrednik”), który na mocy porozumień zawartych z Fundacją oraz Ministerstwem Obrony kraju należącego do Unii Europejskiej (dalej: „Ministerstwo Obrony”) przekaże całość środków na rzecz Producenta. Producent przekaże następnie (…) na rzecz współpracującego Ministerstwa Obrony, które przekaże je na rzecz odpowiedniego odbiorcy będącego jednostką administracyjną Ukrainy.

Pośrednictwo Fundacji oraz wymienionych podmiotów z Unii Europejskiej – Pośrednika oraz Ministerstwa Obrony – związane jest z koniecznością przekazania środków ze Zbiórki na konto podmiotu w Polskim banku, a następnie podmiotów, które posiadać będą licencje na nabywanie sprzętu wojskowego i będą w stanie przedstawić Producentowi wymagany w takich przypadkach certyfikat odbiorcy końcowego oraz zorganizować transport materiałów niebezpiecznych do Ukrainy.

Pytanie w zakresie podatku od spadków i darowizn

Czy środki przekazane przez Uczestników w ramach zbiórki na konto podmiotu prowadzącego serwis oraz przekazane przez ten podmiot na rzecz Fundacji stanowić będą u Pana przedmiot opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, środki przekazane przez Uczestników w ramach Zbiórki na konto podmiotu prowadzącego serwis oraz przekazane przez ten podmiot na rzecz Fundacji nie będą stanowić u Pana przedmiotu opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatkowi „podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”, w tym tytułem darowizny. W Pana opinii środki wpłacone przez Uczestników na założoną przez Pana Zbiórkę w serwisie internetowym nie stały się jego własnością. W szczególności intencją Uczestników Zbiórki nie było przekazanie środków na Pana rzecz, ale na rzecz podmiotu, który będzie w stanie zrealizować cel Zbiórki. Pan - jako założyciel Zbiórki w serwisie internetowym – jest w tym przypadku jedynie organizatorem, a nie beneficjentem Zbiórki. Środki uzyskane ze Zbiórki nie zostaną również przekazana na Pana konto, ale bezpośrednio na konto Fundacji, która w ramach porozumień z Pośrednikiem, Ministerstwem Obrony i Producentem zrealizuje cel Zbiórki. Organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały, że osoby rejestrujące zbiórki w serwisach internetowych w intencji przekazania środków na rzecz innych podmiotów nie są beneficjentami zbiórek, a jedynie organizatorami i pośrednikami w przekazaniu środków na rzecz ostatecznych beneficjentów, którzy powinni traktować środki pochodzące ze zbiórek jak darowizny przekazane bezpośrednio przez uczestników zbiórek.

Na potwierdzenie swojego stanowiska powołał się Pan na interpretacje indywidualne.

Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołano powyżej tylko tę część Pana stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od spadków i darowizn.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn  (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.  

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, że:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że w związku z napaścią Rosji na Ukrainę zarejestrował Pan zbiórkę w serwisie pozwalającym na organizację zbiórek w Internecie. Środki ze zbiórki mają zostać przeznaczone na nabycie oraz przekazanie na rzecz ukraińskiego wojska (…), wyprodukowanych przez (…) spółkę (dalej: „Producent”). Wpłaty zostały dokonane na konto bankowe podmiotu prowadzącego serwis organizujący zbiórki. Przekaże Pan podmiotowi prowadzącemu serwis, by środki ze Zbiórki zostały przekazane bezpośrednio z konta podmiotu prowadzącego serwis na konto zarejestrowanej w Polsce fundacji, której cele statutowe pozwalają na realizację celu zbiórki.

W związku z powyższym opisem stwierdzam, że jako podmiot organizujący zbiórkę a nie jej beneficjent nie będzie Pan z tytułu opisanej sytuacji podlegał opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Opisana we wniosku sytuacja, w której jest Pan wyłącznie organizatorem zbiórki nie rodzi dla Pana w ogóle skutków podatkowych w podatku od spadków i darowizn, gdyż jak wynika z opisu nie nabędzie Pan środków pieniężnych na własność (dla siebie). Skoro środki pieniężne – które zostaną przekazane na konto Fundacji – nie będą dla Pana przysporzeniem majątkowym to nie będzie „nabycia”, o którym mowa w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

Na Panu – z tytułu wpływu na konto bankowe podmiotu prowadzącego serwis środków pieniężnych – nie ciążą żadne obowiązki w podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy   z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

-    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.