Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wsparciu nad działaniami zespołu kreatywnego spółki zajmującej się (...). Współpraca obejmuje m.in. udział w planowaniu i realizacji projektów, nadzór nad jakością procesów twórczych oraz wspieranie rozwoju zespołu i technologii. Działania te opierają się na wieloletnim doświadczeniu w branży (...).

Przy czym obecnie rola Wnioskodawcy polega coraz bardziej na prowadzeniu aspektów kreatywnych i części designu. Usługi w tym zakresie zostały sklasyfikowane jako (...). Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej nie zatrudnia pracowników. Dodatkowo Wnioskodawca posiada kontrakt menadżerski.

Wnioskodawca rozważa zaprzestanie prowadzenia działalności w następnych latach. Działalność gospodarcza nie jest związana z prowadzeniem inwestycji w kryptowaluty, bowiem Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w innej dziedzinie, niezwiązanej w żaden sposób z rynkiem kryptowalut ani z działalnością inwestycyjną. Jednocześnie Wnioskodawca dysponuje środkami pochodzącymi z prywatnych oszczędności, które przeznaczył prywatnie na własne inwestycje w kryptowaluty (waluty wirtualne). Wnioskodawca rozpoczął dokonywanie inwestycji ze swoich oszczędności, pochodzących z zysków spółki, której Wnioskodawca był wspólnikiem, które zostały uprzednio opodatkowane. W ramach oszczędności dokonał zakupu kryptowalut. Transakcji tych Wnioskodawca dokonuje okazjonalnie. Wnioskodawca nie prowadzi profesjonalnej działalności inwestycyjnej (inwestycje w tym zakresie dotyczą tylko własnych aktywów), nie posiada w tym zakresie zaplecza, biura, ani personelu, które służyłoby do realizacji tych operacji. Wnioskodawca nie zarządza również środkami osób trzecich w celu ich pomnażania. Wnioskodawca obecnie zajmuje się tymi inwestycjami w ramach swojego czasu wolnego od świadczenia usług (...) świadczonych w jego działalności gospodarczej. Niemniej jak z każdym inwestowaniem na giełdzie, konieczne jest weryfikowanie zysków i zapobieganie stratom na bieżąco. Wnioskodawca co do zasady nie utrzymuje się i nie utrzymywał z zysków osiąganych w wyniku inwestowania własnego kapitału. Na bieżąco Wnioskodawca utrzymuje się z usług dotyczących (...). Niemniej jednak w przeszłości Wnioskodawca zdeponował część środków w kwocie przewyższającej wartość początkowego kapitału, który został przez niego zdeponowany na potrzeby inwestycji. W zależności od sytuacji na rynku Wnioskodawca może dokonać konwersji posiadanych X na Y (np. (...) lub (...)), w celu zabezpieczenia wartości majątku. Łączna wartość składników majątku przekroczy kwotę (...) zł.

Wnioskodawca rozważa także zmianę rezydencji podatkowej w ciągu najbliższych kilku lat, jednak na moment złożenia wniosku posiada status polskiego rezydenta podatkowego i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jednocześnie na moment zmiany rezydencji podatkowej Wnioskodawca nie planuje prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej, tj. Wnioskodawca zaprzestanie świadczenia usług (...). Ponadto Wnioskodawca przed zmianą rezydencji podatkowej będzie posiadał swoje oszczędności wyłącznie w formie walut fiducjarnych (PLN, USD, Euro, CHF) oraz kryptowaluty (np. ETH, BTC, stablecoiny lub inne kryptowaluty).

Dodatkowo przed wyjazdem z Polski Wnioskodawca nie będzie zajmował się także osobistą działalnością inwestycyjną. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej będzie miał miejsce zamieszkania na terytorium Polski przez łącznie co najmniej pięć lat.

Pytania

1.Czy kryptowaluty pochodzące z własnych inwestycji należy uznać za niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą?

2.Czy w przypadku zmiany rezydencji podatkowej przez Wnioskodawcę posiadane przez niego kryptowaluty (zarówno X, jak i Y) będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 30da ustawy o PIT (tzw. exit tax), jeżeli są one uznane za składniki majątku niezwiązane z działalnością gospodarczą?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – w zakresie pytania 1 – kryptowaluty pochodzące z własnych inwestycji należy uznać za niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W świetle art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W powyższym świetle należy zauważyć, że krypowaluty nie stanowią ani rzeczy ani wartości niematerialnych i prawnych, lecz są specyficznym rodzajem praw majątkowych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 10 i 11 Ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających czy przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1g Ustawy o PIT, nawet jeśli przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej odnosi się także do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej to wówczas traktuje się je jako przychody z kapitałów pieniężnych.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1f Ustawy o PIT stanowi, że przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Aby można było mówić o prowadzonej działalności muszą więc wystąpić łącznie przesłanki ciągłości, zorganizowania i zarobkowego charakteru, co zdaniem Wnioskodawcy nie ma zastosowania w jego przypadku.

Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny (Wydawnictwo Naukowe PWN, red. A Markowski, Warszawa 2000) termin „organizować” to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek.

Powyższe rozumienie zostało również przywołane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08. Natomiast przesłanka ciągłości odnosi się do zamiaru prowadzenia działalności w sposób stały, nieokazjonalny, a nie sporadyczny. Jej wprowadzenie miało na celu wyeliminowanie z zakresu działalności gospodarczej wszelkich czynności o charakterze incydentalnym.

Jak zostało wskazane w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca swoje oszczędności zaalokował na własne inwestycje w kryptowaluty (waluty wirtualne). Aktywność Wnioskodawcy na rynku kryptowalut ma charakter prywatny, Wnioskodawca nie zarządza również środkami osób trzecich w celu ich pomnażania.

Działania Wnioskodawcy na rynku kryptowalut mają charakter sporadyczny, a ich celem jest wyłącznie efektywne zarządzanie prywatnym majątkiem. Decyzje Wnioskodawcy wynikają z okazjonalnych obserwacji rynku, a nie z profesjonalnego, stałego uczestnictwa w obrocie. Wnioskodawca nie prowadzi natomiast profesjonalnej działalności inwestycyjnej, nie posiada zaplecza, biura, ani personelu. Ponadto zyski z dokonywanych inwestycji nie są przeznaczane na życie codzienne. Na życie codzienne Wnioskodawca zarabia w ramach działalności dotyczącej (...).

W ocenie Wnioskodawcy, jego aktywność stanowi zwykłe zarządzanie prywatnym majątkiem, podobnie jak:

zakup akcji lub obligacji,

nabywanie jednostek funduszy inwestycyjnych,

lokaty bankowe.

Tego typu czynności nie są uznawane za działalność gospodarczą, o ile nie są prowadzone w sposób:

zorganizowany (np. w ramach struktury biznesowej, z planem marketingowym, zasobami, zapleczem, szyldem/stroną internetową, pracownikami, klientami, zewnętrznym finansowaniem, marketingiem),

ciągły (np. w sposób systematyczny i regularny np. w godzinach od 9 do 17 od poniedziałku do piątku),

profesjonalny (w celu osiągania dochodu jako głównego źródła utrzymania w oparciu, na podstawie umów zawartych z klientami oraz w oparciu o posiadane licencje, rekomendacje).

Zatem inwestycji dokonywanych przez Wnioskodawcę na rynku kryptowalut nie można uznać za prowadzenie działalności w sposób zorganizowany i ciągły. Powyższe oznacza, że działalność Wnioskodawcy w zakresie inwestycji i oszczędności na rynku kryptowalut nie spełnia przesłanek z przepisu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, a co za tym idzie wykonywana przez Wnioskodawcę działalność przedstawiona w stanie faktycznym nie może zostać uznana za działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy brak jest podstaw, aby kwalifikować czynności w zakresie kryptowalut jako związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy podatkowej, gdyż podejmowane przez niego czynności mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mają na celu zwyczajowe gospodarowanie tym majątkiem.

W Pana ocenie – w zakresie pytania 2 – w przypadku zmiany rezydencji podatkowej przez Wnioskodawcę posiadane kryptowaluty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax).

Zgodnie z art. 30da ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Podatek od niezrealizowanych zysków wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania – gdy ustalana jest wartość podatkowa składnika majątku;

2) 3% podstawy opodatkowania – gdy nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku.

Zgodnie z art. 30da ust. 2 pkt 2 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków podlega zmiana rezydencji podatkowej przez podatnika podlegającego w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w wyniku której Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa.

Przepis art. 30da ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że: w przypadku składnika majątku niezwiązanego z działalnością gospodarczą opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, podlegają tylko składniki majątku stanowiące: ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, udziały w spółce, akcje i inne papiery wartościowe, pochodne instrumenty finansowe oraz tytuły uczestnictwa w funduszach kapitałowych, zwane dalej "majątkiem osobistym", jeżeli podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez łącznie co najmniej pięć lat w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej.

W uzasadnieniu do ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, wprowadzającej ww. regulacje podatkowe, wskazano, że istotą przepisów o exit tax jest opodatkowanie nierealizowanych jeszcze zysków kapitałowych w związku z przeniesieniem przez podatnika do innego państwa aktywów, w tym wchodzących w skład zagranicznego zakładu lub ze zmianą rezydencji podatkowej. Chodzi zatem o przypadki utraty przez dotychczasowe państwo siedziby podatnika bądź miejsca prowadzenia działalności (Polskę) prawa do opodatkowania dochodów, które zostały faktycznie wypracowane w okresie, w którym dany podatnik (składnik aktywów) podlegał jurysdykcji podatkowej tego państwa. Podatek od niezrealizowanych zysków ze swej istoty nie dotyczy zatem każdego przeniesienia aktywów, a jedynie takiego, z którym wiąże się utrata przez dane państwo prawa do opodatkowania dochodu efektywnie wygenerowanego przed przeniesieniem.

Projekt zawiera regulacje odpowiadające przepisom przewidzianym w Dyrektywie Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (Dz. U.UE.L 193 z 19.7.2016 str. 1) – tzw. dyrektywy ATAD, w zakresie art. 5 regulującego opodatkowanie niezrealizowanych zysków kapitałowych w przypadku przeniesienia aktywów, rezydencji podatkowej lub stałego zakładu (...). Jak wskazano w motywie 10 preambuły do dyrektywy, podatki od niezrealizowanych zysków kapitałowych mają na celu zapewnienie, aby w przypadku przeniesienia przez podatnika aktywów lub rezydencji podatkowej poza jurysdykcję podatkową danego państwa, państwo to mogło opodatkować wartość ekonomiczną ewentualnych zysków kapitałowych osiągniętych na jego terytorium, chociaż zyski te nie zostały jeszcze zrealizowane w chwili dokonania zmiany jurysdykcji podatkowej (druk sejmowy nr 2860).

W interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 sierpnia 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.514.2023.1.KP organ wskazał, że: „Posiadane przez Pana kryptowaluty stanowią składniki majątku niezwiązane z działalnością gospodarczą, stąd w wyniku zmiany przez Pana rezydencji podatkowej, w wyniku której Polska utraci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tych kryptowalut będących Pana własnością, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, stosownie do art. 30da ust. 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Z kolei w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 grudnia 2022 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.809.2022.1.NM, „jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego waluty wirtualne nie będą związane z działalnością gospodarczą i nie są majątkiem osobistym stanowiącym ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, udziały w spółce, akcje i inne papiery wartościowe, pochodne instrumenty finansowe oraz tytuły uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Zatem w przedstawionej sytuacji nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 30da ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego prawidłowo uważa Pan, że w przypadku zmiany rezydencji podatkowej po Pana stronie nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków w związku z wymianą waluty wirtualnej na środek płatniczy”.

Wnioskodawca w pełni podziela argumentację zawartą w tych interpretacjach i przyjmuje je za własne. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zmiany rezydencji podatkowej przez Wnioskodawcę posiadane przez niego kryptowaluty nie będą objęte zakresem opodatkowania tzw. podatkiem od niezrealizowanych zysków, bowiem zdaniem Wnioskodawcy nie są one związane z działalnością gospodarczą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.