Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.238.2025.2.AR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.238.2025.2.AR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w roku 2023 na zakup towarów i usług w związku z przeprowadzonym „(…)”, wykorzystywanych wyłącznie do czynności opodatkowanych, w sytuacji, gdy z dniem x lipca 2025 r. zmieni się sposób wykorzystywania tych towarów i usług do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Uzupełnili go Państwo pismem z 19 maja 2025 r. (wpływ 20 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (A) w B jest samorządową instytucją kultury, wpisana do rejestru instytucji kultury w Gminie B, czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wykonuje czynności zarówno opodatkowane, zwolnione, jak i nieopodatkowane. Na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, do wydatków związanych z tymi czynnościami, przy odliczeniu podatku VAT stosuje prewspółczynnik, wskaźnik proporcji oraz odliczenie 100% podatku VAT. Celem działalności A nie jest osiąganie zysków, tylko prowadzenie działalności kulturalnej.

Wnioskodawca ma siedzibę w budynku na podstawie umowy użyczenia i tylko określonych w nim pomieszczeń z Gminą B – organizatorem A, w których prowadzi swoją działalność statutową, w tym działalność gospodarczą statutową.

W roku 2023, Wnioskodawca przeprowadził częściowy remont (…), które były przeznaczone w całości do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej dotyczącej:

-sprzedaży biletów kinowych i na inne imprezy kulturalne, opodatkowane stawką 8%,

-sprzedaży artykułów spożywczych, opodatkowane stawką 5%, 8%, 23%,

-sprzedaży pozostałych materiałów, opodatkowane stawką 23%.

Całkowita wartość usługi czyli wykonanych częściowo prac remontowych wyniosła (…) zł brutto, w tym podatek VAT (…) zł.

W związku z tym, że wyremontowane pomieszczenia zaplanowano i przeznaczono wyłącznie do opodatkowanej działalności gospodarczej – A w B dokonał w 100% odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: odliczenia podatku VAT od nabycia towarów i usług jest uzależnione od ich przeznaczenia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT). W dniu 21 sierpnia 2024 r. otrzymał zwrot podatku z tego tytułu w wysokości (…) zł.

Od czasu remontu przedmiotowych pomieszczeń do nadal, tj. przez okres (…) miesięcy, Wnioskodawca prowadzi w nich wyłącznie opodatkowaną działalność w zakresie:

-sprzedaży biletów kinowych i na inne imprezy kulturalne, opodatkowane stawką 8%

-sprzedaży artykułów spożywczych, opodatkowanych stawką 5%, 8%, i 23%,

-pozostałych materiałów, opodatkowanych stawką 23%.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w pomieszczeniu kasy biletowej, w remontowanych pomieszczeniach, w których magazynowane są materiały do sprzedaży, w sali widowiskowo-kinowej oraz w pomieszczeniach przeznaczonych do wynajmu. Oznacza to, że w pomieszczeniach, od których dokonano odliczenia podatku VAT za ich remont wykonywane były i nadal są wyłącznie czynności opodatkowane/wykonywana była i nadal jest wyłącznie sprzedaż opodatkowana.

Prowadzona działalność gospodarcza związana jest z działalnością kulturalną, statutową. Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywane są na realizację celów statutowych w zakresie kultury i pokrycie kosztów działalności, w tym w szczególności polegającej na:

(…).

W celu rozszerzenia oferty kulturalnej i rozwoju kultury na terenie Gminy B, zaktywowania mieszkańców do udziału w różnego rodzaju zajęć, spotkań/imprez kulturalnych – zaplanowano utworzenie sali wystawowej z funkcją edukacji kulturalnej. Sala wystawowa będzie otwarta i dostępna dla wszystkich chętnych, niebiletowana. Prowadzona będzie w tych pomieszczeniach nieodpłatna/zwolniona działalność statutowa, skierowana zarówno do dzieci i młodzieży szkolnej, seniorów jak i innych osób i grup społecznych z tematyką wernisaży, spotkań autorskich, prelekcji, itp.

Wnioskodawca nie dysponuje innymi pomieszczeniami, które mógłby przeznaczyć na tego typu działalność i ją wyodrębnić w swoim obiekcie.

Zatem, Wnioskodawca zmuszony jest w tych (…) przedmiotowych pomieszczeniach, wyremontowanych w roku 2023, dokonać modernizacji, dostosowując ich standard do wymogów oferty, ale w zakresie sufitów, ścian i podłóg, na co pozyskano dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu: Infrastruktura domów kultury 2025 pod nazwą: „(…)” (decyzja o przyznaniu środków, nie podpisano jeszcze umowy o dofinansowanie).

Zdarzenie przyszłe: wyłączenie/zawieszenie prowadzenia sprzedaży opodatkowanej w czasie trwania i realizacji projektu w (…) przedmiotowych pomieszczeniach. W wyremontowanych pomieszczeniach będą wykonywane wyłącznie usługi o charakterze kulturalnym, statutowym, świadczone nieodpłatnie, w których będą organizowane bezpłatne, ogólnodostępne imprezy, wystawy, warsztaty, itp., w myśl art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.

Po realizacji i trwałości projektu ze środków Ministerstwa Kultury, w przyszłości i pozyskaniu innych, dodatkowych środków zewnętrznych planuje się w przedmiotowych pomieszczeniach wznowić działalność opodatkowaną, w której będzie możliwość sprzedaży art. spożywczych.

Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu z Ministerstwa Kultury i wyłączenia/zawieszenia okresowo tych (…) pomieszczeń nadal będzie prowadził działalność opodatkowaną podatkiem VAT tylko w innych, pozostałych pomieszczeniach, takich jak: kasy biletowej, w sali widowiskowo-kinowej oraz w pomieszczeniach przeznaczonych do wynajmu i odprowadzał z tego tytułu podatek VAT należny.

Niestety warunki i lokalizacja pozostałych pomieszczeń, które ma do dyspozycji Wnioskodawca, nie zezwalają na utworzenie w nich sali wystawowej i działalności wg założeń projektu z Ministerstwa Kultury.

Doprecyzowanie i uzupełnienie sprawy

1.Poniesione wydatki na „(…)” nie stanowią inwestycji w obcych środkach trwałych w rozumieniu art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm.), i nie zostały wprowadzone do Ewidencji Środków Trwałych.

2.W związku z poniesieniem wydatków na „(…)” nie doszło do wytworzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza kwotę 15 000 zł.

3.Do wydania towarów i usług związanych z ww. remontem do użytkowania doszło w dniu x października 2023 r.

4.Zaprzestanie wykorzystywania towarów i usług związanych z ww. remontem do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wskazanych w opisie sprawy nastąpi od dnia x lipca 2025 r.

5.Towary i usługi związane z ww. remontem po utworzeniu sali wystawowej z funkcją edukacji kulturalnej na czas realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Pytanie (ostatecznie przeformułowane w piśmie z 19 maja 2025 r.)

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, A w B jest uprawniony do uzyskania zwrotu 100% podatku naliczonego od wydatków poniesionych na remont (…) pomieszczeń, w których była prowadzona wyłącznie działalność opodatkowana, a która zostanie czasowo zawieszona na okres realizacji projektu finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury, po czym – po zakończeniu realizacji projektu – zostanie wznowiona jako wyłącznie działalność opodatkowana?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 19 maja 2025 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje Państwu prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od wydatków poniesionych na remont czterech pomieszczeń, w których prowadzona była wyłącznie działalność opodatkowana podatkiem VAT. Działalność ta, choć czasowo zawieszona na okres realizacji projektu finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury, zostanie wznowiona po jego zakończeniu i będzie nadal prowadzona wyłącznie jako działalność opodatkowana.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 91 ustawy.

Na mocy art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Jak stanowi art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Według art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W myśl art. 91 ust.7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 7b ustawy:

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy:

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Na podstawie art. 91 ust. 7d ustawy:

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Z powołanych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.

Ponadto z przepisów tych wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.

Przepisy art. 91 wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z tym, że w systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia.

Jeśli zatem podatnik nabył towary lub usługi z zamiarem ich wykorzystania do określonych czynności (opodatkowanych lub niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku) i nie wykorzystał ich zgodnie z takim zamiarem (zmiana przeznaczenia), wówczas konieczne jest dokonanie korekty podatku. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku – zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca jest uprawniony do uzyskania zwrotu 100% podatku naliczonego od wydatków poniesionych na remont (…) pomieszczeń, w których była prowadzona wyłącznie działalność opodatkowana, a która zostanie czasowo zawieszona na okres realizacji Projektu finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury, po czym – po zakończeniu realizacji Projektu – zostanie wznowiona, jako wyłącznie działalność opodatkowana.

Wskazali Państwo, że:

·Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT;

·w roku 2023, Wnioskodawca przeprowadził częściowy „(…)”, które były przeznaczone w całości do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej dotyczącej: sprzedaży biletów kinowych i na inne imprezy kulturalne, sprzedaży artykułów spożywczych oraz sprzedaży pozostałych materiałów;

·wyremontowane pomieszczenia zaplanowano i przeznaczono wyłącznie do opodatkowanej działalności gospodarczej – Wnioskodawca zatem dokonał w 100% odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, i otrzymał zwrot podatku z tego tytułu;

·w celu rozszerzenia oferty kulturalnej i rozwoju kultury na terenie Gminy, zaktywowania mieszkańców do udziału w różnego rodzaju zajęć, spotkań/imprez kulturalnych – zaplanowano utworzenie sali wystawowej z funkcją edukacji kulturalnej;

·Wnioskodawca nie dysponuje innymi pomieszczeniami, które mógłby przeznaczyć na tego typu działalność i ją wyodrębnić w swoim obiekcie;

·Wnioskodawca zmuszony jest w tych (…) przedmiotowych pomieszczeniach, wyremontowanych w roku 2023, dokonać modernizacji, dostosowując ich standard do wymogów oferty w ramach programu: Infrastruktura domów kultury 2025 pod nazwą: „(…)”;

·w czasie trwania i realizacji projektu Wnioskodawca zawiesi prowadzenie sprzedaży opodatkowanej w (…) przedmiotowych pomieszczeniach. W wyremontowanych pomieszczeniach będą wykonywane wyłącznie usługi o charakterze kulturalnym, statutowym, świadczone nieodpłatnie, w których będą organizowane bezpłatne, ogólnodostępne imprezy, wystawy, warsztaty, itp., w myśl art. 43 ust. 18 ustawy;

·po realizacji i trwałości projektu planuje się w przedmiotowych pomieszczeniach wznowić działalność opodatkowaną, w której będzie możliwość sprzedaży art. spożywczych;

·poniesione wydatki na „(…)” nie stanowią inwestycji w obcych środkach trwałych w rozumieniu art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie zostały wprowadzone do Ewidencji Środków Trwałych;

·w związku z poniesieniem wydatków na „(…)” nie doszło do wytworzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza kwotę 15 000 zł;

·do wydania towarów i usług związanych z ww. remontem do użytkowania doszło w dniu x października 2023 r.;

·zaprzestanie wykorzystywania towarów i usług związanych z ww. remontem do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wskazanych w opisie sprawy nastąpi od dnia x lipca 2025 r.

·towary i usługi związane z ww. remontem po utworzeniu sali wystawowej z funkcją edukacji kulturalnej na czas realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT;

·towary i usługi zakupione w roku 2023 w związku z „(…)” są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi zastosowanie znajdą przepisy art. 91 ust. 1-6 ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 91 ust. 2 ustawy, wprowadza szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.

Wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z nakładami poniesionymi na przebudowę środków trwałych, nakłady na środek trwały dla celów korekty wieloletniej, należy traktować tak jak zakup odrębnego środka trwałego. Oznacza to, iż niezależnie od wartości początkowej ulepszanego środka trwałego, ulepszenie tego środka trwałego będzie podlegało korekcie wieloletniej, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15 000 zł.

Z kolei, zgodnie z art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c czyli z ograniczeniem czasowym wynoszącym 12 miesięcy liczonym od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania.

Zatem skoro:

·poniesione wydatki na „(…)” nie stanowią inwestycji w obcych środkach trwałych w rozumieniu art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie zostały wprowadzone do Ewidencji Środków Trwałych;

·w związku z poniesieniem wydatków na „(…)” nie doszło do wytworzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza kwotę 15 000 zł;

·towary i usługi zakupione w związku z ww. remontem wykorzystywali Państwo wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT;

·do wydania towarów i usług związanych z ww. remontem do użytkowania doszło w dniu x października 2023 r.;

·upłynęło 12 miesięcy od końca okresu rozliczeniowego, w którym towary i usługi związane z ww. remontem oddano do użytkowania;

·zaprzestanie wykorzystywania towarów i usług związanych z ww. remontem do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług nastąpi od x lipca 2025 r.;

– to nie zmieni się prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Państwa w roku 2023 na zakup towarów i usług przeznaczonych na „(…)” (wykorzystywanych wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT) pomimo tego, że z dniem x lipca 2025 r. zmieni się sposób wykorzystywania zakupionych w roku 2023 towarów i usług – do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku bowiem z poniesieniem w roku 2023 wydatków na „(…)” nie doszło do wytworzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza kwotę 15 000 zł, a od końca okresu rozliczeniowego, w którym towary i usługi zakupione w związku z ww. remontem, zostały oddane do użytkowania – upłynęło 12 miesięcy (oddanie do użytkowania nastąpiło x października 2023 r.).

Zatem na Państwu – stosownie do art. 91 ust. 7b i ust. 7c ustawy – nie będzie spoczywał obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu wydatków na „(…)”.

Podsumowanie

Wnioskodawca ma prawo – na podstawie art. 86 ust. 1 oraz art. 87 ustawy – do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w wysokości 100% od wydatków poniesionych w roku 2023 na „(…)”, w których była prowadzona wyłącznie działalność opodatkowana, a która zostanie czasowo zawieszona na okres realizacji projektu finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury, po czym – po zakończeniu realizacji projektu – zostanie wznowiona jako wyłącznie działalność opodatkowana.

Pomimo tego, że z dniem x lipca 2025 r. zmieni się sposób wykorzystania (do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT) (…) pomieszczeń – wskazanych w opisie sprawy – to nie zmieni się przysługujące Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w roku 2023 na towary i usługi w związku z ich remontem – bowiem w związku z poniesieniem tych wydatków nie doszło do wytworzenia środka trwałego, jak również upłynęło 12 miesięcy od końca okresu rozliczeniowego, w którym towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. remontu oddano do użytkowania.

W konsekwencji, uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności innych niż opodatkowane podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.