
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
−prawidłowe – w części dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego,
−nieprawidłowe – w części dotyczącej braku powstania przychodu.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 16 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 8 sierpnia 2025 r. (wpływ 14 sierpnia 2025 r.) oraz z 8 września 2025 r. (wpływ 9 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca – osoba fizyczna – jest członkiem konsorcjum, które zostało powołane w celu realizacji projektu badawczo-rozwojowego współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (działanie „Współpraca”), administrowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Konsorcjum zostało zawiązane na podstawie umowy konsorcjum i nie posiada odrębnej osobowości prawnej (jest to zatem tzw. wspólne przedsięwzięcie, realizowane na podstawie umowy).
Zgodnie z umową konsorcjum, poszczególni konsorcjanci (uczestnicy konsorcjum, w tym Wnioskodawca) z tytułu przyznanego im dofinansowania z ARiMR (dotacje) na zwrot kosztów realizacji projektu przez konsorcjum, zobowiązali się do przeznaczenia środków na dalsze prace badawczo-rozwojowe konsorcjum. Na bazie poczynionych ustaleń (…). Otrzymane od Agencji i Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa środki są gromadzone przez lidera konsorcjum na odrębnym koncie technicznym, a następnie wydatkowane zgodnie z celami konsorcjum i projektu. Należy podkreślić, że środki przekazywane liderowi nie stanowią dodatkowej dotacji należnej spółce – są to fundusze, które pierwotnie przysługiwały konsorcjantom (uczestnikom), które były naliczane stosownie do kosztów ponoszonych przez konsorcjum i na mocy ich decyzji oraz zapisów umowy konsorcjum zostały przesunięte do dyspozycji konsorcjum i są zarządzane przez lidera w celu realizacji wspólnych zadań badawczo-rozwojowych. Innymi słowy, środki te mają służyć pokryciu określonych kosztów projektu ponoszonych wspólnie, za pośrednictwem lidera i nie stanowią wynagrodzenia ani trwałego przysporzenia dla lidera konsorcjum.
W trakcie realizacji opisanego projektu badawczo-rozwojowego finansowanego ze środków ARiMR (działanie „Współpraca” w ramach PROW) konsorcjanci (w tym Wnioskodawca) ponieśli również dodatkowe koszty prac badawczych, które nie zostały ujęte w pierwotnym zestawieniu rzeczowo- finansowym projektu przewidzianym do refundacji. Po konsultacjach między stronami ustalono, że powyższe dodatkowe koszty badań zostaną pokryte ze środków dotacji wypłacanej w formie ryczałtu. Tym samym konsorcjum dysponuje pewną pulą środków dotacyjnych o charakterze ryczałtowym, przeznaczonych na pokrycie uzgodnionych kosztów nieobjętych refundacją, co pozostaje w zgodzie z celem i zakresem finansowania projektu.
Uzupełnienia wniosku
Kto będzie pełnił funkcję lidera konsorcjum – Pan czy inny podmiot – jaki?
Liderem opisanego konsorcjum nie jest Wnioskodawca, lecz inny podmiot – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca pełni natomiast rolę jednego z członków tego konsorcjum. Konsorcjum zostało formalnie powołane właśnie przez tę spółkę pełniącą funkcję lidera oraz pozostałych uczestników.
O jakiej spółce jest mowa w użytym w opisie sprawy fragmencie:
Należy podkreślić, że środki przekazywane liderowi nie stanowią dodatkowej dotacji należnej spółce (…)
i czy spółka ta występuje w roli lidera czy tylko jest członkiem konsorcjum?
W przytoczonym we wniosku fragmencie: „Należy podkreślić, że środki przekazywane liderowi nie stanowią dodatkowej dotacji należnej spółce” chodzi o wyżej wskazaną spółkę z o.o. – lidera konsorcjum. Użycie słowa „spółka” odnosi się do tej właśnie spółki będącej liderem. Wnioskodawca wyjaśnia, że środki przekazywane na rachunek lidera nie stanowią dla tej spółki odrębnej, dodatkowej dotacji – są to fundusze należne pierwotnie konsorcjantom, jedynie zarządzane centralnie przez lidera na potrzeby wspólnego projektu.
Wspomniana spółka z o.o. występuje w konsorcjum jako lider konsorcjum, a nie zwykły członek. To ona pełni funkcję podmiotu wiodącego, odpowiedzialnego m.in. za koordynację prac oraz administrację środków finansowych projektu. Pozostali uczestnicy (w tym Wnioskodawca) są członkami konsorcjum podporządkowanymi ustaleniom lidera w zakresie realizacji projektu badawczo-rozwojowego.
Czy jest Pan członkiem konsorcjum jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą?
Wnioskodawca – jako osoba fizyczna prowadząca działalność rolniczą – jest członkiem powołanego konsorcjum. Uczestniczy on w konsorcjum na równi z innymi partnerami (konsorcjantami) na podstawie zawartej umowy konsorcjum. Innymi słowy, Wnioskodawca bierze udział w tym wspólnym przedsięwzięciu jako jeden z konsorcjantów, realizując określone zadania projektu i partycypując w związanych z tym przychodach oraz kosztach, zgodnie z zasadami umowy konsorcjum.
W jakim celu zostało powołane konsorcjum i na jakiej podstawie?
Konsorcjum zostało powołane w celu realizacji wspólnego projektu badawczo-rozwojowego w zakresie (…). Projekt ten jest współfinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (działanie „Współpraca”), administrowanych przez ARiMR. Formalną podstawą utworzenia konsorcjum jest umowa konsorcjum zawarta pomiędzy liderem a poszczególnymi członkami – umowa cywilnoprawna o wspólnym przedsięwzięciu. Konsorcjum nie posiada osobowości prawnej ani odrębnego bytu prawno-podatkowego – jest to jedynie umownie zawiązana grupa współpracujących podmiotów (…), realizujących wspólny cel. Celem utworzenia konsorcjum, zgodnie z umową i wymogami programu „Współpraca”, było (…). Podstawa prawna funkcjonowania konsorcjum wynika pośrednio z przepisów dotyczących działania „Współpraca” – § 10 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia MRiRW z 23 grudnia 2016 r. (dotyczącego działania „Współpraca”) i wymaga, aby umowa konsorcjum określała m.in. skład grupy operacyjnej, cel utworzenia, zakres działalności, podział zadań oraz zasady odpowiedzialności i reprezentacji. Konsorcjum spełnia te wymogi – zostało powołane w celu realizacji projektu określonego w umowie o przyznaniu pomocy z ARiMR, a jego działalność ogranicza się do tego projektu.
Jakie są prawa i obowiązki każdego z członków konsorcjum?
Zawarta umowa konsorcjum szczegółowo reguluje zakres zadań, odpowiedzialność oraz uprawnienia każdej ze stron. Do podstawowych obowiązków każdego konsorcjanta należy realizacja przypisanych mu zadań projektowych zgodnie z harmonogramem i założeniami projektu, a także wniesienie określonego wkładu (np. pracy własnej, wiedzy, ewentualnie zasobów) niezbędnego do osiągnięcia celów projektu. Członkowie konsorcjum są zobowiązani do wydatkowania otrzymanych środków wyłącznie na cele projektu, zgodnie z zatwierdzonym zestawieniem rzeczowo-finansowym i postanowieniami umowy o dofinansowanie z ARiMR. Ponadto konsorcjanci muszą przekazać część otrzymanych funduszy na wspólne potrzeby konsorcjum (…), a także uczestniczyć w pracach zarządczych konsorcjum (np. w podejmowaniu uchwał, konsultacjach technicznych itp.) zgodnie z przyjętym sposobem podejmowania decyzji.
Do podstawowych praw każdego członka konsorcjum należy (…). (…).
Szczególna rola lidera: Lider konsorcjum (spółka z o.o.) ma dodatkowe prawa i obowiązki. (…).
Wszyscy członkowie konsorcjum (w tym lider) mają obowiązek współpracy w dobrej wierze, wzajemnego informowania o istotnych okolicznościach, zachowania poufności w zakresie know-how projektu, a także solidarnej dbałości o osiągnięcie założonych rezultatów. W przypadku naruszenia umowy przez któregoś z konsorcjantów (np. niewykonania zadania, nieprawidłowego wydatkowania środków) – umowa przewiduje konsekwencje, łącznie z obowiązkiem zwrotu niewłaściwie wykorzystanych funduszy lub naprawienia szkody wyrządzonej pozostałym uczestnikom. Ogólnie rzecz biorąc, relacje wewnątrz konsorcjum są uregulowane tak, aby zapewnić sprawny przebieg projektu i rozliczenie pomocy, przy jednoczesnym zabezpieczeniu interesów wszystkich stron.
Czy w umowie konsorcjum został ustalony procentowy udział każdego członka konsorcjum w przychodach i kosztach; jeżeli nie, to w jaki sposób następuje przyporządkowanie przychodów i kosztów na poszczególnych konsorcjantów?
W umowie konsorcjum nie ustalono sztywnego procentowego udziału każdego członka w przychodach i kosztach. Podział ten wynika jednak z charakteru projektu i uzgodnionego planu finansowego. Przychody i odpowiadające im koszty są przyporządkowywane poszczególnym konsorcjantom proporcjonalnie do zakresu prac, jaki wykonują, i wydatków, jakie ponoszą. Innymi słowy, każdy konsorcjant rozpoznaje u siebie tę część przychodów (dotacji) i kosztów projektu, która dotyczy realizowanych przez niego zadań. Zasada ta odpowiada ogólnej regule opodatkowania wspólnych przedsięwzięć – przychody i koszty dzieli się pomiędzy uczestników stosownie do ich udziału w przedsięwzięciu (zgodnie z art. 8 ust. 1 uPIT).
W praktyce wygląda to następująco: dla każdego etapu projektu sporządzany jest plan finansowy, określający jakie koszty kwalifikowane poniesie dany konsorcjant. Na tej podstawie, po złożeniu wniosku o płatność, ARiMR wylicza kwotę refundacji przysługującą na wydatki danego konsorcjanta.
Cała refundacja jest wypłacana liderowi (na konto konsorcjum), ale ekonomicznie przypisana jest konkretnym konsorcjantom – lider pełni tu rolę pośrednika i zarządcy wspólnych funduszy.
Następnie lider przekazuje każdemu konsorcjantowi jego część środków (odpowiadającą poniesionym przez niego kosztom kwalifikowanym, pomniejszoną o kwotę przeznaczoną na wspólne wydatki – zob. niżej). Taka alokacja przychodów i kosztów wynika wprost z postanowień umowy konsorcjum i odzwierciedla rzeczywisty przebieg operacji gospodarczych w projekcie.
Należy podkreślić, że (…). (…).
Reasumując, mimo braku sztywno określonych udziałów procentowych w umowie, przychody i koszty w ramach konsorcjum są rozliczane w sposób zapewniający przyporządkowanie ich odpowiednim konsorcjantom. W szczególności:
·przychód z dotacji ARiMR przypadający na danego konsorcjanta to kwota refundacji jego wydatków (pomniejszona o część przekazaną na wspólne prace). Ta pomniejszona część trafia bezpośrednio do konsorcjanta (stanowiąc refundację jego kosztów kwalifikowanych);
·kosztami uzyskania przychodu u danego konsorcjanta są koszty projektu faktycznie poniesione przez niego (które zostały w całości lub części zrefundowane dotacją). Koszty sfinansowane dotacją nie stanowią jednak kosztów podatkowych – co wyjaśniono w pkt 4 (stanowisko);
·wspólne koszty konsorcjum pokrywane z funduszu (…) nie są przypisane wyłącznie liderowi, lecz rozdzielone ekonomicznie między wszystkich partnerów – każdy w odpowiedniej części uczestniczy w ich finansowaniu oraz ujmuje swoją część tych kosztów (jeśli stanowią one koszt podatkowy – co zależy od tego, czy zostały pokryte dotacją zwolnioną z opodatkowania).
Takie podejście jest zgodne z naturą konsorcjum (wspólnego przedsięwzięcia) oraz z art. 8 ust. 1 uPIT, który nakazuje rozliczać przychody/koszty proporcjonalnie do udziału. W konsekwencji żadna część dotacji nie pozostaje nieprzypisana lub dodatkowa dla lidera – (…) zatrzymane na konto lidera jest traktowane jako przychód i równoważny wydatek wspólny konsorcjantów, nie zaś przychód lidera.
Kto otrzymał dotację z ARiMR, o której mowa we wniosku i na jakich zasadach została ona przyznana (proszę dokładnie opisać)?
W ramach opisywanego projektu dofinansowanego z PROW, beneficjentem pomocy (w rozumieniu umowy o przyznaniu pomocy) jest konsorcjum (grupa operacyjna) reprezentowane przez lidera.
Formalnie zatem ARiMR przyznała dotację liderowi konsorcjum, działającemu w imieniu własnym i na rzecz pozostałych członków grupy. Zgodnie z warunkami programu, pomoc finansowa przyznawana jest na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej między ARiMR a liderem (…).
Dotacja ma postać refundacji części kosztów kwalifikowanych projektu – co oznacza, że konsorcjanci najpierw ponoszą wydatki zgodnie z zatwierdzonym planem, a następnie ARiMR zwraca im określony procent tych wydatków (w PROW „Współpraca” standardowo refundacja wynosi np. (…)% kosztów kwalifikowanych, choć szczegóły zależą od regulacji konkursu). Wysokość przyznanej dotacji została określona w decyzji/umowie o dofinansowanie projektu, z podziałem na etapy płatności.
Procedura przyznania i wypłaty dotacji przebiega następująco: Po zrealizowaniu kolejnych etapów projektu, lider składa do ARiMR wnioski o płatność w imieniu konsorcjum, wykazując poniesione koszty przez poszczególnych konsorcjantów. ARiMR weryfikuje dokumenty (faktury, dowody zapłaty za wydatki) i wypłaca środki na rachunek bankowy lidera (zgodnie z umową o pomoc finansową).
Wypłata następuje etapami (transzami) po zakończeniu danego zakresu prac, ewentualnie zaliczkowo – zależnie od zapisów umowy o dofinansowanie. Ważną zasadą jest, że ARiMR przekazuje płatności zawsze na konto lidera konsorcjum (beneficjenta) – nie dokonuje odrębnych przelewów na konta każdego partnera.
Warunki przyznania dotacji określa umowa z ARiMR oraz przepisy działania „Współpraca”. Obejmują one m.in.: (…). Dotacja ma charakter warunkowy i celowy – środki muszą zostać wykorzystane wyłącznie na zaplanowane działania, a naruszenie warunków (np. wydatkowanie niezgodnie z celem, niezrealizowanie części operacji) może skutkować koniecznością zwrotu całości lub części dofinansowania przez beneficjenta. Beneficjent (lider) odpowiada przed Agencją za całość pomocy, jednakże w relacjach wewnętrznych konsorcjum odpowiedzialność za wykonanie poszczególnych części projektu spoczywa na odpowiednich konsorcjantach. W praktyce, jeśli dany partner nie zrealizuje swoich zadań lub wyda środki nieprawidłowo, lider może dochodzić od niego zwrotu odpowiadającej kwoty, zwłaszcza jeżeli ARiMR zażąda jej zwrotu od lidera. Te kwestie reguluje umowa konsorcjum i ogólne przepisy o dotacjach.
Podsumowując, dotacja z ARiMR została przyznana na rzecz całego konsorcjum (projektu) i wypłacana jest liderowi, ale przysługuje w określonych częściach poszczególnym konsorcjantom adekwatnie do poniesionych przez nich wydatków. Lider pełni funkcję pośrednika dysponującego środkami publicznymi zgodnie z ustaleniami konsorcjum i wnioskiem o dofinansowanie.
Na co dokładnie zostaną przeznaczone środki z otrzymanej dotacji z ARiMR?
Przeznaczenie środków z dotacji ARiMR. Otrzymane w ramach dotacji środki finansowe zostaną przeznaczone ściśle na realizację projektu badawczo-rozwojowego, zgodnie z celem, na jaki je przyznano. W szczególności:
(…).
Podsumowując, każda złotówka z dotacji ARiMR jest rozdysponowana na określone wydatki projektowe: czy to refundując koszty poszczególnych konsorcjantów, czy finansując wspólne prace badawcze konsorcjum, bądź pokrywając dodatkowe uzasadnione działania badawcze w ramach celu projektu. Nie ma tu miejsca na inne przeznaczenie środków poza projektem.
W jaki sposób są przekazywane wszystkie środki ze „Współpracy” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich; proszę opisać kolejno każdy etap otrzymania środków?
Przekazywanie środków z dotacji w ramach działania „Współpraca” odbywa się etapowo i z zachowaniem określonych procedur. Poniżej opisano kolejne etapy od momentu przyznania pomocy do rozdysponowania środków w konsorcjum:
(…).
O jakich dokładnie środkach pochodzących z dotacji przez poszczególnych konsorcjantów jest mowa w zadanym we wniosku pytaniu?
We wniosku (w pytaniu zadanym przez Wnioskodawcę) mowa jest o środkach finansowych pochodzących z dotacji ARiMR, które po otrzymaniu przez lidera zostają przekazane konsorcjantom (członkom konsorcjum) na dalsze prace badawcze. Innymi słowy, chodzi tu o kwoty dofinansowania przypadające poszczególnym konsorcjantom, a transferowane za pośrednictwem lidera.
W przypadku Wnioskodawcy – jest to ta część dotacji, którą lider konsorcjum przekaże na jego rzecz (jako członka konsorcjum) celem pokrycia kosztów jego zadań w projekcie.
Aby uniknąć wątpliwości: w pytaniu nie chodzi o inne środki prywatne konsorcjantów, lecz wyłącznie o środki publiczne otrzymane w ramach dotacji, które krążą pomiędzy członkami konsorcjum. W projekcie są dwa główne przepływy takich środków:
·z konsorcjantów do lidera – kiedy każdy konsorcjant „oddaje” (…)% swojej refundacji na wspólny fundusz (te środki zasilają rachunek lidera). Tę sytuację opisywało pierwotnie pytanie nr 1 (w kontekście CIT, lidera);
·z lidera do konsorcjantów – kiedy lider wypłaca każdemu konsorcjantowi należną mu część dotacji (około (…)% jego refundacji) na sfinansowanie jego prac. Tę sytuację miał na myśli Wnioskodawca, formułując swoje pytanie na gruncie PIT.
Z perspektywy Wnioskodawcy kluczowy jest właśnie ten drugi przepływ – tj. otrzymanie środków przez niego jako konsorcjanta od lidera. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy więc dotacyjnych środków publicznych, które trafią do jego firmy z konta lidera (a pierwotnie pochodzą z ARiMR).
Wnioskodawca chce wiedzieć, czy kwoty te będą dla niego stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu PIT.
Reasumując, „środki pochodzące z dotacji przekazywane przez poszczególnych konsorcjantów” to w kontekście sprawy fundusze z ARiMR przyznane na rzecz każdego konsorcjanta, które następnie podlegają redystrybucji w ramach konsorcjum (częściowo trafiają na wspólne konto lidera, częściowo są wypłacane konsorcjantom). W pytaniu chodzi o te środki w momencie, gdy są przekazywane konsorcjantowi (Wnioskodawcy) przez lidera. Można je nazwać krótko: refundacja kosztów projektu otrzymana przez członka konsorcjum z dotacji ARiMR za pośrednictwem lidera.
Czy pewna pula środków dotacyjnych o charakterze ryczałtowym pochodzi również z dotacji ARiMR, o której mowa we wniosku; proszę to wyjaśnić?
Tak, wspomniana we wniosku pula środków dotacyjnych o charakterze ryczałtowym pochodzi również z dotacji ARiMR otrzymanej w ramach działania „Współpraca” PROW. Chodzi tutaj o wcześniej opisane środki na koszty bieżące (ryczałt), które stanowią integralną część pomocy finansowej przyznanej przez ARiMR. Mają one formę ryczałtu, co oznacza, że ich wydatkowanie nie wymaga przedstawiania faktur (są rozliczane poprzez wykazanie zrealizowania pewnego zakresu rzeczowego projektu), ale źródłem tych środków nadal jest dotacja ARiMR.
W projekcie po konsultacjach postanowiono przeznaczyć te właśnie ryczałtowe fundusze na pokrycie dodatkowych kosztów badań, nieobjętych pierwotną refundacją. ARiMR wyraża zgodę na finansowanie takich kosztów w formie ryczałtowej w granicach określonych przepisami (koszty bieżące nie wymagają dokumentowania fakturami, jednak ich wysokość jest limitowana procentowo w stosunku do wydatków bezpośrednich). Pula ryczałtowa zwiększa efektywną kwotę dotacji dostępnej dla konsorcjum na realizację celu projektu.
Zatem pula ryczałtowa to nic innego jak część dotacji ARiMR (element przyznanej pomocy), tyle że wypłacana i rozliczana ryczałtem. Środki te są tak samo środkami publicznymi jak refundacje kosztów – pochodzą z budżetu PROW (współfinansowanego przez UE i budżet krajowy). Na gruncie podatkowym ich charakter nie różni się od reszty dotacji. Podlegają tym samym zasadom umowy i muszą być wydane zgodnie z przeznaczeniem. Wnioskodawca potwierdza więc, że pula ryczałtowa jest częścią środków otrzymanych od ARiMR w ramach dotacji i została wygospodarowana z tej dotacji celem pokrycia określonych dodatkowych wydatków konsorcjum.
Czy otrzymane przez Pana – jako członka konsorcjum – środki finansowe pochodzące z dotacji udzielonej przez ARiMR na realizację projektu badawczo-rozwojowego, których dotyczy zadane przez Pana pytanie, stanowią dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych?
Otrzymane przez Wnioskodawcę – jako członka konsorcjum – środki finansowe przekazywane przez lidera konsorcjum stanowią dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Dotacja została udzielona przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w ramach działania „Współpraca” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (PROW).
Z jakich środków została sfinansowana ww. dotacja udzielona przez ARiMR (np. ze środków Unii Europejskiej, budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego, innych - jakich) – proszę to wyjaśnić?
Dotacja jest finansowana ze środków: budżetu państwa oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), co wynika z art. 5 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o finansach publicznych oraz z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013.
Czy złożył Pan/zamierza Pan złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. oświadczenie o rezygnacji ze stosowania zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 129 w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego?
Wnioskodawca nie złożył oświadczenia o rezygnacji ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie, i nie zamierza go składać. Tym samym otrzymywane środki korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT.
Wskazanie podstawy prawnej, na podstawie której otrzymał Pan – jako członek konsorcjum – opisaną we wniosku dotację, tj. wskazanie nazwy aktu/aktów prawnego/prawnych (ustaw wykonawczych wynikających z zawartej umowy/umów o dotację, w tym konkretnych przepisów prawa będących podstawą przyznania tej dotacji)?
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW (Dz.U. 2018 poz. 627 ze zm.), rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” PROW (Dz.U. 2020 poz. 80 – tekst jednolity), umowa konsorcjum zawarta pomiędzy członkami konsorcjum a liderem, określająca zasady realizacji projektu i redystrybucji środków.
Czy otrzymana dotacja stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. w szczególności czy są to środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury; niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA); środki na realizację wspólnej polityki rolnej?
Otrzymana dotacja stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o finansach publicznych – tj. środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (EFRROW) oraz budżetu państwa, przeznaczonych na realizację wspólnej polityki rolnej.
Pytanie
Czy otrzymywane przez Pana – jako członka konsorcjum – środki finansowe pochodzące z dotacji udzielonej przez ARiMR na realizację projektu badawczo-rozwojowego (przekazane Panu za pośrednictwem lidera konsorcjum) stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, opisane środki finansowe otrzymane przez Pana (jako konsorcjanta) z dotacji ARiMR – przekazane za pośrednictwem lidera konsorcjum – nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Uzasadnienie
Przekazywane Panu środki mają charakter celowy i zwrotny (warunkowy), a zatem nie powodują u Pana trwałego przysporzenia majątkowego. Otrzymywane kwoty służą wyłącznie sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją projektu badawczo-rozwojowego i muszą zostać wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. Nie może nimi Pan dowolnie rozporządzać we własnym interesie – pełni Pan jedynie rolę dysponenta środków publicznych na ściśle określony cel (realizacja Pana części zadań konsorcjum). W konsekwencji brak jest przesłanek, by uznać te wpływy za przychód podatkowy.
Zgodnie z ugruntowanym podejściem doktryny i orzecznictwa, przychodem podatkowym jest wyłącznie takie przysporzenie, które ma charakter definitywny, trwały i bezzwrotny, skutkując ostatecznym powiększeniem aktywów podatnika. Natomiast świadczenia otrzymane pod warunkiem wydatkowania na określony cel, ewentualnie podlegające zwrotowi w razie niewykorzystania zgodnie z celem, nie stanowią przychodu podatkowego.
W przedmiotowej sytuacji otrzymuje Pan środki „nie dla siebie”, lecz na rzecz projektu konsorcjum – jest Pan zobowiązany rozdysponować je na pokrycie kosztów badań, zgodnie z planem konsorcjum. Tym samym nie dochodzi u Pana do rzeczywistego wzbogacenia. Pieniądze te kompensują poniesione wcześniej wydatki lub umożliwiają sfinansowanie zaplanowanych działań, ale nie zwiększają trwale majątku Pana firmy (nie może Pan przeznaczyć ich na inne prywatne cele). Gdyby nie wykorzystał Pan środków zgodnie z projektem, musiałyby one zostać zwrócone – co potwierdza ich warunkowy charakter. Taka konstrukcja dofinansowania wyklucza rozpoznanie przychodu podatkowego po stronie otrzymującego.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 9 lutego 2018 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.423.2017.2.KS) stwierdził, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest agencją wykonawczą, a zatem otrzymana od niej pomoc finansowa nie stanowi przychodu podatkowego z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy PIT. Oznacza to, że środki otrzymane z ARiMR w ogóle nie generują przychodu po stronie beneficjenta prowadzącego działalność – nie ma potrzeby korzystania tu ze zwolnienia, gdyż takie środki są wyłączone z opodatkowania u źródła.
Dokładnie taka sytuacja dotyczy Pana: ARiMR, jako agencja rządowa/wykonawcza, wypłaca środki (pochodzące z budżetu państwa i funduszy UE) – kwoty te na mocy art. 14 ust. 3 pkt 13 uPIT nie są zaliczane do przychodów z działalności.
Niezależnie od powyższego, nawet gdyby uznać (hipotetycznie), że otrzymane środki stanowią Pana przychód, to korzystałyby one ze zwolnienia z podatku dochodowego. W szczególności:
·art. 21 ust. 1 pkt 137 uPIT zwalnia od podatku środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków UE. Dotacja ARiMR w ramach PROW spełnia te kryteria – jest pomocą w programie współfinansowanym z funduszy UE. W rezultacie środki otrzymane przez Pana mieściłyby się w dyspozycji tego zwolnienia (gdyby nawet uznać je za przychód);
·dodatkowo art. 21 ust. 1 pkt 129 uPIT zwalnia od podatku dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów JST. Dotacja ARiMR jest właśnie dotacją celową ze środków publicznych (budżetu państwa/EFRROW), zatem i na tej podstawie byłaby wolna od podatku.
Warto podkreślić, że efekt podatkowy jest taki sam niezależnie od podstawy prawnej: otrzymane środki z ARiMR nie podlegają opodatkowaniu PIT – czy to z powodu braku przychodu (wyłączenie z art. 14 ust. 3 pkt 13), czy też na mocy zwolnienia ustawowego.
W konsekwencji, nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanych środków dotacyjnych. Nie wystąpi u Pana przychód do opodatkowania – otrzymane dofinansowanie jest neutralne podatkowo.
Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 31 uPIT, wydatki sfinansowane tą dotacją nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Oznacza to, że nie rozpozna Pan przychodu, ale też nie odliczy od niego kosztów pokrytych z otrzymanych funduszy. Taka symetryczna regulacja zapobiega sytuacji podwójnej korzyści (bezprzychodowego otrzymania środków i jednoczesnego ujęcia sfinansowanych nimi wydatków w kosztach). Przyjmuje Pan do wiadomości, że koszty projektu sfinansowane dotacją ARiMR nie będą stanowić dla Pana podatkowych kosztów – co jednak nie rodzi negatywnych skutków, skoro odpowiadający im przychód jest wyłączony z opodatkowania.
Reasumując, Pana stanowisko jest następujące: środki finansowe otrzymane z ARiMR (za pośrednictwem lidera konsorcjum) na realizację projektu nie powodują powstania opodatkowanego przychodu w PIT. W świetle przytoczonych przepisów ustawy o PIT oraz charakteru tych środków jako dotacji celowej, nie ma Pan obowiązku odprowadzania podatku dochodowego od otrzymanego dofinansowania. Środki te zachowują charakter pomocy publicznej (środków publicznych) przez cały okres wykorzystania ich w projekcie i nie stają się prywatnym dochodem podlegającym opodatkowaniu. Jednoznacznie wnosi Pan o potwierdzenie prawidłowości takiej oceny prawnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
−prawidłowe – w części dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego,
−nieprawidłowe – w części dotyczącej braku powstania przychodu.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
- inne źródła (pkt 9).
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc – w przypadku roślin,
2) 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.
Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej, nie stanowią przychodów z tej działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan – jako osoba fizyczna prowadząca działalność rolniczą – członkiem konsorcjum, które zostało powołane w celu realizacji projektu badawczo-rozwojowego współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (działanie „Współpraca”), administrowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). W ramach wskazanego we wniosku projektu dofinansowanego z PROW, beneficjentem pomocy (w rozumieniu umowy o przyznaniu pomocy) jest konsorcjum (grupa operacyjna) reprezentowane przez lidera (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością). Formalnie zatem ARiMR przyznała dotację liderowi konsorcjum, działającemu w imieniu własnym i na rzecz pozostałych członków grupy. Dotacja z ARiMR została przyznana na rzecz całego konsorcjum (projektu) i wypłacana jest liderowi, ale przysługuje w określonych częściach poszczególnym konsorcjantom adekwatnie do poniesionych przez nich wydatków. Lider pełni funkcję pośrednika dysponującego środkami publicznymi zgodnie z ustaleniami konsorcjum i wnioskiem o dofinansowanie. Zgodnie z umową konsorcjum, poszczególni konsorcjanci (uczestnicy konsorcjum) z tytułu przyznanego im dofinansowania z ARiMR (dotacja) na zwrot kosztów realizacji projektu przez konsorcjum, zobowiązali się do przeznaczenia środków na dalsze prace badawczo-rozwojowe konsorcjum. (…)% z otrzymanych środków każdy konsorcjant przekazuje na odrębny rachunek techniczny lidera – wynika to z postanowień umowy konsorcjum i służy dalszemu finansowaniu wspólnych prac badawczo-rozwojowych w ramach tego samego projektu. Otrzymane od Agencji i Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa środki są gromadzone przez lidera konsorcjum na odrębnym koncie technicznym, a następnie wydatkowane zgodnie z celami konsorcjum i projektu.
Dystrybucja środków w konsorcjum wygląda następująco – po otrzymaniu danej transzy lider dokonuje rozliczenia wewnętrznego: oblicza, jaka część środków przypada któremu konsorcjantowi. Robi to na podstawie zestawienia wydatków we wniosku o płatność. Następnie:
(…).
Powziął Pan wątpliwość co do skutków podatkowych refundacji kosztów projektu otrzymanej przez Pana jako członka konsorcjum z dotacji ARiMR za pośrednictwem lidera.
Wychodząc z definicji działalności rolniczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać, że nie wszystkie przychody, nawet jeśli pośrednio związane są z działalnością rolniczą, stanowią przychód z działalności rolniczej. Przychody te, mimo że uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, pochodzą jednak z innych źródeł niż ta działalność i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad określonych w ustawie.
Tym samym, otrzymane przez Pana – jako członka konsorcjum – środki finansowe przekazywane przez lidera konsorcjum nie mogą być uznane za przychód z działalności rolniczej, nie zostały one bowiem uzyskane z wymienionych w sposób wyczerpujący w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rodzajów aktywności rolniczej. Stanowią one dla Pana przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.
Jednocześnie zauważam, że – wbrew Pana stanowisku – w Pana sprawie nie znajdzie zastosowania art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 9.
Powołany przepis dotyczy wprost przychodów kwalifikowanych do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wyłącza wskazane w tym przepisie kwoty z przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej). Przepis ten nie odnosi się natomiast do przychodów ze źródeł innych niż pozarolnicza działalność gospodarcza.
W odniesieniu natomiast do zwolnienia od podatku dochodowego otrzymywanych przez Pana środków pochodzących z dotacji udzielonej przez ARiMR na realizację projektu badawczo-rozwojowego wskazuję, co następuje.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
W myśl art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
3)środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5) środki przeznaczone na realizację:
a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);
6) inne środki.
W myśl art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych:
Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/2116” po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116.
W myśl art. 117 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki budżetu państwa dzielą się na grupy wydatków, w tym wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.
W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;
2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3) dotacje celowe dla beneficjentów;
4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;
6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Jednocześnie wskazuję, że stosownie do art. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Ustawa określa zakres i zasady działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych funduszy celowych.
Zgodnie z art. 18 ustawy o finansach publicznych:
Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.
Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Zasady działania agencji wykonawczej określa ustawa, o której mowa w art. 18, oraz statut.
W myśl art. 20 ustawy o finansach publicznych:
Agencja wykonawcza prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w niniejszej ustawie i w ustawie, o której mowa w art. 18.
Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje.
Stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
W myśl art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych:
Dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o finansach publicznych:
Podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy, obejmujący w szczególności koszty realizację zadań ustawowych, z wyszczególnieniem kosztów realizacji tych zadań przez inne podmioty – z wyszczególnieniem uposażeń i wynagrodzeń ze stosunku pracy oraz składek od nich naliczanych, płatności odsetkowych wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz zakupu towarów i usług.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t. j. Dz.U z 2024 r. poz. 125 ze zm.):
Państwową osobą prawną jest agencja wykonawcza, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), w szczególności Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1199 ze zm.):
Agencja jest państwową osobą prawną.
Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
Przychodami Agencji są środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych oraz inne przychody.
Ramy prawne finansowania z budżetu wspólnotowego wydatków na rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 określone zostały m.in. w:
·rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
·rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549, z późn. zm.) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
·rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia.
Z kolei regulacje prawne na poziomie ustawodawstwa krajowego zostały określone m.in. w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2023 poz. 1105).
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
Ustawa określa zadania oraz właściwość organów i jednostek organizacyjnych w zakresie dotyczącym wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanego dalej „programem”.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
Użyte w ustawie określenie agencja płatnicza oznacza agencję płatniczą w rozumieniu art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
Agencja pełni funkcję akredytowanej agencji płatniczej.
Jak stanowi art. 34 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
Pomoc w ramach działań i poddziałań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, 2, 3 lit. b, pkt 4, 5, 6 lit. d, pkt 7, 13 i 14, jest przyznawana na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawieranej, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej.
W złożonym wniosku wyjaśnił Pan, że otrzymane przez Pana – jako członka konsorcjum – środki finansowe przekazywane przez lidera konsorcjum stanowią dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Dotacja została udzielona przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w ramach działania „Współpraca” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (PROW). Dotacja jest finansowana ze środków: budżetu państwa oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), co wynika z art. 5 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o finansach publicznych oraz z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013. Otrzymana dotacja stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o finansach publicznych – tj. środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (EFRROW) oraz budżetu państwa, przeznaczonych na realizację wspólnej polityki rolnej.
Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzam, że w związku z otrzymaniem przez Pana – jako członka konsorcjum (za pośrednictwem lidera) – środków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, administrowanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do dotacji pochodzącej z budżetu państwa. Natomiast w odniesieniu do dotacji, która stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o finansach publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy.
Podsumowanie: otrzymywane przez Pana – jako członka konsorcjum – środki finansowe pochodzące z dotacji udzielonej przez ARiMR na realizację projektu badawczo-rozwojowego (przekazane Panu za pośrednictwem lidera konsorcjum) stanowią przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki te będą jednak korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 137 tej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
