Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDWL.4011.63.2025.2.WS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.63.2025.2.WS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-prawidłowe w części dotyczącej odliczenia wydatków poniesionych na zakup magazynu energii oraz zakup i montaż drzwi zewnętrznych w ramach ulgi termomodernizacyjnej oraz

-nieprawidłowe w zakresie dotyczącym odliczenia wydatków poniesionych na modernizację pokrycia dachowego oraz wydatków poniesionych na zakup klimatyzacji z funkcją ogrzewania.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 1 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 15 lipca 2025 r. (wpływ 22 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wraz z małżonką są Państwo podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczającymi się na druku PIT-37. Nie prowadzą Państwo żadnej działalności gospodarczej. Są Państwo właścicielami domu jednorodzinnego.

1. W 2023 r. dokonali Państwo termomodernizacji pokrycia dachowego na tym budynku, który pokryty był papą a wymienili na pokrycie z blachy typu „(…) – (…). Nowe pokrycie dachowe zawiera 3 warstwy chroniące między innymi przed utratą ciepła, tj. papa podkładowa, na którą nałożona jest specjalna folia i wreszcie blacha. Wymienione zostały również rynny, rury spustowe, deski sufitowe. Inwestycja ta została zakończona w październiku 2023 r. Poniesione wydatki całkowicie zostały pokryte ze środków własnych. Nie otrzymali Państwo na ten cel żadnego dofinansowania czy też zwrotu w jakiejkolwiek formie.

Na potwierdzenie powyższego posiadają Państwo fakturę VAT z datą wystawienia. (…).2023 r. o treści „wykonanie pokrycia dachowego z materiałem”, bez wyszczególnienia jakich materiałów do tego celu użyto. Do faktur otrzymali Państwo dowody WZ, z których wynika jakich materiałów użyto do wykonania dachu np.: papa (…), papa (…), papa (…), folia (…), blacha (…), (…), deski sufitowe oraz wiele innych takich jak: rynny, wkręty, haki, kratki wentylacyjne, kleje itp. Dokumenty te zostały wystawione przez podatnika VAT. Faktury oraz dokumenty WZ za termomodernizacje dachu wystawiono tylko na jednego ze współmałżonków.

Inwestycji tej nie odliczyli Państwo w zeznaniu rocznym PIT-37 w ramach ulgi termomodernizacyjnej za 2023 r. ani w żadnym innym roku.

Nadmienia Pan również, że dzięki przeprowadzonej termomodernizacji dachu mogli Państwo w 2024 roku zainstalować na nim panele fotowoltaiczne, które rozliczyli Państwo w ramach ulgi termomodernizacyjnej w PIT-37 za 2024 r. W 2024 r. pierwszy raz skorzystali Państwo z ulgi termomodernizacyjnej odliczając właśnie te panele fotowoltaiczne.

2. Ponadto w 2025 roku na podstawie faktury VAT wystawionej przez podatnika VAT, dokonali Państwo zakupu i montażu klimatyzacji z ogrzewaniem między innymi w celu ogrzewania domu. Są to urządzenia (…), (…) z funkcją ogrzewania. Fakturę wystawiono na obojga małżonków.

Poniesione wydatki całkowicie zostały pokryte ze środków własnych. Nie otrzymali Państwo na ten cel żadnego dofinansowania czy też zwrotu w jakiejkolwiek formie. Zakup ten jest tym bardziej istotny, gdyż w 2024 r. zamontowali Państwo na dachu panele fotowoltaiczne, a w 2025 r. magazyn energii. Zainstalowanie tych urządzeń pozwala na zaoszczędzenie energii a tym samym zmniejszenie zanieczyszczeń środowiska bowiem cała instalacja klimatyzacja z funkcją ogrzewania, panele fotowoltaiczne oraz magazyn energii służy zmniejszeniu zużycia energii w ogóle, energii na ogrzewanie domu i energii na ogrzewanie wody ciepłej.

3. Również w 2025 r. na podstawie faktury VAT wystawionej przez podatnika VAT, dokonali Państwo zakupu i montażu magazynu energii firmy (…), który współpracuje z zainstalowaną na dachu instalacją fotowoltaiczną i inwerterem firmy (…) – jest uzupełnieniem do instalacji fotowoltaicznej którą zainstalowali Państwo w 2024 r. Fakturę wystawiono na obojga małżonków.

Poniesione wydatki całkowicie zostały pokryte ze środków własnych. Nie otrzymali Państwo na ten cel żadnego dofinansowania czy też zwrotu w jakiejkolwiek formie. Całość instalacji jest podłączona do sieci energetycznej i stanowi jedną całość (fotowoltaika i magazyn energii, który bez ogniw fotowoltaicznych nie może sam funkcjonować).

4. W 2024 r. dokonali Państwo wymiany drzwi wejściowych. Natomiast fakturę VAT, wystawioną przez podatnika VAT, otrzymali Państwo w 2025 r. z datą wystawienia w 2025 r. oraz informacją o dacie sprzedaży w 2024 r. Fakturę za zakup drzwi wystawiono tylko na jednego ze współmałżonków.

Poniesione wydatki całkowicie zostały pokryte ze środków własnych. Nie otrzymali Państwo na ten cel żadnego dofinansowania czy też zwrotu w jakiejkolwiek formie.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, jako doprecyzowanie stanu faktycznego, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej za 2024 r. odliczył Pan z małżonką po 12 600 zł każdy (czyli razem 25 200 zł), rozliczone w PIT-37 wraz z PIT/O. W latach, w których dotyczy wniosek i obecnie, między Panem a Pana współmałżonką istniała i istnieje wspólność majątkowa małżeńska.

Pytania

1. Czy powyższe wydatki udokumentowane ww. dokumentami (faktura VAT wraz z dowodami WZ) a poniesione w związku z termomodernizacją pokrycia dachowego mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli tak to czy za 2023 r. składając korektę zeznania PIT-37, czy też w innym okresie? Ponadto czy powyższą inwestycję może odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej tylko ta osoba, na którą wystawiono dokumenty (fakturę i WZ) czy z racji tego, że inwestycja dotyczy domu, który jest Państwa współwłasnością, to bez względu na to na kogo jest wystawiona faktura, każdy z małżonków (podatników) po połowie tej kwoty? Ponadto czy każdy z małżonków ma limit 53 tys. w ramach ulgi termomodernizacyjnej, czy też 53 tys. na obojga małżonków – na nieruchomość?

2. Czy można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zakup klimatyzacji (…) z funkcją ogrzewania?

3. Czy można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zakup takiego magazynu energii?

4. Czy i kiedy można rozliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zakup i montaż tych drzwi? Czy w 2024 r., tj. w dacie wykonania usługi, składając stosowną korektę zeznania podatkowego PIT-37, czy też w dacie wystawienia faktury, tj. w 2025 r. Ponadto czy powyższą inwestycję może odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej tylko ta osoba, na którą wystawiono fakturę czy z racji tego, że inwestycja dotyczy domu, który jest Państwa współwłasnością, to bez względu na to na kogo jest wystawiona faktura, każdy z małżonków (podatników) po połowie tej kwoty.

Pana stanowisko w sprawie

1. W Państwa ocenie ww. wydatki dotyczące termomodernizacji pokrycia dachowego poczynione w 2023 r. udokumentowane fakturą VAT i dowodami WZ można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej w 2023 r. składając stosowną korektę zeznania podatkowego PIT-37 za 2023 rok.

Nadmienia Pan, że zmodernizowane pokrycia dachowego pozwoliło na zniwelowanie ubytków energii cieplnej, tj. zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na ogrzewanie domu. Położenie nowego pokrycia dachowego, które zawiera 3 warstwy chroniące między innymi przed utratą ciepła, tj. papa podkładowa, na którą nałożona jest specjalna folia i wreszcie blacha (elementy wymienione wcześniej a opisane w dokumentach WZ) pozwoliło na następne inwestycje związane ze zmniejszeniem zapotrzebowania energii w ogóle i energii na podgrzewanie wody użytkowej. Wcześniejsze pokrycie dachowe miało tylko jedną warstwę papy.

W 2024 r. zainstalowali Państwo na dachu fotowoltaikę. W 2025 r. zainstalowali Państwo również klimatyzację z funkcją ogrzewania i magazyn energii. Wszystkie te inwestycje znacząco wpłynęły na zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną i energię grzewczą.

Ponadto uważają Państwo, że bez względu na kogo wystawiono dokumenty sprzedażowe, to poczynione inwestycje w ramach ulgi termomodernizacyjnej może odliczyć każdy z małżonków po połowie tej kwoty lub całość jeden z małżonków.

Natomiast jeżeli chodzi o limit w ramach ulgi inwestycyjnej to uważają Państwo, że na każdego małżonka (podatnika) przysługuje odrębny limit 53 tys. zł w odniesieniu do wszystkich wydatków termomodernizacyjnych. Natomiast okres trwania ulgi termomodernizacyjnej trwa 3 lata i liczony jest od daty pierwszego odliczenia. W Państwa przypadku, ten okres rozpocznie się od odliczenia inwestycji związanej z termomodernizacją dachu (korekta zeznania PIT-37 za 2023 r.) a zakończy się w 2025 r.

2. W Państwa ocenie poniesione wydatki na zakup i montaż klimatyzacji typu Split z funkcją ogrzewania podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu rocznym PIT-37 za 2025 r. ponieważ mieści się taki zakup w katalogu wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 8 zostały wskazane materiały budowlane wchodzące w skład instalacji grzewczej, z kolei w punkcie 10 wskazane zostały materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego. Natomiast w części 2 w punkcie 7 wskazano wymianę elementów istniejącej instalacji grzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Wprawdzie nie wymieniono w tym katalogu literalnie „klimatyzacja z funkcją ogrzewania", ale ustawodawca odnosi się do materiałów budowlanych wchodzących w skład instalacji grzewczej, albo systemu ogrzewania elektrycznego, czy też wykonania nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania. Zatem niewątpliwym jest, że te urządzenia między innymi wchodzą w skład instalacji grzewczej, zwłaszcza systemu ogrzewania elektrycznego – nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania. Zamontowanie w budynku urządzeń klimatyzacji z opcją ogrzewania ma na celu ograniczenie ogrzewania domu paliwami stałymi, a po zamontowaniu urządzeń fotowoltaicznych zmniejszenie zużycia energii elektrycznej potrzebnej do ogrzewania budynku. Ulepszenie to, spowoduje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania do budynku, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów ogrzewania. Spowoduje to częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne.

Ponadto uważają Państwo, że klimatyzacja (…) z funkcją grzania ma wszystkie cechy pompy ciepła powietrze-powietrze, tj. ma cechy pozwalające zaklasyfikować ja również do grupy „pompa ciepła" – pracuje na takiej samej zasadzie jak pompa ciepła typu powietrze-powietrze.

Zasada działania klimatyzacji split nie różni się istotnie od ogólnych aspektów charakteryzujących zakres tego, jak działa klimatyzacja bez względu na rodzaj zastosowanego systemu. Klimatyzator ten działa na zasadzie wymiany ciepła pomiędzy wnętrzem budynku, a jego otoczeniem z wykorzystaniem czynnika chłodniczego w tym procesie. Dzianie klimatyzacji split można zatem ująć w kilku następujących po sobie i powtarzających się etapach:

Za sprawą czynnika chłodniczego ciepłe powietrze z pomieszczenia pobierane jest przez system klimatyzacji i pod postacią pary trafia do sprężarki, która podnosi jego temperaturę i ciśnienie;

Ciepło pobrane uprzednio przez czynnik chłodniczy, który po przejściu przez sprężarkę osiąga temperaturę ok. 100 stopni Celsjusza oddawane jest w skraplaczu (jednostce zewnętrznej), który z kolei schładzany jest powietrzem atmosferycznym;

Czynnik chłodniczy ze skraplacza przechodzi przez zawór rozprężny i ulega tam nagłemu ochłodzeniu zmieniając ponownie swój stan skupienia;

Przyjmując postać pary czynnik chłodniczy trafia do parownika, w którym oddaje zimno i ponownie ogrzewa się powietrzem z pomieszczenia, a to inicjuje początek kolejnego cyklu chłodzenia utrzymując w budynku pożądaną temperaturę.

Klimatyzatory split wykorzystują technologię inwerterową, co oznacza, że oferują możliwość różnicowania wydajności pracy urządzenia celem dostosowania jej do aktualnych potrzeb użytkownika na chłodzenie lub ogrzewanie pomieszczenia. Klimatyzacja typu split działa bowiem na zasadzie tożsamej do pompy ciepła powietrze-powietrze oferując oprócz schładzania pomieszczeń również możliwość ich ogrzewania dzięki odwróceniu opisanego wyżej procesu.

3. W Państwa ocenie zakup magazynu energii może być odliczony w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu rocznym PIT-37 za 2025 r. W załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie wyszczególniono magazynu energii. Jednakże magazyn energii nie może samodzielnie funkcjonować. Magazyn energii jest osprzętem instalacji fotowoltaicznej i stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej zamontowanej wcześniej (w 2024 r.) na dachu budynku.

4. W Państwa ocenie poniesione wydatki na zakup i montaż drzwi wejściowych można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej w dacie wystawienia faktury, tj. w 2025 r. bo ten dokument jest podstawą rozliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Ponadto uważają Państwo, że bez względu na kogo wystawiono dokument sprzedażowy, to poczynione inwestycje w ramach ulgi termomodernizacyjnej może odliczyć każdy z małżonków po połowie tej kwoty lub całość jeden z małżonków.

Wydatki związane z termomodernizacją w Państwa domu zostaną zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek (w 2023 r. modernizacja dachu), który jeszcze nie został rozliczony, w 2024 r. fotowoltaika i w 2025 r. klimatyzacja z funkcją ogrzewania, drzwi wejściowe i magazyn energii).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1128). Są to:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

3) (uchylony)

4) (uchylony)

5) (uchylony)

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

12) kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13a) magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania;

13b) system zarządzania energią;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne; 15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów; 5a) montaż węzła cieplnego wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

6) montaż i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) (uchylony)

9) (uchylony)

10) montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

11) montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

13a) montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania;

13b) montaż systemu zarządzania energią;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

14a) wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe..

Pana zapytanie odnosiło się również do lat wcześniejszych, przez co należy również przytoczyć brzmienie ww. rozporządzenia na dzień 1 stycznia 2024 roku, ponieważ pierwszego odliczenia wydatków poniesionych na termomodernizację mógł Pan dokonać właśnie w 2024 roku (rozliczenie zeznania podatkowego za rok 2023). Zgodnie z ówczesnym brzmieniem rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych zawierał:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z osprzętem;

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10) montaż pompy ciepła;

11) montaż kolektora słonecznego;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż instalacji fotowoltaicznej;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Datą poniesienia wydatku jest data wystawienia faktury.

Co jednak istotne w niniejszej sprawie, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym wyżej rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków związanych z zakupem i montażem urządzeń klimatyzacyjnych z funkcją ogrzewania, nawet jeśli inwestycja ta spowoduje zaoszczędzenie energii oraz zmniejszenie zanieczyszczeń środowiska.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, wskazuję, że wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie mieszczą się w katalogu wydatków znajdujących się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. uprawniających do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Tym samym poniesione przez Pana w 2025 r. wydatki związane z zakupem i montażem klimatyzatora z funkcją grzania nie mogą być przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od okoliczności, czy spełnione są pozostałe warunki wymagane do skorzystania z tej ulgi.

Przechodząc natomiast do kwestii odliczenia remontu dachu, wskazać należy, że - jak wskazałem powyżej - w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:

·materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia oraz

·docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi.

Dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.Co jednak istotne, wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ich brak – w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu – wyklucza zatem ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej. Zakresem ulgi objęte zostały wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana).

Z opisu sprawy wynika natomiast, że poniesione przez Pana wydatki na remont dachu w istocie nie są wydatkami poniesionymi wyłącznie na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), ale tak naprawdę wydatkami na wymianę pokrycia dachowego, które to wydatki nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

W konsekwencji stwierdzam, że wydatki poniesione na remont dachu, mając na uwadze opis stanu faktycznego, nie uprawniają Pana do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. W Pana przypadku nie mamy bowiem do czynienia tylko z termoizolacją (dociepleniem) dachu, ale z wymianą pokrycia dachowego.

Jeżeli chodzi natomiast o Pana dalsze wątpliwości, tj. czy wydatki poniesione na zakup magazynu energii oraz zakup i montaż drzwi zewnętrznych można odliczyć w ramach ww. ulgi, stwierdzam, że wydatki te są bezpośrednio wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

W związku z powyższym, bazując na opisie stanu faktycznego, stwierdzam, że może Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatki poniesione na zakup magazynu energii oraz na zakup i montaż drzwi zewnętrznych.

Ponadto wyjaśniam, że wystawienie faktury na któregokolwiek z małżonków ma znaczenie drugorzędne w sytuacji, gdy wydatek poniesiony jest z majątku wspólnego małżonków i przeznaczony na wspólną nieruchomość. W konsekwencji, gdy podatnik wraz z współmałżonkiem dokonuje przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym należącym do ich majątku wspólnego, wydatek może odliczyć jeden z małżonków albo oboje w ustalonych przez siebie proporcjach.

Odpowiadając także na Pana wątpliwość dotyczącą limitu odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazuję, iż kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Limit ten nie odnosi się więc do konkretnej nieruchomości. Każdy podatnik dysponuje osobnym limitem odliczenia, niezależnie od liczby posiadanych nieruchomości czy statusu podatnika. Odnosząc się do Pana sytuacji, posiada Pan odrębny limit 53 000 zł, który nie jest łącznym limitem obojga małżonków na konkretną nieruchomość.

Zgodzić się więc należy z Pana stanowiskiem, iż bez względu na kogo wystawiono dokument sprzedażowy, to poczynione inwestycje w ramach ulgi termomodernizacyjnej może odliczyć każdy z małżonków po połowie tej kwoty lub całość jeden z małżonków. Zaprezentował Pan również prawidłowe stanowisko dotyczące faktu, iż każdemu podatnikowi przysługuje odrębny limit odliczenia wydatków termomodernizacyjnych.

Dodatkowo, zgodnie z wspomnianym wcześniej art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury. Oznacza to, że wskazana na fakturze data wykonania usługi lub data sprzedaży nie ma znaczenia dla celów odliczenia tego wydatku. Natomiast zgodnie z również przywołanym wcześniej art. 26h ust. 6, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W Pana przypadku, zgodnie z faktem, iż faktura została wystawiona w 2025 r., będzie miał Pan możliwość odliczenia wskazanych powyżej wydatków w zeznaniu rocznym za rok 2025.

Podsumowując, stwierdzam, że Pana stanowisko jest nieprawidłowe w zakresie dotyczącym odliczenia wydatków poniesionych na modernizację pokrycia dachowego oraz wydatków poniesionych na zakup klimatyzacji (…) z funkcją ogrzewania.

Natomiast w pozostałym zakresie, tj. odnośnie odliczenia wydatków poniesionych na zakup magazynu energii oraz na zakup i montaż drzwi zewnętrznych, uznaję Pana stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – wydana interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Pana sytuacji podatkowej. Nie wywołuje ona skutków prawnych dla innych osób (np. Pana żony).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.