Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.447.2025.2.AG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.447.2025.2.AG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

prawidłowe – w części dotyczącej skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 36 dochodów osiąganych w 2025 r. z tytułu prowadzenia szkoły posiadającej status placówki publicznej,

nieprawidłowe – w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 20 czerwca 2025 r. (wpływ 20 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan placówki oświatowe działające zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1238 z późn. zm.), realizujące zadania dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z obowiązującą podstawą programową.

Placówki działają w zgodzie z przepisami prawa oświatowego – ich organizacja, statut oraz kadra pedagogiczna spełniają wymogi systemu oświaty. Dochody uzyskiwane przez Pana z tytułu prowadzenia placówek są w części przeznaczane na cele związane z ich funkcjonowaniem i rozwojem – w szczególności na wynagrodzenia kadry nauczycielskiej i administracyjnej, zakup pomocy dydaktycznych, utrzymanie oraz modernizację infrastruktury, a także inne działania statutowe służące realizacji celów edukacyjnych. Pozostała część dochodu pozostaje w dyspozycji Pana i nie jest przeznaczana na cele związane z prowadzeniem placówek oświatowych, lecz wykorzystywana na inne potrzeby, w tym także osobiste, konsumpcyjne lub związane z działalnością niezwiązaną z realizacją zadań oświatowych.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą, przy czym w poszczególnych latach podatkowych wybierał różne formy opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu działalności gospodarczej – w części lat stosował zasady ogólne według skali podatkowej określonej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w pozostałych latach stosował opodatkowanie według jednolitej 19% stawki podatku liniowego, zgodnie z art. 30c tej ustawy.

Uzupełnienie wniosku.

Za który rok podatkowy chce Pan skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa we wniosku, oraz jaką wybrał Pan formę opodatkowania za okres objęty wnioskiem?

Zamierza Pan skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa we wniosku, w odniesieniu do lat podatkowych 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 oraz 2024, przy czym w każdym z wymienionych lat stosował Pan opodatkowanie w formie podatku liniowego. Począwszy od roku podatkowego 2025, stosuje Pan opodatkowanie na zasadach ogólnych.

Czy placówki oświatowe, które Pan prowadzi, są to szkoły niepubliczne w rozumieniu przepisów o systemie oświaty?

Prowadzi Pan placówki oświatowe, z których jedna posiada status placówki publicznej, natomiast pozostałe mają status szkół niepublicznych w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty.

W odniesieniu do pomocy dydaktycznych:

a)czy stanowiły/stanowią one środki trwałe,

b)czy wydatki na nie zostały zaliczone przez Pana do kosztów uzyskania przychodów w szczególności przez odpisy amortyzacyjne,

c)czy te pomoce dydaktyczne są niezbędne do prowadzenia szkoły?

Wskazał Pan, że:

a)pomoce dydaktyczne nie stanowiły i nie stanowią środków trwałych,

b)wydatki na pomoce dydaktyczne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w szczególności nie były przedmiotem odpisów amortyzacyjnych,

c)pomoce dydaktyczne są niezbędne do prowadzenia szkoły, ponieważ służą realizacji programu nauczania i wspierają proces dydaktyczny.

W odniesieniu do wynagrodzenia kadry nauczycielskiej i administracyjnej:

a)czy są to wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi; jeżeli tak, to czy wydatki te zostały pokryte przez wpłaty rodziców,

b)czy wynagrodzenia te zaliczył Pan do kosztów uzyskania przychodów?

Wskazał Pan, że:

a)wynagrodzenia te nie są związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w tym nie stanowią wynagrodzenia personelu wychowawczego i obsługi. Wydatki te nie zostały pokryte przez wpłaty rodziców,

b)wynagrodzenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Co należy rozumieć przez stwierdzenie, że Pana dochody z tytułu prowadzenia placówek są przeznaczane na utrzymanie oraz modernizację infrastruktury oraz inne działania statutowe służące realizacji celów edukacyjnych; proszę szczegółowo opisać te wydatki oraz wskazać:

a)na jaki cel zostały one poniesione,

b)czy wydatki te zostały przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

c)czy są niezbędne do prowadzenia szkoły?

Wskazał Pan, że:

·wynagrodzenia pracowników – kadry pedagogicznej i administracyjnej, gwarantujące ciągłość i profesjonalizm prowadzonej działalności; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·czynsz najmu lokalu, niezbędny do zapewnienia miejsca prowadzenia działalności edukacyjnej; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·opłaty za media, w tym energia elektryczna, ogrzewanie, woda oraz ścieki, zapewniające właściwe warunki funkcjonowania placówek; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·serwis sprzątający oraz zakup środków czystości, gwarantujące utrzymanie higieny i porządku w pomieszczeniach; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·przeglądy techniczne urządzeń i instalacji, konieczne dla bezpieczeństwa oraz sprawności infrastruktury; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·bieżące naprawy infrastruktury placówek, umożliwiające nieprzerwaną działalność edukacyjną; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·zakup mebli, takich jak biurka, krzesła i tablice suchościeralne, zapewniających odpowiednie wyposażenie sal dydaktycznych; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie edukacyjne, wspierające nowoczesne metody nauczania; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·remonty, obejmujące odnowienie i przywrócenie stanu technicznego pomieszczeń poprzez wymianę wykładzin podłogowych, malowanie ścian i sufitów, naprawę tynków oraz konserwację istniejących instalacji, mające na celu utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym i estetycznym, bez zmiany jego funkcji ani standardu użytkowego; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·zakup pomocy dydaktycznych, takich jak książki, materiały plastyczne i gry edukacyjne, niezbędnych do realizacji programu nauczania; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły;

·organizacja warsztatów i zajęć dodatkowych, szkolenia i doskonalenie kadry pedagogicznej oraz administracyjnej, zapewniające podnoszenie jakości nauczania; Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły.

Pytanie

Czy dochody uzyskane z tytułu prowadzenia placówek oświatowych, spełniających warunki określone w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w części przeznaczonej wyłącznie na cele związane z ich funkcjonowaniem i rozwojem, w roku podatkowym lub w roku następującym po nim, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym część dochodu niewydatkowana na cele oświatowe podlega opodatkowaniu zgodnie z wybraną formą opodatkowania właściwą dla danego podatnika?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – celem art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wspieranie działalności oświatowej prowadzonej zgodnie z przepisami ustawy – Prawo oświatowe, niezależnie od formy organizacyjno-prawnej placówek. W kontekście zwolnienia podatkowego ważne jest również spełnienie wymogów dotyczących podstawy programowej, która zapewnia, że placówki te realizują zadania edukacyjne na poziomie wymaganym przez przepisy prawa, co stanowi gwarancję odpowiedniego poziomu nauczania.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków. Po pierwsze, działalność prowadzona przez placówki musi odpowiadać działalności oświatowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, co oznacza, że powinny realizować cele i zadania edukacyjne określone w obowiązujących przepisach.

Po drugie, dochody uzyskane z tytułu prowadzenia takich placówek muszą być – przynajmniej w części – faktycznie przeznaczone na cele tych placówek, tj. na realizację zadań oświatowych, w roku podatkowym, w którym zostały uzyskane, lub w roku bezpośrednio po nim następującym.

Wskazuje Pan, że środki te są przeznaczane m.in. na wynagrodzenia kadry nauczycielskiej i administracyjnej, zakup pomocy dydaktycznych, utrzymanie oraz modernizację infrastruktury, jak również na inne działania statutowe służące realizacji celów edukacyjnych. Pozostała część dochodu, niewydatkowana na cele związane z prowadzeniem placówek oświatowych, pozostaje w Pana dyspozycji i jest wykorzystywana na inne potrzeby – w tym również o charakterze osobistym, konsumpcyjnym lub związanym z inną działalnością niezwiązaną z realizacją zadań oświatowych.

Mając na uwadze powyższe, prowadzi Pan działalność edukacyjną w pełnej zgodności z przepisami ustawy – Prawo oświatowe, realizując cele statutowe placówek. Dochody uzyskane z tytułu prowadzenia placówek oświatowych są w odpowiedniej części przeznaczone na cele związane z jej funkcjonowaniem i rozwojem. Wykazuje Pan pełną zgodność z wymogami ustawowymi w zakresie wydatkowania środków na cele edukacyjne oraz przestrzega określonych terminów. W konsekwencji dochody uzyskiwane przez Pana z tytułu prowadzenia placówek oświatowych, wydatkowanych na cele statutowe tych placówek powinny korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:

prawidłowe – w części dotyczącej skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 36 dochodów osiąganych w 2025 r. z tytułu prowadzenia szkoły posiadającej status placówki publicznej,

nieprawidłowe – w pozostałej części.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Do źródeł przychodów osób fizycznych zalicza się, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 881 ze zm.):

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Wyjaśniam, że ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) uchyliła większość przepisów ustawy o systemie oświaty oraz wprowadziła, obowiązujące od 1 września 2017 r., przepisy normujące część tej materii prawnej w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.):

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)    jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe:

Założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga:

1)    zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych odpowiednio danego typu lub rodzaju, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty;

2)w przypadku szkół artystycznych:

a)realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne - zezwolenia ministra właściwego do spraw kultury

b)i ochrony dziedzictwa narodowego,

c)realizujących także kształcenie ogólne – zezwolenia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

W myśl art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na:

1)    zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;

2)wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Mając zatem na względzie literalne brzmienie przepisu, stwierdzam, że art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do dochodów z tytułu prowadzenia wszystkich szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – tj. zarówno publicznych, jak i niepublicznych – w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym. Natomiast w przypadku prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, istotnym dla zastosowania ww. zwolnienia jest, aby ww. wydatki (jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów), były wydatkami na:

1)zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;

2)wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan placówki oświatowe działające zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe. Prowadzi Pan placówki oświatowe, z których jedna posiada status placówki publicznej, natomiast pozostałe mają status szkół niepublicznych w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty. Dochody uzyskiwane przez Pana z tytułu prowadzenia placówek są w części przeznaczane na cele związane z jej funkcjonowaniem i rozwojem – w szczególności na wynagrodzenia kadry nauczycielskiej i administracyjnej, zakup pomocy dydaktycznych, utrzymanie oraz modernizację infrastruktury, a także inne działania statutowe służące realizacji celów edukacyjnych. Pomoce dydaktyczne nie stanowiły i nie stanowią środków trwałych, wydatki na pomoce dydaktyczne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w szczególności nie były przedmiotem odpisów amortyzacyjnych; pomoce dydaktyczne są niezbędne do prowadzenia szkoły, ponieważ służą realizacji programu nauczania i wspierają proces dydaktyczny. W odniesieniu do wynagrodzenia kadry nauczycielskiej i administracyjnej wskazał Pan, że wynagrodzenia te nie są związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w tym nie stanowią wynagrodzenia personelu wychowawczego i obsługi. Wydatki te nie zostały pokryte przez wpłaty rodziców oraz wynagrodzenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ponadto wskazał Pan, że przez utrzymanie oraz modernizację infrastruktury oraz inne działania statutowe służące realizacji celów edukacyjnych należy rozumieć: wynagrodzenia pracowników, czynsz najmu lokalu, niezbędnego do zapewnienia miejsca prowadzenia działalności edukacyjnej, opłaty za media, w tym energia elektryczna, ogrzewanie, woda oraz ścieki, serwis sprzątający oraz zakup środków czystości, gwarantujące utrzymanie higieny i porządku w pomieszczeniach, przeglądy techniczne urządzeń i instalacji, konieczne dla bezpieczeństwa oraz sprawności infrastruktury, bieżące naprawy infrastruktury placówek, umożliwiające nieprzerwaną działalność edukacyjną, zakup mebli, takich jak biurka, krzesła i tablice suchościeralne, zapewniających odpowiednie wyposażenie sal dydaktycznych, zakup sprzętu komputerowego oraz oprogramowania edukacyjnego, wspierające nowoczesne metody nauczania, remonty, obejmujące odnowienie i przywrócenie stanu technicznego pomieszczeń poprzez wymianę wykładzin podłogowych, malowanie ścian i sufitów, naprawę tynków oraz konserwację istniejących instalacji, mające na celu utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym i estetycznym, bez zmiany jego funkcji ani standardu użytkowego, zakup pomocy dydaktycznych, takich jak książki, materiały plastyczne i gry edukacyjne, niezbędnych do realizacji programu nauczania oraz organizacja warsztatów i zajęć dodatkowych, szkolenia i doskonalenie kadry pedagogicznej oraz administracyjnej, zapewniające podnoszenie jakości nauczania. Wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym i są one niezbędne do prowadzenia szkoły. Zamierza Pan skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa we wniosku, w odniesieniu do lat podatkowych 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 oraz 2024, przy czym w każdym z wymienionych lat stosował Pan opodatkowanie w formie podatku liniowego. Począwszy od roku podatkowego 2025 stosuje Pan opodatkowanie na zasadach ogólnych.

W tym miejscu wyjaśniam, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być stosowane przez podatników, którzy wybrali opodatkowanie dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym według jednolitej stawki 19%.

Wynika to z postanowień zawartych w art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1956 ze zm.). Zgodnie bowiem z tym przepisem:

Podatnikom opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo do dokonywania odliczeń i zwolnień od dochodu oraz od podatku obliczonych na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ww. ustawy.

Zawarte w tym przepisie określenie „podatnikom, opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo dokonywania odliczeń” oznacza, że w sytuacji gdy do podatnika ma zastosowanie przepis art. 30c (tj. opodatkowanie jednolitą 19% stawką), nie ma on prawa dokonywać ww. odliczeń.

Skoro – jak Pan wskazał – wybranym przez Pana sposobem opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w latach 2019-2024 był tzw. podatek liniowy, tj. sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to nie przysługiwało Panu prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za ww. lata.

Natomiast w odniesieniu do roku 2025, w którym wybrał Pan formę opodatkowania Pana dochodów z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych, stwierdzam, że Pana dochody z tytułu prowadzenia szkoły posiadającej status placówki publicznej, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wcześniej wyjaśniłem – art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do dochodów z tytułu prowadzenia wszystkich szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – tj. zarówno publicznych, jak i niepublicznych oraz przepis art. 21 ust. 7 dotyczy tylko prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W odniesieniu natomiast do dochodów osiąganych przez Pana w 2025 r. z tytułu prowadzenia szkół niepublicznych w rozumieniu przepisów o systemie oświaty stwierdzam, że za wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie można uznać wydatków poniesionych przez Pana na pomoce dydaktyczne, ponieważ – jak Pan wskazał – nie stanowiły i nie stanowią one środków trwałych. Ponadto za ww. wydatki nie można również uznać wydatków poniesionych przez Pana na wynagrodzenia kadry nauczycielskiej i administracyjnej, ponieważ – jak Pan wskazał – wynagrodzenia te nie są związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w tym nie stanowią wynagrodzenia personelu wychowawczego i obsługi. Ponadto wszystkie wymienione przez Pana wydatki na utrzymanie oraz modernizację infrastruktury oraz inne działania statutowe służące realizacji celów dydaktycznych nie można uznać za wydatki wskazane w art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak Pan wskazał – wydatki te zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w następnym roku podatkowym.

Podsumowanie: dochody uzyskane przez Pana w latach 2019-2024 z tytułu prowadzenia przez Pana szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jako formę opodatkowania działalności gospodarczej wybrał Pan tzw. podatek liniowy. Natomiast dochody osiągane przez Pana w 2025 r. z tytułu prowadzenia szkoły posiadającej status placówki publicznej, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponieważ wszystkie wydatki poniesione przez Pana w 2025 r. z tytułu prowadzenia szkół niepublicznych w rozumieniu przepisów o systemie oświaty nie spełniają warunków wskazanych w art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd dochody z tytułu prowadzenia tych szkół nie mogą korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 36 tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.