
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 21 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Pismem z 3 lipca 2025 r. (data wpływu 7 lipca 2025 r.) oraz pismem z 8 lipca 2025 r. (data wpływu 8 lipca 2025 r.) - na wezwanie - uzupełnił Pan wniosek.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Uzyskał Pan stypendium w ramach konkursu organizowanego przez (…), organizację naukową non-profit, w ramach programu „(…)”. Jest to roczny pobyt o charakterze stażu (w 2025 roku) na (…).
W ramach pomocy stypendialnej zostało przyznane stypendium pieniężne w wysokości 30.000,00 EUR na roczny pobyt w (…). Stypendium, zgodnie z planowym działaniem organizacji, jest wypłacane w trzech transzach, umożliwiających właściwe gospodarowanie środkami. Stypendium jest przeznaczone m.in. na koszty zakwaterowania, podróży służbowych, kosztów ubezpieczeń i innych wydatków. Do rozliczania się z poniesionych wydatków podatnik jest zobowiązany w określonych terminach 2025 r. W przypadku nie przedstawienia rachunków/faktur z rozdysponowania przyznanych kwot, będzie on zmuszony do zwrotu tych środków.
Pierwsza zaliczka stypendium wpłynęła na rachunek bankowy podatnika w Polsce w grudniu 2024 r. w wysokości 12 000,00 EUR. Przy przelewie zaliczki stypendium w Austrii podatek nie został pobrany. Źródłem finansowym stypendium jest (…), organizacja non-profit.
W związku z wpływem zaliczki stypendium w grudniu 2024 r. w wysokości 12.000,00 EUR i wobec art. 20 ust. 1 ustawy podatek dochodowy od osób fizycznych, gdzie powołane jest stypendium, jako źródło pozostałych przychodów, zaliczono otrzymaną zaliczkę jako przychód 2024 r. i opodatkowano odpowiednio w PIT-36 za 2024 r.
W 2025 r. wpłyną na konto podatnika pozostałe dwie zaliczki stypendium.
Uzupełnienie opisu sprawy
W 2024 r. posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, od 2025 r. Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych jest Austria (adres wskazany w treści wniosku). W 2024 r., z uwagi na zamieszkiwanie na terytorium Polski zgodnie z kryteriami wskazanymi w art. 3 ust. 1 i 1a u.p.d.o.f., posiadał Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od 2025 r. Pana miejsce zamieszkania znajduje się w Austrii (adres wskazany w treści wniosku), gdzie zamieszkuje i docelowo będzie Pan zamieszkiwał przeważającą część 2025 r. (ponad 6 miesięcy) oraz docelowo ma Pan zamiar zamieszkiwać również później.
Z uwagi na czasookres zamieszkiwania w Austrii w 2025 r., Austria będzie Pana miejscem rezydencji podatkowej. Za 2024 r. dokonał Pan rozliczenia w Polsce, gdyż wówczas nie nastąpiła jeszcze zmiana Pana rezydencji podatkowej. Za 2025 r. będzie Pan rozliczał się w Austrii.
Nie posiada Pan partnerki/żony/narzeczonej. W Polsce zamieszkuje Pana najbliższa rodzina (matka oraz brat). Pana centrum interesów osobistych znajduje się obecnie w Austrii (wynajem zamieszkiwanego mieszkania i plany na przyszłość). Podobnie jak w wypadku interesów osobistych - większość Pana interesów gospodarczych miała miejsce w Polsce do grudnia 2024 r. Od grudnia 2024 r. stopniowo Pana interesy gospodarcze zaczęły przenosić się do Austrii, gdzie ma Pan główne źródło uzyskania przychodów (stypendium). W Polsce wykonuje Pan pracę dodatkową, jako asystent dydaktyczno - badawczy w (…), jednak jest to praca przede wszystkim wykonywana zdalnie (z Austrii) i nie stanowi Pana głównego źródła uzyskania przychodu. W Polsce posiada Pan również mieszkanie w (…), które wynajmuje Pan lokatorowi w Polsce.
W 2024 r. przebywał Pan ponad 183 dni w Polsce, zaś w bieżącym 2025 r. większość czasu przebywa Pan w Austrii i jest to pobyt, który już przekracza 183 dni.
Jak wskazano powyżej obecnie ma Pan zamiar zostać w Austrii po zakończeniu stypendium ze względu na otrzymaną ofertę pracy, pomimo, że pierwotnie miał Pan wrócić do Polski. Zmiana ta wynika z obustronnie bardzo korzystnej współpracy naukowej którą nawiązał Pan w trakcie współpracy z (…), i zakłada dalszą współpracę z (…), i główną część pracy w (…), wymagającą przebywania przez znaczną większość czasu w Austrii.
Pana dochody w Polsce to:
- umowa o pracę jako (…): 8000 zł brutto, skala progresywna opodatkowania,
- wynajem mieszkania: 10.652 zł brutto w ciągu całego 2024 roku - opodatkowanie na zasadach ryczałtu,
- dochody z produktów oszczędnościowych: ok. 2500 zł w skali roku - opodatkowanie na zasadach ryczałtu.
Stypendium otrzymuje Pan bezpośrednio od (…). Stypendium otrzymał Pan z Holandii. Jest Pan bezpośrednim beneficjentem stypendium. Stypendium stanowi płatność uzyskiwaną na utrzymanie, naukę lub szkolenie, w związku z realizacją Pana celów naukowych w Austrii.
Do Austrii przybył Pan pierwotnie wyłącznie w celu nauki oraz szkolenia, przy czym, jak Pan wskazał powyżej obecnie, Pana pobyt podyktowany jest również perspektywą pracy (kontynuacji pracy naukowej jako asystent badawczy).
W Pana rozumieniu stypendium nie stanowi wynagrodzenia za pracę najemną wykonywaną w Austrii, tylko jest dofinansowaniem przeznaczonym na realizację Pana celów naukowych, których spełnienie musi Pan wykazać raportując wyniki spełnienia warunków jego udzielenia. Stypendium nie ma związku z praktyką w Polsce, gdyż obecnie nie prowadzi Pan w Polsce ani praktyki lekarskiej ani nie odbywa Pan studiów.
Pytania
Stan faktyczny:
1)Czy otrzymaną w grudniu 2024 r. zaliczkę na stypendium realizowane w 2025 r. należało opodatkować w 2024 r.?
Zdarzenie przyszłe: W 2025 wpłyną na konto podatnika pozostałe dwie zaliczki stypendium.
2)Czy wszystkie otrzymane zaliczki, jedna z 2024 r. i dwie z 2025 r., powinny być rozliczane w zeznaniu rocznym za 2025 r. wraz z odpowiadającymi jej dietami w wysokości 57 EUR za każdy dzień pobytu na stypendium w Austrii, a opodatkowaniu powinna podlegać jedynie nadwyżka ponad wartość diet, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Własne stanowisko w sprawie zaistniałego stanu:
Pana zdaniem, nie powinno się jej było opodatkować w 2024 r. zgodnie z art. 20 ust. 1, jednak ze względu na niejasność przepisów tak postąpiono, z nadzieją na możliwość dokonania korekty w przyszłości. W warunkach wydatków stypendium nie ma opłacania z niego podatku w Polsce. Gdyby okazało się, że jest taka konieczność, to podatnik nie dość, że musiałby zwrócić otrzymane stypendium w wysokości zapłaconego podatku jako nie wydatkowanego na właściwe cele to zapłaciwszy podatek byłby dwukrotnie obciążony tą kwotą. Raz zwracając stypendium i drugi raz płacąc podatek od stypendium (też od części zwróconej).
Własne stanowisko w sprawie zdarzenia przyszłego:
Pana zdaniem, wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu stypendiów w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju i niewłaściwe byłoby rozdzielenie otrzymanych środków od celu na jaki winny zostać wydatkowane. Całe stypendium wraz z odpowiadającymi mu dietami winno być opodatkowane w 2025 r. Nie można karać podatnika za planową i wyprzedzającą pracę służb socjalnych (…), że chciały zapewnić komfort przeprowadzenia się na cały rok do innego kraju, wypłacając zaliczkę na planowane koszty. Nie jest winą podatnika, że rozpoczęcie stażu nastąpiło z dniem 1 stycznia 2025 r. i zaliczkę i staż rozdzielił rok podatkowy. Gdyby wszystko odbyło się w jednym roku problem by nie wystąpił, a przepisy nie mogą różnicować zasad postępowania od kalendarza wydarzeń.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 4a omawianej ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Jako pierwszy warunek przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczna, polityczna, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp.
Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ww. ustawy, analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów życiowych.
Jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłem przychodów są inne źródła.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W świetle art. 11a ust. 1 tej ustawy:
Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Z uwagi na fakt, że jako osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce otrzymał Pan stypendium z Holandii, w Pana sprawie zastosowanie będzie miała Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisana w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. zmienioną przez art. 1-28 Protokół między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r., oraz Protokołu, podpisanego w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r., podpisany w Warszawie dnia 29 października 2020 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 906).
Na podstawie art. 21 ust. 1 Konwencji:
Wypłaty otrzymywane na utrzymanie, kształcenie lub odbywanie praktyki przez studenta lub praktykanta, który przebywa w Umawiającym się Państwie wyłącznie w celu kształcenia się lub odbywania praktyki, a który ma lub bezpośrednio przed przybyciem do tego Państwa miał miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, nie podlegają opodatkowaniu w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli świadczenia te pochodzą ze źródeł spoza tego Państwa.
Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD artykuł obejmuje jedynie wypłaty otrzymywane na utrzymanie, kształcenie lub szkolenie. Nie ma więc zastosowania do wypłaty lub jakiejś jej części, która jest wynagrodzeniem za usługi świadczone przez odbiorcę i która jest objęta art. 15 (lub art. 7 w przypadku wolnych zawodów). Fakt, że kwota wypłacona jest podobna do kwoty wypłaconej osobom, które świadczą podobne usługi, a nie są studentami lub praktykantami, może na ogół wskazywać, że wypłata jest wynagrodzeniem za świadczone usługi. Wypłaty na utrzymanie, kształcenie lub szkolenie nie powinny przekraczać poziomu wydatków, jakie prawdopodobnie mogą być poniesione w celu zapewnienia odbiorcy utrzymania, kształcenia lub szkolenia.
Poza tym, aby powyższy przepis znalazł zastosowanie płatność otrzymana na utrzymanie, kształcenie lub odbywanie praktyki musi być dokonywana ze źródeł położonych poza terytorium tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego rezydent drugiego Umawiającego się Państwa pobiera naukę lub odbywa praktykę.
Jednocześnie artykuł ten w odróżnieniu do innych artykułów MK OECD nie zawiera normy rozdzielającej jurysdykcje podatkowe pomiędzy Umawiające się Państwa, ale wprowadza zwolnienie z podatku świadczeń otrzymanych na utrzymanie, kształcenie lub odbywanie praktyki w państwie, w którym student, stypendysta, uczeń lub praktykant przebywa wyłącznie w celu kształcenia, odbywania praktyki lub szkolenia. Oznacza to, że świadczenia te są zwolnione z podatku w państwie odbywania nauki lub praktyki, pobierania kształcenia (państwo goszczące).
Analizowane postanowienie w Konwencji nie stanowi jednak o zwolnieniu z opodatkowania w państwie rezydencji.
Zgodnie z art. 23 ust. 5 i 6 ww. Konwencji:
5. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który może być opodatkowany w Niderlandach zgodnie z postanowieniami konwencji (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez Niderlandy wyłącznie z tego powodu, że dany dochód jest także dochodem uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niderlandach), Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu takiej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Niderlandach. Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód, który może być opodatkowany w Niderlandach.
6. Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem konwencji dochód uzyskiwany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, to jednak Polska przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby może uwzględnić dochód zwolniony z podatku.
Z treści wniosku i uzupełnienia wynika, że w 2024 r. posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w Polsce. Natomiast od 2025 r. Pana miejscem zamieszkania dla celów podatkowych i rezydencji podatkowej jest Austria. Otrzymał Pan stypendium od (…) z Holandii. Pierwsza zaliczka stypendium wpłynęła na Pana rachunek bankowy w Polsce w grudniu 2024 r. w wysokości 12.000,00 EUR. W 2025 r. wpłyną na Pana konto pozostałe dwie zaliczki stypendium.
Wątpliwość Pana budzi kwestia, czy otrzymana przez Pana zaliczka w 2024 r. powinna być opodatkowana w 2024 r., czy wraz z pozostałymi zaliczkami jako całość w 2025 r.
W myśl cytowanego wcześniej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przez pojęcie „otrzymane” - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.
Natomiast „postawionymi do dyspozycji” są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.
Generalną zasadą w przypadku opodatkowania podatkiem dochodowym osób fizycznych jest stwierdzenie, że przychód powstaje w momencie faktycznego uzyskania przez podatnika (postawienia do jego dyspozycji) określonych kwot.
Przychód stypendysty, powstaje zatem z chwilą wypłaty świadczenia lub pozostawienia środków do jego dyspozycji i nie ma przy tym znaczenia, za jaki okres zostało ono wypłacone. Nie ulega bowiem wątpliwości, że przychodem jest świadczenie, które zostało wykonane na rzecz podatnika, ponieważ świadczenie takie w sposób faktyczny powiększa jego aktywa bądź pomniejsza jego pasywa.
Za moment uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się dzień otrzymania lub postawienia do dyspozycji środków pieniężnych na rzecz stypendysty, zgodnie z art. 11 ust. 1 powołanej ustawy.
Jeżeli wpływ środków na Pana rachunek bankowy (12.000,00 EUR) nastąpił w 2024 r., to kwota ta będzie przychodem roku 2024.
Wątpliwość Pana budzi również kwestia, czy ww. zagraniczne stypendium uzyskane z holenderskiej organizacji non-profit podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:
a)stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,
b)ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.
Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Wobec tego, że ogólnej definicji stypendium nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.
Termin stypendium użyty w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza więc pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych itp.
Zatem, w pojęciu tym mieści się także stypendium naukowe, które otrzymuje Pan z holenderskiej organizacji non-profit. Jednakże Pana roczny pobyt o charakterze stażu na (…) rozpoczął się w 2025 r. Do otrzymanego przez Pana stypendium w 2024 r. w formie zaliczki nie będzie miało zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w 2024 r. nie przebywał Pan czasowo za granicą w celu realizacji stypendium.
Tym samym, otrzymane przez Pana stypendium w 2024 r. w formie zaliczki, stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do otrzymanej zaliczki w 2024 r. należy zastosować przepis art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Wobec powyższego, otrzymaną przez Pana w grudniu 2024 r. zaliczkę na stypendium winien Pan opodatkować i wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 składanym za 2024 r.
W sytuacji zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w kwotach uwzględniających pobrany podatek w niniejszej sprawie - niewykorzystanej kwoty stypendium - znajduje zastosowanie art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowi on, że:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.
W świetle art. 26 ust. 7h ustawy:
Kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przekraczająca kwotę dochodu, o którym mowa w ust. 1, może być odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych.
Sytuacja zmieni się w 2025 r., kiedy Pana miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Austria, gdzie zamieszkuje Pan i docelowo będzie Pan zamieszkiwał przeważającą część 2025 r. oraz docelowo ma Pan zamiar zamieszkiwać później. Austria będzie Pana miejscem rezydencji podatkowej. Za 2025 r. będzie Pan rozliczał się w Austrii.
Nie posiada Pan partnerki/żony/narzeczonej. W Polsce zamieszkuje Pana najbliższa rodzina (matka oraz brat). Pana centrum interesów osobistych znajduje się obecnie w Austrii (wynajem zamieszkiwanego mieszkania i plany na przyszłość). Od grudnia 2024 r. stopniowo Pana interesy gospodarcze zaczęły przenosić się do Austrii, gdzie ma Pan główne źródło uzyskania przychodów (stypendium). W Polsce wykonuje Pan pracę dodatkową, jednak jest to praca przede wszystkim wykonywana zdalnie (z Austrii) i nie stanowi Pana głównego źródła uzyskania przychodu. W 2025 r. większość czasu przebywa Pan w Austrii i jest to pobyt, który już przekracza 183 dni.
W związku z powyższym, w 2025 r. w świetle art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pan w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, czyli podlega Pan opodatkowaniu jedynie od dochodów uzyskanych na terytorium Polski. Tym samym, stypendium w postaci dwóch zaliczek wypłaconych Panu w 2025 r. nie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce. Nie ma Pan obowiązku rozliczania tej części stypendium w składanym w Polsce zeznaniu rocznym za 2025 r. Skoro stypendium nie podlega opodatkowaniu w Polsce, to nie ma Pan możliwości odliczenia diet zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
- zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
