
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych przekazania walut wirtualnych osobie, która okazała się oszustem. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z 8 lipca 2025 r. (data wpływu: 11 lipca br.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 28 sierpnia do 10 grudnia 2024 r. inwestowała Pani pieniądze do firmy X i była tam Pani zarejestrowana. Inwestycja była w kryptowalutach i miał być wypłacony zysk. Polegała ona na (...). Oszust, który podał się za (...) – Pana A.A – i się pod niego podszył, kazał Pani zainstalować aplikację Y. Kazał Pani przesyłać pieniądze z Pani konta (...) na Y, a później kupować za PLN kryptowaluty – (...) – i wysyłać je na swój portfel kryptowalutowy. Twierdził, że „to idzie” na opłaty za wnioski i że z tego będzie wypłacony zysk. Twierdził również, że przesyła je na portfel kryptowalutowy do firmy, na opłaty związane z inwestycją. W ten sposób oszust Panią okradał i przelewał Pani pieniądze na osobisty portfel kryptowalutowy.
Niestety za późno się Pani zorientowała, że to oszustwo. Ostatnią wpłatę wpłaciła Pani oszustowi 10 grudnia, bo twierdził, że jest to opłata za wysłanie i przelanie zysku na konto Y. Niestety zysk nie został Pani wypłacony. Gdy wysłała mu Pani ostatnią opłatę za przelanie zysku to stwierdził, że Pani konto na Y jest za małe na przelanie takiej kwoty. Wtedy powiedziała Pani, że nic więcej nie zapłaci, bo to jest oszustwo. Skontaktowała się też Pani z firmą z zapytaniem, czy znają Pana A.A – powiedzieli, że tak. Napisała im Pani również, że została okradziona przez tego Pana i przez ich firmę, bo miał być Pani wypłacony zysk. Odpowiedzieli, że musiała Pani trafić na oszusta. Powiedziała im Pani, że dzień wcześniej postanowiła się skontaktować z tym Panem i się udało. Odpowiedział on Pani, że nigdy nie współpracował z ww. firmą i że się nie zajmuje tradingiem, nie wypłaca zysków w kryptowalutach, ani nie pisze z ludźmi i nie każe wysyłać opłat – tak jak do firmy – na portfele kryptowalutowe i że razem z oszustem firma wyłudza pieniądze od ludzi przez takie inwestycje kryptowalutowe. Wskazał, że to już trwa bardzo długo i że jest również poszkodowany w sprawie. Rozmawiała Pani z tym Panem przez kamerkę i powiedział, że jeśli będzie trzeba służy pomocą i że może wszystko potwierdzić na policji. Wtedy kontakt z firmą i z oszustem się urwał.
Została Pani okradziona z pieniędzy i obiecany zysk nie został Pani wypłacony. Firma dała też Pani kontakt do innego Pana, aby się z nim skontaktować w sprawie wypłacania zysku, ale odpowiedziała im Pani, że jak może zostać wypłacony zysk, jeżeli żadna wpłata nie wpłynęła do firmy na tą inwestycję. Wtedy kontakt już całkowicie się urwał i została Pani okradziona z pieniędzy. Dlatego chciała się Pani dowiedzieć, czy – jeśli nie uzyskała zysku z opisanej inwestycji na Y – musi się wykazywać z wyciągów. Była Pani z wyciągami u księgowej od rozliczania kryptowalut, która też wysłała zapytanie do Krajowej Informacji Skarbowej. Dowiedziała się Pani, że nie musi ich wykazywać, ponieważ nie nabyła Pani kryptowalut prawnie i została Pani okradziona. Nie wypłacono też Pani zysku z inwestycji, tylko pieniądze były przelewane bezpośrednio na portfel kryptowalutowy oszusta.
Uzupełnienie wniosku
Osoba, która okazała się oszustem podszyła się pod Pana A.A z (...), będącego tam (...) zajmującym się (...). Pani „inwestycja w kryptowaluty” w 2024 roku w firmie X – jak twierdził oszust – miała polegać na tym, (...), promuje produkty (...) na swojej stronie internetowej czy też na blogu w mediach społecznościowych w zamian za prowizję od polecanych produktów. Jeśli ktoś założy (...), są z tego zarabiane i wypłacane pieniądze. To jest właśnie wysyłanie wniosków i polecanie produktów (...). Tak twierdził oszust, który podszył się pod Pana A i pieniądze, które mu Pani wysłała z Y z kryptowalut miał przesyłać na tą inwestycję za wnioski. Okradał on jednak Panią i wysyłał kupione kryptowaluty na swój portfel kryptowalutowy, a nie na inwestycję do firmy.
Zaczęło Pani coś nie pasować, bo oszust obiecał Pani zysk do 10 grudnia, a cały czas przeciągał transakcję i chciał od Pani wpłat. Wtedy powiedziała mu Pani, że koniec z wpłatami i że zgłosi Pani wszystko na policję. Też Pani wygrażał. Skontaktowała się więc Pani na czacie z firmą pytając się, czy znają Pana A.A i czy firma zażądała jakiejś wpłaty. Odpowiedzieli, że nie i że musiała Pani trafić na oszusta, który wyłudził pieniądze. Napisała też Pani na czat do Y i spytała się, czy jest jakiś wniosek wysłany przez tego Pana i firmę o opłatę za wypłacenie Pani zysku. Dostała Pani odpowiedź, że nie i że oni też nie biorą takich dużych opłat za przelewy i przewalutowanie zysku i że jest to oszustwo. Wtedy straciła Pani kontakt z firmą i z oszustem. Widocznie ta firma raczej też nie istnieje.
Oszust kazał Pani kupować za Pani pieniądze w PLN na Y kryptowaluty, a następnie wysyłać je na swój portfel kryptowalutowy, a nie – jak twierdził – do firmy na inwestycję, z której miał być Pani wypłacony zysk. Zysk miał być wypłacony we frankach i miała go Pani przewalutować na polskie złote przez Y. Niestety tak się nie stało, bo została Pani okradziona z Pani kryptowalut zakupionych za Pani pieniądze. Zyskiem z opisywanej inwestycji miała być prowizja od poleconych produktów, transakcji z wysyłania i polecania (...). Z tego miały być wypłacone pieniądze na dany zysk.
Osoba, która okazała się oszustem i podszyła się pod „prawdziwego” A.A – (...) – uważała, że pełni funkcję (...). Osoba ta najpierw wysłała Pani link do strony X twierdząc, że z nimi współpracuje. Później kazała się Pani tam zarejestrować i podać swoje dane, a następnie zalogować się na tej stronie. Gdy się już tam Pani zalogowała, osoba ta zwróciła się o podanie adresu e-mail, żeby przesłać na niego potwierdzenie, ile pieniędzy wpłaciła Pani na daną inwestycję. Kiedy przyszło Pani potwierdzenie z wpłatą to oszust twierdził, że pieniądze, które Pani wpłaciła będą widoczne na stronie firmy. Były tam widoczne tylko te środki, które wpłaciła Pani na początku. W zakresie pieniędzy, które wpłaciła Pani później twierdził natomiast, że są one za jakieś sygnaty i na wpłatę wniosków i wysyłanie produktów (...), za które miał być wypłacony zysk z wysyłania wniosków i polecania takich produktów. Zalecił również, żeby się Pani niczym nie przejmowała, bo ma wszystkie dowody wpłaty, które Pani wysłała i je prześle. I tak było – wysłał je Pani.
Kiedy chciała Pani wypłacić zysk z inwestycji rozpoczętej (...) 2024 r., który był Pani obiecany, 10 grudnia oszust stwierdził, że trzeba zapłacić opłatę na Y za przesłanie tych pieniędzy i jakiś podatek. Wtedy skontaktowała się Pani z Y i zapytała, czy jest u nich transakcja z zyskiem przesłana od Pana A.A i czy jest wymagana opłata za przesłanie zysku w wysokości 2.000 zł. Odpowiedzieli, że nie, że jest to oszustwo i żeby zgłosiła Pani sprawę na policję. Tak też Pani zrobiła. Powiedziała Pani tej osobie, że nie będzie wpłacać pieniędzy, bo to jest oszustwo i że podaje Pani sprawę na policję. Wtedy kontakt całkowicie się urwał. Została Pani okradziona z kryptowalut, które kazał Pani zakupić oszust i przelać je na swój portfel kryptowalutowy, a nie – tak jak twierdził – na inwestycję. W ten sposób okradał on Panią z zakupionych kryptowalut, które kazał sam kupować i przesyłać na swój portfel kryptowalutowy.
Rzeczywiście stała się Pani właścicielką kryptowalut (nabyła je Pani), które kazał Pani zakupić oszust. Najpierw kazał Pani przesłać pieniądze z Pani konta (...) na konto Y, a później zakupić kryptowaluty i przesłać je na jego portfel kryptowalutowy.
Na pytanie organu, jak rozumieć informację, że „nie nabyła Pani kryptowalut prawnie”, skoro jednocześnie wskazuje Pani, że je Pani kupiła i wysłała osobie, która okazała się oszustem, na jego portfel kryptowalutowy, odpowiedziała Pani, że „nie nabyła Pani tych kryptowalut prawnie”, ponieważ to osoba, która okazała się oszustem kazała Pani je zakupić i przesłać na swój portfel kryptowalutowy. W ten sposób to ona stała się właścicielem kryptowalut. Była Pani w tej sprawie u księgowej, która wysłała wyciągi do Krajowej Informacji Skarbowej. Dostała odpowiedź, że jak oszust kazał Pani zakupić kryptowaluty i przesłać do siebie, to on je nabył i dlatego nie posiada Pani kryptowalut prawnie, tylko ten oszust i że nie ma obowiązku wykazywania się z zakupu, ponieważ ich Pani nie posiada i nie został Pani też wypłacony zysk. Została Pani z nich okradziona.
Posiada Pani wyciągi, które dokumentują wydatki poniesione na nabycie kryptowalut. Wyciągi zawierają potwierdzenia zakupu za polskie złote z konta (...) na koncie Y kryptowalut i wysłania ich oszustowi na jego portfel kryptowalutowy.
Pytanie
Czy ma Pani obowiązek złożyć zeznanie podatkowe, w którym wykaże Pani dochody ze sprzedaży kryptowalut – kiedy i jakie?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, nie powinna Pani składać zeznania podatkowego w opisanej sytuacji.
Była Pani z wyciągami u księgowej, która wysłała zapytanie do Krajowej Informacji Skarbowej, czy musi Pani się wykazywać z transakcji zakupionych kryptowalut, które kazał Pani zakupić oszust i wysłać na swój portfel kryptowalutowy z przeznaczeniem – tak jak twierdził – na daną inwestycję. Stwierdzono, że nie posiada ich już Pani prawnie, dlatego nie musi się Pani z niczego wykazywać. Pani również uważa, że nie musi się z niczego wykazywać, ponieważ nie posiada już Pani kryptowalut.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy odrębnym źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.
W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy:
Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
Według art. 5a pkt 33a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej oznacza to:
walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Pojęcie „waluta wirtualna” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.). Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e)wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
W świetle przytoczonych przepisów przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi – niezależnie od miejsca dokonywania – jest obojętna podatkowo.
Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W myśl art. 22 ust. 15 ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.
Stosowanie do art. 22 ust. 16 tej ustawy:
Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.
A zatem koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, tj.:
–udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz
–koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej,
podlegają rozliczeniu dla celów podatkowych w szczególnym trybie. Co do zasady są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Jeśli jednak w danym roku podatkowym ich wartość przekracza wartość uzyskanych przez podatnika przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej – nadwyżka kosztów nad przychodami nie jest stratą podatkową, ale jest przenoszona do rozliczenia jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej w następnym roku podatkowym. Dotyczy to również sytuacji, w której w danym roku podatkowym nie został w ogóle osiągnięty przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, a zostały poniesione koszty na jej nabycie.
W myśl art. 30b ust. 1a oraz 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.
Jak wynika z art. 30b ust. 5d tejże ustawy:
Dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w ust. 1 oraz w art. 27 lub art. 30c.
Stosownie do art. 30b ust. 6 pkt 2 powołanej ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.
Zgodnie z art. 30b ust. 6a ww. ustawy:
W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Jak wynika z opisu Pani sprawy, na polecenie osoby, która okazała się oszustem, nabyła Pani za własne środki pieniężne waluty wirtualne, które przekazała tej osobie na jej portfel kryptowalutowy, nie otrzymując nic w zamian. W analizowanej sprawie nie doszło zatem do zbycia waluty wirtualnej, przez które rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
Wskazała Pani, że posiada wyciągi, które dokumentują wydatki poniesione na nabycie kryptowalut.
Uwzględniając powyższe, wydatki na nabycie wirtualnej waluty są Pani kosztem uzyskania przechodu, który jest potrącalny w tym roku podatkowym, w którym został poniesiony. Tym samym jest Pani zobowiązana do wykazania w PIT-38 za 2024 rok jako kosztów uzyskania przychodu wydatków na nabycie wirtualnej waluty, pomimo że kryptowaluty przekazała Pani osobie, która okazała się oszustem. Koszty te będą powiększały koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym. Z uwagi na upływ terminu na złożenie zeznania podatkowego za 2024 rok (co należało uczynić do 30 kwietnia 2025 r.), powinna Pani złożyć takie zeznanie do właściwego urzędu skarbowego bez zbędnej zwłoki.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
