Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.515.2025.3.JM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.515.2025.3.JM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania nagród wskazanych w stanie faktycznym 1 i 3,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania nagród wskazanych w stanie faktycznym 2, 4 i 5.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili Państwo wniosek - na wezwanie - pismem z 25 czerwca 2025 r. (data wpływu 25 czerwca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Stan faktyczny 1

Wnioskodawca wypłaca Nagrody, które są uhonorowaniem artystów i twórców za ich osiągnięcia w twórczości artystycznej i upowszechnianiu kultury. Nagrody są przyznawane w czterech dziedzinach sztuki: literatura, muzyka, sztuki plastyczne oraz teatr. W każdej edycji przyznaje się:

  • cztery odrębne Nagrody - po jednej dla każdej z dziedzin tzw. Nagroda A
  • jedną Nagrodę spośród dziedzin, o których mowa wyżej zwanej Nagrodą B

Kandydatem do nagrody może zostać artysta lub twórca tworzący na obszarze województwa (…).

Kandydatów do nagrody mogą zgłaszać ogólnopolskie związki twórcze lub ich oddziały, uczelnie wyższe, instytucje kultury, wydawnictwa i redakcje, twórcy indywidualni, a także członkowie kapituły. Przewodniczący (…) powołuje skład Kapituły, której zadaniem jest ocena merytoryczna wniosków oraz wybór laureatów Nagrody. W skład Kapituły mogą zostać powołani wybitni twórcy, teoretycy, krytycy sztuki, przedstawiciele (…) instytucji kultury. Spośród zgłoszonych kandydatów do Nagrody A, Kapituła wyłania trzech nominowanych (w głosowaniu tajnym), a następnie spośród nich wyłania laureata.

Spośród zgłoszonych kandydatów do Nagrody B, Kapituła wyłania laureata (w głosowaniu tajnym).

Uzupełnienie stanu faktycznego 1

Wniosek dotyczy roku 2024. Nagrody zostały wypłacone w 2024 r.

Uczestnicy przystępujący do nagrody (…) mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Organizatorem konkursu jest Województwo (…), Wnioskodawca wypłaca nagrody z własnych środków budżetowych.

Z regulaminu wprost nie wynika, czy jest to konkurs z elementami rywalizacji i współzawodnictwa, w przypadku nagrody B jest wyłaniany laureat (brak elementu rywalizacji), natomiast w przypadku nagród przyznawanych w czterech dziedzinach są wyłaniani trzej nominowani i następnie wybierany laureat (element rywalizacji dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika).

Konkurs posiada regulamin, jest określony organizator, określeni są uczestnicy (artyści i twórcy za ich osiągnięcia w twórczości artystycznej i upowszechniani u kultury), jest informacja o nagrodach (cztery odrębne Nagrody - po jednej dla każdej z dziedzin tzw. „Nagroda A”- jedną Nagrodę spośród dziedzin, o których mowa wyżej zwanej Nagrodą „Dzieło B”), nie są jasno określone reguły konkurencji. Sposób wyłaniania zwycięzców: spośród zgłoszonych kandydatów do Nagrody A, Kapituła wyłania trzech nominowanych (w głosowaniu tajnym), a następnie spośród nich wyłania laureata. Spośród zgłoszonych kandydatów do Nagrody A, Kapituła wyłania laureata (w głosowaniu tajnym).

Nie jest jednoznacznie określone czy uczestnicy biorą udział w konkursie.

Podstawą przyznania i wypłaty nagrody jest regulamin konkursu; do Nagrody dzieło życia zastosowano art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast do nagród w czterech dziedzinach sztuki art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Nagrody są przyznawane w czterech dziedzinach sztuki: literatura, muzyka, sztuki plastyczne oraz teatr. Konkursy są emitowane przez środki masowego przekazu. Wartość wygranych przekracza kwotę 2.000 zł. Nagrody są wypłacane osobom fizycznym (nie ma to związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą).

Stan faktyczny 2

Wnioskodawca wypłaca nagrody w „Konkursie 2”, które są uhonorowaniem osób fizycznych lub prawnych, a także innych podmiotów, które mają szczególne zasługi w zakresie promocji Województwa (…) w kraju i na świecie w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, na podstawie całokształtu działalności lub osiągnięć o istotnym znaczeniu.

Do konkursu mogą przystąpić kandydaci, zgłoszeni na podstawie oceny całokształtu działalności i osiągnięć o istotnym znaczeniu, będące osobami fizycznymi i prawnymi, a także inne podmioty, które mają szczególne zasługi w ramach twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, jak również promocji Województwa w tych dziedzinach.

Podmiotami uprawnionymi do zgłaszania kandydatów są: (...) z terenu Województwa. Warunkiem zgłoszenia jest wypełniony formularz, który zawiera zwięzły opis zasług kandydata i charakterystykę jego osiągnięć. Laureatów wyłania spośród zgłoszonych i zakwalifikowanych do Konkursu Kandydatów, Kapituła. Wyniki konkursu ogłaszane są i lista laureatów może być podawana do wiadomości publicznej na stronie Samorządu Województwa, w mediach oraz w mediach społecznościowych. W konkursie przyznawanych jest nie więcej niż 10 nagród pieniężnych.

Uzupełnienie stanu faktycznego 2

Wniosek dotyczy roku 2024. Nagrody zostały wypłacone w 2024 r. Uczestnicy przystępujący do nagrody mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Organizatorem konkursu jest Województwo. Wnioskodawca wypłaca nagrody z własnych środków budżetowych.

Występuje tutaj swego rodzaju element konkurencji i rywalizacji dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika, regulamin konkursu mówi o uhonorowaniu osób fizycznych lub prawnych, a także innych podmiotów, które mają szczególne zasługi w zakresie promocji Województwa w kraju i na świecie w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, na podstawie całokształtu działalności lub osiągnięć o istotnym znaczeniu. Daje to możliwość wyboru i nagrodzenia najlepszego uczestnika.

Konkurs posiada regulamin, który określa organizatora: Wnioskodawca wypłaca nagrody w „Konkursie 2”. Wskazani są uczestnicy: do konkursu mogą przystąpić kandydaci, zgłoszeni na podstawie oceny całokształtu działalności i osiągnięć o istotnym znaczeniu, będące osobami fizycznymi i prawnymi, a także inne podmioty, które mają szczególne zasługi w ramach twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, jak również promocji Województwa w tych dziedzinach. Jest informacja o nagrodach: w konkursie przyznawanych jest nie więcej niż 10 nagród pieniężnych. Laureatów wyłania spośród zgłoszonych i zakwalifikowanych do Konkursu Kandydatów, Kapituła. Wyniki konkursu ogłaszane są i lista laureatów może być podawana do wiadomości publicznej na stronie Samorządu Województwa, w mediach oraz w mediach społecznościowych.

W regulaminie jest użyte słowo konkurs, sama nazwa regulaminu to „Konkurs 2”. Nagrody zostały wypłacone zgodnie z regulaminem, a podatek pobrany zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Nagrody są przyznawane za szczególne zasługi w zakresie promocji Województwa w kraju i na świecie w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, na podstawie całokształtu działalności lub osiągnięć o istotnym znaczeniu. Nie mają charakteru konkursu z dziedziny nauki, dziennikarstwa, sportu. Konkursy są emitowane przez środki masowego przekazu. Wartość wygranych przekracza kwotę 2.000 zł. Nagrody są wypłacane osobom fizycznym (nie ma to związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą).

Stan faktyczny 3

Wnioskodawca wypłaca nagrody w konkursie fotograficznym (Konkurs 3). Konkurs 3 jest otwarty dla wszystkich fotografów amatorów. Z udziału wyłącza się osoby zajmujące się profesjonalnie/zawodowo fotografią, posiadające wykształcenie związane z fotografią lub zarabiające na fotografii. Oceny fotografii dokonuje Jury Konkursu i wyłania laureatów. W zależności od wyników głosowania i zajętego miejsca przyznawane są nagrody pieniężne.

Uzupełnienie stanu faktycznego 3:

Wniosek dotyczy roku 2024. Nagrody zostały wypłacone w 2024 r. Uczestnicy przystępujący do nagrody mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Organizatorem konkursu jest Województwo, Wnioskodawca wypłaca nagrody z własnych środków budżetowych. Występuje tutaj element konkurencji i rywalizacji dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika. Jest regulamin określający organizatora - Wnioskodawca wypłaca nagrody w konkursie fotograficznym „(…)”, uczestników: konkurs jest otwarty dla wszystkich fotografów amatorów, z udziału wyłącza się osoby zajmujące się profesjonalnie/zawodowo fotografią, posiadające wykształcenie związane z fotografią lub zarabiające na fotografii. Są przyznawane nagrody pieniężne. Określone są reguły konkurencji i sposób wyłonienia zwycięzców: oceny fotografii dokonuje Jury Konkursu i wyłania laureatów. W regulaminie jest użyte słowo konkurs, uczestnicy biorą udział w konkursie. Nagrody zostały wypłacone zgodnie z regulaminem, a podatek pobrany na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Konkurs w dziedzinie sztuki : fotograficzny, dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika. Konkursy są emitowane przez środki masowego przekazu. Wartość wygranych przekracza kwotę 2.000 zł. Nagrody są wypłacane osobom fizycznym (nie ma to związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą).

Stan faktyczny 4

Wnioskodawca wypłaca nagrody w „Konkursie 4”, które są uhonorowaniem za wzorową postawę społeczną strażaków Ochotniczych Straży Pożarnych, którzy z narażeniem życia, wykazali się bohaterską postawą w sytuacji zagrożenia mienia i życia. Celem Konkursu jest przedstawienie, spopularyzowanie i nagrodzenie strażaków ochotników wyjątkowo wyróżniających się ofiarnością oraz niezwykłymi postawami, popularyzowanie przepisów ruchu drogowego i zasad bezpieczeństwa. W konkursie mogą uczestniczyć strażacy ochotnicy, którzy podczas indywidulnie podjętych działań ratowniczych wykazali się postawą wzbudzającą społeczny szacunek. Do Jury Konkursu zgłoszenia może dokonać OSP lub jednostka organizacyjna PSP za pośrednictwem oddziałów gminnych. Zgłoszenie uczestnika konkursu musi być zgłoszone na druku wniosku. Zgodnie z Regulaminem wnioski złożone w Konkursie są rozpatrywane przez Jury powołane przez Prezydium (…) . Jury rozpatruje złożone wnioski i wyłania zwycięzcę konkursu. Tytuł Strażaka zostaje nadany najwyżej ocenionemu przez Jury. Z Strażaków Miesiąca Jury dokonuje wyboru Strażaka Roku.

Uzupełnienie stanu faktycznego 4

Wniosek dotyczy roku 2024. Nagrody zostały wypłacone w 2024 r. Uczestnicy przystępujący do nagrody mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Organizatorem konkursu jest Województwo, Wnioskodawca wypłaca nagrody z własnych środków budżetowych. Występuje tutaj element konkurencji i rywalizacji dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika. Regulamin określa organizatora: (…) wypłaca nagrody w „Konkursie 4”, uczestników: w konkursie mogą uczestniczyć strażacy ochotnicy, którzy podczas indywidulnie podjętych działań ratowniczych wykazali się postawą wzbudzającą społeczny szacunek. Reguły konkurencji: Jury rozpatruje złożone wnioski i wyłania zwycięzcę konkursu. Tytuł Strażaka zostaje nadany najwyżej ocenionemu przez Jury. W regulaminie jest użyte słowo konkurs, uczestnicy biorą udział w konkursie. Nagrody zostały wypłacone zgodnie z regulaminem, a podatek pobrany zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Konkursy nie mają charakteru konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Jest to konkurs „Nagroda 4”, które są uhonorowaniem za wzorową postawę społeczną strażaków Ochotniczych Straży Pożarnych, którzy z narażeniem życia, wykazali się bohaterską postawą w sytuacji zagrożenia mienia i życia. Konkursy są emitowane przez środki masowego przekazu. Wartość wygranych przekracza kwotę 2.000 zł. Nagrody są wypłacane osobom fizycznym (nie ma to związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą).

Stan faktyczny 5

Wnioskodawca wypłaca nagrody (…) dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionych, pobierających naukę w szkołach na terenie województwa (…). Nagroda może być przyznana uczniowi, który w roku szkolnym składania wniosku:

1)jest uczniem w publicznej lub niepublicznej szkole podstawowej lub ponadpodstawowej mającej siedzibę na terenie województwa (…);

2)uzyskał tytuł laureata i/lub finalisty co najmniej jednej olimpiady, jednego konkursu lub jednego turnieju, w roku szkolnym składania wniosku.

Zarząd powołuje Komisję ds. Nagród oraz określa regulamin jej pracy. Zarząd, na podstawie rekomendacji Komisji ds. Nagród, zatwierdza listę rankingową uprawnionych z uwzględnieniem kategorii, oraz przyznaje nagrody.

Uzupełnienie stanu faktycznego 5:

Wniosek dotyczy roku 2024. Nagrody zostały wypłacone w 2024 r. Uczestnicy przystępujący do nagrody mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Organizatorem konkursu jest Województwo, Wnioskodawca wypłaca nagrody z własnych środków budżetowych. Brak elementu konkurencji i rywalizacji, nagroda za dotychczasowe osiągnięcia gdzie wcześniej rywalizowali w konkursach i olimpiadach i za zajęte wysokie miejsca zostali uhonorowani nagrodą. Regulamin określa organizatora: Wnioskodawca wypłaca nagrody (…), uczestników: dzieci i młodzież szczególnie uzdolniona, pobierająca naukę w szkołach na terenie województwa (…). Nagroda może być przyznana uczniowi, który w roku szkolnym składania wniosku:

1)jest uczniem w publicznej lub niepublicznej szkole podstawowej lub ponadpodstawowej mającej siedzibę na terenie województwa;

2)uzyskał tytuł laureata i/lub finalisty co najmniej jednej olimpiady, jednego konkursu lub jednego turnieju, w roku szkolnym składania wniosku.

W regulaminie nie jest jednoznacznie wskazane, że uczestnicy biorą udział w konkursie. Nagroda ta nie podlega opodatkowaniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 40 u.p.d.o.f.

Nagroda nie stanowi:

  • świadczenia pomocy materialnej dla uczniów i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, które zostały przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty;
  • innego stypendium za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
  • stypendium dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Jest to nagroda za dotychczasowe osiągnięcia w konkursach i olimpiadach, dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej. Nagroda przekraczała kwotę 3.800 zł.

Pytania:

Stan faktyczny 1

1)Czy po wypłaceniu nagrody należy sporządzić informację PIT-11 i nagrody uznać jako przychód z innych źródeł?

2)Czy należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Stan faktyczny 2

1)Czy w opisanym stanie faktycznym od wypłaconych nagród w Konkursie 2 (…) powinien pobrać od wygranej 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 42 ust. 1 i odprowadzić go do urzędu skarbowego oraz ująć w deklaracji PIT-8AR?

2)Czy w przypadku osób prawnych przekazujemy nagrodę i nie odprowadzamy żadnego podatku?

Stan faktyczny 3

Czy w opisanym stanie faktycznym od wypłaconych nagród w konkursie fotograficznym (…) powinien pobrać od wygranej 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 42 ust. 1 i odprowadzić go do urzędu skarbowego oraz ująć w deklaracji PIT-8AR?

Stan faktyczny 4

Czy w opisanym stanie faktycznym od wypłaconych nagród Wnioskodawca powinien pobrać od wygranej 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 42 ust. 1 i odprowadzić go do urzędu skarbowego oraz ująć w deklaracji PIT?

Stan faktyczny 5

Czy ww. nagroda nie będzie podlegała opodatkowaniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko pytań w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Stan faktyczny 1

Wnioskodawca wypłaca Nagrody i sporządza deklarację PIT-11 na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wysyła do nagrodzonego, który samodzielnie dolicza przychód z nagrody do swojego zeznania rocznego. W regulaminie przyznania nagród nie jest użyte słowo konkurs, w Państwa ocenie nie ma tu elementu rywalizacji/współzawodnictwa. Jest natomiast nagroda za wybitne osiągnięcia w danej dziedzinie. Kandydaci są wyłaniani w wyniku głosowania.

Stan faktyczny 2

W ocenie Wnioskodawcy od wypłaconych nagród w „Konkursie 2” powinien być pobrany od wygranej 10% zryczałtowany podatek dochody od osób fizycznych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odprowadzony do urzędu skarbowego oraz ujęty w deklaracji PIT-8AR. W Państwa ocenie, w regulaminie jest użyte słowo konkurs oraz zapis o wysokości nagród w kwocie netto, po potrąceniu należnego podatku dochodowego. Kapituła ocenia formularz złożony przez uczestnika konkursu, który jest podstawą zgłoszenia kandydatury i wybiera najciekawszy.

Stan faktyczny 3

W ocenie Wnioskodawcy od wypłaconych nagród w konkursie fotograficznym „(…)” powinien być pobrany od wygranej 10% zryczałtowany podatek dochody od osób fizycznych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odprowadzony do urzędu skarbowego oraz ujęty w deklaracji PIT-8AR. W Państwa ocenie, zgodnie z wykładnią językową „konkurs” nosi tu znamiona rywalizacji, daje możliwość wyboru najlepszych zdjęć. Nagrody są przyznawane za zajęcie konkretnego miejsca w zależności od wyników głosowania.

Stan faktyczny 4

W ocenie Wnioskodawcy od nagród w „Konkursie 4, powinien był pobrać od wygranej 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób i odprowadzony do urzędu skarbowego oraz ujęty w deklaracji PIT-8AR. W Państwa ocenie, spośród zgłoszonych osób do konkursu jury wyłania zwycięzcę więc występuje element współzawodnictwa.

Stan faktyczny 5

Wnioskodawca wypłaca nagrody dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionych, pobierających naukę w szkołach na terenie województwa, i jako organizator zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekazuje nagrodę w całości, nie odprowadza żadnego podatku i nie wystawia deklaracji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z ww. przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Wskazać również należy, że dla celów podatkowych przyjmuje się - co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie - że pojęcie nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym odrębnymi źródłem przychodów, określonym w pkt 9 są inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z wniosku i uzupełnienia wynika, że są Państwo organizatorem konkursów. Uczestnicy biorący w nich udział mają miejsce zamieszkania w Polsce. Uczestnikom w 2024 r. wypłacili Państwo nagrody z własnych środków budżetowych. Konkursy posiadają regulaminy, w których wskazany jest organizator, uczestnicy oraz nagrody.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W świetle powyższego, wartość nagród otrzymywanych w związku z przeprowadzonymi konkursami podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika natomiast z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W świetle art. 42 ust. 1 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast na mocy art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Odnosząc się do stanu faktycznego 1, należy zauważyć, że Wnioskodawca wypłacił w 2024 r. „Nagrody”, które są uhonorowaniem artystów i twórców za ich osiągnięcia w twórczości artystycznej i upowszechnianie kultury. Nagrody są przyznawane w czterech dziedzinach sztuki: literatura, muzyka, sztuki plastyczne oraz teatr. W każdej edycji przyznaje się:

  • cztery odrębne Nagrody - po jednej dla każdej z dziedzin tzw. „Nagroda A”
  • jedną Nagrodę spośród dziedzin, o których mowa wyżej zwanej Nagrodą B”.

Kandydatem do nagrody może zostać artysta lub twórca tworzący na obszarze województwa (…). Kandydatów do nagrody mogą zgłaszać ogólnopolskie związki twórcze lub ich oddziały, uczelnie wyższe, instytucje kultury, wydawnictwa i redakcje, twórcy indywidualni, a także członkowie kapituły. Przewodniczący Sejmiku Województwa powołuje skład Kapituły, której zadaniem jest ocena merytoryczna wniosków oraz wybór laureatów Nagrody. W skład Kapituły mogą zostać powołani wybitni twórcy, teoretycy, krytycy sztuki, przedstawiciele (…) instytucji kultury. Spośród zgłoszonych kandydatów do Nagrody A, Kapituła wyłania trzech nominowanych (w głosowaniu tajnym), a następnie spośród nich wyłania laureata. Spośród zgłoszonych kandydatów do Nagrody B, Kapituła wyłania laureata (w głosowaniu tajnym).

Odnosząc się do opisu sprawy w pierwszej kolejności należy zatem ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Państwa stanowi konkurs w rozumieniu ustawy.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że:

„(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to - „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sytuacji, stwierdzam, że w przedsięwzięciu organizowanym przez Państwo nie występują elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy - będący potencjalnymi beneficjentami nagrody - nie podejmują bowiem żadnych działań, które zawierałyby w sobie element rywalizacji. Kandydaci nie zgłaszają się bowiem sami w celu uzyskania nagrody, lecz są nominowani przez ogólnopolskie związki twórcze lub ich oddziały, uczelnie wyższe, instytucje kultury, wydawnictwa i redakcje, twórcy indywidualni, a także członkowie kapituły, których powołuje Przewodniczący Sejmiku Województwa. Zadaniem kapituły jest ocena merytoryczna wniosków oraz wybór laureatów Nagrody. Nagrody są przyznawane za osiągnięcia w twórczości artystycznej i upowszechnianie kultury.

Ponadto, w uzupełnieniu poinformowali Państwo, że z regulaminu wprost nie wynika, czy jest to konkurs z elementami rywalizacji i współzawodnictwa. W regulaminie nie są jasno określone reguły konkurencji. Kapituła wyłaniania zwycięzców. Nie jest jednoznacznie określone, czy uczestnicy biorą udział w konkursie.

Wynik przedsięwzięcia nie ma zatem ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników i ich rywalizacji. Przyznanie nagrody, tylko za ich osiągnięcia w twórczości artystycznej i upowszechnianie kultury jest niewystarczające, by uznać takie przedsięwzięcie za konkurs w rozumieniu ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że skoro analizowane przedsięwzięcie nie spełnia przesłanek uznania go za konkurs w rozumieniu przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to do opisanych nagród nie mogą Państwo zastosować opodatkowania wskazanego w ww. przepisie, tj. nie mogą Państwo pobrać zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody.

W konsekwencji, nie pobierają Państwo zaliczek na podatek dochodowy, ciążą na Państwu jedynie obowiązki informacyjne wynikające z zasad ogólnych właściwych dla wypłacenia przychodów stanowiących inne źródła w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysłowione w art. 42a ust. 1 tejże ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie stanu faktycznego 1 jest prawidłowe.

Podobne stanowisko występuje w odniesieniu do nagród wypłacanych w „Konkursie 2” oraz w „Konkursie 4” opisane w stanie faktycznym 2 i 4.

W przypadku tego pierwszego konkursu, nagroda przyznawana jest podmiotom, które mają szczególne zasługi w zakresie promocji Województwa w kraju i na świecie w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, na podstawie całokształtu działalności lub osiągnięć o istotnym znaczeniu. Do konkursu mogą przystąpić podmioty zgłoszone na podstawie całokształtu działalności. Podmiotami uprawnionymi do zgłaszania kandydatów są: (…) z terenu Województwa.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że występuje tutaj swego rodzaju element konkurencji i rywalizacji dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika. Z twierdzeniem tym, nie mogę się zgodzić.

Nagroda została przyznana za całokształt działalności w zakresie promocji Województwa. Uczestników mogą zgłaszać (…) z terenu Województwa. Uczestnicy nie rywalizują ze sobą, nie współzawodniczą o zajęcie pierwszego miejsca. Laureatów wyłania spośród zgłoszonych i zakwalifikowanych do Konkursu Kandydatów Kapituła.

W zakresie konkursu 4 „…” nagroda została przyznana za wzorową postawę społeczną strażaków Ochotniczych Straży Pożarnych, którzy z narażeniem życia, wykazali się bohaterską postawą w sytuacji zagrożenia mienia i życia. W konkursie mogą uczestniczyć strażacy ochotnicy, którzy podczas indywidulnie podjętych działań ratowniczych wykazali się postawą wzbudzającą społeczny szacunek. Do Jury Konkursu zgłoszenia może dokonać OSP lub jednostka organizacyjna PSP za pośrednictwem oddziałów gminnych.

W uzupełnieniu również Państwo wskazali, że występuje tu element rywalizacji i współzawodnictwa, jednocześnie nie określili Państwo na czym, ten element rywalizacji i współzawodnictwa w organizowanym przez Państwa przedsięwzięciu miałby polegać. We wniosku oraz w uzupełnieniu nie wskazali Państwo, że regulamin określa wprost reguły konkurencji. Wskazali Państwo, że celem nagrody jest uhonorowanie szczególnie zasłużonych Strażaków.

Zatem wynik przedsięwzięcia nie ma ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników i ich rywalizacji. Strażacy nie rywalizują o uzyskanie pierwszego miejsca i otrzymanie nagrody. Nagroda została przyznana jedynie za postawę społeczną. Tym samym, takie przedsięwzięcie nie może zostać uznane za konkurs w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, z tytułu przekazania laureatom - osobom fizycznym nagród pieniężnych w przedsięwzięciu zatytułowanym przez Państwa „Konkurs 2” oraz „Konkurs 4” na Wnioskodawcy ciążył obowiązek wynikający z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzenia informacji (PIT-11) i wykazania kwot tych nagród w części dotyczącej informacji o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy oraz przesłania tej informacji podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Do opisanych nagród wskazanych przez Państwo w stanie faktycznym 2 i 4 nie mogą Państwo zastosować opodatkowania wskazanego w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie mogą Państwo pobrać zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody, ani też ujmować go w deklaracji PIT-8AR w świetle art. 42 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie stanu faktycznego 2 i 4 jest nieprawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego 3 wynika, że Wnioskodawca wypłaca nagrody w konkursie fotograficznym „(…)”. Konkurs jest otwarty dla wszystkich fotografów amatorów. Z udziału wyłącza się osoby zajmujące się profesjonalnie/zawodowo fotografią, posiadające wykształcenie związane z fotografią lub zarabiające na fotografii. Oceny fotografii dokonuje Jury Konkursu i wyłania laureatów. W zależności od wyników głosowania i zajętego miejsca przyznawane są nagrody pieniężne. Występuje tutaj element konkurencji i rywalizacji dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika. W regulaminie określone są reguły konkurencji i sposób wyłonienia zwycięzców: oceny fotografii dokonuje Jury Konkursu i wyłania laureatów. W regulaminie jest użyte słowo konkurs, uczestnicy biorą udział w konkursie.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN: „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu - co już wcześniej zasygnalizowałem, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zatem wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie trzy warunki:

1)organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;

2)podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;

3)jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł.

Sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu nie jest wystarczający, bowiem literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”. Oznacza to, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenie ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 2.000 zł.

Zgodnie z definicją słownikową „dziedzina” to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, sztuki itp.”.

W przepisach podatkowych brak jest definicji „kultury”, ale zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN - „kultura” to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.

Z kolei zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „sztuka” to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności. Przy czym zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego „fotografia” to sztuka tworzenia fotografii i obrazów.

Jak Państwo wskazali w uzupełnieniu jest to konkurs w dziedzinie sztuki: fotograficzny, dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika. W przypadku konkursu fotograficznego, istnieje element konkurencji i rywalizacji dający możliwość wyboru i nagradzania najlepszego uczestnika. W konkursie mogą uczestniczyć fotografowie amatorzy. Oceny fotografii dokonuje Jury Konkursu i wyłania laureatów. W regulaminie określony jest organizator, uczestnicy, nagrody, reguły konkurencji i sposób wyłonienia zwycięzców. W regulaminie jest użyte słowo konkurs, uczestnicy biorą udział w konkursie.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że organizowane przez Państwa przedsięwzięcie w postaci konkursu fotograficznego wypełnia przesłanki definicji konkursu, gdyż jak podano w opisie sprawy, będzie on posiadał cechy rywalizacji i końcowo zostaną wyłonieni zwycięzcy. Konkurs ma także opracowany regulamin. Ponadto, jak wskazali Państwo, konkurs jest konkursem z dziedziny sztuki. Tym samym, co do zasady, do tego rodzaju konkursu może mieć zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli wartość nagrody nie przekracza kwoty 2.000 zł.

Jednakże, jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wartość wygranych przekracza kwotę 2.000 zł.

W sytuacji, gdyby jednorazowa wartość nagród w ww. konkursie przekroczyła kwotę 2.000 zł, to ww. zwolnienie nie będzie miało zastosowania, zaś na Państwu będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Państwa stanowisko w zakresie stanu faktycznego 3 jest prawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego 5 wynika, że Wnioskodawca wypłaca nagrody dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionych, pobierających naukę w szkołach na terenie województwa (…). Nagroda może być przyznana uczniowi, który w roku szkolnym składania wniosku:

1)jest uczniem w publicznej lub niepublicznej szkole podstawowej lub ponadpodstawowej mającej siedzibę na terenie województwa (…);

2)uzyskał tytuł laureata i/lub finalisty co najmniej jednej olimpiady, jednego konkursu lub jednego turnieju, w roku szkolnym składania wniosku.

Brak elementu konkurencji i rywalizacji, nagroda za dotychczasowe osiągnięcia gdzie wcześniej rywalizowali w konkursach i olimpiadach i za zajęte wysokie miejsca zostali uhonorowani nagrodą. W regulaminie nie jest jednoznacznie wskazane, że uczestnicy biorą udział w konkursie.

Państwa zdaniem ww. nagroda podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz inne stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł;

Wyjaśnić zatem należy, że powołane przez Państwa zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do świadczeń pomocy materialnej dla uczniów oraz osób uczestniczących w innych formach kształcenia (pochodzące ze ściśle określonych środków), które zostały przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz do stypendiów za wyniki w nauce których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Natomiast zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy ma zastosowanie m. in. do tych stypendiów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, prawo do korzystania z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

W uzupełnieniu poinformowali Państwo, że nagroda nie stanowi:

  • świadczenia pomocy materialnej dla uczniów i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, które zostały przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty;
  • innego stypendium za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
  • stypendium dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Jest to nagroda za dotychczasowe osiągnięcia w konkursach i olimpiadach, dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w opisanym stanie faktycznym 5 - wbrew Państwa stanowisku - nie ma zastosowania zwolnienia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do wypłaconych nagród nie ma także zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, z uwagi na to, że - jak Państwo wskazali w uzupełnieniu - wypłacane nagrody nie stanowią świadczeń wymienionych w tych przepisach.

Zatem, nagroda dla uczestników (dzieci i młodzież) będzie ich przychodem z innych źródeł.

Zakwalifikowanie tychże przychodów do innych źródeł, w rozumieniu powyższych przepisów powoduje, że nie są Państwo obowiązani do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród. Spoczywa na Państwu wyłącznie obowiązek sporządzenia dla nagrodzonych, informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy - PIT-11, stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Państwa stanowisko zakresie stanu faktycznego 5 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród dla osób fizycznych, dla których nagroda nie ma związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą. Nie odniesiono się również do wypłaty nagród osobom prawnym, gdyż w tym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.