Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 czerwca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest X Sp. z o. o z siedzibą w …. podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej: „Wnioskodawca” lub „X”)

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, specjalizując się w kompleksowej organizacji oraz realizacji akcji promocyjnych, takich jak:

-sprzedaż premiowa,

-programy motywacyjne,

-konkursy,

-loterie, inne działania promocyjne i marketingowe.

W ramach świadczonych usług X m.in.: …. organizuje oraz realizuje wydanie nagród.

Działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana pod następującymi kodami PKD:

73.11.Z — działalność agencji reklamowych,

63.11.Z — przetwarzanie danych, hosting i zarządzanie stronami internetowymi,

18.12.Z — pozostałe drukowanie,

63.12.Z — działalność portali internetowych,

62.01.Z — działalność związana z programowaniem,

62.09.Z — pozostała działalność usługowa w zakresie IT,

62.02.Z — działalność doradcza w zakresie informatyki.

Wnioskodawca zamierza pełnić funkcję organizatora sprzedaży premiowej, działając w imieniu swojego klienta (producenta, dystrybutora, hurtowni lub innego podmiotu oferującego produkty/usługi objęte promocją).

Na podstawie zawartej umowy, X będzie odpowiedzialne za:

-zaprojektowanie mechanizmu programu,

-przygotowanie regulaminu sprzedaży premiowej,

-stworzenie i prowadzenie strony internetowej programu,

-przyjmowanie zgłoszeń uczestników,

-obsługę reklamacji,

-organizację oraz wydanie nagród.

Klient Wnioskodawcy (zleceniodawca programu) ustala zasady promocji oraz przekazuje budżet na nagrody. X organizuje sprzedaż premiową wyłącznie w imieniu klienta, zgodnie z zawartymi ustaleniami.

W akcji sprzedaży premiowej mogą brać udział trzy grupy uczestników:

-Konsumenci — osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, dokonujące zakupów produktów objętych promocją na własne potrzeby. Ich udział jest całkowicie konsumencki i niepowiązany z działalnością gospodarczą.

-Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą — przedsiębiorcy, którzy zakupią produkty objęte promocją i spełnią warunki udziału w programie (np. dokonają rejestracji zakupu).

-Partnerzy biznesowi i dystrybutorzy — podmioty (osoby fizyczne prowadzące działalność lub firmy), które mogą brać udział w programie pod warunkiem dokonania zakupu promowanych produktów bezpośrednio od klienta Wnioskodawcy oraz spełnienia innych warunków określonych w regulaminie programu. Takimi warunkami mogą być np.: osiągnięcie określonego poziomu zakupów, rejestracja transakcji w systemie, udokumentowanie zakupu itp.

Wszyscy uczestnicy przystępują do programu na podstawie regulaminu akcji i nie łączą ich z Wnioskodawcą żadne relacje prawne (pracownicze, cywilnoprawne).

Nagrody w ramach sprzedaży premiowej będą przyznawane uczestnikom, którzy spełnią warunki promocji. Formy nagród mogą obejmować:

-zwrot części wydatków (np. cashback na konto bankowe),

-kartę podarunkową,

-nagrodę rzeczową (np. gratis do zakupionych produktów).

Wartość nagród przyznanych jednemu uczestnikowi nie przekroczy 2 000 zł (słownie: dwa tysiące złotych i 00/100). Nagrody będą przyznawane na podstawie raportów sprzedaży przekazanych przez klienta X. Raporty będą zawierały dane potwierdzające spełnienie warunków promocji (np. wartość zakupów, numer paragonu, dane rejestracyjne).

X pełni funkcję organizatora programu — to oznacza, że:

-przygotowuje, koordynuje i nadzoruje całą akcję promocyjną;

-przekazuje nagrody we własnym imieniu uczestnikom;

-ponosi ciężar ekonomiczny zakupu nagród, który następnie rozlicza z klientem;

-odpowiada za prawidłową realizację programu i przekazanie nagród.

Wnioskodawca będzie rozliczał się z klientem w dwóch niezależnych etapach:

·Organizacja programu — faktura obejmująca:

-przygotowanie strony internetowej,

-stworzenie regulaminu,

-obsługę uczestników i reklamacji,

-wynagrodzenie za organizację programu.

·Wydanie nagród — osobna faktura lub nota księgowa obejmująca:

-koszty zakupu nagród,

-przekazanie nagród uczestnikom, dokumentację wydania.

·Podsumowanie — podkreślenie kluczowych faktów:

Wnioskodawca ponosi ciężar ekonomiczny zakupu nagród i przekazuje je we własnym imieniu.

Wnioskodawca nie zawiera żadnych umów z uczestnikami — ich udział oparty jest wyłącznie o regulamin promocji. Wnioskodawca działa w imieniu klienta, ale występuje wobec uczestników jako podmiot przekazujący świadczenie (nagrodę).

Uczestnicy (zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy) nabywają prawo do nagrody za spełnienie warunków określonych w promocji

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy w przypadku przekazywania przez X – jako organizatora sprzedaży premiowej – nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, spełniającym warunki określone w regulaminie promocji, w sytuacji gdy nagrody są przyznawane w związku z dokonaniem zakupu promowanych towarów, a ich wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł, znajduje zastosowanie zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), i w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany jako płatnik do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy X jako organizator sprzedaży premiowej przekazuje nagrody osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, w związku z dokonaniem zakupu towarów objętych promocją, a wartość nagrody nie przekracza 2 000 zł, spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

W szczególności:

a)nagrody są przyznawane na podstawie regulaminu sprzedaży premiowej,

b)mają związek z zakupem towarów/usług promowanych przez klienta Wnioskodawcy,

c)są przekazywane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej,

d)jednostkowa wartość nagrody nie przekracza 2 000 zł.

W takim przypadku, zgodnie z powyższym przepisem, wartość nagrody korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, a tym samym na Wnioskodawcy – mimo pełnienia roli organizatora promocji – nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Dla prawidłowego zastosowania przepisów, Wnioskodawca będzie każdorazowo identyfikował status uczestników programu (czy prowadzą działalność gospodarczą, czy nie) na podstawie danych zgłoszeniowych oraz dokumentacji uczestnictwa.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, w tym np. w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 20 stycznia 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.868.2022.1.TR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Moment powstania przychodów

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Źródła przychodów

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym odrębnym źródłem przychodów są inne źródła wskazane w pkt 9 tego przepisu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art.12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

O przychodzie podatkowym należy mówić więc w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowanie nagród związanych ze sprzedażą premiową

Co do zasady bowiem, do dochodów z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową miałby zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jednocześnie, na mocy art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Z kolei stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Obowiązki płatnika

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z kolei, zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Opis Państwa sprawy oraz przedmiot zapytania

Prowadzą Państwo działalność gospodarczą, specjalizując się w kompleksowej organizacji oraz realizacji akcji promocyjnych, takich jak np. sprzedaż premiowa. Zamierzają Państwo pełnić funkcję organizatora sprzedaży premiowej, działając w imieniu swojego klienta. W akcji sprzedaży premiowej mogą brać udział m.in. Konsumenci — osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, dokonujące zakupów produktów objętych promocją na własne potrzeby. Ich udział jest całkowicie konsumencki i nie powiązany z działalnością gospodarczą. Wszyscy uczestnicy przystępują do programu na podstawie regulaminu akcji i nie łączą ich z Państwem żadne relacje prawne (pracownicze, cywilnoprawne). Wartość nagród przyznanych jednemu uczestnikowi nie przekroczy 2 000 zł. Pełnią Państwo funkcję organizatora programu. To Państwo ponoszą ciężar ekonomiczny zakupu nagród i przekazują je we własnym imieniu.

Państwa wątpliwości dotyczy ustalenia, czy w przypadku przekazywania przez Państwa– jako organizatora sprzedaży premiowej – nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, spełniającym warunki określone w regulaminie promocji, w sytuacji gdy nagrody są przyznawane w związku z dokonaniem zakupu promowanych towarów, a ich wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł, znajduje zastosowanie zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie są Państwo zobowiązani jako płatnik do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Możliwość skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Fakt, iż uczestnik sprzedaży premiowej uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I tak, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:

-otrzymane nagrody były związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług,

-jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2 000 zł,

-nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Definicja i cel „sprzedaży premiowej”

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie Kodeks cywilny.

Zgodnie z treścią art. 535 ww. Kodeksu:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.

Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.

Dodatkowo, należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem, ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.

Ocena Państwa sytuacji

W Państwa przypadku związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą niewątpliwie istnieje. Celem programu jest zwiększenie liczby sprzedanych przez Państwa Klienta (zleceniodawcę programu) towarów. Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanej sprawie istnieją, bowiem sprzedaż towarów wystąpi między Państwem i Konsumentem, który dokona zakupu produktów objętych promocją. Ponadto, z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, że jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2 000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz zacytowane wyżej uregulowania prawne uznać należy, że po stronie osób fizycznych nieprowadzącym działalności gospodarczych – uczestników programu z tytułu przyznawanych nagród powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej, wartość tych nagród będzie stanowić nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu.

W konsekwencji, Państwo (organizator sprzedaży premiowej) nie będą zobowiązani jako płatnik do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślam jednocześnie, że zakres przedmiotowy interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanej w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, wyznacza pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wobec tego, informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa pytania i nie odnosi się do innych zagadnień nieobjętych zadanym pytaniem w tym, nie dotyczy obowiązków płatnika wobec pozostałych uczestników programu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.