
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-nieprawidłowe – w zakresie stawki ryczałtu dla usług etykietowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
-prawidłowe – w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan 12 czerwca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą, na produkcji kosmetyków: wytwarzanie (...), nalewane do butelek, pudełek (konfekcjonowanie) i etykietowanie. Są to produkty takie jak (...).
W 2025 roku zmienił Pan formę opodatkowania podatkiem dochodowym na „ryczałt”.
Produkuje Pan kosmetyki dla różnych odbiorców, jednak z czasem prowadzenia działalności, produkuje Pan kosmetyki głównie dla swojego największego odbiorcy, tj. firmy „(...)”. Wielkość produkcji uzależniona jest od wielkości zamówień od obcych firm, bowiem nie posiada Pan własnego sklepu, w którym prowadziłby sprzedaż detaliczną. Największe zamówienia składa Firma „(...)”, od której między innymi wynajmuje Pan pomieszczenie, w którym odbywa się produkcja.
Proces produkcyjny składa się z: wytwarzania (...), etykietowania - naklejenie etykiety na opakowanie. Wszystkie materiały potrzebne do produkcji nabywa Pan od różnych dostawców, a wielkość zakupów uzależniona jest od wielkości produkcji. Sam dokonuje wyboru, jakie nabywa surowce i kto jest dostawcą (w oparciu o długoletnie doświadczenie w branży), bowiem dba Pan o to, aby produkty były jak najwyższej jakości, aby spełnić wymagania odbiorców. Nabywając te surowce, za które otrzymuje Pan faktury ponosi ryzyko jakości tych materiałów oraz ilości nabytych półproduktów. Część surowców nabywa Pan od swojego największego odbiorcy „(...)”, za które otrzymuje fakturę. Te surowce to: (...), opakowania - butelki, słoiki, korki. Surowce te są nabywane od tej firmy bowiem, aby sprostać wymaganiom firmy „(...)” gotowy produkt musi mieć odpowiedni (...) i musi być w odpowiednim opakowaniu.
Firma „(...)” dostarcza również etykiety, które przykleja Pan na opakowania w procesie produkcji. Tych etykiet nie nabywa Pan od tejże firmy, gdyż są one dostarczane bezpłatnie. Za wykonanie tej czynności wystawia Pan fakturę i obciąża firmę „(...)”. Koszt etykietowania jest wyceniany osobno i jest zależny od ilości sztuk. Usługa etykietowania obejmuje niewielki ułamek przychodów całej produkcji.
Uzupełnienie
Proces etykietowania dla asortymentu produkowanego dla firmy „(...)” dotyczy wszystkich produktów. Natomiast z innymi firmami jest różnie, niektóre zlecają Panu etykietowanie, inne etykietują same.
Etykieta jest przygotowywana przez „(...)” według ich projektu. Specyfikację określa również „(...)”. Dla innych podmiotów, które zlecają Panu etykietowanie sytuacja wygląda podobnie. Natomiast zdarzają się sytuacje, w których przykleja Pan swoje etykiety i w takiej sytuacji nie obciąża klienta za czynność etykietowania. Koszt etykietowania to stała stawka dla wszystkich klientów.
W większości przypadków nakleja Pan etykiety na wyprodukowany przez siebie produkt. Zdarzają się sytuacje kiedy nakleja Pan etykiety na asortyment powierzony przez kontrahenta. Stawka za naklejanie etykiet jest taka sama jak na wyprodukowany przez Pana produkt.
Pytanie
Czy prawidłowo stosuje Pan stawki ryczałtu ustalone w art. 12 ustawy, tj.:
1.5,5% przychodu przy sprzedaży wyrobów wyprodukowanych z materiałów nabytych,
2.8,5% przychodu przy wykonaniu usługi etykietowania z materiału powierzonego?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, prawidłowym stanowiskiem jest stosowanie stawek ryczałtu:
1.5,5% przychodu przy sprzedaży wyrobów wyprodukowanych z materiałów nabytych,
2.8,5% przychodu przy wykonaniu usługi etykietowania z materiału powierzonego.
Artykuł 12 ust. 1 pkt 6a ustawy mówi: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej.
Co do charakteru działalności, nie ma Pan żadnych wątpliwości, bowiem działania jakie podejmuje, czyli zakup półproduktów, proces produkcji, zarządzanie zasobami ludzkimi, uzyskanie wyrobu gotowego to działalność wytwórcza. Nie działa Pan na materiale powierzonym ściśle na zlecenie odbiorcy. Sam nabywa materiał do produkcji, sam zarządza procesem produkcji, sam też ponosi ryzyko uzyskania odpowiedniego substratu w efekcie końcowym.
Natomiast ww. artykuł ust. 1 pkt 5e ustawy mówi: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego.
Takim przykładem jest Pana działalność, w momencie kiedy na wyroby gotowe nakleja Pan etykiety, które powierzył odbiorca, za tę czynność pobiera Pan dodatkową opłatę.
W Pana ocenie ustawodawca celowo określił różne stawki na działalność wytwórczą bowiem w przypadku wyższej stawki (8,5%) przychód jest tylko za samą wykonaną pracę. Natomiast ustawodawca obniżył stawkę ryczałtu do 5,5% dla działalności wytwórczej, w której nabywa się półprodukty, bowiem przy sprzedaży wyrobów gotowych należy doliczyć koszty surowców jakie się nabywa co stanowi największy koszt produkcji, a to z kolei przedkłada się na dużo wyższą cenę gotowego wyrobu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
·8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;
·5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Ponadto, zaznaczyć należy, ze zgodnie z art. 12 ust. 3 tej ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Definicja działalności wytwórczej została przez ustawodawcę zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z treścią tego przepisu:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
·działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, a także przytoczone wyżej przepisy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy przedmiot Pana działalności gospodarczej stanowi działalność wytwórczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
W komentarzu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:
W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.
Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).
Jak sam Pan wskazał, prowadzi działalność gospodarczą związaną z produkcją (...), polegającą na wytwarzaniu (...) i etykietowaniu. Wyrobem są produkty takie jak (...). Wszystkie materiały potrzebne do produkcji nabywa Pan od różnych dostawców, sam dokonuje wyboru jakie i od kogo nabywa surowce, za które wystawione są faktury. Część materiałów nabywa Pan na podstawie faktury od swojego największego odbiorcy „(...)”. W skład surowców wchodzą (...), opakowania, tj. butelki, słoiki, korki.
Oznacza to, że w tych konkretnych okolicznościach sprawy, czynności będące przedmiotem wniosku, które świadczy Pan w ramach działalności gospodarczej, polegającej na produkcji kosmetyków, noszą znamiona działalności wytwórczej w świetle przytoczonej definicji wynikającej z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby.
W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży wyprodukowanych przez siebie (...), są przychodami z działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem objęte są 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym, Pana stanowisko w tej kwestii jest prawidłowe.
W odniesieniu natomiast do wykonywanych przez Pana czynności polegających na naklejaniu etykiet stwierdzić należy, że skoro strony umów traktują te czynności jako odrębną, samoistną usługę, za wykonanie tych czynności wystawia Pan odrębną fakturę i obciąża nabywcę, a koszt etykietowania jest wyceniany odrębnie i jest zależny od ilości sztuk, w tych konkretnych okolicznościach sprawy mamy do czynienia z działalnością usługową. W stosunku do tej części Pana działalności (mimo powierzenia Panu etykiet przez kontrahenta) nie można uznać, że wytwarza Pan wyroby z materiału powierzonego. W odniesieniu do wykonywanych przez Pana czynności polegających na naklejaniu etykiet (powierzonych Panu przez kontrahenta) w sytuacji, w której:
-nakleja Pan etykiety na wytworzonych przez siebie produktach oraz
-nakleja Pan etykiety w ramach odrębnego zlecenia, tj. na wyprodukowanych przez kontrahenta produktach,
wskazać należy, że w obu przypadkach, w wyniku tych czynności nie powstaje wyrób gotowy z materiału powierzonego, gdyż odbiorca dostarcza Panu jedynie bezpłatnie etykiety.
W konsekwencji, wobec faktu, że ustawodawca nie przewidział do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług etykietowania innej stawki podatku, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, przewidziana dla działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie - jak wskazał Pan we własnym stanowisku - przewidziana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e ustawy, który odnosi się do przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego.
W związku z powyższym, w tej części uznano stanowisko za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
