
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
9 września 2024 roku ukończył Pan 65 lat i nabył Pan prawo do emerytury. Złożył Pan w ZUS wniosek o emeryturę i otrzymał Pan decyzję o świadczeniu emerytalnym. Świadczenie to zostało zawieszone do momentu kiedy z obecnym pracodawcą rozwiąże Pan umowę o pracę i dostarczy świadectwo pracy. Z uwagi na to, że w dalszym ciągu pracował Pan i nie pobierał Pan emerytury złożył Pan oświadczenie u Pana pracodawcy, że chce Pan skorzystać z preferencyjnych zasad dla pracujących osób, które po 65 r. życia nie pobierają świadczenia emerytalnego. Od września 2024 r. do marca 2025 r. z uwagi na to, że świadczył Pan pracę i nie pobierał Pan emerytury korzystał Pan z preferencyjnych zasad dla pracujących osób, które po 65 roku życia pracują i nie pobierają emerytury. W dniu 25 marca 2025 roku rozwiązał Pan umowę o pracę z dotychczasowym pracodawcą i złożył Pan wniosek do ZUS o rozpoczęcie wypłaty emerytury. Jednocześnie od 26 marca 2025 roku podjął Pan zatrudnienie na umowę o pracę i jednocześnie zaprzestał Pan korzystania z preferencyjnych zasad dla pracujących osób, które osiągnęły wiek emerytalny, a nie pobierają emerytury. Decyzję o wypłacie emerytury otrzymał Pan 29 kwietnia 2025 r., a pierwszą wypłatę emerytury otrzymał Pan 8 maja 2025 roku. W obecnej chwili planuje Pan kontynuację zatrudnienia i pobieranie świadczenia emerytalnego natomiast w marcu 2026 roku zamierza Pan zawiesić wypłacanie emerytury do momentu wyczerpania limitu ulgi.
Pytanie
Czy uzyskane przez Pana należności ze stosunku pracy w 2026 r. i latach kolejnych przy analogicznych okolicznościach, tj. zawieszenie pobierania emerytury w miesiącach, w których będzie Pan korzystał z ulgi senior plus faktycznie powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na postawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w granicach limitu wskazanego w tym przepisie?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, decydujące znaczenie ma okoliczność nie pobierania przez Pana świadczenia emerytalnego do wykorzystania limitu wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie działanie z Pana strony powoduje brak powielania przysługujących Panu uprawnień – do wysokości limitu określonego w ww. przepisie może Pan pobierać wynagrodzenie ze stosunku pracy wykorzystując zwolnienie podatkowe, ale nie pobierając świadczenia emerytalnego, do którego ma Pan prawo, a dopiero po wykorzystaniu limitu zwolnienia podatkowego, pobierać świadczenie emerytalne przy jednoczesnym opodatkowaniu w całości należności otrzymywanych ze stosunku pracy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.),
g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w przytoczonym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.
Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prawo do omawianego zwolnienia będzie zatem przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych wyżej rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych.
Ponadto, ww. zwolnienie jest limitowane. Dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.
Aby korzystać z tego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy.
Jak wynika z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zatem przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.
Jeżeli wynagrodzenie za pracę jest przelewane przez pracodawcę na rachunek bankowy pracownika, to przychód ze stosunku pracy powstaje w dniu dokonania przez pracodawcę przelewu wynagrodzenia, a nie w dniu jego wpływu na konto pracownika.
Posiadanie przez pracownika uprawnień do emerytury, która nie została przed dniem wypłaty wynagrodzenia wypłacona, nie wyklucza go zatem z korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym data faktycznej wypłaty emerytury (przed czy po dniu wypłaty wynagrodzenia ze stosunku pracy) ma w sprawie kluczowe znaczenie.
Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji
Z analizy Pani opisu sprawy wynika w szczególności, że 9 września 2024 r. ukończył Pan 65 lat i nabył Pan prawo do emerytury. Złożył Pan w ZUS wniosek o emeryturę i otrzymał Pan decyzję o świadczeniu emerytalnym. Świadczenie to zostało zawieszone do momentu kiedy z obecnym pracodawcą rozwiąże Pan umowę o pracę i dostarczy świadectwo pracy. Z uwagi na to, że w dalszym ciągu pracował Pan i nie pobierał Pan emerytury złożył Pan oświadczenie u Pana pracodawcy, że chce Pan skorzystać z preferencyjnych zasad dla pracujących osób, które po 65 r. życia nie pobierają świadczenia emerytalnego. Od września 2024 r. do marca 2025 r. z uwagi na to, że świadczył Pan pracę i nie pobierał Pan emerytury korzystał Pan z preferencyjnych zasad dla pracujących osób, które po 65 roku życia pracują i nie pobierają emerytury. W dniu 25 marca 2025 roku rozwiązał Pan umowę o pracę z dotychczasowym pracodawcą i złożył Pan wniosek do ZUS o rozpoczęcie wypłaty emerytury. Jednocześnie od 26 marca 2025 roku podjął Pan zatrudnienie na umowę o pracę i jednocześnie zaprzestał Pan korzystania z preferencyjnych zasad dla pracujących osób, które osiągnęły wiek emerytalny, a nie pobierają emerytury. W marcu 2026 roku zamierza Pan zawiesić wypłacanie emerytury do momentu wyczerpania limitu ulgi.
Odnosząc zaprezentowane wyżej przepisy na grunt zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wskazuję, że w sytuacji gdy od marca 2026 r. nie zostanie wypłacone Panu żadne świadczenie emerytalne wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ww. ustawy oraz uzyska Pan przychody w ramach umowy o pracę, podlegające ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a przed uzyskaniem tych przychodów zawiesi Pan świadczenie emerytalne, to uzyskany przez Pana po zawieszeniu emerytury ww. przychód ze stosunku pracy będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym spełni Pan przesłanki zawarte w art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem będzie przysługiwała Panu możliwość skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów w odniesieniu do należności uzyskanych przez Pana ze stosunku pracy od marca 2026 r. oraz latach kolejnych w przypadku wystąpienia analogicznych okoliczności.
Tym samym Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
