Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem złożonym 19 czerwca 2025 r.  – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2016 r. nabyła Pani lokal mieszkalny z zamiarem zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Zakup nieruchomości został sfinansowany ze środków własnych oraz kredytu hipotecznego. W celu doprowadzenia lokalu do stanu użytkowego poniosła Pani szereg nakładów na jego wykończenie, które zostały udokumentowane różnymi dokumentami, w tym:

-paragonami fiskalnymi,

-dokumentami WZ potwierdzającymi wydanie materiałów budowlanych,

-dokumentacją zamówień,

-umowami cywilnoprawnymi zawartymi z wykonawcami robót,

-potwierdzeniami przelewów (częściowymi),

-dokumentacją kredytową.

W związku z pogorszeniem sytuacji życiowej i osobistej, została Pani zmuszona do wcześniejszej sprzedaży nieruchomości, tj. przed upływem 5 lat od jej nabycia, co skutkuje obowiązkiem podatkowym z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”). Na moment sprzedaży nie prowadziła Pani działalności gospodarczej, a całość nakładów została poniesiona ze środków prywatnych, wyłącznie w celu wykończenia lokalu mieszkalnego. Łączna wartość poniesionych wydatków udokumentowanych:

-paragonami fiskalnymi wynosi 20 093,14 zł,

-dokumentami WZ - 22 581,83 zł,

-zamówieniami - 4 395,91 zł,

-umową na wykonanie posadzki - 11 880,00 zł (z czego 6 550,00 zł zostało uwzględnione przez organ podatkowy na podstawie potwierdzenia wpłaty).

Pozostała część wynagrodzenia za wykonanie posadzki została uregulowana bezpośrednio po zakończeniu prac, jednak z uwagi na brak dostępu do korespondencji mailowej oraz konta bankowego z tamtego okresu, nie dysponuje Pani potwierdzeniem zapłaty.

Aktualnie wystąpiła Pani do banku z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego koszty obsługi kredytu (odsetki, prowizje, ubezpieczenia).

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W piśmie z 19 czerwca 2025 r. udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

1)Jaka jest forma prawna lokalu mieszkalnego, który Pani nabyła w 2016 r. (np. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, (inny – jaki?))?

Odpowiedź: Lokal mieszkalny nabyty przez Panią w 2016 r. stanowił odrębną nieruchomość (własność lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i prawie użytkowania wieczystego gruntu).

2)Kiedy (należy wskazać datę) sprzedała Pani przedmiotowy lokal mieszkalny?

Odpowiedź: Lokal mieszkalny został sprzedany w dniu 22 marca 2019 r.

3)Czy nakłady na wykończenie lokalu mieszkalnego zostały poczynione w czasie jego posiadania?

Odpowiedź: Nakłady na wykończenie lokalu mieszkalnego zostały poniesione w okresie jego posiadania, tj. po nabyciu lokalu w 2016 r.

4)Czy nakłady na wykończenie lokalu mieszkalnego miały charakter prac budowlanych, remontowych, ulepszających lub modernizujących nieruchomość?

Odpowiedź: Nakłady miały charakter prac wykończeniowych oraz modernizacyjnych, obejmujących m.in. wykonanie podłóg, zabudowę kuchenną na wymiar, wykonanie instalacji elektrycznej w dodatkowym zakresie oraz montaż drzwi wewnętrznych i szaf wnękowych.

5)Czy poniesione nakłady zwiększyły wartość nieruchomości?

Odpowiedź: Poniesione nakłady zwiększyły wartość nieruchomości poprzez podniesienie standardu wykończenia lokalu.

6)Czy oprócz dokumentów wskazanych w opisie sprawy, dotyczących poniesionych nakładów, posiada Pani faktury VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług  dokumentujące poniesione nakłady na lokal w czasie jego posiadania? Jeśli tak – to na kogo zostały one wystawione?

Odpowiedź: Oprócz dokumentów wskazanych wcześniej, posiada Pani również faktury VAT dokumentujące poniesione nakłady na lokal mieszkalny w czasie jego posiadania. Faktury te wystawione zostały na Pani nazwisko.

7)Czy koszty obsługi kredytu (odsetki, prowizje, ubezpieczenie) dotyczą kredytu hipotecznego, którym został sfinansowany zakup lokalu mieszkalnego?

Odpowiedź: Koszty obsługi kredytu (w tym odsetki, prowizje, ubezpieczenie) dotyczyły kredytu hipotecznego, którym został sfinansowany zakup lokalu mieszkalnego.   

Pytanie

Czy ma Pani prawo - przy ustalaniu dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT - do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

1.wydatków udokumentowanych paragonami fiskalnymi niezawierającymi danych nabywcy,

2.kosztów zakupu materiałów budowlanych potwierdzonych dokumentami WZ lub zamówieniami,

3.wydatków poniesionych na podstawie umów cywilnoprawnych, nawet jeśli nie zostały one potwierdzone przelewem,

4.kosztów związanych z obsługą kredytu (odsetki, prowizje, ubezpieczenia) na podstawie zaświadczenia bankowego?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, wszelkie ww. wydatki powinny zostać uznane za koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, kosztem uzyskania przychodu są udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość zbywanej nieruchomości, w tym wydatki na jej wykończenie.

W Pani ocenie, dokumenty takie jak paragony, WZ-ki, umowy cywilnoprawne, zamówienia czy zaświadczenia bankowe stanowią dopuszczalny dowód poniesienia wydatku w rozumieniu przepisów podatkowych. W świetle utrwalonego orzecznictwa sądów administracyjnych, brak faktury VAT nie pozbawia podatnika prawa do wykazania kosztu w inny sposób, o ile zachowany zostaje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkiem, a zbywaną nieruchomością.

W związku z powyższym, wnosi Pani o potwierdzenie, że wskazane wyżej kategorie dokumentów mogą stanowić podstawę do zaliczenia wykazanych wydatków do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)  nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)  spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)  prawa wieczystego użytkowania gruntów

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub  wybudowanie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości (lub praw określonych w ww. lit. a-c ww.) w myśl tego przepisu nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości lub tych praw nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W opisie sprawy wskazała Pani, że w 2016 r. nabyła Pani lokal mieszkalny z zamiarem zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Zakup nieruchomości został sfinansowany ze środków własnych oraz kredytu hipotecznego. W dniu 22 marca 2019 r. lokal mieszkalny został sprzedany.

Biorąc po uwagę powyższe, sprzedaż w 2019 r. nieruchomości nabytej w 2016 r., stanowi dla Pani źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ została dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ww. ustawy:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 tej ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Według art. 19 ust. 3 cytowanej ustawy:

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, koszty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia odbywa się natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

W myśl art. 22 ust. 6e tej ustawy:

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Na mocy art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski”.

W opisie sprawy wskazała Pani, że w celu doprowadzenia lokalu do stanu użytkowego poniosła Pani szereg nakładów na jego wykończenie, które zostały udokumentowane różnymi dokumentami, w tym:

-paragonami fiskalnymi,

-dokumentami WZ potwierdzającymi wydanie materiałów budowlanych,

-dokumentacją zamówień,

-umowami cywilnoprawnymi zawartymi z wykonawcami robót,

-potwierdzeniami przelewów (częściowymi),

-dokumentacją kredytową.

Nakłady miały charakter prac wykończeniowych oraz modernizacyjnych, obejmujących m.in. wykonanie podłóg, zabudowę kuchenna na wymiar, wykonanie instalacji elektrycznej w dodatkowym zakresie oraz montaż drzwi wewnętrznych i szaf wnękowych. Aktualnie wystąpiła Pani do banku z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego koszty obsługi kredytu (odsetki, prowizje, ubezpieczenia).

W przedmiotowej sprawie powzięła Pani wątpliwość, czy przy ustalaniu dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, ma Pani prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

-wydatków udokumentowanych paragonami fiskalnymi niezawierającymi danych nabywcy,

-kosztów zakupu materiałów budowlanych potwierdzonych dokumentami WZ lub zamówieniami,

-wydatków poniesionych na podstawie umów cywilnoprawnych, nawet jeśli nie zostały one potwierdzone przelewem,

-kosztów związanych z obsługą kredytu (odsetki, prowizje, ubezpieczenia) na podstawie zaświadczenia bankowego.

Wskazany art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter szczególny i wyczerpująco określa zasady ustalania kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy.

Przepis ten tworzy katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów innych wydatków niż wymienione. Zatem, sam fakt poniesienia przez podatnika wydatku nie upoważnia go jeszcze do zaliczenia tego wydatku do kosztów nabycia lub nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy.

Analiza treści art. 22 ust. 6c i 6e ww. ustawy, prowadzi zatem do wniosku, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu poniesionych na nieruchomość nakładów uwarunkowane zostało koniecznością:

1.zwiększenia jej wartości,

2.poniesienia w czasie posiadania przedmiotowej nieruchomości, oraz

3.udokumentowania fakturami VAT lub dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych.

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych za nakłady należy zatem rozumieć wszelkie inwestycje, które zmieniają/przeobrażają daną rzecz, nadając jej nową jakość.

Zatem nakłady, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy, poniesione w trakcie posiadania nieruchomości, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu z tytułu jej odpłatnego zbycia, jeżeli odznaczają się remontowym, modernizacyjnym lub ulepszającym charakterem i zwiększyły wartość nieruchomości, niezależnie od tego, czy zostały one sfinansowane kredytem bankowym, czy też środki na ten cel pochodziły z oszczędności nabywcy.

Rozpatrując powyższe należy mieć na względzie fakt, że aby dany wydatek zaliczyć jako nakład zwiększający wartość nieruchomości w czasie jej posiadania musi zostać udokumentowany w sposób, o którym mowa w art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym przepisem, warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości, jest m.in. posiadanie faktury VAT lub dokumentu stwierdzającego poniesienie opłaty administracyjnej.

Ustawodawca wprost wskazuje więc jakimi dokumentami potwierdzającymi poniesienie nakładów podatnik powinien dysponować. Przepis ten formułuje katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na podstawie dokumentów innych niż wymienione w art. 22 ust. 6e powyższej ustawy.

Zatem, sam fakt poniesienia przez podatnika wydatku nie upoważnia go jeszcze do zaliczenia tego wydatku do kosztów nabycia, wytworzenia lub nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy. Nie wystarczy samo subiektywne przekonanie podatnika, że ponieważ wydatek w jakiś sposób z różnych względów towarzyszy, np. nabyciu to należy uznać go za wydatek mający wpływ na wysokość podstawy opodatkowania. Wydatek ten powinien być jeszcze odpowiednio udokumentowany, tj. w sposób wskazany wprost w art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić przy tym należy, że tylko wydatki związane z poniesionymi nakładami, które zostały udokumentowane fakturami VAT mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, wydatków udokumentowanych paragonami fiskalnymi, dokumentami WZ lub zamówieniami oraz umowami cywilnoprawnymi nie może Pani ująć w kosztach uzyskania przychodów. Sposób udokumentowania wydatków na podstawie ww. dokumentów nie będzie zgodny z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do Pani wątpliwości w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wydatków związanych z obsługą kredytu (odsetki, prowizje, ubezpieczenie) na podstawie zaświadczenia bankowego, stwierdzić należy, że wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia tego lokalu. Są to bowiem wydatki związane jedynie z pozyskaniem środków pieniężnych na zakup sprzedanego lokalu mieszkalnego, których nie sposób utożsamiać z wydatkami poniesionymi na jego nabycie, a to uniemożliwia zakwalifikowanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy. Wydatki te wynikają wyłącznie z faktu nabycia przez Panią lokalu mieszkalnego za środki z kredytu bankowego. Nie są to zatem w żadnym wypadku koszty nabycia tego lokalu mieszkalnego, tylko koszty na jakie podatnik godzi się w momencie zwierania umowy o kredyt, w celu pozyskania środków na jego zakup. Wydatki związane z kredytem bankowym nie stanowią również nakładów poczynionych na przedmiotowy lokal mieszkalny w trakcie jego posiadania, o których mowa w ww. przepisie. Wydatki te w żaden sposób nie wpłynęły bowiem na podwyższenie wartości tego lokalu mieszkalnego.

Co do zasady, koszt nabycia nieruchomości określa notarialna umowa sprzedaży, na podstawie której podatnik staje się jej właścicielem. Kosztem nabycia bez wątpienia jest cena, jaką nabywca zapłacił zbywcy za nieruchomość, niezależnie od tego, czy zakup ten był sfinansowany kredytem bankowym, czy też środki na jej zakup pochodziły z oszczędności nabywcy oraz koszty wytworzenia i koszty nakładów. Koszty nabycia nieruchomości obejmują nie tylko cenę zakupu, ale również inne wydatki związane z tym nabyciem, np. wynagrodzenie notariusza, podatek od czynności cywilnoprawnych.

Ponadto zauważyć należy, że sytuacja, w której podatnik kupujący nieruchomość za środki z kredytu w przypadku sprzedaży nieruchomości mógłby zaliczyć odsetki od kredytu do kosztów uzyskania przychodu prowadziłaby do nierównego traktowania podatników. Bowiem podatnicy, którzy zakupili nieruchomość ze środków własnych nie mieliby możliwości pomniejszenia przychodu o żadne koszty poniesione w związku z nagromadzeniem tych własnych środków na nabycie nieruchomości – jej zakupu dokonali z własnych oszczędności, natomiast podatnik, który środki na zakup lokalu pożyczył, mógłby do kosztów zaliczyć wydatki zapłacone kredytodawcy za pożyczone pieniądze. Tymczasem ceną nabycia jest kwota należna zbywcy z tytułu sprzedaży a nie bankowi za udostępnienie kapitału.

Prezentowany wyżej pogląd potwierdza dominująca linia orzecznictwa NSA, np. wyrok z 14 marca 2013 r., sygn. akt II FSK 848/12, zgodnie z którym wydatki związane z zaciągnięciem kredytu na zakup nieruchomości, czyli odsetki i prowizje, nie są kosztem uzyskania przychodów przy sprzedaży. Podobne stanowisko znajdziemy również w orzeczeniu NSA z 28 września 2017 r. (sygn. akt II FSK 1944/15).

Z kolei, w wyroku z dnia 15 lutego 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził m.in., że „(…) kosztem nabycia w rozumieniu analizowanego przepisu będzie więc cena nabycia nieruchomości określona w akcie notarialnym, wraz z kosztami tegoż aktu notarialnego (…). Według art. 22 ust. 6c u.p.d.o.f. kosztem uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 jest udokumentowany koszt wyłącznie związany z nabyciem nieruchomości lub prawa majątkowego, a nie koszt uzyskania przychodu związany z określonym źródłem przychodu (…). Zaciągnięcie kredytu jest więc sposobem na pozyskanie pieniędzy na zapłatę ceny nabywanej nieruchomości a kosztem uzyskania przychodu nie są w świetle art. 22 ust. 6c u.p.d.o.f. koszty spłaty kredytów zaciągniętych na sfinansowanie zakupu nieruchomości, lecz wyłącznie koszty nabycia tej nieruchomości (…).”

Zatem,  poniesione przez Panią wydatki związane z obsługą kredytu takie jak odsetki, prowizje, ubezpieczenie w żaden sposób nie mieszczą się w ustawowych kryteriach kosztu uzyskania przychodu, zawartych w art. 22 ust. 6c ustawy i wydatki te  nie mogą być przyjęte jako koszt uzyskania przychód ze sprzedaży nieruchomości.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przy ustalaniu dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kosztów uzyskania przychodów,  o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy nie może Pani zaliczyć  wydatków udokumentowanych paragonami fiskalnymi niezawierającymi danych nabywcy, kosztów zakupu materiałów budowlanych potwierdzonych dokumentami WZ lub zamówieniami, wydatków poniesionych na podstawie umów cywilnoprawnych, nawet jeśli nie zostały one potwierdzone przelewem oraz kosztów związanych z obsługą kredytu (odsetki, prowizje, ubezpieczenia) na podstawie zaświadczenia bankowego.

Tym samym, Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.