
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 29 kwietnia 2025 r. (data wpływu: 30 kwietnia 2025 r.) oraz 13 czerwca 2025 r. (data wpływu: 17 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prosi Pani o wyjaśnienie Pani sprawy dotyczącej zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy 2024 r., a dokładnie opodatkowania emerytury z zagranicy (Niemiec).
Mieszka Pani od 2 lat na stałe w Polsce.
Od (…) 2023 r. otrzymuje Pani emeryturę za lata przepracowane w Polsce, a także emeryturę/rentę za lata przepracowane w Niemczech. Tę niemiecką emeryturę otrzymuje Pani każdego miesiąca przelewem na Pani konto bankowe w euro w Polsce.
Każdego roku rozlicza się Pani obowiązkowo z podatku od otrzymywanej emerytury/renty w Niemczech. Jest to emerytura z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Za rok podatkowy 2024 r. jest Pani obecnie już rozliczona.
Dodaje Pani, że biuro rachunkowe w A wyliczyło Pani, że za rok podatkowy 2024 musi Pani zwrócić do Urzędu Skarbowego w A sumę w wysokości: (…) zł z wyliczenia emerytury/renty, którą otrzymuje Pani z Niemiec.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Faktem jest, że w latach 1992 do (…) 2023 roku mieszkała Pani oficjalnie, czyli była Pani zameldowana i pracowała Pani w Niemczech. Od Pani zarobków były potrącane automatycznie wszelkie składki (rentowe, ubezpieczenie zdrowotne, podatki i inne).
Pracowała Pani tam na stanowisku (…) w B (B).
Po przejściu na emeryturę/rentę w Niemczech podjęła Pani decyzję po 31 latach pobytu stałego w Niemczech wrócić na stałe do Polski.
Nadmienia Pani również, że posiada obywatelstwo polsko-niemieckie.
Od około półtora roku mieszka Pani w Polsce (z Niemiec jest Pani wymeldowana). W związku z tym Pani wypracowana emerytura/renta z Niemiec zostaje przekazywana Pani każdego miesiąca do Polski przelewem bankowym na Pani konto euro w Polsce.
Nadmienia Pani również, że za rok podatkowy 2024 jest Pani ze swojej emerytury w Niemczech rozliczona. Podatek zapłaciła/wpłaciła Pani do Urzędu Finansowego w Niemczech.
W związku z przejściem na emeryturę w Niemczech z dniem (…) 2023 r. otrzymuje Pani także emeryturę za lata przepracowane w Polsce (11 lat na stanowisku (…)) w wysokości (…) zł.
Natomiast po dołączeniu Pani dochodów z emerytury niemieckiej wyliczono Pani razem do zwrotu za rok podatkowy 2024 w Polsce dla Urzędu Skarbowego w A kwotę: (…) zł.
Z Pani punktu widzenia została Pani podwójnie opodatkowana z emerytury niemieckiej za rok podatkowy 2024 (raz w Niemczech, po raz drugi w Polsce).
Dodaje Pani również, że Pani mąż mieszka nadal na stałe w Niemczech i do tej pory rozliczali się Państwo z podatków w Niemczech jako małżeństwo.
Uzupełnienie II
W związku z przeniesieniem do Polski na stałe informuje Pani, że centrum Pani interesów osobistych i gospodarczych znajduje się w Polsce.
Nie posiada Pani dzieci, a Pani mąż będąc również na emeryturze w Niemczech przyjeżdża od czasu do czasu do Polski w odwiedziny, Pani natomiast wyjeżdża do Niemiec okolicznościowo w celach osobistych.
Oprócz dochodów z emerytury niemieckiej i polskiej nie posiada Pani żadnych innych dochodów.
W roku 2024 prowadziła Pani aktywność społeczną, kulturalną itd. w Polsce.
W roku 2024 przebywała Pani w Polsce.
Pytanie
Prosi Pani o udzielenie informacji, czy emerytura wypłacana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych podlega opodatkowaniu w Polsce.
Dodaje Pani, że w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) – PIT-36, który otrzymała Pani z ZUS-u za rok podatkowy 2024 musiała Pani dołączyć również dochody z emerytury niemieckiej (wypłacana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych).
Jeżeli podlega Pani opodatkowaniu w Polsce ze swojej emerytury niemieckiej, to czy w związku z tym, ma Pani prawo wystąpić o zwolnienie z opodatkowania emerytury niemieckiej w Niemczech, w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania? Co mówią o tym przepisy unijne?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem jest to podwójne opodatkowanie emerytury z Niemiec (czyli raz w Niemczech i po raz drugi w Polsce). Uważa Pani, że to Pani naliczenie zwrotu pieniędzy do urzędu skarbowego jest dla Pani krzywdzące i niesprawiedliwe.
Nie posiada Pani żadnej wiedzy na temat przepisów prawa podatkowego w Unii Europejskiej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie zaś do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu zdarzenia wynika, że od 2 lat mieszka Pani na stałe w Polsce. W związku z przeniesieniem do Polski na stałe podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Od (…) 2023 r. otrzymuje Pani emeryturę za lata przepracowane w Polsce, a także emeryturę/rentę za lata przepracowane w Niemczech. Jest to emerytura z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Tę niemiecką emeryturę otrzymuje Pani każdego miesiąca przelewem na Pani konto bankowe w euro w Polsce.
W związku z tym, że posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce oraz otrzymuje Pani emeryturę z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90).
W świetle art. 18 ust. 1 tej umowy:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Ogólną zasadą jest więc, że emerytury i renty uzyskiwane z Niemiec, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu w kraju miejsca zamieszkania tj. w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 2 tej umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Wobec powyższego świadczenia wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce – zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy – podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Skoro zatem otrzymuje Pani emeryturę z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, to – zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej – dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech. Oznacza to, że emerytura otrzymywana przez Panią z Niemiec nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce ani nie jest uwzględniana do ustalenia stopy procentowej. Nie powinna Pani tego świadczenia wykazywać w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.
W związku z tym, za prawidłowe należało uznać przedstawione przez Panią własne stanowisko, z którego wynika, że nie zgadza się Pani z koniecznością uwzględnienia niemieckiej emerytury przy obliczaniu podatku dochodowego w Polsce.
Dodatkowe informacje
Nie odniosłem się do Pani pytania o prawo wystąpienia o zwolnienie z opodatkowania emerytury niemieckiej w Niemczech, w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, ponieważ przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być tylko polskie przepisy prawa podatkowego. Ponadto postawione pytanie jest pytaniem warunkowym, zatem w kontekście wydanej interpretacji, kwestia w nim przedstawiona nie wymagała rozstrzygnięcia.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku.
Organ wydający interpretację nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny Pani stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
