Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania ulgi abolicyjnej bez ograniczenia kwotowego.

W odpowiedzi na wezwania uzupełnił Pan go 16 i 24 czerwca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (jest Pan polskim rezydentem podatkowym). Posiada Pan centrum interesów życiowych w Polsce. Jest Pan marynarzem.

Od dnia 5 czerwca 2023 r. jest Pan pracownikiem X (węgierskiego odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), (...) i wykonuje obowiązki pracownicze (na podstawie zawartej umowy o pracę) na stanowisku (...) (związanym z obsługą i nadzorem (...)).

Praca wykonywana jest przez Pana na statku morskim – (...). Praca wykonywana jest w związku z obsługą (...) na wodach Stanów Zjednoczonych, w tym w szczególności morzu terytorialnym, a także wyłącznej strefie ekonomicznej.

Praca nie jest wykonywana w ramach międzynarodowego transportu morskiego (statki/jednostki, na których Pan pracuje nie są eksploatowane w transporcie międzynarodowym).

Od dnia 5 lutego 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. był Pan delegowany przez swojego pracodawcę (na podstawie umowy o delegowaniu pracownika za granicę) do wykonywania obowiązków pracowniczych (o których mowa powyżej) na morskich statkach instalacyjnych na wodach w okolicy Portu (...).

W związku z powyższym, w roku podatkowym 2024 uzyskał Pan dochód z działalności wykonywanej osobiście (dochód z pracy), pochodzący ze Stanów Zjednoczonych.

Poza dochodami uzyskiwanymi za granicą, w roku podatkowym 2024 nie uzyskał Pan innych dochodów.

Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że dochody były uzyskiwane za pracę wykonywaną poza terytorium lądowym Stanów Zjednoczonych – wykonywał Pan prace specjalistyczne w związku z obsługą (...), położonych w tym na morzu terytorialnym, a także wyłącznej strefie ekonomicznej. Z uwagi na specyfikę świadczonych czynności, praca ta nie była wykonywana na terytorium lądowym Stanów Zjednoczonych lecz w warunkach morskich.

W 2024 r. Pana pobyt w Stanach Zjednoczonych Ameryki (w tym na wodach tego państwa) był dłuższy niż 183 dni. Wynagrodzenie było wypłacane przez spółkę prawa węgierskiego, która nie miała na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki ani miejsca zamieszkania ani siedziby. Według Pana wiedzy:

wynagrodzenie nie było wypłacane przez zakład;

wypłacający wynagrodzenie nie posiadał zakładu na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Pytanie

Czy w sytuacji gdy osiągnął Pan dochody z pracy najemnej na statkach morskich (jednostkach pływających) w Stanach Zjednoczonych (tj. poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej) może skorzystać z prawa do pełnego odliczenia tzw. ulgi abolicyjnej (tj. bez jej ograniczenia kwotowego), o której mowa w art. 27g ust. 5 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Jak stanowi art. 27g ustawy o PIT:

1.Podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub

2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

-ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

2.Odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć kwoty 1360 zł.

3.Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2.

4.Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do podatku obliczanego zgodnie z art. 30c.

5.Przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.

Powyższy przepis ustanawia warunki zastosowania tzw. ulgi abolicyjnej, czyli zmniejszenia różnic w opodatkowaniu podatkiem dochodowym zagranicznych dochodów opodatkowanych zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia i metodą wyłączenia z progresją. Ulga abolicyjna dotyczy wyłącznie polskich rezydentów podatkowych.

Polskę i Stany Zjednoczone łączy Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz.U. z 1974 r., poz. 178).

Do opodatkowania dochodów uzyskiwanych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej przez polskich rezydentów podatkowych zastosowanie znajduje metoda proporcjonalnego odliczenia (art. 20 ust. 1 ww. Umowy).

Przenosząc rozważania na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym (podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce), posiadającym w Polsce miejsce zamieszkania oraz centrum interesów życiowych.

Wnioskodawca uzyskał w poprzednim roku podatkowym (2024 r.) zagraniczne dochody z pracy najemnej, pochodzące ze Stanów Zjednoczonych. Dochody tam uzyskane podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w tym państwie zgodnie z zasadą ograniczonej rezydencji podatkowej. Dlatego też, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę w 2024 r. został uzyskany poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i jest on objęty zakresem art. 12 ust. 1 (względnie art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT). Ponadto, ww. dochody nie zostały uzyskane w krajach i na terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy o PIT.

Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania tzw. ulgi abolicyjnej.

Co do zasady, odliczenie w ramach zastosowania ulgi abolicyjnej nie może przekroczyć kwoty 1360 zł (art. 27g ust. 2 zd.2 ustawy o PIT).

Jednakże, powyższy limit kwotowy odliczenia w ramach ulgi abolicyjnej nie znajduje zastosowania (tj. możliwe jest zastosowanie ulgi abolicyjnej bez jakiegokolwiek ograniczenia kwotowego) do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw (art. 27g ust. 5 ustawy o PIT). Jest to jedyne kryterium dla zastosowania nielimitowanego odliczenia w ramach ulgi abolicyjnej (tj. zastosowania jej w pełnym zakresie).

Wnioskodawca osiągnął dochód, w roku podatkowym 2024, poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (tj. w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej) ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9 ustawy o PIT (tj. dochód z pracy / stosunku pracy). Ponadto, dochód Wnioskodawcy został osiągnięty z tytułu pracy wykonywanej poza terytorium lądowym państw.

Wnioskodawca jest marynarzem (zajmującym się obsługą i nadzorem (...) na statkach/jednostkach) i wykonuje zadania ze stosunku pracy na statkach morskich (względnie morskich jednostkach pływających), które nie są eksploatowane w transporcie międzynarodowym. W ustawie o PIT brak jest definicji legalnej pojęcia „terytorium lądowego państwa”. Zatem zgodnie z objaśnieniami Ministerstwa Finansów z dnia 10 sierpnia 2021 r., celem ustalenia terytorium znajdującego się „poza terytorium lądowym państw” należy sięgnąć do art. 6 ustawy o ochronie granicy państwowej. Zgodnie z tym przepisem „poza terytorium lądowym państw” znajdują się wyliczone w tym przepisie kategorie przestrzenne zaliczane do terytorium państwowego inne niż terytorium lądowe, a więc: wnętrze ziemi znajdujące się pod terytorium lądowym, morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne oraz dno i wnętrze ziemi znajdujące się pod nimi, a także przestrzeń powietrzna znajdująca się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym. Ponadto w zakres pojęcia „poza terytorium lądowym państw” należy zaliczyć obszary niestanowiące terytorium państw, w tym obszary podlegające ograniczonej jurysdykcji państw.

Wnioskodawca, z natury zajmowanego stanowiska oraz miejsca wykonywania pracy, wykonywał wszystkie swoje obowiązki pracownicze, uzyskując tym samym dochód z pracy, wyłącznie na statkach morskich / jednostkach pływających, znajdujących się każdorazowo na morzu terytorialnym lub w granicach wyłącznej strefy ekonomicznej (tj. na wodach morskich). Zatem dochód Wnioskodawcy został osiągnięty z tytułu pracy wykonywanej poza terytorium lądowym państw.

Powyższe oznacza, że w roku podatkowym 2024, Wnioskodawca nie będzie związany ograniczeniem kwotowym zastosowania ulgi abolicyjnej, o którym mowa w art. 27g ust. 2 zd.2 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, spełniając ww. warunki, jest on podatnikiem uprawnionym do zastosowania ulgi abolicyjnej bez ograniczenia kwotowego, zgodnie z art. 27g ust. 5 ustawy o PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej odzwierciedla i kontynuuje stanowisko wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 18 grudnia 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.731.2023.2.KF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie możliwości zastosowania ulgi abolicyjnej bez ograniczenia kwotowego, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

We wniosku wskazał Pan, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Od 5 czerwca 2023 r. jest Pan pracownikiem X (węgierskiego odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), (...) i wykonuje obowiązki pracownicze (na podstawie zawartej umowy o pracę) na stanowisku (...) (związanym z obsługą i nadzorem (...)).

Praca wykonywana jest przez Pana na statku morskim – (...). Praca wykonywana jest w związku z obsługą (...) na wodach Stanów Zjednoczonych, w tym w szczególności morzu terytorialnym, a także wyłącznej strefie ekonomicznej.

Praca nie jest wykonywana w ramach międzynarodowego transportu morskiego (statki/jednostki, na których Pan pracuje nie są eksploatowane w transporcie międzynarodowym).

Od dnia 5 lutego 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. był Pan delegowany przez swojego pracodawcę (na podstawie umowy o delegowaniu pracownika za granicę) do wykonywania obowiązków pracowniczych (o których mowa powyżej) na morskich statkach instalacyjnych na wodach w okolicy Portu (...).

Dochody były uzyskiwane za pracę wykonywaną poza terytorium lądowym Stanów Zjednoczonych – wykonywał Pan prace specjalistyczne w związku z obsługą (...), położonych w tym na morzu terytorialnym, a także wyłącznej strefie ekonomicznej. Z uwagi na specyfikę świadczonych czynności, praca ta nie była wykonywana na terytorium lądowym Stanów Zjednoczonych lecz w warunkach morskich.

W 2024 r. Pana pobyt w Stanach Zjednoczonych Ameryki (w tym na wodach tego państwa) był dłuższy niż 183 dni. Wynagrodzenie było wypłacane przez spółkę prawa węgierskiego która nie miała na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki ani miejsca zamieszkania ani siedziby. Według Pana wiedzy wynagrodzenie nie było wypłacane przez zakład, a wypłacający wynagrodzenie nie posiadał zakładu na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Wobec powyższego, w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez Pana w 2024 r. z tytułu pracy wykonywanej w oparciu o zawartą umowę o pracę, na pokładzie statku, który był eksploatowany przy obsłudze (...) położonych na wodach Stanów Zjednoczonych (w tym na morzu terytorialnym a także wyłącznej strefie ekonomicznej) zastosowanie znajdują postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178, dalej: umowa polsko-amerykańska).

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2) umowy polsko-amerykańskiej:

W rozumieniu niniejszej Umowy, jeżeli z jej treści nie wynika inaczej:

Określenie "Stany Zjednoczone" oznacza Stany Zjednoczone Ameryki, a użyte w znaczeniu geograficznym określenie "Stany Zjednoczone" oznacza ich stany i Dystrykt Kolumbia. Takie określenie obejmuje także:

a)ich morze terytorialne oraz

b)dno morskie i podglebie obszarów podmorskich przyległych do ich wybrzeży, znajdujące się poza morzem terytorialnym, nad którymi Stany Zjednoczone, zgodnie z prawem międzynarodowym, sprawują suwerenną władzę dla celów badania i eksploatacji zasobów naturalnych tych obszarów, ale tylko w takim przypadku, kiedy osoba, własność lub działalność, w stosunku do których ma zastosowanie niniejsza Umowa, jest związana z takimi badaniami lub eksploatacją.

Stosownie do art. 16 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej:

Płace, wynagrodzenia i inne świadczenia o podobnym charakterze, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa z tytułu zatrudnienia, będą opodatkowane tylko przez to Umawiające się Państwo, chyba że osoba ta wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to takie wynagrodzenia świadczone za tę pracę mogą być opodatkowane przez to drugie Umawiające się Państwo.

W myśl art. 16 ust. 2 umowy:

Niezależnie od postanowień ustępu 1 wynagrodzenia, jakie osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium jednego z Umawiających się Państw osiąga z pracy najemnej podejmowanej na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, mogą być opodatkowane tylko w pierwszym Umawiającym się Państwie, jeżeli:

a)odbiorca przebywa na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego,

b)wynagrodzenia są wypłacane przez osobę lub w imieniu osoby, która nie ma na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz

c)wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład, który posiada osoba płacąca wynagrodzenie na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa.

W świetle art. 16 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej, wynagrodzenie pracownika mającego miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca wykonywana jest na terytorium USA. W takim przypadku dochód ten może być opodatkowany zarówno w USA jak i w państwie rezydencji, czyli w Polsce.

Natomiast art. 16 ust. 2 umowy określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenie pracownika podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Polsce, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule warunki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż wynagrodzenie pracownika podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 umowy, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana (w USA) oraz w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w Polsce).

W przedstawionej przez Pana sytuacji przesłanki, o których mowa w art. 16 ust. 2 ww. umowy, w odniesieniu do uzyskiwanych dochodów nie zostały łącznie spełnione, co oznacza, że dochody osiągnięte w 2024 r. z tytułu pracy wykonywanej na wodach Stanów Zjednoczonych Ameryki podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 ww. umowy, czyli w państwie miejsca Pana zamieszkania, tj. w Polsce oraz w państwie, w którym praca była wykonywana, tj. w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Jednocześnie, w Polsce – w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu – zastosowanie znajduje metoda unikania podwójnego opodatkowania, uregulowana w art. 20 ust. 1 umowy, w myśl którego:

Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

W Polsce ta metoda unikania podwójnego opodatkowania została odzwierciedlona w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy.

W myśl art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Stosownie do art. 27 ust. 9a ww. ustawy:

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z metodą odliczenia proporcjonalnego, podatnik, który osiąga dochody z pracy najemnej za granicą jest zobowiązany do wykazania łącznych dochodów (zarówno krajowych, jak i zagranicznych) w zeznaniu, a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej odlicza podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie.

W konsekwencji, w Polsce Pana dochody uzyskane z pracy wykonywanej na pokładzie statku eksploatowanego na wodach Stanów Zjednoczonych Ameryki podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 lub 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody z pracy najemnej wykonywanej na podstawie zawartej umowy o pracę zaliczane są do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Pana wątpliwość dotyczy możliwości skorzystania z ulgi abolicyjnej, bez jej ograniczenia kwotowego. Odnosząc się do Pana wątpliwości wyjaśniam, że zgodnie z art. 27g ust. 1 ustawy:

Podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub

2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

Stosownie do art. 27g ust. 2 ustawy:

Odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć kwoty 1360 zł.

Natomiast w myśl art. 27g ust. 3 ustawy:

Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2.

Stany Zjednoczone nie zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 599).

W myśl art. 27g ust. 4 ustawy:

Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do podatku obliczanego zgodnie z art. 30c.

Stosownie do art. 27g ust. 5:

Przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.

Z zacytowanych powyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia na podstawie art. 27g ustawy przysługuje w sytuacji, kiedy do dochodów z pracy najemnej uzyskanych za granicą ma zastosowanie metoda odliczenia proporcjonalnego. W sytuacji, gdy zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania do uzyskanych dochodów ma zastosowanie ta metoda, bez znaczenia pozostaje czy druga strona umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (drugie państwo) pobiera podatek od danego dochodu.

Określenie „terytorium lądowe państw” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią Objaśnień podatkowych z 10 sierpnia 2021 r. dotyczących zasad stosowania ulgi abolicyjnej, o której mowa w art. 27g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1776) przewiduje, że Polska wykonuje swoje zwierzchnictwo nad terytorium lądowym oraz wnętrzem ziemi znajdującym się pod nim, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym oraz dnem i wnętrzem ziemi znajdującymi się pod nimi, a także w przestrzeni powietrznej znajdującej się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym.

Zgodnie z przytoczonym przepisem, poza terytorium lądowym państw znajdują się:

wyliczone w tym przepisie kategorie zaliczane do terytorium państw inne niż terytorium lądowe, a więc: wnętrze ziemi pod terytorium lądowym państw, morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne oraz dno i wnętrze ziemi znajdujące się pod nimi, a także przestrzeń powietrzna znajdująca się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym, a także

obszary niestanowiące terytorium państw, w tym obszary podlegające ograniczonej jurysdykcji państw.

W związku z powyższym, do rozliczenia dochodów z uwzględnieniem ulgi abolicyjnej w pełnej wysokości (bez stosowania wprowadzonego limitu) uprawnieni są podatnicy osiągający zagraniczne dochody poza terytorium lądowym państw, w ramach niektórych zawodów takich jak np. marynarze, stewardesy lub piloci.

Mając na uwadze powyższe stwierdzam, że skoro:

podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce,

uzyskiwał Pan dochody z pracy najemnej wykonywanej na podstawie umowy o pracę,

dochody nie były uzyskane w krajach i na terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych,

do uzyskanych dochodów zgodnie umową polsko-amerykańską miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia i dochody te podlegały opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy

to przysługuje Panu prawo skorzystania z ulgi abolicyjnej na podstawie art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do dochodów uzyskanych w 2024 r. Ponieważ pracę wykonywał Pan na statku morskim (jednostce pływającej) operującym na wodach Stanów Zjednoczonych Ameryki, tj. poza terytorium lądowym państw, do uzyskanych dochodów nie miał zastosowania limit, o którym mowa w zdaniu drugim przepisu art. 27g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Może Pan zatem w przedstawionej we wniosku sytuacji skorzystać z ulgi w pełnym wymiarze – bez ograniczenia kwotowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.