Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDWPT.4011.96.2025.2.MH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.96.2025.2.MH

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2025 r wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 czerwca 2025 r. (data wpływu 30 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W ramach prowadzonej działalności organizujecie Państwo wydarzenia targowe, podczas których - zarówno stacjonarnie, jak i za pośrednictwem ogólnodostępnych środków komunikacji elektronicznej (Internetu) - odbywają się konkursy skierowane do uczestników wydarzeń. Konkursy organizowane przez Państwo:

-mają charakter otwarty i są kierowane do nieokreślonego kręgu osób fizycznych,

-są ogłaszane i przeprowadzane za pośrednictwem dedykowanych stron internetowych lub aplikacji online powiązanych z wydarzeniem targowym,

-regulaminy konkursów są publicznie dostępne i szczegółowo określają zasady udziału, kryteria oceny oraz sposób przyznania nagród,

-zakładają przyznanie nagród rzeczowych lub pieniężnych o wartości nieprzekraczającej 2000 zł brutto.

Konkursy nie są związane ze sprzedażą premiową, a ich uczestnicy nie są Państwa pracownikami ani współpracownikami. Konkursy mają charakter zadaniowy - uczestnicy muszą wykonać zadanie (np. odpowiedzieć na pytanie, wykonać hasło reklamowe dla przyszłych wydarzeń targowych lub rozwiązanie problemu). Laureaci są wybierani przez komisję konkursową albo na podstawie z góry ustalonych kryteriów.

Uzupełnienie wniosku

30 czerwca 2025 r. udzielili Państwo odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:

1)Której konkretnie dziedziny wymienionej w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznychtj. nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa, sportu dotyczy organizowany przez Państwa konkurs?

Odpowiedź: Konkursy organizowane przez Państwa związane są z różnymi dziedzinami, w tym także z dziedziną kultury, sztuki oraz nauki - przykładowo konkursy fotograficzne, graficzne, stworzenie hasła dla wydarzeń targowych związane z tematyką wydarzeń targowych (np. edukacyjnych, prozdrowotnych, technologicznych).

2)Czy konkurs będzie: konkursem emitowanym (ogłaszanym) przez środki masowego przekazu (Internet, prasa, radio, telewizja)?

Odpowiedź: Tak - konkursy są ogłaszane przez Internet, tj. za pośrednictwem ogólnodostępnych, publicznych stron internetowych oraz aplikacji online należących do Państwa i dedykowanych konkretnym wydarzeniom targowym. Informacje o konkursach są dostępne powszechnie.

3)Czy organizatorem przedmiotowego konkursu będzie środek masowego przekazu? Czy Państwo jesteście instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu?

Odpowiedź: Nie są Państwo środkiem masowego przekazu w rozumieniu przepisów prawa prasowego. Jednocześnie - w świetle wykładni funkcjonalnej art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT oraz praktyki organów podatkowych - Internet jako kanał powszechnej komunikacji może zostać uznany za środek masowego przekazu. Są Państwo organizatorem konkursów i korzystacie z takich środków do ich ogłaszania.

4)W związku ze wskazaniem, że:

Konkursy (…) są ogłaszane i przeprowadzane za pośrednictwem dedykowanych stron internetowych lub aplikacji online powiązanych z wydarzeniem targowym,należy wskazać czy ww. strony internetowe i aplikacje online są ogólnodostępne dla  wszystkich?

Odpowiedź: Tak - są to ogólnodostępne strony internetowe i aplikacje, dostępne publicznie bez konieczności dokonywania zakupu. Treści konkursowe są widoczne dla wszystkich użytkowników Internetu.

5)Czy konkurs będzie posiadał elementy rywalizacji i współzawodnictwa i czy końcowo będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, czy nagrody otrzymywać będą tylko wyłonieni zwycięzcy konkursu (czy wszyscy uczestnicy konkursu)?

Odpowiedź: Tak - konkursy mają charakter rywalizacji, a uczestnicy są oceniani przez komisję lub na podstawie jasno określonych kryteriów. Nagrody przyznawane są wyłącznie zwycięzcom konkursu, nie wszystkim uczestnikom.

6)Czy w regulaminie konkursu określone zostaną elementy konkursu takie jak: nazwa konkursu, wskazany organizator, uczestnicy konkursu, sposób wyłaniania zwycięzców, nagrody i zasady ich przyznawania/wydania, reguły konkurencji?

Odpowiedź: Tak - każdy konkurs posiada regulamin, który określa w szczególności: nazwę konkursu, dane organizatora (Państwa), zasady uczestnictwa, kryteria oceny, tryb i zasady wyłaniania zwycięzców, rodzaje nagród i sposób ich wydania, zasady rozstrzygania sporów.

7)Czy będą ponosili Państwo wydatki związane z organizacją konkursu, w tym czy będą Państwo finansowali wartość nagród (ponosili ciężar ekonomiczny), o których mowa we wniosku?

Odpowiedź: Tak - koszty organizacji konkursów, w tym wartość przyznawanych nagród, ponoszona jest przez Państwa z własnych środków. Spółka nie otrzymuje w tym zakresie dofinansowania od podmiotów trzecich.

Pytanie

Czy wartość nagród przyznanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w konkursach ogłaszanych przez Internet, organizowanych przez Państwa w trakcie wydarzeń targowych, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 2000 zł?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, nagrody przyznane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w konkursach organizowanych i ogłaszanych przez Internet (np. na dedykowanej stronie wydarzenia, aplikacji konkursowej dostępnej publicznie w sieci) w trakcie wydarzeń targowych spełniają przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konkursy te mają charakter otwarty, są skierowane do nieoznaczonego kręgu adresatów i organizowane są przez podmiot (Państwa) działający w formule publicznej i powszechnie dostępnej - co kwalifikuje je jako konkursy ogłoszone przez „środki masowego przekazu”, rozumiane zgodnie z aktualną wykładnią funkcjonalną (w tym uwzględniającą Internet jako formę rozpowszechniania informacji).

Stoją Państwo na stanowisku, że: nagrody o wartości do 2000 zł brutto podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, nie ciąży na Państwu obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku od tych nagród.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów i usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł.

Pytanie Państwa dotyczy pierwszej grupy konkursów organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Państwa zdaniem przepis powyższy ma zastosowanie, ponieważ spełnia łącznie wszystkie przesłanki do zwolnienia tj.: konkurs organizowany jest i ogłaszany przez środek masowego przekazu (Internet), jednorazowa wypłata nie przekracza 2000 zł.

W uzupełnieniu wniosku z 27 czerwca 2025 r. wskazali Państwo, że Spółka podtrzymuje stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2025 r., uznając, że: nagrody przyznawane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w konkursach organizowanych i ogłaszanych przez Internet przez Państwa spełniają łącznie przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a więc podlegają zwolnieniu z opodatkowania, o ile jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 2000 zł brutto. W rezultacie, w odniesieniu do takich nagród na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 lub art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, ponieważ nie występuje obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.: obliczenie, pobranie, wpłacenie podatku, zaliczki.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są tzw. „inne źródła”.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy, stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności organizujecie Państwo wydarzenia targowe, podczas których - zarówno stacjonarnie, jak i za pośrednictwem ogólnodostępnych środków komunikacji elektronicznej (Internetu) - odbywają się konkursy skierowane do uczestników wydarzeń. Konkursy organizowane przez Państwo:

-mają charakter otwarty i są kierowane do nieokreślonego kręgu osób fizycznych,

-są ogłaszane i przeprowadzane za pośrednictwem dedykowanych stron internetowych lub aplikacji online powiązanych z wydarzeniem targowym,

-regulaminy konkursów są publicznie dostępne i szczegółowo określają zasady udziału, kryteria oceny oraz sposób przyznania nagród,

-zakładają przyznanie nagród rzeczowych lub pieniężnych o wartości nieprzekraczającej 2000 zł brutto.

Konkursy nie są związane ze sprzedażą premiową, a ich uczestnicy nie są pracownikami ani Państwa współpracownikami. Konkursy mają charakter zadaniowy - uczestnicy muszą wykonać zadanie (np. odpowiedzieć na pytanie, wykonać hasło reklamowe dla przyszłych wydarzeń targowych lub rozwiązanie problemu). Laureaci są wybierani przez komisję konkursową albo na podstawie z góry ustalonych kryteriów. Konkursy są ogłaszane przez Internet, tj. za pośrednictwem ogólnodostępnych, publicznych stron internetowych oraz aplikacji online należących do spółki i dedykowanych konkretnym wydarzeniom targowym. Informacje o konkursach są dostępne powszechnie. Nie są Państwo środkiem masowego przekazu w rozumieniu przepisów prawa prasowego. Konkursy mają charakter rywalizacji, a uczestnicy są oceniani przez komisję lub na podstawie jasno określonych kryteriów. Nagrody przyznawane są wyłącznie zwycięzcom konkursu, nie wszystkim uczestnikom. Każdy konkurs posiada regulamin, który określa w szczególności: nazwę konkursu, dane organizatora (Państwa), zasady uczestnictwa, kryteria oceny, tryb i zasady wyłaniania zwycięzców, rodzaje nagród i sposób ich wydania, zasady rozstrzygania sporów.

Odnosząc się zatem do Państwa obowiązków płatnika w odniesieniu  do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy wskazać, że w niniejszej sprawie, uzyskany w wyniku konkursu przychód (wartość wygranej) dla tychże uczestników konkursu kwalifikujemy do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zatem, wartość nagród, które będą przyznawane dla zwycięzców konkursów skierowanych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, stanowić będzie dla tych osób na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W kwestii opodatkowania nagród uzyskanych w konkursie należy wskazać na zapis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Z przytoczonych wyżej definicji wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu.

Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

-organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,

-podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu(np.: Internet),

-jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2000 zł.

Druga grupa konkursów to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

W przypadku konkursów z innych dziedzin zwolnienie dotyczy wyłącznie konkursu, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Pytanie Państwa dotyczy pierwszej grupy konkursów organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).  

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu” określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych.

Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet”.

Zatem, środki masowego przekazu są definiowane zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). To oznacza, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Tym samym nie budzi wątpliwości fakt, że konkursy winny być ogłaszane (emitowane) przez mass media, w tym przypadku przez Internet, który bezspornie zaliczyć należy do środków masowego przekazu. Jednakże wątpliwość wzbudza fakt spełnienia drugiej przesłanki warunkującej możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zorganizowania konkursu przez Internet. Spełnienie tej przesłanki nastąpi wówczas, gdy organizatorem konkursu będzie podmiot w znaczeniu instytucji, zaliczany do grupy mass mediów.

Zatem zwolnieniu, określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegać będzie jednorazowa wartość nieprzekraczająca kwoty 2000 zł wygranej w tych konkursach, które są ogłoszone (emitowane) – w tym przypadku – przez Internet jak i organizatorem konkursu również jest Internet, w dorozumieniu jako właściciel ogólnodostępnego – niewymagającego rejestracji – portalu internetowego.

Z tego rodzaju konkursami nie mamy do czynienia w niniejszej sprawie, gdyż organizatorem konkursów jesteście Państwo jako Spółka, która nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, które to rodzaje konkursów nie są przedmiotem Państwa zapytania, bowiem jak sami Państwo wskazali we wniosku: „Pytanie Państwa dotyczy pierwszej grupy konkursów organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).”

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wartość nagród przyznanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w konkursach ogłaszanych przez Internet, organizowanych przez Państwa w trakcie wydarzeń targowych, nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na wartość nagrody.

Zatem przychód z ww. tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji w odniesieniu do ww. wygranych (nagród) na Państwu jako Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.