Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 9 maja 2025 r. (wpływ 12 maja 2025 r.) oraz pismem z 5 czerwca 2025 r. (data wpływu 11 czerwca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od grudnia 2015 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą związaną z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Jednocześnie posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej także: "ustawa o PIT"). Do grudnia 2021 r. rozliczała Pani podatek dochodowy na zasadach ogólnych – podatek według skali.

Począwszy od 2022 r. zdecydowała Pani o zmianie formy opodatkowania na podatek liniowy. W tym celu 18 lutego 2022 r. w formie elektronicznej wypełniła Pani i wysłała wniosek o wyborze opodatkowania Pani działalności gospodarczej.

Jednakże z nieznanych Pani przyczyn, w rejestrze CEIDG nie pojawiła się informacja o zmianie sposobu opodatkowania na podatek liniowy, lecz Pani wola o zmianie opodatkowania została wyrażona także podczas dokonywania pierwszego przelewu zaliczki na podatek liniowy, który zawierał oznaczenie w tytule przelewu PIT-5L.

Jednocześnie przez cały rok i następne lata płaciła Pani zaliczki na podatek liniowy, w tytule przelewu wpisując symbol formularza PIT-5L, co również świadczy o Pani woli rozliczenia się z podatku w tej formie. Rocznego rozliczenia PIT również dokonała Pani według formularza PIT-36L.

Uzupełnienie

Zapytanie dotyczy okresu począwszy od 1 stycznia 2022 r. - do końca 2024 r. gdyż do końca grudnia 2021 r. przez kilka lat płaciła Pani podatek dochodowy na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej, a począwszy od 1 stycznia 2022 r. zdecydowała się Pani na zmianę formy opodatkowania na podatek liniowy, w ramach którego rozliczała się Pani do końca 2024 r. W tym celu 18 lutego 2022 r. w formie elektronicznej wypełniła Pani i wysłała wniosek o wyborze opodatkowania swojej działalności gospodarczej. Jednakże z nieznanych Pani przyczyn, w rejestrze CEIDG nie pojawiła się informacja o zmianie sposobu opodatkowania na podatek liniowy, lecz Pani wola o zmianie opodatkowania została wyrażona także podczas dokonywania pierwszego przelewu zaliczki na podatek liniowy, który zawierał oznaczenie w tytule przelewu PIT-5L. Jednocześnie przez cały rok i następne lata (czyli: 2022, 2023 i 2024) płaciła Pani zaliczki na podatek liniowy, w tytule przelewu wpisując symbol formularza PIT-5L, co również świadczy o Pani woli rozliczenia się z podatku w tej formie. Rocznego rozliczenia PIT również dokonała Pani według formularza PIT-36L.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w roku 2022 uzyskała Pani 20 lutego 2022 r., gdyż wtedy wystawiła Pani pierwszą w 2022 r. fakturę.

Od 2015 r. rozlicza się Pani kwartalnie, zatem termin płatności zaliczki na podatek wypada 20 kwietnia danego roku za pierwszy kwartał roku podatkowego, przy czym pierwszy przelew podatkowy w 2022 r. na podatek liniowy PIT-5L zrobiła Pani  1 maja 2022 r.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w roku 2023 uzyskała Pani 2 lutego 2023 r., gdyż wtedy wystawiła Pani pierwszą w 2023 r. fakturę.

Przelew podatkowy w 2023 r. na podatek liniowy PIT-5L zrobiła Pani 26 kwietnia 2023 r.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w roku 2024 uzyskała Pani 31 stycznia 2024 r., gdyż wtedy wystawiła Pani pierwszą w 2024 r. fakturę.

Pierwszy przelew podatkowy w 2024 r. na podatek liniowy PIT-5L zrobiła Pani 29 kwietnia 2024 r.

Pytanie

Czy wskazanie w tytule przelewu za pierwszą występującą zaliczkę na podatek dochodowy w danym roku podatkowych do Urzędu Skarbowego oznaczenia PIT-5L może zostać uznane za złożenie oświadczenia o wyborze podatku liniowego?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie oznaczenie w tytule przelewów (PIT-5L) przekazywanych zaliczek od 2022 roku jednoznacznie wskazuje na wybór formy opodatkowania podatkiem liniowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Jednocześnie w myśl art. 9a ust. 2b ustawy dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Przy czym, złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.

Podatnik ma obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zatem ustawodawca wskazuje, że dla zastosowania stawki 19% podatku liniowego w ramach działalności gospodarczej konieczne jest:

  • złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze sposobu opodatkowania;
  • sporządzenie oświadczenia na piśmie;
  • zachowanie terminu do jego złożenia.

Jednocześnie jak wynika z art. 60 kodeksu cywilnego z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

Powyższe oznacza, że oświadczenie woli można wyrazić w dowolnej formie, byle było jednoznaczne, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Natomiast ustawodawca nie wprowadził ustawowego wykazu metod i sposobu informowania US, co tym samym pozostawia elastyczność w wyborze sposobu komunikacji – jak mowa w przywołanym powyżej art. 9a ust. 2 ustawy o PIT oświadczenie o wyborze opodatkowania ma być jedynie na piśmie.

Mając na względzie powyższe, należy uznać że złożonym oświadczeniem woli sporządzonym na piśmie, było dokonanie pierwszego przelewu bankowego na poczet podatku dochodowego z oznaczeniem (w tytule przelewu) identyfikatora płatności PIT-5L, co jednoznacznie wskazuje na wybraną przeze Panią formę opodatkowania – podatek liniowy.

Jak bowiem wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 lutego 2024 r. sygn. II FSK 710/21:

„W rozpoznawanej sprawie Skarżący złożył w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jego wpłatę należy zarachować na podatek liniowy. Interpretacja jego oświadczenia woli nie pozostawia wątpliwości, że dokonał wyboru formy opodatkowania w postaci 19% podatku liniowego. W innym przypadku nie deklarowałby i nie wpłacałby przecież zaliczek na PIT 36L.

Skarżący dochował także warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytuł przelewu. Należy w tym miejscu wyraźnie zaakcentować, że ustawodawca nie zastrzegł dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej, co uczynił przykładowo przy oświadczeniu o rezygnacji z opodatkowania stawką 19% - por. art. 9a ust. 2b u.p.d.o.f. w brzmieniu do 5 października 2021 r.

Powyższe oznacza, że wymóg pisemności został przez Skarżącego dochowany. Brak jest bowiem definicji legalnej zwrotu "sporządzenie czegoś na piśmie". Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację Skarżący wyraźnie zaznaczył, że to on złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu. Skoro tak, to nie ma wątpliwości, co do jego autora i podpis pod treścią nie jest konieczny. Podpis byłby konieczny jedynie w przypadku, gdy nie byłoby wiadomym, kto oświadczenie woli złożył”.

Wobec tego, za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym należy uznać dokonanie przez Panią przelewu na podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności z oznaczeniem w tytule przelewu PIT-5L oraz okresu za jaki dotyczy zaliczka na podatek.

Powyższe stanowisko znalazło również potwierdzenie w wydawanych przez organy podatkowe indywidualnych interpretacjach podatkowych – przykładowo w interpretacji z dnia 15 października 2024 r. nr 0115-KDIT3.4011.642.2024.1.JS organ wskazał, że:

„Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.

Tym samym, dowód wpłaty podatku (dyspozycja przelewu płatności podatku) - jeśli został dokonany w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym) - może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu”.

Podobnie uznał Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 16 października 2024 r. nr 0113- KDIPT2-1.4011.422.2024.3.MAP, jak i w interpretacji z dnia 14 października 2024 r. nr 0112- KDIL2-2.4011.497.2024.2.WS oraz z dnia 16 października 2024 r. nr 0113- KDIPT2-1.4011.422.2024.3.MAP.

Co więcej, również Szef Krajowej Administracji Skarbowej w najnowszym piśmie z 15 marca 2025 r. (DOP3.8220.3.2025.HTCE, źródło: https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma-urzedowe/dop3-8220-3-2025-htce-pismowydane- przez-szef-krajowej-185286937) - uznał takie stanowisko za prawidłowe.

Podsumowując, za skutecznie złożone przez Panią oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym należy uznać dokonanie pierwszego przelewu na podatek dochodowy z oznaczeniem w tytule przelewu PIT-5L oraz okresu za jaki dotyczy zaliczka na podatek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe. 

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

 Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli w formie tzw. podatku liniowego.

Zaznaczam jednak, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Jeżeli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.

W myśl art. 44 ust. 3g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, będący małymi podatnikami oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 22k ust. 11, mogą wpłacać zaliczki kwartalne. Wysokość zaliczek, z zastrzeżeniem ust. 3h, ustala się w następujący sposób:

1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od kwartału, w którym dochody przekroczyły kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz najniższej stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1;

2) zaliczkę za ten kwartał stanowi podatek obliczony od dochodu według zasad określonych w art. 26 i art. 27;

3) zaliczkę za kolejne kwartały ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za poprzednie kwartały.

Natomiast zgodnie z art. 44 ust. 3h ww. ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 3f, będący małymi podatnikami oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej mogą wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki kwartalne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym zgodnie z art. 30c, a sumą należnych zaliczek za poprzednie kwartały. Przepis art. 22k ust. 11 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do treści art. 44 ust. 3i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

O wyborze sposobu wpłacania zaliczek według zasad, o których mowa w ust. 3g lub 3h, podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym stosowali kwartalny sposób wpłacania zaliczek.

Z podanych przez Panią informacji wynika, że od grudnia 2015 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Do grudnia 2021 r. rozliczała Pani podatek dochodowy na zasadach ogólnych – podatek według skali. Począwszy od 2022 r. zdecydowała Pani o zmianie formy opodatkowania na podatek liniowy. W tym celu 18 lutego 2022 r. w formie elektronicznej wypełniła Pani i wysłała wniosek o wyborze opodatkowania Pani działalności gospodarczej. Jednakże z nieznanych Pani przyczyn, w rejestrze CEIDG nie pojawiła się informacja o zmianie sposobu opodatkowania na podatek liniowy, lecz Pani wola o zmianie opodatkowania została wyrażona także podczas dokonywania pierwszego przelewu zaliczki na podatek liniowy, który zawierał oznaczenie w tytule przelewu PIT-5L. Jednocześnie przez cały rok i następne lata płaciła Pani zaliczki na podatek liniowy, w tytule przelewu wpisując symbol formularza PIT-5L. Rocznego rozliczenia PIT również dokonała Pani według formularza PIT-36L.

Podkreślenia wymaga, że złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Skoro zatem:

  • pierwszy przychód w roku podatkowym 2022 uzyskała Pani 20 lutego 2022 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w tzw. formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego, powinno nastąpić w terminie ustawowym, tj. do 20 marca 2022 r.
  • pierwszy przychód w roku podatkowym 2023 uzyskała Pani 2 lutego 2023 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w tzw. formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego, powinno nastąpić w terminie ustawowym, tj. do 20 marca 2023 r.
  • pierwszy przychód w roku podatkowym 2024 uzyskała Pani 31 stycznia 2024 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w tzw. formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego, powinno nastąpić w terminie ustawowym, tj. do 20 lutego 2024 r.

Natomiast Pani dokonała wpłat zaliczek po ustawowym terminie, a mianowicie:

  • w 2022 r. – 1 maja 2022 r.
  • w 2023 r. – 26 kwietnia 2023 r.
  • w 2024 r. – 29 kwietnia 2024 r.

W konsekwencji dokonane przez Panią wpłaty potwierdzone przelewami nie mogą być uznana za skutecznie złożone oświadczenia o zmianie formy opodatkowania, gdyż zostały dokonane po ustawowym terminie do złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Bez znaczenia jest fakt, że zaliczki na podatek opłaca Pani kwartalnie.

Dlatego też Pani stanowisko uznać należy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest – co do zasady – sam przepis prawa podatkowego. Dlatego też, wydając tę interpretację indywidualną dokonałem wyłącznie wykładni przepisów materialnego prawa podatkowego znajdujących zastosowanie w sprawie.

Wyjaśniam też, że interpretację indywidualną wydaję w oparciu o opis przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie tła faktycznego sprawy, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.