
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 19 maja 2025 r. (wpływ 21 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani osobą rozwiedzioną na podstawie Wyroku Sądu Okręgowego (…) bez orzekania o winie (wyrok rozwodowy z (…) stycznia 2024 r., uprawomocniony (…) lutego 2024 r.).
Z zakończonego małżeństwa ma Pani syna - (…) urodzonego (…) 2016 r. (8 lat). Sąd przyznał władzę rodzicielską obojgu rodzicom, z miejscem zamieszkania syna każdorazowo w Pani miejscu zamieszkania, bez opieki naprzemiennej. Kontakty ojca z synem oraz wysokość alimentów są uregulowane orzeczeniem sądowym.
Wyprowadziła się Pani z synem od ojca dziecka w grudniu 2023 r. Od tego czasu mieszkacie w wynajmowanym przez Panią mieszkaniu.
Ojciec spędza czas z dzieckiem w co drugi weekend danego miesiąca (z noclegami), 2 razy w tygodniu po południu po 2-3 godziny (zawozi syna na treningi piłki nożnej, a następnie odwozi do Pani), połowę okresów świątecznych oraz połowę wakacji letnich i ferii zimowych.
Jako, że dziecko mieszka z Panią, na co dzień samodzielnie podejmuje Pani decyzje dotyczące zdrowia, opieki, edukacji i innych kwestii związanych z opieką nad synem. To Pani codziennie zaspakaja potrzeby syna, dbając o jego rozwój fizyczny, psychiczny i emocjonalny. Na Pani spoczywa obowiązek zapewnienia mu wyżywienia, ubrań, obuwia, wyprawki szkolnej, dopilnowania wizyt lekarskich, zakupu wszelkich potrzebnych rzeczy, zorganizowania atrakcji, opieki w czasie choroby oraz pomocy w nauce (syn uczęszcza do Szkoły Podstawowej). Opłaca Pani wydatki szkolne takie jak składki na Radę Rodziców i Radę Klasową, opłaty za obiady na stołówce szkolnej czy inne dodatkowe wydatki szkolne takie jak wyjścia do kina, teatru, warsztaty tematyczne, zajęcia z rytmiki. Tylko Pani umawia i jeździ na wizyty lekarskie związane z alergią syna (alergolog, okulista). Wydatki za te wizyty oraz za wykupienie leków ponosi Pani samodzielnie. Zajmuje się Pani organizacją urodzin syna. Zawozi Pani również dziecko na urodziny kolegów i koleżanek ze szkoły. Organizuje Pani zajęcia dodatkowe (np. nauka języka angielskiego, nauka pływania), które również finansuje Pani samodzielnie.
Pobiera Pani świadczenie wychowawcze na dziecko (tzw. 800+).
Jest Pani podatniczką podatku dochodowego od osób fizycznych i podlega Pani obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Uzyskuje Pani dochody z umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony.
Nie prowadzi Pani żadnej działalności gospodarczej.
Wobec Pani oraz wobec Pani dziecka nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ani Pani, ani Pani dziecko nie podlegacie opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym ani ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Nie jest Pani matką ani opiekunem prawnym innych dzieci.
W okresie będącym przedmiotem zapytania ojciec spędzał czas z dzieckiem poza Pani i syna miejscem zamieszkania:
- w co drugi weekend danego miesiąca,
- 2 razy w tygodniu po szkole po 2-3 godziny (zawoził dziecko na treningi piłki nożnej, a następnie odwoził do Pani),
- połowę okresów świątecznych, oraz
- połowę wakacji letnich i ferii zimowych,
z zastrzeżeniem, że nie wyjeżdżał w tym czasie za granicę w celach zarobkowych (wyjazdy 2- 3 dniowe, średnio dwa razy w miesiącu) oraz braku choroby u dziecka. W przypadku zaistnienia ww. okoliczności syn pozostawał pod Pani opieką.
Ojciec opłacał alimenty w wysokości wskazanej w orzeczeniu sądowym (1600 zł miesięcznie). Dodatkowo opłacał składkę członkowską w klubie piłkarskim syna (140 zł za miesiąc).
Ojciec dziecka w żaden sposób nie troszczył się o potrzeby zdrowotne syna. Tylko Pani jeździła na wizyty lekarskie związane z alergią syna (okulista, alergolog). Wydatki za te wizyty oraz za wykupienie leków ponosiła Pani samodzielnie. Dodatkowo, ojciec dziecka nie przestrzegał zaleceń lekarskich co przyczyniało się do częstych nawrotów zapalenia spojówek u syna. W przypadku sezonowych, szkolnych chorób (np. ospa) syn pozostawał pod Pani opieką. Dziecko nie miało w tym czasie kontaktu z ojcem - rezygnowano z wizyt. Wykonywała Pani badania diagnostyczne na swój koszt np. badanie pod kątem boreliozy po kleszczu.
Podobnie z potrzebami edukacyjnymi - ojciec nie pomagał synowi w nauce, nie pilnował odrabiania lekcji, ani nie uczęszczał na zebrania szkolne. Nie opłacał dodatkowych kosztów związanych ze szkołą (składka na Radę Rodziców, Radę Szkolną, obiady na stołówce, wycieczki i wyjścia szkolne, zaopatrzenie na świetlicę itp.).
Wykonywanie władzy rodzicielskiej przez ojca polegało na spędzaniu czasu z synem w terminach ustalonych kontaktów, w tym na zawożeniu syna na treningi piłki nożnej. Tylko w tym czasie, poza płaconymi alimentami, ojciec ponosił dodatkowe wydatki.
W okresie będącym przedmiotem zapytania ojciec poniósł wydatki związane ze swoim wakacyjnym wyjazdem z synem oraz za udział syna w tygodniowym letnim obozie piłkarskim (termin obozu przypadał na termin kontaktu ojca z synem). Ze względu na kontuzję konieczny był wcześniejszy powrót syna z obozu. To Pani pojechała po syna (600 km w jedną stronę), odebrała go Pani i przywiozła do domu. Badania diagnostyczne (rentgen) robiła Pani samodzielnie. Po kontuzji syn był pod Pani opieką.
Ojciec dziecka doprowadził do sytuacji, w której musiała Pani wyprowadzić się z synem z domu, którego jest Pani współwłaścicielem i wynająć mieszkanie na własny koszt. W omawianym okresie miesięczny koszt wynajmu mieszkania wynosił 3300 zł - ojciec dziecka nie partycypował w kosztach tego wynajmu. Nie podjął żadnych czynności mających na celu podniesienie komfortu mieszkania syna. Nie służył wsparciem emocjonalnym ani psychicznym dla syna w zaistniałej sytuacji.
Faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej koncentrowało się wokół treningów piłki nożnej oraz na organizowaniu czasu wolnego w terminach ustalonych kontaktów z dzieckiem.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym ma Pani prawo do skorzystania z możliwości rozliczenia podatku za rok 2024 jako osoba samotnie wychowująca dziecko?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie ma Pani prawo do skorzystania z możliwości rozliczenia podatku za rok 2024 jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 6 ust. 4c wskazanej ustawy:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy stanowi, że:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 6 ust. 4f ww. ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270).
Według art. 6 ust. 8 ww. ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Brzmienie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje pojęcie „osoby samotnie wychowującej dzieci” w taki sposób, aby nie budziło wątpliwości, iż prawo do preferencyjnego opodatkowania dochodów nie przysługuje wszystkim osobom stanu wolnego posiadającym dzieci własne lub przysposobione, (o których mowa w tym przepisie), a wyłącznie jednemu z rodziców/opiekunów prawnych, tj. temu, który samotnie wychowuje dziecko/dzieci. Do skorzystania z tej preferencji, niewystarczające jest samo legitymowanie się określonym stanem cywilnym. Równie istotne jest samotne troszczenie się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka bez udziału innej osoby, tj. w szczególności ojca lub matki dziecka.
Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie, tj. w roku podatkowym, sama (bez udziału drugiej osoby), zajmuje się wychowywaniem dziecka. Przepis ten wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci, jak również do tego, że osoba ta w roku podatkowym musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.
Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.
Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.
Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dziecko.
Podstawową kwestią jest zatem ustalenie, który z rodziców faktycznie wychowuje dziecko, gdy rodzice nie pozostają w związku małżeńskim i żadnemu z rodziców sąd nie ograniczył władzy rodzicielskiej, a jednocześnie ojciec (matka) dziecka wypełnia postanowienia wyroku sądowego w zakresie realizacji kontaktów z dzieckiem oraz świadczeń alimentacyjnych.
Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do łożenia na jego utrzymanie oraz do czasowego (doraźnego) z nim przebywania. Wychowywanie dziecka obejmuje bowiem ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej, emocjonalnej i psychicznej wraz z materialną podstawą rozwoju. Oznacza to, że wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na tym, że rodzic osobiście zajmuje się sprawami małoletniego dziecka, czyli podejmuje trud wykonywania wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.
W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. W sytuacji, gdy dziecko pozostaje pod stałą, codzienną opieką jednego rodzica, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (np. zgodnie z orzeczeniem sądu), status samotnego rodzica ma ten, który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.
Rodzic, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w pojedynkę troszczy się o zaspokojenie bieżących potrzeb dziecka, nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania sporadycznych kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica lub płacenia przez niego alimentów.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pani osobą rozwiedzioną. Z zakończonego małżeństwa ma Pani małoletniego syna. Sąd przyznał władzę rodzicielską obojgu rodzicom, z miejscem zamieszkania syna każdorazowo w Pani miejscu zamieszkania, bez opieki naprzemiennej. Kontakty ojca z synem oraz wysokość alimentów są uregulowane orzeczeniem sądowym. Jako, że dziecko mieszka z Panią, na co dzień samodzielnie podejmuje Pani decyzje dotyczące zdrowia, opieki, edukacji i innych kwestii związanych z opieką nad synem. To Pani codziennie zaspakaja potrzeby syna, dbając o jego rozwój fizyczny, psychiczny i emocjonalny. Na Pani spoczywa obowiązek zapewnienia mu wyżywienia, ubrań, obuwia, wyprawki szkolnej, dopilnowania wizyt lekarskich, zakupu wszelkich potrzebnych rzeczy, zorganizowania atrakcji, opieki w czasie choroby oraz pomocy w nauce (syn uczęszcza do Szkoły Podstawowej). Opłaca Pani wydatki szkolne takie jak składki na Radę Rodziców i Radę Klasową, opłaty za obiady na stołówce szkolnej czy inne dodatkowe wydatki szkolne takie jak wyjścia do kina, teatru, warsztaty tematyczne, zajęcia z rytmiki. Tylko Pani umawia i jeździ na wizyty lekarskie związane z alergią syna (alergolog, okulista). Wydatki za te wizyty oraz za wykupienie leków ponosi Pani samodzielnie. Zajmuje się Pani organizacją urodzin syna. Zawozi Pani również dziecko na urodziny kolegów i koleżanek ze szkoły. Organizuje Pani zajęcia dodatkowe (np. nauka języka angielskiego, nauka pływania), które również finansuje Pani samodzielnie.
Natomiast - jak Pani wskazała - ojciec dziecka w żaden sposób nie troszczył się o potrzeby zdrowotne syna. Ojciec dziecka nie przestrzegał zaleceń lekarskich. Podobnie z potrzebami edukacyjnymi - ojciec nie pomagał synowi w nauce, nie pilnował odrabiania lekcji, ani nie uczęszczał na zebrania szkolne. Nie opłacał dodatkowych kosztów związanych ze szkołą (składka na Radę Rodziców, Radę Szkolną, obiady na stołówce, wycieczki i wyjścia szkolne, zaopatrzenie na świetlicę itp.). Wykonywanie władzy rodzicielskiej przez ojca polegało na spędzaniu czasu z synem w terminach ustalonych kontaktów, w tym na zawożeniu syna na treningi piłki nożnej. Tylko w tym czasie, poza płaconymi alimentami, ojciec ponosił dodatkowe wydatki. W okresie będącym przedmiotem zapytania ojciec poniósł wydatki związane ze swoim wakacyjnym wyjazdem z synem oraz za udział syna w tygodniowym letnim obozie piłkarskim (termin obozu przypadał na termin kontaktu ojca z synem).
Ojciec dziecka doprowadził do sytuacji, w której musiała Pani wyprowadzić się z synem z domu, którego jest Pani współwłaścicielem i wynająć mieszkanie na własny koszt. W omawianym okresie miesięczny koszt wynajmu mieszkania wynosił 3300 zł - ojciec dziecka nie partycypował w kosztach tego wynajmu. Nie podjął żadnych czynności mających na celu podniesienie komfortu mieszkania syna. Nie służył wsparciem emocjonalnym ani psychicznym dla syna w zaistniałej sytuacji. Faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej koncentrowało się wokół treningów piłki nożnej oraz na organizowaniu czasu wolnego w terminach ustalonych kontaktów z dzieckiem.
Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica - przy którym dziecko mieszka - prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Skoro od 2024 r. jest Pani osobą rozwiedzioną, a Pani syn zamieszkuje wraz z Panią i na Pani spoczywają wszelkie sprawy organizacyjno-bytowe, zaś jego ojciec zobowiązany jest do płacenia alimentów i spotyka się z nim sporadycznie, to uznać należy, że jest Pani osobą samotnie wychowującą dziecko.
W niniejszej sprawie nie znajduje zastosowania wyłączenie wynikające z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co prawda były mąż uczestniczy w życiu Państwa syna, gdyż zabiera go w co drugi weekend danego miesiąca, spędza z nim po kilka godzin 2 razy w tygodniu po szkole, jednakże nie sposób uznać, że bierze on czynny udział w wychowywaniu syna, gdyż - jak Pani wskazała - decyzje i wszelkie czynności związane z opieką nad synem oraz dbałość o jego zdrowie, edukację, zapewnienie zajęć dodatkowych i edukacyjnych, wyjścia do kina, teatru, spotkania towarzyskie, należą do Pani.
W niniejszej sprawie zostały również spełnione pozostałe warunki niezbędne do skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, gdyż w 2024 r. w odniesieniu do Pani i Pani syna nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz Pani i syn nie podlegaliście opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym ani ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W konsekwencji - w opisanym stanie faktycznym - przysługuje Pani w 2024 r. prawo rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, tj. na zasadach określonych w art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
