
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 26 czerwca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pan …. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) jest obywatelem Francji i Holandii. Wnioskodawca jest pracownikiem zatrudnionym w spółce ….. Sp. z o.o. (dalej: „Pracodawca” lub „Spółka”) z siedzibą w ... od września 2024 r.
Od 2021 r. Wnioskodawca wykonywał pracę na mocy zawartej z powiązaną spółką z …. umowy oddelegowania, przebywając kolejno w Gwatemali i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA). Podatnik nie przebywał wcześniej w Polsce. Od września 2024 r. jest w Polsce zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Rodzina Wnioskodawcy (żona i dzieci) przebywa obecnie we Francji. Podatnik nie jest uznawany za rezydenta podatkowego we Francji.
W czasie pobytu w Gwatemali i ZEA Wnioskodawca zamieszkiwał za granicą w wynajmowanych na okres oddelegowania mieszkaniach. Rodzina przebywała wraz z nim, oprócz najstarszego syna, który w trakcie oddelegowania do ZEA rozpoczął studia we Francji.
Pobyt na terytorium Francji i ZEA Wnioskodawca może udokumentować poprzez przedstawienie pasków płacowych, umów o pracę, wyciągów bankowych, pozwoleń na pracę itp.
Od momentu rozpoczęcia pracy w Polsce (wrzesień 2024 r.), Podatnik przeniósł do Polski swoje centrum interesów ekonomicznych, gdyż Jego głównym źródłem dochodu są dochody z pracy. Wnioskodawca nie posiada statusu francuskiego rezydenta podatkowego, na mocy obowiązujących we Francji lokalnych przepisów.
Od 2025 r. Wnioskodawca dodatkowo będzie przebywał przez okres przekraczający 183 dni w roku podatkowym.
W zeznaniu podatkowym składanym w Polsce za 2024 r. Podatnik uwzględnił swoje ogólnoświatowe dochody osiągnięte od momentu przeniesienia swojego miejsca zamieszkania do Polski, tj. za okres wrzesień - grudzień 2024 r. (w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania z ZEA do Polski od września 2024 r. Podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i był polskim rezydentem podatkowym).
Podatnik nie miał w Polsce miejsca zamieszkania w okresie obejmującym:
·trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz
·okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
Podatnik, na moment złożenia niniejszego wniosku, nie posiada certyfikatu rezydencji Gwatemali ani ZEA, natomiast posiada inne dowody dokumentujące zamieszkanie poza Polską, takie jak lokalna umowa o pracę zawarta ze spółką z siedzibą w ZEA, a wcześniej w Gwatemali, potwierdzenia zatrudnienia za granicą, karty identyfikacyjne wydane przez odpowiednie organy ZEA, paski płacowe czy rachunki potwierdzające korzystanie z lokalnych usług.
Wnioskodawca od września 2024 r. oraz w 2025 r. osiąga przychody wyłącznie ze stosunku pracy w Polsce. Podatnik nie ma w momencie składania niniejszego wniosku o interpretację innych źródeł przychodów, w szczególności zagranicznych.
Podatnik nie osiąga przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o PIT, zwolnionych od PIT oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Dodatkowo, Wnioskodawca informuje, że nie przenosił ponownie miejsca zamieszkania na terytorium Polski i nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.
Pytania
1)Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia przychodów ze stosunku pracy w latach 2024-2027 do kwoty 85 528 zł rocznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT?
2)Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo skorygowania zeznania podatkowego złożonego za 2024 r. w ten sposób, że przychody ze stosunku pracy do kwoty 85 528 zł zostaną wykazane jako przychody zwolnione, w związku z zastosowaniem ulgi, przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, przysługuje Jemu prawo do zwolnienia przychodów ze stosunku pracy w latach 2024-2027 do kwoty 85 528 zł rocznie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2
Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje Jemu prawo skorygowania zeznania podatkowego złożonego za 2024 r. w ten sposób, że przychody ze stosunku pracy do kwoty 85 528 zł zostaną wykazane jako przychody zwolnione, związku z zastosowaniem ulgi, przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
[Ramy prawne]
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte m.in. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, przy czym zwolnienie obowiązuje w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Zgodnie z art. 21 ust. 39 ustawy o PIT, przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie m.in. art. 21 ust. 1 pkt 152, nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o PIT, a także, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 43 ustawy o PIT, zwolnienie przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3)podatnik powinien spełniać następujące warunki:
a)posiadać obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)mieć miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)podatnik posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)podatnik nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o PIT, suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie (m.in.) art. 21 ust. 1 pkt 152 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
[Subsumpcja przepisów prawa do analizowanego stanu faktycznego]
Brzmienie powołanych wyżej przepisów wskazuje, że Wnioskodawcy, który przeniósł miejsce zamieszkania do Polski w trakcie 2024 roku, przysługuje prawo do zwolnienia przychodu ze stosunku pracy z PIT w latach 2024-2027.
[Przychody uzyskiwane w Polsce]
Główne źródło przychodów Wnioskodawcy stanowią przychody z umowy o pracę. Wnioskodawca nie osiąga przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o PIT, a także zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przesłanka ta jest zatem spełniona.
[Status rezydencji w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski - art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o PIT]
Wnioskodawca od września 2024 r. podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca przeniósł swoje miejsce zamieszkania dla celów podatkowych do Polski w trakcie 2024 r., zaś Jego pobyt na terytorium Polski od 2025 r. przekroczy 183 dni. Przesłanka nieograniczonego obowiązku podatkowego po przyjeździe do Polski jest zatem spełniona.
[Okres przebywania poza Polską - art. 21. ust. 43 pkt 2 ustawy o PIT]
Wnioskodawca przebywał poza Polską w okresie styczeń 2021 r. - wrzesień 2024 r. Oznacza to, że nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski w określonym przez przepisy ustawy o PIT okresie. Przesłanka dotycząca okresu przebywania poza Polska, niezbędna do skorzystania ze zwolnienia, jest zatem spełniona.
[Obywatelstwo, udowodnienie miejsca zamieszkania poza Polską - art. 21 ust. 43 pkt 3 ustawy o PIT]
Podatnik posiada obywatelstwo Francji i Holandii, co stanowi wystarczającą przesłankę do spełnienia kryterium z art. 21 ust. 43 pkt 3 ustawy o PIT. Wynika to z użycia przez ustawodawcę spójnika „lub” w treści art. 21 ust. 43 pkt 3 ustawy o PIT, co oznacza, że podatnik może posiadać:
a)obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub
b)mieć miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2.
Wnioskodawca na moment złożenia niniejszego wniosku nie posiada certyfikatu rezydencji podatkowej z Gwatemali i ZEA, natomiast posiada inne dowody dokumentujące Jego zamieszkanie w tych państwach w latach 2021-2024, takie jak wskazano powyżej.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż posiadanie certyfikatu rezydencji nie jest konieczne dla udokumentowania posiadania miejsca zamieszkania poza Polską w okresie wymaganym do skorzystania ze zwolnienia, może On udokumentować swoje zamieszkanie za granicą innym dokumentem to potwierdzającym, co jest bezpośrednim efektem użycia liczby pojedynczej przy słowach certyfikat rezydencji lub inny dowód w treści przepisu.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Stanowisko to zostało potwierdzone między innymi, w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
·z dnia 3 marca 2025 r., nr 0115-KDIT2.4011.49.2025.3.ENB,
·z dnia 17 marca 2025 r., nr 0115-KDIT2.4011.85.2025.2.ENB,
·z dnia 19 marca 2025 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.57.2025.3.MN,
·z dnia 27 czerwca 2022 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.349.2022.3.AC,
·z dnia 22 listopada 2022 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.933.2022.2.AC.
[Limit przychodów podlegających zwolnieniu]
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami ustawy o PIT, suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152, nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Przepis ten należy rozumieć w ten sposób, że zwolnienie z PIT wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT dotyczy takiej części przychodu, która mieści się w limicie kwotowym ustalonym przez ustawodawcę w wysokości 85 528 zł. Przekroczenie przez przychód tej granicznej wartości nie oznacza utraty prawa do zwolnienia z PIT całej wysokości przychodu, lecz jedynie nadwyżki ponad kwotę 85 528 zł.
W tym kontekście, w przypadku, gdyby Podatnik osiągnął w poszczególnych latach w okresie 2024-2027 przychód ze stosunku pracy w przykładowej wysokości:
·80 000 zł, to cały ten przychód będzie zwolniony z PIT, ponieważ jego wysokość nie przekracza ustalonego w przepisie limitu kwotowego,
·200 000 zł, to przychód ten będzie zwolniony z PIT do limitu 85 528 zł, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę będzie opodatkowana według ogólnych zasad (Wnioskodawca pomija szczegółowe kwestie związane z tymi zasadami opodatkowania nadwyżki przychodu ponad 85 528 zł, ponieważ ta kwestia nie jest bezpośrednio przedmiotem niniejszego wniosku).
[Ulga na powrót dla obcokrajowców]
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że znane Jemu są interpretacje organów podatkowych, przyznające prawo do zastosowania ulgi na powrót w stosunku do obcokrajowców, pod warunkiem spełniania warunków korzystania z ulgi, wymienionych powyżej.
Przykładem takich interpretacji są interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·z dnia 21 stycznia 2025 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.860.2024.1 .KP,
·z dnia 7 lipca 2023 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.362.2023.2.AKU,
·z dnia 1 grudnia 2023 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.834.2023.2.JM.
Reasumując, w opisanym stanie faktycznym spełnione zostają wszystkie przesłanki pozwalające Wnioskodawcy skorzystać ze zwolnienia z PIT przychodów ze stosunku pracy osiąganych w latach 2024-2027, do kwoty 85 528 zł rocznie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.
W niniejszej sprawie, nie występuje żadna okoliczność, która w związku z opisanym przeniesieniem miejsca zamieszkania Wnioskodawcy do Polski uniemożliwiłaby zastosowanie niniejszego zwolnienia w latach 2024-2027.
Mając to na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przyjętego stanowiska w zakresie zadanego pytania.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Z kolei § 2 stanowi, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Zidentyfikowanie dostępnej ulgi może być podstawą korekty deklaracji podatkowej. Skoro zatem, Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z ulgi przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 152 od września 2024 r., przy czym ulga ta nie została uwzględniona w złożonym zeznaniu podatkowym, Wnioskodawcy przysługuje prawo korekty deklaracji w zakresie uwzględniającym ulgę.
Mając to na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przyjętego stanowiska w zakresie zadanego pytania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3)podatnik:
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ww. ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Ponadto, w celu skorzystania z ww. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 39, 43 i 44 powołanej ustawy.
Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.
Oceniając możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy, w pierwszej kolejności należy ustalić od kiedy – w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – może Pan być uznany za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, tj. kiedy nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski.
Kwestie związane z posiadaniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski zostały uregulowane w art. 3 i art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a tej ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z art. 4a powołanej ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z treści wniosku wynika, że od września 2024 r. przeniósł Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W związku z powyższym, warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.
Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że nie miał Pan w Polsce miejsca zamieszkania w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz okres od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
Zatem, spełnił Pan również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.
Posiada Pan obywatelstwo francuskie i holenderskie, tym samym spełnił Pan również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy.
Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 tej ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.
We wniosku wskazał Pan, że pobyt na terytorium Francji i ZEA może Pan udokumentować poprzez przedstawienie pasków płacowych, umów o pracę, wyciągów bankowych, pozwoleń na pracę itp. Nie posiada Pan certyfikatu rezydencji Gwatemali ani ZEA, natomiast posiada inne dowody dokumentujące zamieszkanie poza Polską, takie jak lokalna umowa o pracę zawarta ze spółką z siedzibą w ZEA, a wcześniej w Gwatemali, potwierdzenia zatrudnienia za granicą, karty identyfikacyjne wydane przez odpowiednie organy ZEA, paski płacowe czy rachunki potwierdzające korzystanie z lokalnych usług.
Wymienione przez Pana dokumenty co prawda nie stanowią certyfikatu rezydencji, jednakże mogą one stanowić „inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia”, o których mowa w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Spełnił zatem Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, spełnił Pan również obwarowanie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 cytowanej ustawy podatkowej, bowiem jak wskazał Pan we wniosku nie przenosił Pan ponownie miejsca zamieszkania na terytorium Polski i nie korzystał uprzednio, w całości lub w części z przedmiotowego zwolnienia. Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że przed 2024 r. nie posiadał Pan miejsca zamieszkania w Polsce. Nie mógł Pan zatem wcześniej korzystać z przedmiotowej ulgi.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa uznać należy, że ma Pan prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego. Przedmiotowym zwolnieniem od opodatkowania, może Pan objąć przychody uzyskiwane z tytułu umowy o pracę opodatkowane na zasadach ogólnych. Zgodnie z Pana wolą, może Pan skorzystać z tej ulgi za lata: 2024-2027.
W konsekwencji, może Pan dokonać korekty zeznania za 2024 r. i objąć przychody uzyskane z tytułu umowy o pracę opodatkowane na zasadach ogólnych tzw. „ulgą na powrót” w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej wynika, że:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Stosownie do art. 3 pkt 5 tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Wobec tego, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
