Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.284.2025.2.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 29 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan obywatelem Polski i obecnie rezydentem podatkowym w Polsce. Planuje Pan zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski. Ze względów rodzinnych zamierza Pan jednak przeprowadzić się do Szwajcarii wraz z najbliższą rodziną – żoną i córką.

Główną przyczyną przeprowadzki są zobowiązania zawodowe Pana żony, która podejmie pracę w Szwajcarii na podstawie umowy o pracę zawartej ze szwajcarskim pracodawcą. Uzyska Pan prawo pobytu w Szwajcarii i będzie Pan przebywał tam przez większość czasu. Wraz z rodziną wynajmie Pan mieszkanie i dokona zameldowania na terytorium Szwajcarii, co wiąże się z koniecznością wymeldowania z dotychczasowego miejsca zamieszkania w Polsce. W Polsce będzie Pan przebywał sporadycznie i jedynie przez krótkie okresy. Pana Córka będzie uczęszczać do przedszkola w Szwajcarii.

Przeniesienie ośrodka interesów życiowych

W związku z przeprowadzką przeniesie Pan swoje centrum życiowe i interesów na stałe do Szwajcarii. Ośrodek interesów życiowych znajdzie się w tym kraju z uwagi na kilka kluczowych czynników:

1.Miejsce zamieszkania – wraz z rodziną będzie Pan na stałe zamieszkiwał w Szwajcarii, gdzie wynajmie mieszkanie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, miejsce zamieszkania stanowi jeden z podstawowych wyznaczników ośrodka interesów życiowych.

2.Zatrudnienie małżonki – Pana żona podejmie zatrudnienie w Szwajcarii w ramach umowy o pracę z lokalnym pracodawcą. Jej aktywność zawodowa będzie miała istotny wpływ na codzienne funkcjonowanie rodziny i stanowi jeden z głównych powodów decyzji o osiedleniu się w Szwajcarii.

3.Edukacja dziecka – Pana córka będzie uczęszczać do szwajcarskiego przedszkola, co potwierdza integrację rodziny z systemem edukacyjnym i społecznym Szwajcarii.

4.Ograniczony pobyt w Polsce – Pana wizyty w Polsce będą miały jedynie sporadyczny charakter i ograniczą się do krótkich okresów, co wskazuje, że Polska nie będzie już traktowana jako miejsce stałego pobytu.

W konsekwencji będzie Pan na stałe zamieszkiwał w Szwajcarii, gdzie znajdzie się Pana ośrodek interesów życiowych. Pana najbliższa rodzina będzie tam zameldowana, a wszelkie sprawy zawodowe będą prowadzone z terytorium Szwajcarii.

Charakter prowadzonej działalności

Zamierza Pan prowadzić działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce, jednak wszystkie obowiązki zawodowe będzie wykonywał zdalnie z terytorium Szwajcarii. Świadczenie usług dla polskich klientów nie będzie wymagało Pana fizycznej obecności w Polsce. Kluczowe decyzje biznesowe będą podejmowane w Szwajcarii, a wszelkie narzędzia niezbędne do pracy będą znajdować się na terytorium tego kraju.

Uzupełnienie wniosku

Na pytanie:

Jaki będzie zakres działalności gospodarczej, którą będzie Pan prowadził w Polsce? Od kiedy działalność ta będzie zarejestrowana? Jaka będzie forma opodatkowania Pana działalności gospodarczej (np. zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt ewidencjonowany) w okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania?

Odpowiedział Pan:

Będą to usługi doradcze, działalność będzie zarejestrowana w czerwcu 2025 roku. Zwracam jednak uwagę, że ostatecznie nie osiągnę przychodów z tytułu działalności gospodarczej do momentu przeprowadzki do Szwajcarii. Przy rejestrowaniu działalności jako datę rozpoczęcia działalności planuję wpisać 1 lipca 2025 roku, a więc datę, na którą planuję również przeprowadzkę na stałe do Szwajcarii. W konsekwencji, moim zdaniem, dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej od razu będą opodatkowane w Polsce na zasadzie ograniczonego obowiązku podatkowego.

Obowiązki zawodowe będzie Pan wykonywał w wynajętym mieszkaniu i będzie to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Świadczenie usług doradczych w formie zdalnej oznacza, że wszelkie konsultacje oraz współpraca z klientem odbywają się bez konieczności fizycznego spotkania, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej (np. ..., poczta elektroniczna). Będą to również opinie, porady, analizy finansowe, ekspertyzy, rekomendacje przygotowywane na rzecz klientów i dostarczane im drogą elektroniczną. Wszystkie czynności będą wykonywane na terytorium Szwajcarii.

Nie planuje Pan rejestracji działalności w Szwajcarii, ponieważ będzie miał Pan już ją zarejestrowaną w Polsce. Ponadto prawo szwajcarskie do określonego poziomu przychodów (którego Pan nie osiągnie) w ogóle nie wymaga rejestrowania działalności.

Uprzejmie zwraca Pan uwagę, że w formularzu CEIDG-1 nie ma takich pozycji jak adres rejestrowy, czy adres siedziby. Natomiast należy podać adres zamieszkania oraz adres do doręczeń. Ponieważ moment rejestracji działalności będzie mniej więcej pokrywał się z przeprowadzką do Szwajcarii, przy rejestrowaniu działalności od razu planuje Pan podać szwajcarski adres zamieszkania oraz szwajcarski adres do doręczeń. Jak wspomniał Pan wyżej, przy rejestrowaniu działalności jako datę rozpoczęcia działalności planuje Pan wpisać 1 lipca 2025 roku, a więc datę, na którą planuję również przeprowadzkę na stałe do Szwajcarii. W związku z tym, w Polsce nie będzie miał Pan adresu rejestrowego, czy adresu siedziby.

Te adresy będzie Pan posiadał w Szwajcarii, ponieważ po zarejestrowaniu działalności, faktyczne miejsce jej wykonywania będzie w Szwajcarii i to tam będzie Pan posiadał lokal, który będzie przystosowany do jej prowadzenia. W wynajmowanym mieszkaniu zamierza Pan przeznaczyć jeden pokój na biuro, pomieszczenie wykorzystywane tylko na potrzeby działalności gospodarczej. Zwraca Pan też uwagę, że przy rejestracji działalności nie ma przeciwskazań do podania adresu zagranicznego. Potwierdza to też Instrukcja wypełniania wniosku CEIDG1 dostępna na stronie:

https://pliki.biznes.gov.pl/20211207/pliki/Instrukcja-wypelniania-wniosku-CEIDG-1_gru21.pdf

W instrukcji czytamy:

„Adres zamieszkania – podaj swoje faktyczne miejsce zamieszkania (nie zameldowania). Może to być adres polski (wtedy zadecyduje o przynależności do urzędu skarbowego) lub zagraniczny. Ten adres nie jest publikowany we wpisie CEIDG, zostanie jedynie przekazany do wiadomości urzędu skarbowego, ZUS/KRUS oraz GUS. Adres musi być aktualny i zgodny ze stanem rzeczywistym.

Adres do doręczeń – wpisz adres do doręczeń. Na ten adres będziesz otrzymywać pisma urzędowe dotyczące działalności gospodarczej. Adres powinien być aktualny i zgodny ze stanem rzeczywistym.

Możesz wskazać adres polski lub państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Liechtensteinu, Norwegii, Islandii, Szwajcarii, a także posługiwać się skrytką pocztową”.

Ponadto zwraca Pan uwagę, że w formularzu CEIDG-1 zarówno w polu adres zamieszkania, jak i w polu adres do doręczeń należy podać kraj, co ewidentnie wskazuje, że może to być inny adres niż Polska.

Ponieważ zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku CEIDG1 adres musi być aktualny i zgodny ze stanem rzeczywistym, nie tylko powinien Pan, ale ma Pan obowiązek podania adresu szwajcarskiego. Oczywiście po przeprowadzce możliwa byłaby aktualizacja danych w CEIDG, ale ponieważ faktyczną działalność planuje Pan rozpocząć już po przeprowadzce od razu przy rejestracji poda Pan adres szwajcarski.

Uprzejmie zwraca Pan też uwagę, że zgodnie art. 4 ust. 3 (Definicja przedsiębiorcy) ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców zasady podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej przez osoby zagraniczne określają odrębne przepisy. Chodzi tutaj z kolei o ustawę z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 tej ustawy, osoba zagraniczna to:

a)osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego,

b)osoba prawna z siedzibą za granicą,

c)jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną posiadająca zdolność prawną, z siedzibą za granicą.

Z przepisów wynika więc, że osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania za granicą, ale ma obywatelstwo polskie nie jest uznawana za osobę zagraniczną. Nie ma więc generalnie żadnych przeszkód prawnych, aby osoba taka zarejestrowała działalność gospodarczą w Polsce. Innymi słowy, jako obywatel Polski (nawet mieszkający za granicą), ma Pan prawo do rejestracji działalności w Polsce.

Jeśli chodzi o pocztę, to jak Pan wspomniał, jako adres do doręczeń wskaże Pan już adres szwajcarski (zgodnie z instrukcją wypełniania formularza CEIDG-1 adres szwajcarski jest dozwolony), ewentualne inne pisma urzędowe zamierza Pan odbierać poprzez platformę e-doręczenia. Pozostałej poczty (o ile taka przyjdzie na polski adres) nie będzie Pan odbierał. Ewentualnie zrobi Pan to podczas wizyt w Polsce (które jak Pan wspomniał będą sporadyczne).

Nie będzie Pan zatrudniał pracowników ani na terytorium Polski ani na terytorium Szwajcarii.

Na pytanie:

Czy od 1 lipca 2025 r. Szwajcaria będzie traktować Pana jak rezydenta podatkowego, tzn. czy według prawa obowiązującego w Szwajcarii będzie podlegał Pan tam opodatkowaniu z uwagi na swoje miejsce zamieszkania?

Odpowiedział Pan:

Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć na tak zadane pytanie wprost, ponieważ na dzień złożenia wniosku nie mieszkam jeszcze w Szwajcarii, ale skutki podatkowe takiej przeprowadzki chciałbym mieć rozpoznane jeszcze przed przeprowadzką. W zakresie rezydencji podatkowej jedynymi przepisami, które o tym decydują są przepisy Konwencji między Rzecząpospolitą Polską, a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2.09.1991 r. Jak już argumentowałem w pierwotnym wniosku moim zdaniem nie ulega wątpliwości, że zgodnie z art. 4 Konwencji należy przyjąć, że będę szwajcarskim rezydentem podatkowym. Wydaje się to też potwierdzać procedura stosowana przez szwajcarskie urzędy w stosunku do obcokrajowców przeprowadzających się do Szwajcarii. Według informacji uzyskanych od szwajcarskich doradców podatkowych po przeprowadzce muszę w ciągu 14 dni zarejestrować ten fakt w odpowiednim urzędzie miasta, a następnie ten fakt jest zgłaszany do odpowiedniego urzędu skarbowego. Tego zgłoszenia dokonuje urząd miasta nie robi się tego osobiście. W związku z tym urząd skarbowy otrzymuje informacje, że będę mieszkał i przebywał legalnie na terytorium Szwajcarii. Na mój adres w Szwajcarii urząd skarbowy przesyła wszystkie niezbędne informacje dotyczące rozliczeń podatkowych. Co więcej w Szwajcarii opodatkowanie jest na poziomie małżeństwa (nie jest to wybór tak jak w Polsce, ale obowiązek) w związku z tym moje dochody należy dodać do dochodów mojej żony. Na potrzeby niniejszego wniosku należy więc przyjąć, że będę szwajcarskim rezydentem podatkowym.

Po przeprowadzce do Szwajcarii praktycznie nie będzie miał Pan powiązań osobistych z Polską. Cała Pana najbliższa rodzina będzie w Szwajcarii, żona będzie pracowała w Szwajcarii, córka chodziła do szwajcarskiego przedszkola.

W Polsce ma Pan dwa mieszkania, które kupił Pan dużo wcześniej i w związku z przeprowadzką nie zamierza Pan ich sprzedawać. Konto bankowe planuje Pan otworzyć w Szwajcarii, rzeczy ruchome (meble, samochód) zostaną przetransportowane do Szwajcarii. W Szwajcarii będzie Pan opłacał ubezpieczenia społeczne (emerytalne) oraz zdrowotne.

Wszelką tego typu działalność planuje Pan w Szwajcarii ze względu na fakt, że tam będzie Pan mieszkał i przebywał na stałe. Nie planuje Pan działalności społecznej, kulturalnej, czy obywatelskiej w Polsce. Nie planuje Pan w Polsce również działalności politycznej, w tym nie planuje Pan uczestniczyć w wyborach (przykładowo parlamentarnych, samorządowych).

Pytania (pytanie nr 1 i nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy od momentu przeprowadzki do Szwajcarii będzie Pan podlegać w Polsce wyłącznie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązkowi podatkowemu tylko od ewentualnych dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

2.W jaki sposób opodatkować dochody osiągnięte przez Pana z działalności gospodarczej po przeprowadzce do Szwajcarii?

3.Czy na terytorium Polski powstanie zakład w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską i Szwajcarią w związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1 i 2 (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

W związku z tym, że jako przedsiębiorca jest Pan osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Szwajcarii, ciąży na Panu w Polsce jedynie ograniczony obowiązek podatkowy.

W kontekście podatku dochodowego należy się odwołać w pierwszym rzędzie do przepisów Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2 września 1991 r. (dalej jako: „Konwencja”).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. e określenia „przedsiębiorstwo jednego Umawiającego się Państwa” i „przedsiębiorstwo drugiego Umawiającego się Państwa” oznaczają, odpowiednio, przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie i przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie.

Natomiast, zgodnie z art. 4 Konwencji, Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych będzie w Szwajcarii, gdzie będzie Pan mieszkał, przebywał na stałe oraz tam będzie posiadał Pan ośrodek interesów życiowych. Szersza argumentacja w tym zakresie została przedstawiona przez Pana w pierwotnym wniosku.

A zatem będzie Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą zamieszkałą dla celów podatkowych w Szwajcarii. Biorąc zatem pod uwagę brzmienie art. 3 ust. 1 lit. e oraz art. 4 Konwencji przedsiębiorstwo (nawet zarejestrowane w Polsce) prowadzone przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Szwajcarii jest w rozumieniu Konwencji „przedsiębiorstwem Szwajcarii”.

W myśl art. 7 ust. 1 konwencji polsko-szwajcarskiej: Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Jak już szczegółowo wyjaśnił Pan w uzasadnieniu do pytania nr 3, na terytorium Polski nie może powstać zakład podatkowy w rozumieniu art. 5 Konwencji. Na terytorium Polski nie będzie miał Pan biura (wynajętego bądź własnego), ani żadnej innej nieruchomości za pośrednictwem, której byłyby świadczone usługi. Żadne aktywa w Polsce nie będą wykorzystywane przez Pana do świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej.

Jak wspomniał Pan wcześniej, w Polsce ma Pan mieszkanie, które nie jest jednak przystosowane do prowadzenia działalności, nie ma w nim żadnej przestrzeni, która mogłaby temu służyć. Z tego właśnie powodu w Szwajcarii zdecydował się Pan wynająć dużo większe mieszkanie, aby jedno z pomieszczeń było w pełni przeznaczone tylko do pracy i działalności gospodarczej. Efektem tego są wyższe koszty najmu, na które nie zdecydowałby się Pan gdyby nie potrzeba dodatkowej przestrzeni na potrzeby działalności gospodarczej w Szwajcarii. W Polsce nie będzie miał Pan też żadnego adresu związanego z działalnością gospodarczą (jak wspomniał Pan wcześniej, będą to adresy szwajcarskie). W Szwajcarii będą podejmowane wszystkie decyzje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

A zatem, jak już wspomniano, zgodnie z przepisami Konwencji będzie miał Pan status przedsiębiorstwa szwajcarskiego, które będzie świadczyło usługi doradcze dla kontrahentów w Polsce (przynajmniej w początkowej fazie działalności). Taka sytuacja nie może generować w Polsce powstania zakładu, a dochody szwajcarskiego przedsiębiorstwa mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce tylko na zasadzie ograniczonego obowiązku podatkowego. Jako obywatel Polski ma Pan prawo do zarejestrowania działalności gospodarczej w Polsce, jednak pozostaje to bez znaczenia dla określenia skutków podatkowych, gdyż przepisy podatkowe nie uzależniają praw ani obowiązków podatnika od miejsca rejestracji. W szczególności nie może to być decydujące dla powstania zakładu w Polsce, ponieważ o tym wprost decydują przesłanki zawarte w art. 5 Konwencji polsko-szwajcarskiej. Jak już wspominał Pan w pierwotnym wniosku potwierdza to też Dyrektor KIS w niedawno wydanej interpretacji (22 stycznia 2025 r.) o sygnaturze 0113-KDIPT2-3.4011.706.2024.1.NM, w której Dyrektor KIS stwierdził: „Działalność prowadzona przez Panią w sposób zdalny na terytorium Australii na rzecz polskiego kontrahenta nie stanowi zakładu na terytorium Polski. W Polsce ma Pani jedynie zarejestrowaną działalność gospodarczą”.

Z kolei w interpretacji 0112-KDIL2-2.4011.487.2024.2.IM z dnia 3 września 2024 roku Dyrektor KIS stwierdził: „Zatem przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu działalności w Polsce stanowią zyski z działalności gospodarczej osiągane za pośrednictwem stałego zakładu, które zgodnie z postanowieniami art. 7 umowy polsko-szwajcarskiej podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski”.

Jednak chciałby Pan podkreślić, że w tej interpretacji jest zasadnicza różnica pomiędzy Pana sytuacją, a sytuacją Wnioskodawcy. W przywołanej interpretacji wnioskodawca wynajmował w Polsce biuro, w którym był również adres rejestrowy. Jest to zatem zasadnicza różnica.

Podsumowując, od momentu przeprowadzki do Szwajcarii będzie Pan podlegać w Polsce wyłącznie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że co do zasady, Pana dochody z działalności gospodarczej będą opodatkowane w Szwajcarii. Natomiast w Polsce będzie podlegał Pan obowiązkowi podatkowemu tylko od ewentualnych dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, np. od przychodów wymienionych w art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad 3

W związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą na terytorium Polski nie powstanie tzw. zakład podatkowy.

Pana zdaniem, na terytorium Polski nie powstanie zakład w rozumieniu Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2 września 1991 r.

Zgodnie z art. 5 ust 1 i ust 2 Konwencji:

1.W rozumieniu niniejszej konwencji określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

2.Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)zakład fabryczny,

e)warsztat oraz

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Na terytorium Polski nie będzie posiadał Pan żadnej placówki, za pośrednictwem której będzie prowadził Pan działalność. Działalność będzie prowadzona z terytorium Szwajcarii, a usługi będą świadczone drogą on-line. Wszelkie decyzje związane z prowadzeniem działalności będą podejmowane na terytorium Szwajcarii. W Polsce nie będzie posiadał Pan własnego, ani wynajmowanego biura, nie będzie w Polsce filii, miejsca zarządu, zakładu fabrycznego, warsztatu ani kopalni.

W interpretacji indywidualnej 0113-KDIPT2-3.4011.706.2024.1.NM z dnia 22 stycznia 2025 r. Dyrektor KIS stwierdził: „Określenie „za pośrednictwem” należy interpretować w szerokim sensie, mającym zastosowanie do każdej sytuacji, w której działalność gospodarcza jest prowadzona w konkretnym pomieszczeniu, czy przestrzeni pozostającej w tym celu do dyspozycji przedsiębiorstwa. Aby placówka mogła stać się zakładem, przedsiębiorstwo musi prowadzić własną działalność całkowicie lub częściowo za jej pośrednictwem”.

Jak zostało już wspomniane usługi będą świadczone zdalnie z terytorium Szwajcarii, a zatem niemożliwe jest, aby uznać, że świadczone są za pośrednictwem stałej placówki w Polsce.

W interpretacji indywidualnej 0113-KDIPT2-3.4011.706.2024.1.NM z dnia 22 stycznia 2025 r. Dyrektor KIS stwierdził również: „Przedsiębiorstwo mające siedzibę w jednym Państwie, a prowadzące działalność na terytorium drugiego, co do zasady, podlega opodatkowaniu w państwie swojej siedziby. Państwu, w którym prowadzona jest działalność, służy prawo do opodatkowania zysków osiąganych przez przedsiębiorstwo pochodzące z innego kraju, pod warunkiem że przedsiębiorstwo to prowadzi działalność w tym państwie w formie zakładu. W przeciwnym przypadku, dochody przedsiębiorstwa zagranicznego podlegają opodatkowaniu w państwie jego siedziby. Działalność gospodarczą w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 29 września 2025 r. będzie Pani wykonywała zdalnie z Australii przy jednoczesnym posiadaniu miejsca i urządzeń do prowadzenia tej działalności (komputer, dostęp do sieci Internet). Zatem stwierdzam, że będzie Pani prowadziła działalność gospodarczą w Australii, która spełnia warunki uznania ją za prowadzoną za pomocą „zagranicznego zakładu”, o którym mowa w art. 5 Umowy polskoaustralijskiej. Działalność prowadzona przez Panią w sposób zdalny na terytorium Australii na rzecz polskiego kontrahenta nie stanowi zakładu na terytorium Polski. W Polsce ma Pani jedynie zarejestrowaną działalność gospodarczą”.

Co prawda przywołana powyżej interpretacja dotyczy trochę innego stanu faktycznego (polskiego rezydenta, pracującego zdalnie w Australii), to jednak na jej podstawie można wysnuć także pewne wnioski dla Pana.

Po pierwsze miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku osoby fizycznej jest miejsce, w którym ta osoba mieszka. W Pana przypadku będzie to Szwajcaria. Jak zauważył Dyrektor KIS, przedsiębiorstwo mające siedzibę w jednym Państwie, a prowadzące działalność na terytorium drugiego, co do zasady, podlega opodatkowaniu w państwie swojej siedziby. Na terytorium Szwajcarii nie może powstać zakład, ponieważ w tym kraju posiada Pan rezydencję podatkową i tam będzie opodatkowany od całości swoich dochodów. Miejsce zamieszkania będzie na terytorium Szwajcarii, a zatem miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (siedziba) będzie w Szwajcarii, a zatem nie będzie to zakład.

Zakład podatkowy nie powstanie też na terytorium Polski. W przywołanej powyżej interpretacji Dyrektor KIS stwierdził: „Działalność gospodarczą w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 29 września 2025 r. będzie Pani wykonywała zdalnie z Australii przy jednoczesnym posiadaniu miejsca i urządzeń do prowadzenia tej działalności (komputer, dostęp do sieci Internet). Zatem stwierdzam, że będzie Pani prowadziła działalność gospodarczą w Australii, która spełnia warunki uznania ją za prowadzoną za pomocą „zagranicznego zakładu”, o którym mowa w art. 5 Umowy polsko-australijskiej”.

A zatem Dyrektor KIS w kontekście pracy zdalnej wyraźnie uzależnił powstanie zakładu na terytorium danego Państwa z przebywaniem na terytorium tego Państwa oraz posiadaniem miejsca i urządzeń do prowadzenia tej działalności (komputer, dostęp do sieci Internet).

Pana sytuacja jest zupełnie inna. Na terytorium Polski nie będzie przebywał Pan, nie będzie posiadał Pan miejsca i urządzeń do prowadzenia działalności. Cała działalność będzie prowadzona zdalnie z terytorium Szwajcarii (miejsce wykonywania tej pracy oraz wszelkie narzędzia do jej wykonywania będą znajdowały się na terytorium Szwajcarii), a zatem z terytorium państwa, gdzie posiadał będzie Pan rezydencję podatkową. W Polsce będzie miał Pan tylko zarejestrowaną działalność co, jak zauważył Dyrektor KIS, nie jest kluczowe do oceny skutków podatkowych („Działalność prowadzona przez Panią w sposób zdalny na terytorium Australii na rzecz polskiego kontrahenta nie stanowi zakładu na terytorium Polski. W Polsce ma Pani jedynie zarejestrowaną działalność gospodarczą” – interpretacja indywidualna 0113-KDIPT2-3.4011.706.2024.1.NM z dnia 22 stycznia 2025 r.).

Zgodnie z powyższym prowadzona przez Pana w sposób zdalny na terytorium Szwajcarii działalność na rzecz polskiego kontrahenta nie stanowi zakładu na terytorium Polski.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zastrzegam jednak, że ta interpretacja została wydana przy założeniu, że Pana rezydencja podatkowa to Szwajcaria (kwestia ta nie była przedmiotem pytania i stanowiła element stanu faktycznego). Jednocześnie zważywszy na to, że jest Pan rezydentem podatkowym Szwajcarii, opodatkowanie Pana przychodów, w tym z działalności gospodarczej w Polsce, regulują szwajcarskie przepisy podatkowe, które nie podlegają interpretacji w ramach tego postępowania.

Informuję, że na dzień wydania interpretacji indywidualnej obowiązują przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.