
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismami z 24 kwietnia oraz 17 i 19 maja 2025 r. (daty wpływu).
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Rozlicza swoje dochody na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. w Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm. ), dalej u.z.p.d.
W ramach prowadzonej działalności gospodarcze Wnioskodawca świadczyć będzie usługi faktycznie polegające na:
a)analizowaniu wyników finansowych,
b)opracowywaniu raportów dla kadry zarządzającej,
c)opracowywaniu prognoz i modeli finansowych,
d)opracowywaniu analiz finansowych,
e)opracowywaniu budżetów oraz analiz finansowych projektów inwestycyjnych,
f)przygotowywaniu raportów i wizualizacji danych,
g)wspieraniu w zakresie fuzji i przejęć,
h)opracowywaniu i optymalizacji narzędzi do kalkulacji i analizy przychodów, kosztów oraz rentowności,
i)analizowaniu struktur kosztowych i rekomendowaniu usprawnień,
j)wdrażaniu skutecznych systemów kontrollingu oraz analizowaniu wyników ich działania,
k)wspieraniu w integracji narzędzi analitycznych z systemami (...)
Wymieniony powyżej zakres czynności składających się na usługi wykonywane przez Wnioskodawcę jest zakresem ramowym.
W zależności od potrzeb zleceniodawcy, rzeczywiście wykonane czynności mogą obejmować tylko niektóre z czynności wskazanych powyżej. Klasyfikacji do poszczególnych grup czynności Wnioskodawca dokonuje na podstawie specyfikacji wykonanych w danym okresie rozliczeniowym zadań, dołączanej przez niego każdorazowo do wystawianej faktury. Wnioskodawca faktyczne wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi wskazane:
-w lit. a – f kwalifikuje do kodu PKWiU 82.19.13.0 Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura;
-w lit. g kwalifikuje do kodu 74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane;
-w lit. h – k PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Usługi są świadczone w Polsce.
Wnioskodawca nie będzie udziałowcem ani członkiem zarządu czy prokurentem podmiotu, na rzecz którego będzie świadczył ww. usługi. Podmiot, dla którego Wnioskodawca świadczy ww. usługi nie jest ani nie był jego pracodawcą. Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność́ na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Działalność́ Wnioskodawcy nie jest działalnością wytwórczą, w tym również̇ w stosunku do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d. Prowadzona działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
Działalność́ Wnioskodawcy nie mieści się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 u.z.p.d. Wnioskodawca nie przewiduje możliwości uzyskania przychodu wyższego niż kwota 2 000 000 euro, w związku z czym spełni wymogi wymienione w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 u.z.p.d.
Uzupełnienie wniosku
Wniosek dotyczy roku podatkowego 2025 r. i kolejnych lat podatkowych.
Wnioskodawca przedstawił opis czynności:
a)analizowanie wyników finansowych – przeglądanie i transformacja danych przychodowych oraz kosztowych kontrahenta pochodzących z systemu (...) w celu weryfikacji zyskowności i rentowności przedsiębiorstwa;
b)opracowywanie raportów dla kadry zarządzającej – przygotowywanie informacji zarządczej w postaci (...) w celu przedstawienia wniosków z czynności wymienionych w podpunkcie „a)” kadrze zarządzającej kontrahenta;
c)opracowywanie prognoz i modeli finansowych – przygotowywanie plików (...) z prognozami i modelami finansowymi dotyczącymi rozwoju kontrahenta w oparciu o bieżące informacje finansowe;
d)opracowywanie analiz finansowych – przygotowywanie plików (...) mających na celu oszacowanie wpływu potencjalnych bieżących decyzji biznesowych (np. nowe kontrakty z klientami, zmiana dostawcy, zmiany w zatrudnieniu) na sytuację finansową kontrahenta;
e)opracowywanie budżetów oraz analiz finansowych projektów inwestycyjnych – przygotowywanie plików (...) mających na celu oszacowanie wpływu potencjalnych decyzji strategicznych (np. (...)) na sytuację finansową kontrahenta;
f)przygotowywanie raportów i wizualizacji danych – przygotowywanie wykresów/diagramów, (...) i dokumentów zawierających kluczowe wnioski z czynności opisanych w podpunktach od „a)” do „e)”;
g)wspieraniu w zakresie fuzji i przejęć – przygotowywanie plików (...) zawierających analizę finansową przedsiębiorstw, które potencjalnie mogłyby zostać przejęte przez kontrahenta, analizy te mogą dotyczyć wyniku finansowego (np. (...)), poziomu wymaganego kapitału obrotowego, zadłużenia, nakładów inwestycyjnych, struktury przychodów i kosztów oraz innych kluczowych danych finansowych, których określenie możliwe jest dopiero w trakcie analizy danego przedsiębiorstwa;
h)opracowywanie i optymalizacja narzędzi do kalkulacji i analizy przychodów, kosztów oraz rentowności – tworzenie zautomatyzowanych plików (...) w celu usprawnienia bieżącej analizy sytuacji finansowej kontrahenta;
i)analizowanie struktur kosztowych i rekomendowanie usprawnień – analiza wydatków kontrahenta oraz ich księgowej alokacji na poszczególne obszary w celu optymalizacji wydatków oraz ich precyzyjniejszej prezentacji;
j)wdrażanie skutecznych systemów kontrolingu oraz analizowanie wyników ich działania – wprowadzenie nowych procesów mających na celu usystematyzowanie działalności działu kontrolingu kontrahenta w oparciu o nowe rozwiązania analityczne opisane w podpunkcie „h)”;
k)wspieranie w integracji narzędzi analitycznych z systemami (...) – wsparcie działu informatycznego kontrahenta (wsparcie merytoryczne oraz weryfikacja poprawności stosowanych rozwiązań pod kątem finansowym) we wdrażaniu rozwiązań informatycznych dotyczących obszaru finansowego ((...)) oraz ich integracji z systemami (...) kontrahenta.
Wszystkie wyżej wymienione czynności mogą wymagać wzięcia udziału w spotkaniach z pracownikami i innymi podmiotami współpracującymi z kontrahentem w celu zrozumienia funkcjonowania przedsiębiorstwa kontrahenta, jego systemów, funkcji finansowych, strategii itp.
Zakres wykonywanych czynności jest zbliżony w zależności od kontrahenta/ zleceniodawcy. Zawsze są to usługi w podanych zakresach, które Wnioskodawca sklasyfikował w PKWiU 70.22.20.0, 74.90.19.0 oraz 82.19.13.0.
Postanowienia umowy dotyczące przedmiotowych usług są identyczne dla każdego kontrahenta/zleceniodawcy. Umowa z klientem/kontrahentem/zleceniodawcą przewiduje, że świadczone są przez Wnioskodawcę różne usługi, na które składają się opisane we wniosku czynności.
W zależności od tego czy świadczone są usługi analityczne czy doradcze klasyfikowane są one wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako 70.22.20 (usługi doradcze) lub 74.90.19.0 oraz 82.19.13.0 (usługi analityczne).
Zakres usług, które Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahenta, i które są objęte wnioskiem, jest zdefiniowany w umowie i ma charakter ramowy. Wynagrodzenie za usługi jest określone w umowie w sposób ryczałtowy.
W momencie wystawiania faktur, gdy świadczone są jednocześnie usługi analityczne i doradcze dla kontrahenta/zleceniodawcy, wykazywane są one na fakturze jako dwie oddzielne usługi składające się łącznie na jedną ryczałtową stawkę.
Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o zamiarze opodatkowania działalności w formie ryczałtu.
Pytanie
Czy opisany zakres usług, które Wnioskodawca faktycznie będzie świadczył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakwalifikowanych pod kodem PKWiU: 70.22.20.0, 74.90.19.0 oraz 82.19.13.0 może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 u.z.p.d., ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność́ gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d., użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność́ gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność́ gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) – dalej u.p.d.o.f., ilekroć́ w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność́ zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż̇,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4- 9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
b)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
c)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 u.z.p.d. Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.
Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Należy ponadto zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi w szczególności:
* 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;
* 15% przychodów ze świadczenia m.in. usług:
– związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),
– prawnych, rachunkowoksięgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
– firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
– reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),
– związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),
– obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0),
– związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej – niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0),
– powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Wnioskodawca pragnie wskazać, że w przedstawionym opisie stanu faktycznego, świadczy usługi klasyfikuje według PKWIU w grupowaniach:
-PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-PKWiU 74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane
-PKWiU 82.19.13.0 Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług klasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, 74.90.19.0 oraz 82.19.13.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na to, że w odniesieniu do opisanych czynności objętych przez Wnioskodawcę symbolem PKWiU 82.1 – Usługi związane z administracyjną obsługa biura, włączając usługi wspomagające, żaden z przepisów u.z.p.d. nie wprowadził wprost konkretnej stawki podatkowej, co będzie oznaczać, że do przychodów z takiej działalności zastosowanie znajdzie stawka 8,5%.
W ocenie Wnioskodawcy usługi zakwalifikowane przez niego do PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych – jako usługi doradztwa niezwiązane z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, stawka 15% dotyczy wyłącznie świadczenia usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Oznaczenie „ex” przy danym symbolu PKWiU ma znaczenie zawężające i stosuje się jedynie do określonego rodzaju usługi, jaką w tym przypadku jest doradztwo związane z zarządzaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej, co oznacza, że stawka 15% dotyczy wyłącznie usług doradztwa.
Natomiast pozostałe usługi zarządzania projektami, w tym te sklasyfikowane w grupowaniu 70.22.20.0, mogą być rozliczane według stawki ryczałtowej 8,5%. Różnica pomiędzy usługami doradztwa, a usługami zarządzania jest kluczowa, a ich odmienny zakres został wyraźnie określony w przepisach. Usługi doradcze związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowane w PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, obejmują doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast zarządzanie projektami, sklasyfikowane od 70.22.17 do 70.22.20.0, dotyczy działań zarządczych bez charakteru doradczego.
W tym zakresie w ocenie Wnioskodawcy, należy wyraźnie rozróżnić usługi doradcze od usług zarządzania. Doradztwo definiowane jest jako „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” (Nowy Słownik Języka Polskiego, red. E. Sobol, Warszawa 2002, s. 147, dalej NSJP). Natomiast zarządzanie oznacza „polecenie, wskazówkę do wykonania, dyspozycję, rozporządzenie” (NSJP, s. 1242). Zgodnie z zasadą, że różnym pojęciom w tekście prawnym nie można przypisywać tego samego znaczenia (Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238), usługi zarządzania nie mogą być traktowane na równi z usługami doradczymi. Świadczone przeze Wnioskodawcę usługi zaklasyfikowane są w ramach PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które obejmuje usługi zarządzania projektami, niebędące usługami doradztwa. Według wyjaśnień zawartych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), kod ten dotyczy usług polegających na koordynacji i nadzorze działań koniecznych do realizacji projektu w imieniu zleceniodawcy. W szczególności, odnosi się do zarządzania aspektami takimi jak budżet, rachunkowość, kontrola kosztów, zamówienia, harmonogramowanie, zarządzanie czasem pracy, koordynacja działań podwykonawców, kontrola jakości i inne warunki niezbędne do skutecznej realizacji projektu. Grupowanie to obejmuje m.in. usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień.
W dalszej kolejności, zdaniem Wnioskodawcy również do wykonywanych czynności zakwalifikowanych do PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. W odniesieniu do tych czynności, w piśmie wydanym dnia 10 lutego 2023 r. znak: 0112-KDIL2-2.4011.963.2022.1.AG, Dyrektor KIS stwierdził, że stawką ryczałtu 8,5% mogą być objęte usługi Wnioskodawcy polegające na doradztwie w zakresie koordynacji działań biznesowych i projektowych w przedsiębiorstwach, doradztwie w zakresie koordynacji pracy zespołów projektowych pracowników n.in. działów kontrolingu, logistyki, księgowości, sprzedaży, produkcji i innych, sporządzaniu i dostarczaniu raportów z dokonanych ustaleń do managerów i zarządów przedsiębiorstw, etc. Rozwijając powyższe punkty, w zakresie tzw. „usług koordynacji” trudność klasyfikacyjna wynika przede wszystkim z faktu, że usługi te mają charakter usług mieszanych. Z perspektywy podatku dochodowego nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu (tj. innej niż 8,5%) wynikającej wprost z Ustawy o podatku zryczałtowanym. Zakres tych usług jest związany bezpośrednio z doradztwem w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów w poszczególnych przedsiębiorstwach, dla których Wnioskodawca będzie świadczył usługi. W tym kontekście, dokonując negatywnej selekcji, tj. wykluczając poszczególne inne grupowania PKWiU oraz posiłkując się wydanymi w tym zakresie interpretacjami prawa podatkowego (wymienionymi we wniosku) w ocenie Wnioskodawcy należy dojść do wniosku, że grupowanie 74.90.19.0 w zakresie, w jakim dotyczy usług pośrednictwa i wsparcia najbardziej opisuje wykonywane czynności, tj. wsparcie w zakresie fuzji i przejęć. Niemniej, z perspektywy czysto podatkowej, zarówno pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, jak i „usługi doradztwa związane z projektami”, tj. wykonywane usługi opisywane we wniosku, gdyby je sklasyfikować pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, a także usługi sklasyfikowane w PKWiU 74.90.19.0. podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.
Finalnie, odnosząc się do czynności klasyfikowanych jako PKWiU 82.19.13.0, to mając na uwadze, że raporty i analizy wykonywane przez przedsiębiorcę nie będą miały charakteru usług doradztwa, a będą jedynie czystym dostarczeniem informacji analitycznej, w sposób odpowiednio posegregowany z wykorzystaniem danych pochodzących z różnych źródeł, świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura, będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu zgodnie z „art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l” u.z.p.d. Powyższe pośrednio będzie wynikać m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 listopada 2023 r. sygn. 0115-KDST2-2.4011.477.2023.1.AJZ, w której organ interpretacyjny wyjaśnił, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na przygotowywaniu raportów i analiz z wykorzystaniem danych z systemu (...) klienta, nie są usługami doradztwa, a stanowią usługi przygotowania dokumentów i specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura. Zgodnie z PKWiU, usługi te zostały sklasyfikowane w grupowaniu 82.19.13.0.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-15% przychodów osiąganych ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Należy ponadto zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniach:
-82.19.13.0 Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura,
-70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się odpowiednio w grupowaniach PKWiU: 82.19.13.0, które nie są usługami powielania, 74.90.19.0 oraz 70.22.20.0, które – jak Pan wskazał – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że ww. stawka ryczałtu nie znajdzie zastosowania w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), o których mowa w powołanym art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu faktycznego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
