
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismem z 23 czerwca 2025 r. (wpływ 26 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2022 r. Wnioskodawca założył pompę ciepła. Za realizację ww. przedsięwzięcia Wnioskodawca poniósł koszty w łącznej kwocie 32 430 zł. Cała kwota została odliczona w zeznaniu podatkowym Wnioskodawcy PIT-37 za 2022 r. jako ulga termomodernizacyjna (w zał. PIT/0 poz. 33). 18 maja 2023 r. z Urzędu Skarbowego, Wnioskodawca otrzymał nadpłatę za całość poniesionych wydatków (0,12 * 32 400 zł = 3 891,60 zł). Dotację z … w kwocie 16 515,28 zł, Wnioskodawca otrzymał dopiero 8 marca 2024 r. i chciał ją uwzględnić w zeznaniu podatkowym za 2024 r. Dzwoniąc trzykrotnie (28 marca, 7 kwietnia, 10 kwietnia) na nr …. Krajowej Administracji Skarbowej, za każdym razem Wnioskodawca uzyskiwał informację, że może to zrobić na dwa sposoby: albo zrobić korektę do zeznania za 2022 r., albo dopisać kwotę dotacji do przychodu w zeznaniu za 2024 r., w zależności, które rozwiązanie będzie bardziej korzystne. Taką interpretację Wnioskodawca znalazł również na stronie internetowej „….”.
W przypadku Wnioskodawcy, bardziej korzystne jest zrobienie korekty do zeznania za 2022 r., jednak Urząd Skarbowy w …., który w tej sprawie Wnioskodawca odwiedził 10 kwietnia, twierdzi, że Wnioskodawca może tylko i wyłącznie doliczyć kwotę dotacji do przychodu za 2024 r. Jest to wariant dla Wnioskodawcy skrajnie niekorzystny, ponieważ w 2024 r. Wnioskodawca przekroczył dochód 120 000 zł, z tytułu zatrudnienia (w 2022 r. Wnioskodawca nie przekroczył tej kwoty) i od otrzymanej dotacji musiałby zapłacić 32% podatku, czyli kwotę ok. 5 200 zł, która znacznie przekracza całość kwoty zwrotu od całości ulgi, uzyskaną za 2022 r. W przypadku korekty Wnioskodawca musiałby zwrócić kwotę jedynie 1 981,83 zł z ewentualnymi odsetkami.
Uzupełnienie wniosku
Wnioskodawca jest współwłaścicielem wskazanego w opisie budynku mieszkalnego od 28 maja 2008 r., na podstawie aktu notarialnego (Repertorium A nr ….). Wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
W ramach ulgi termomodernizacyjnej Wnioskodawca odliczył zakup i montaż pompy ciepła w zał. PIT/O do zeznania podatkowego PIT-37 za 2022 r. Zamontowana pompa ciepła ogrzewa tylko budynek mieszkalny. Zakup i montaż pompy ciepła jest przedsięwzięciem niskoemisyjnym, w rozumieniu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków, tzn. inwestycja polegała na likwidacji kotła na paliwo stałe klasy …, który ogrzewał budynek i podgrzewał wodę użytkową i przestał spełniać standardy niskoemisyjności. Dodatkowo w 2021 r. poprzedzającym zakup i montaż pompy ciepła, w budynku została zainstalowana instalacja fotowoltaiczna (Wnioskodawca odliczył w zeznaniu PIT-37 za 2022 r. - inwestycja bez żadnego dofinansowania z programów rządowych), która zasila budynek mieszkalny wraz z zamontowaną pompą ciepła w energię odnawialną. W wyniku przedmiotowych inwestycji znacząco zmniejszyło się zużycie energii potrzebnej do ogrzewania budynku oraz podgrzewania wody użytkowej. Zamontowana pompa ciepła jest urządzeniem wysokiej klasy energetycznej …. oraz współczynniku ….., tzn. wytwarza ponad 3 kW energii cieplnej na każdy 1 kW zużytej energii elektrycznej.
Na pytanie Organu: „Czy poniesione przez Pana wydatki, o których mowa we wniosku, związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.)?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Tak”.
Na pytanie Organu: „Czy posiada Pan faktury potwierdzające poniesienie przez Pana wydatków?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Tak”.
Na pytanie Organu: „Czy faktury VAT dokumentujące poniesione przez Pana wydatki są wystawione na Pana nazwisko i czy są wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Tak”.
Wydatek związany z zakupem i montażem pompy ciepła Wnioskodawca uwzględnił w zał. PIT/O do zeznania podatkowego PIT-37 za 2022 r., natomiast pytanie złożone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy dotacji na przedmiotowy wydatek z …., którą Wnioskodawca otrzymał dopiero w 2024 r. i jeszcze jej nie uwzględnił w zeznaniu podatkowym.
Na pytanie organu: „Czy kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych)?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Tak”.
Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej.
Pytanie zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy sposobu uwzględnienia w zeznaniu podatkowym dotacji z … na zakup i montaż pompy ciepła. Wydatek na zakup i montaż pompy ciepła został przez Wnioskodawcę wpisany w zał. PIT/O do zeznania podatkowego PIT-37 za 2022 r., natomiast dotacja z …. została przydzielona dopiero w 2024 r. i nie została jeszcze uwzględniona w zeznaniu podatkowym w związku z zaistniałymi wątpliwościami.
Z art. 26h pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych wynika, że kwotę przyznanej dotacji Wnioskodawca ma doliczyć do dochodu za 2024 r., w którym otrzymał dofinansowanie. Jest to dla Niego bardzo niekorzystne, ponieważ w 2021 r. był płatnikiem podatku dochodowego w skali 12%, natomiast w 2024 r. przekroczył dochód 120 000 zł i od nadwyżki Wnioskodawca zapłacił podatek 32%. Oznacza to, że przy doliczeniu dotacji do dochodu za 2024 r. Wnioskodawca będzie musiał zwrócić do Urzędu Skarbowego kwotę o wiele wyższą niż ulga przyznana za 2022 r. Na stronie internetowej …. w zakładce ….: „Jeśli po roku, w którym skorzystałeś z ulgi, otrzymasz zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jesteś zobowiązany doliczyć odpowiednio kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym otrzymałeś ten zwrot albo złożyć korektę uprzednio złożonego zeznania, w którym zastosowałeś ulgę”. Taką informację Wnioskodawca uzyskał również dzwoniąc trzykrotnie na numer infolinii KAS.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Biorąc pod uwagę powyższe - który wariant obowiązuje Wnioskodawcę - uwzględnienie dotacji w przychodzie za 2025 r. czy korekta do zeznania za 2022 r., czy może jeden i drugi jest właściwy i Wnioskodawca może wybrać bardziej korzystny dla siebie?
2.Czy jeśli mowa o wariancie z korektą za 2022 r., to czy „odnosi się” ona do skali podatkowej, która obowiązywała Wnioskodawcę wtedy, czyli chodzi o 12% czy obecnie czyli 32%?
Pana stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy jest takie, że powinien zrobić korektę do zeznania za 2022 r., z uwzględnieniem 12% skali podatkowej i wpłacić do Urzędu Skarbowego przedmiotową kwotę wraz z właściwymi odsetkami. Taką informację Wnioskodawca uzyskał od pracowników infolinii KAS (terminy kontaktów we wniosku) oraz na stronie internetowej m.in. „….”. Jeśli wykładnia Organu będzie inna, to Wnioskodawca ją zaakceptuje i oczywiście się do niej zastosuje.
Wariant 12% jest dla Wnioskodawcy bardziej korzystny, bo musiałby zwrócić do Urzędu Skarbowego blisko 3-krotnie niższą kwotę niż przy uwzględnieniu skali 32%. Czy jeśli właściwy jest wariant z korektą ulgi z uwzględnieniem skali 12%, to czy Wnioskodawca musi doliczyć do niej odsetki ustawowe i w jaki sposób je naliczyć?
Według Wnioskodawcy jedynym słusznym, logicznym i sprawiedliwym sposobem rozliczenia dotacji otrzymanej z ….. w rozliczeniu podatkowym jest dokonanie korekty do zeznania PIT-37 za 2022 r. Taką interpretację przedstawiło trzech różnych pracowników infolinii ……… Krajowej Informacji Podatkowej, którzy bardzo rzeczowo i merytorycznie wyrazili opinię, że taki wariant Wnioskodawca może jak najbardziej wybrać. Opcja, za którą opowiada się Urząd Skarbowy w …., jest krzywdząca i niesprawiedliwa.
Wnioskodawca nie miał żadnego wpływu na to, kiedy i w jakiej wysokości, otrzyma dotację z … - sprawa się przeciągała ponieważ Wnioskodawca musiał korygować i dosyłać brakujące dokumenty, poza tym na początku 2023 r. zmieniły się przepisy odnośnie udzielania dotacji. Poza tym w 2022 r. Wnioskodawca nie mógł przewidzieć faktu, że w wyniku wysokiej inflacji i zmian na rynku, dostanie podwyżkę i w 2024 r. przekroczy dochód 120 000 zł, związany z koniecznością zapłaty podatku 32%.
Gdyby Wnioskodawca mógł to przewidzieć i wiedziałby, że w grę będzie wchodził jedynie wariant doliczenia dotacji do przychodu (tak jak chce tego Urząd Skarbowy w ….), to logicznym jest, że w ogóle Wnioskodawca zrezygnowałby z ulgi termomodernizacyjnej, w zeznaniu podatkowym za 2022 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych
z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.
Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 wymieniono pompę ciepła wraz z osprzętem, natomiast w części 2 w 10 wskazano montaż pompy ciepła.
Z opisu sprawy wynika m.in., że:
- jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie aktu własności od 28 maja 2008 r.,
- w 2021 r. zainstalował Pan fotowoltaikę (odliczona w zeznaniu podatkowym za 2022 r. bez dofinansowania),
- w 2022 r. założył Pan pompę ciepła (która jest urządzeniem wysokiej klasy energetycznej … oraz współczynnika …),
- zakup i montaż pompy ciepła jest przedsięwzięciem niskoemisyjnym, w rozumieniu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków, tzn. inwestycja polegała na likwidacji kotła na paliwo stałe klasy …, który ogrzewał budynek i podgrzewał wodę użytkową i przestał spełniać standardy niskoemisyjności,
- instalacja fotowoltaiczna i pompa ciepła zasila budynek mieszkalny w energię odnawialną,
- w wyniku przedmiotowej inwestycji znacząco zmniejszyło się zużycie energii potrzebnej do ogrzewania budynku oraz podgrzewania wody użytkowej,
- posiada Pan imienne faktury dokumentujące poniesienie wydatków, wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
- wydatki na pompę ciepła zostały dofinansowane z WFOŚiGW,
- dotację w wysokości 16 515,28 zł otrzymał Pan 8 marca 2024 r.,
- kwota odliczenia do wszystkich inwestycji przekroczy kwotę 53 000 zł.
Podsumowując stwierdzam, że może Pan odliczyć w zeznaniu rocznym, w ramach ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione w 2022 r. na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, jakim jest zakup i montaż pompy ciepła w budynku mieszkalnym, którego jest Pan właścicielem od 2008 r.
Przy czym, jak wcześniej wskazano, że zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem w przedmiotowej sprawie, odliczeniu mogą podlegać tylko te wydatki, które nie zostały Panu dofinansowane (zwrócone).
Pana wątpliwości dotyczą sposobu rozliczenia dotacji, którą otrzymał Pan w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym związanym z zakupem i montażem pompy ciepła.
Jak wcześniej wskazałem, wydatki, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone) nie mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Odliczeniu podlegają tylko te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Skoro na realizację opisanego przedsięwzięcia w 2022 r. (zakup i montaż pompy ciepła), 8 marca 2024 r. otrzymał Pan dotację przyznaną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, to ta część poniesionych przez Pana wydatków, która została pokryta otrzymaną dotacją nie może podlegać odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Stosownie bowiem do treści art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Na podstawie powołanego wyżej przepisu, jeżeli podatnik po dokonaniu odliczenia w złożonym zeznaniu, otrzyma zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dolicza odpowiednio kwotę tego zwrotu do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał zwrot kwoty poprzednio odliczonej.
Zatem biorąc pod uwagę treść art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pan obowiązek doliczyć do dochodu kwotę otrzymanej dotacji w zeznaniu rocznym za 2024 r., tj. za rok podatkowy, w którym otrzymał Pan zwrot kwoty poprzednio odliczonej.
Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Natomiast stosownie do art. 81 § 3 ww. ustawy:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Korektę deklaracji składa się wówczas, gdy następują zmiany w zakresie danych wykazanych w tych deklaracjach (np. po stronie przychodów, kosztów ich uzyskania, zwolnień, odliczeń).
Z powyższych przepisów wynika prawo podatnika do złożenia korekty. Przy czym, o ile złożenie deklaracji podatkowej jest obowiązkiem podatnika, to dokonanie korekty jest jego uprawnieniem.
Jednakże złożenie deklaracji korygującej wiąże się w wielu przypadkach z koniecznością uregulowania powstałej u podatnika zaległości podatkowej, którą należy uregulować wraz z odsetkami za zwłokę (bez wezwania organu podatkowego).
Zgodnie bowiem z art. 56 Ordynacji podatkowej:
Stawka odsetek za zwłokę jest równa sumie 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalanej zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim, i 2%, z tym że stawka ta nie może być niższa niż 8%.
Jednocześnie zgodnie z art. 56a § 1 Ordynacji podatkowej:
Obniżoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę stosuje się w przypadku spełnienia łącznie następujących warunków:
1) złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji;
2) zapłaty zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty.
Jak wskazują również Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Jeżeli po roku, w którym podatnik korzystał z ulgi termomodernizacyjnej, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, podatnik jest obowiązany uwzględnić ten zwrot w rozliczeniu ulgi termomodernizacyjnej poprzez doliczenie do dochodu (odpowiednio przychodu) kwot uprzednio odliczonych od dochodu (odpowiednio przychodu) albo złożenie korekty uprzednio złożonego zeznania, w którym podatnik zastosował ulgę.
W przypadku korekty podatnik musi się liczyć z ewentualnymi konsekwencjami w postaci odsetek, gdy korekta zostanie złożona po upływie terminu do rozliczenia podatku.
Wybór sposobu uwzględnienia w zeznaniu (korekcie zeznania) otrzymanego zwrotu odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego należy do podatnika. Podatnik może wybrać najbardziej korzystne dla siebie rozwiązanie.
Reasumując, w sytuacji gdy po skorzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej w złożonym zeznaniu podatkowym został otrzymany zwrot odliczonych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, powstaje obowiązek doliczenia odpowiednio do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymano zwrot kwoty poprzednio odliczonej lub przysługuje prawo do złożenia korekty zeznania za rok, w którym dokonano odliczenia. Wybór sposobu uwzględnienia w zeznaniu (korekcie zeznania) otrzymanego zwrotu odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego należy do podatnika. Podatnik może wybrać najbardziej korzystne dla siebie rozwiązanie.
Zatem należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, że korzystnym dla Pana sposobem rozliczenia dotacji otrzymanej z … w 2024 r., w rozliczeniu podatkowym jest dokonanie korekty do zeznania PIT-37 za 2022 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wskazuję, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania i własnego stanowiska, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.