Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków związanych z wymianą pokrycia dachowego, wykonaniem  i montażem obróbek blacharskich oraz założeniem rynien i rur spustowych jest nieprawidłowe  i prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem złożonym 23 czerwca 2025 r. oraz pismem złożonym 26 czerwca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

8 czerwca 2021 r. aktem notarialnym A nr …., została Wnioskodawczyni umową darowizny przekazana m.in. nieruchomość składająca się z odrębnej połowy budynku (niezależnej połowy), której to mama Wnioskodawczyni była ówczesnym właścicielem. W opisie aktu: 70-letni budynek murowany ze szlaki i cegły, kryty dachówką, podpiwniczony przeznaczony do remontu kapitalnego posiadający jedynie prąd i wodę.

W 2024 r. Wnioskodawczyni zleciła firmie …. (NIP ….):

1)wykonanie nowego pokrycia dachowego, zrobionego ze starych dachówek betonowych, kruszących się, obciążających strop i przeciekających oraz fragmentu pokrycia eternitowego, na blachodachówkę, czyli materiał zgodny na tamten czas z planem zagospodarowania przestrzennego (w porozumieniu ze Starostwem ……. w … na mocy pozwolenia …….), dach był na tyle nieszczelny, że w części płaskiej dachu pokrytej eternitem zauważalne były już zacieki wewnątrz, zlokalizowane w kuchni i przedsionku,  a także postępowało zagrzybienie, natomiast pozostała część pokrycia również była uszkodzona z racji wieku i nieszczelna, wręcz prześwitująca. Prace udokumentowane są fakturą nr …. z datą wystawienia 25 września 2024 r., na kwotę 5 000 zł brutto;

2)wykonanie i montaż obróbek blacharskich oraz założenie rynien i rur spustowych, co było warunkiem niezbędnym, ponieważ wcześniej rynna była zamontowana tylko na tylnej części dachu i była ona dziurawa oraz nie posiadała rury spustowej, przez co cały budynek podczas okresu zimowego i w czasie deszczu był zalewany po elewacji wodą opadową, co powodowało zawilgocenie piwnicy, elewacji, a wilgoć przedostawała się już do wnętrza przez co doszło częściowo do zagrzybienia ścian wewnętrznych - udokumentowane fakturą z datą wystawienia 31 października 2024 r., na kwotę 6 000 zł brutto;

3)wykonanie ocieplenia dachu (poddasza) wełną mineralną, co było możliwe wyłącznie po wymianie nieszczelnego pokrycia - udokumentowane fakturą …. na kwotę 15 000 zł brutto.

Wnioskodawczyni zamontowała także, już w 2025 r. trzy okna dwuszybowe, zamówione w firmie …, co udokumentowane jest fakturą ……. z dnia 4 stycznia 2025 r., na kwotę 2 300 zł brutto i faktura obejmuje tylko okna bez montażu. Wnioskodawczyni montowała te okna, ponieważ na poddaszu było tylko jedno okno jednoszybowe 3-kwaterowe wykonane na początku istnienia budynku. Okno było popękane i wykrzywione, natomiast w dwóch miejscach z przodu i z tyłu budynku Wnioskodawczyni zamontowała dwa okna dwuszybowe małe, ponieważ były tam dziury w ścianie, przez które z zewnątrz dostawał się deszcz, śnieg i wiatr do wnętrza budynku.

Dom jest budynkiem mieszkalnym, o którym mowa w ustawie Prawo budowlane. Wnioskodawczyni nie korzystała i nie będzie korzystać w niniejszym zakresie, z żadnych dostępnych dofinansowań  i nie ma podpisanych żadnych umów dotyczących dotacji.

W wyniku przeprowadzonych prac nie nastąpiła zmiana konstrukcji budynku i dachu. Przyczyną prac był dach pokryty starymi dachówkami betonowymi oraz eternitem, które były tam od początku istnienia budynku oraz kompletny brak ocieplenia oraz stare okna, które były 1-szybowe oraz powykrzywiane i nieszczelne, a także brak orynnowania, a to wszystko powodowało bardzo duże utraty ciepła oraz dodatkowo zawilgocenie.

Wszystkie te prace przyczyniły się znacząco do zmniejszenia zużycia energii cieplnej do ogrzewania budynku. Faktury dokumentujące poniesione wydatki zostały wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawczyni. Kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł. Wnioskodawczyni będzie korzystała pierwszy raz z ulgi.

W 2024 r. i w 2025 r., w którym Wnioskodawczyni poniosła wskazane we wniosku wydatki, osiągnęła wyłącznie dochody ze stosunku pracy, nie prowadzi działalności oraz nie uzyskuje przychodów  z tytułu najmu. Wnioskodawczyni chciałaby złożyć korektę dotyczącą ulgi termomodernizacyjnej  za 2024 r., a następnie w 2026 r. odliczyć tylko okna, które zostały zamontowane później, czyli w 2025 r.

Uzupełnienie wniosku

Wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.

Na pytanie Organu: „Czy poniesione przez Panią wydatki, o których mowa we wniosku, związane są  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy  z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.)?”, Wnioskodawczyni odpowiedziała:  „W mojej ocenie tak ponieważ każde z działań przyczyniło się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię budynku, zmniejszenia strat ciepła i zmniejszenia kosztów ogrzewania.”

W ramach ulgi termomodernizacyjnej Wnioskodawczyni chce odliczyć sam zakup okien. Stare pokrycie dachowe zostało zdemontowane. Obróbki blacharskie są bezpośrednio związane  z montażem pokrycia - polegają na przycinaniu zbyt dużych fragmentów blachy, zabezpieczaniu nieszczelności elementów blaszanych. Zadaniem obróbek blacharskich jest zabezpieczenie budynku przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych.

Na pytanie Organu: „Czy na wystawionych fakturach są wyszczególnione i wyodrębnione wydatki poniesione na zakup materiałów i wydatki poniesione na usługę związaną z wymianą dachu?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tylko na fakturze za okna mamy sam zakup okien bez montażu, natomiast pozostałe faktury są wystawione kompleksowo bez wyróżniania ile był wart materiał  a ile robocizna.”

Wydatki na ocieplenie dachu (poddasza) wełną mineralną są udokumentowane osobnym (imiennymi) fakturami, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Faktura wystawiona 25 września 2024 r. posiada jedynie pozycje wykonanie nowego pokrycia dachu na budynku mieszkalnym …., ul. …….. Rodzaj towaru lub usługi, który jest na niej wyszczególniony - jedynie wykonanie nowego pokrycia, nic więcej. Faktura dokumentuje wyłącznie wydatki związane z wymianą pokrycia dachowego.

Faktura z 31 października 2024 r. dotyczy tylko wydatków związanych z wykonaniem i montażem obróbek blacharskich oraz założeniem rynien i rur spustowych, konkretnie rodzaj towaru lub usługi opisany jest jak wyżej - nie posiada podpunktów, tylko jedna pozycja, czyli dosłownie wykonanie  i montaż obróbek blacharskich oraz założenie rynien i rur spustowych na budynku mieszkalnym.

Faktura z 3 października 2024 r. dotyczy jedynie wydatków poniesionych na ocieplenie dachu (poddasza). Wyodrębniona jest pozycja ocieplenie dachu (poddasza) wełną mineralną.

Każda z ww. faktur jest fakturą odrębną, która potwierdza poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki na poszczególne przedsięwzięcia, z których jasno wynika, że dotyczy konkretnego (wyodrębnionego) wydatku danego przedsięwzięcia. Na fakturach podana jest łączna kwota obejmująca zarówno zakup materiałów i usługę remontową związaną z wymianą pokrycia dachowego, jak i wydatki związane z ociepleniem dachu wełną mineralną, wykonanie i montaż obróbek blacharskich, założenie rynien i rur spustowych, za wyjątkiem faktury na zakup okien dwuszybowych, ponieważ tutaj jest kwota za same okna bez montażu. Faktury dokumentujące poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki są wystawione przez podatnika niekorzystającego  ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Wydatki nie były i nie będą sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, ani także nie będą zwrócone Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych  w poszczególnych budynkach, których Wnioskodawczyni jest właścicielem lub współwłaścicielem,  nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych).

Pytania

1.Czy Wnioskodawczyni może odliczyć koszty poniesione na wykonanie nowego pokrycia dachowego?

2.Czy Wnioskodawczyni może odliczyć koszty poniesione na wykonanie i montaż obróbek blacharskich oraz założenie rynien i rur spustowych?

3.Czy Wnioskodawczyni może odliczyć koszty poniesione na wykonanie ocieplenia dachu (poddasza) wełną mineralną?

4.Czy Wnioskodawczyni może odliczyć koszty poniesione na zakup okien dwuszybowych, które zostały zamontowane na poddaszu?

Pani stanowisko w sprawie

Według oceny Wnioskodawczyni, może Ona skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej ponieważ:

-prace związane z wykonaniem nowego pokrycia dachowego spowodowały uszczelnienie dachu, co zdaniem Wnioskodawczyni, było nieodzownym elementem zabezpieczenia budynku przed drastyczną utratą ciepła - działanie to spowodowało zwiększenie efektywności cieplnej budynku poprzez zmniejszenie zużycia ciepła, które wcześniej uciekało dziurami  i nieszczelnościami - nowe poszycie jest podstawą odizolowania budynku od czynników zewnętrznych;

-prace związane z wykonaniem i montażem obróbek blacharskich oraz założeniem rynien i rur spustowych, w opinii Wnioskodawczyni, są elementem związanym ze zwiększeniem efektywności cieplnej budynku, gdyż z powodu braku rynien dochodziło do naciekania na elewację, a dzięki temu działaniu budynek będzie suchy, ponieważ wody opadowe zostają odprowadzane w sposób właściwy, suchość budynku sprzyja zmniejszeniu zużycia ciepła, które wcześniej było wykorzystywane również w dużej mierze na bieżące osuszanie ścian  w celu zapobiegania znacznemu zagrzybieniu;

-prace związane z wykonaniem ocieplenia dachu (poddasza) wełną mineralną, w ocenie Wnioskodawczyni, są podstawowym elementem, który sprzyja zwiększeniu efektywności budynku, ponieważ brak ocieplenia także powoduje utratę ciepła;

-zakup okien dwuszybowych, które zostały zamontowane na poddaszu na poczet starego okna 1-szybowego oraz załatanie pozostałymi dziur w elewacji, w opinii Wnioskodawczyni, bez wątpienia powoduje zahamowanie przepływu powietrza na poddaszu, dzięki czemu doszło  do zwiększenia efektywności cieplnej budynku i diametralnego zmniejszenia transmisji powietrza zimnego na poddaszu w okresie jesienno-zimowym.

Wykonane prace spowodowały zmniejszenie zużycia energii cieplnej, zwiększyły efektywność cieplną budynku, ponieważ nie dochodzi do strat ciepła. W swoim stanowisku Wnioskodawczyni wspierała się istniejącymi interpretacjami z portalu EUREKA oraz ustawami.

Ustawa:

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania  w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Jak wynika z art. 26h ust. 10 ustawy:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ  na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych  (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Zgodnie z treścią pkt 1 ww. załącznika obowiązującą od 1 stycznia 2022 r., odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw  (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone  w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21 lipca 2015 r.  str. 100 ze zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi wymienione w pkt 2 załącznika:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów wskazuje że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych   termomodernizacji istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna  do ogrzania budynku mieszkalnego.

Na mocy art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Na podstawie art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Według art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ww. ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku  z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

W świetle art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu  w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi, że:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków   na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1)jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2)przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3)kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4)wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane  (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r.  poz. 725 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego  i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r.  o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną  na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym  do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych 

z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r., odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw  (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone  w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Natomiast zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r., odliczeniu podlegają następujące wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych, dachów oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

3)(uchylony)

4)(uchylony)

5)(uchylony)

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.7)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy  z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

12)kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13a) magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania;

13b)system zarządzania energią;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. odliczeniu podlegają następujące wydatki na usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów;

5a)montaż węzła cieplnego wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

6)montaż i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)(uchylony)

9)(uchylony)

10)montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

11)montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

13a)montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania;

13b)montaż systemu zarządzania energią;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

14a)wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku,  że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów  i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem  z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa  w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych 

z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi  lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu  art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone  w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie  w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok,  w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się  na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie  od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie,  czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Co jednak istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie  określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

·8 czerwca 2021 r. na podstawie umowy darowizny otrzymała Pani udział w nieruchomości, który stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny,

·był to budynek 70-letni, murowany ze szlaki i cegły, kryty dachówką, podpiwniczony  przeznaczony do remontu kapitalnego posiadający jedynie prąd i wodę,

·w 2024 r. zleciła Pani firmie wykonanie nowego pokrycia dachowego, wykonanie i montaż  obróbek blacharskich oraz założenie rynien i rur spustowych, wykonanie ocieplenia dachu (poddasza) wełną mineralną,

·stare pokrycie dachowe zostało zdemontowane,

·obróbki blacharskie były bezpośrednio związane z montażem pokrycia - polegały  na przycinaniu zbyt dużych fragmentów blachy, zabezpieczaniu nieszczelności elementów  blaszanych,

·zadaniem obróbek blacharskich jest zabezpieczenie budynku przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych,

·w wyniku przeprowadzonych prac, nie nastąpiła zmiana konstrukcji budynku i dachu,

·w 2025 r. zamontowała Pani okna trzyszybowe na poddaszu, i z tyłu i z przodu budynku dwa okna dwuszybowe małe, ponieważ były tam dziury w ścianie, przez które z zewnątrz dostawał się deszcz, śnieg i wiatr do wnętrza budynku,

·wszystkie te prace przyczyniły się znacząco do zmniejszenia zużycia energii cieplnej  do ogrzewania budynku i według Pani, są związane z realizacją przedsięwzięcia  termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.  o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności  budynków,

·posiada Pani imienne odrębne faktury, które potwierdzają poniesione wydatki

na poszczególne przedsięwzięcia, z których wynika, że dotyczą konkretnego  (wyodrębnionego) wydatku danego przedsięwzięcia,

·na fakturach dotyczących wymiany pokrycia dachowego, wydatków związanych  z wykonaniem i montażem obróbek blacharskich oraz założeniem rynien i rur spustowych oraz ociepleniem dachu, podana jest łączna kwota obejmująca zarówno zakup materiałów  i usługę remontową,

·fakty za okna dotyczą jedynie ich zakupu,

·faktury dokumentujące poniesione przez Panią wydatki są wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,

·wydatki nie były i nie będą sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska  i gospodarki wodnej, ani także nie będą Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie,

·kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne  w latach ubiegłych).

Jak wskazałem powyżej, w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.), w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (część 1 pkt 1), oraz

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub fundamentów (część 2 pkt 5).

Dach budynku jest uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane  ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

W świetle powyższego, wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zaznaczam, że wydatki na wymianę/budowę dachu i na rozbiórkę (demontaż) dotychczasowej konstrukcji dachu nie są ujęte w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji  i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak  w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku  z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Zatem na gruncie opisanej sprawy, poniesione wydatki dotyczące całościowej modernizacji dachu, obejmującej zdemontowanie dotychczasowej konstrukcji dachu, a następnie wykonanie nowej konstrukcji dachu wraz z nowym poszyciem dachowym, pokryciem dachowym, nie uprawniają Pani do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku, nie mamy do czynienia z termoizolacją (dociepleniem) dachu, tylko z wymianą pokrycia dachowego oraz rozbiórką dotychczasowej konstrukcji dachu.

Ponadto, zgodnie z przytoczonym przepisem art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem umożliwiającym skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej jest udokumentowanie poniesionych wydatków fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Brak prawidłowego udokumentowania wydatku, uniemożliwia zatem skorzystanie z omawianej ulgi. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi posiadać fakturę VAT, z której będzie wynikać m.in. rodzaj  i cena poniesionego wydatku dotyczącego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Wskazała Pani, że posiada Pani fakturę z 3 października 2024 r., która dotyczy jedynie wydatków poniesionych na ocieplenie dachu (poddasza). Wyodrębniona jest pozycja ocieplenie dachu (poddasza) wełną mineralną.

Zatem, jeżeli na podstawie wystawionej faktury można odrębnie ustalić wysokości wydatków dotyczących przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w związku z ociepleniem dachu, to te wydatki będzie Pani mogła odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Pani wątpliwości dotyczą również możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku wydatków poniesionych na wykonanie i montaż obróbek blacharskich oraz założenie rynien  i rur spustowych.

Poniesione przez Panią wydatki na remont dachu, tj. wydatki poniesione na wykonanie i montaż obróbek blacharskich oraz założenie rynien i rur spustowych w istocie nie są wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), ale wydatkami na wymianę pokrycia dachowego, które to wydatki nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Jak Pani wskazała, obróbki blacharskie były bezpośrednio związane z montażem pokrycia, zatem oznacza to, że ww. wydatki nie mogą być przez Panią odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od okoliczności, czy ewentualnie spełnione są inne przesłanki wymagane do skorzystania z tej ulgi.

W odniesieniu do wydatków poniesionych w 2025 r. na zakup okien (trzyszybowego na poddaszu  i okien dwuszybowych zamontowanych z przodu i z tyłu budynku), wskazuję, że w części 1  w punkcie 14 ww. katalogu, wymieniona została stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne. Poniesione przez Panią wydatki na zakup okien są udokumentowane odrębną fakturą z 4 stycznia 2025 r., dokumentującą ich zakup.

Zatem, w tym przypadku spełniła Pani warunki uprawniające do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na wskazane wydatki, tj. zakup okien.

Podsumowując, wskazane przez Panią wydatki na materiały budowlane i usługę wymiany pokrycia dachowego oraz wydatki na wykonanie i montaż obróbek blacharskich, założenie rynien i rur spustowych (związanych z wymianą pokrycia dachowego) nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o którym mowa w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wydatki podlegające odliczeniu w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zatem, nie będzie Pani mogła odliczyć od dochodu wydatków poniesionych w 2024 r. na wykonanie nowego pokrycia dachowego, wykonanie i montaż obróbek blacharskich i założenie rynien i rur spustowych, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w tym przypadku nie mamy do czynienia bezpośrednio z termomodernizacją dachu, tylko z wymianą pokrycia dachowego.

Odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą natomiast podlegały wydatki poniesione przez Panią w 2025 r. na usługę i materiały związane z dociepleniem dachu (poddasza), gdyż na fakturach, które Pani posiada, te wydatki są wyszczególnione. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej musi Pani posiadać fakturę VAT odrębnie dokumentującą wydatki, z której będzie wynikać m.in. rodzaj i cena poniesionego wydatku dotyczącego docieplenia dachu (poddasza).

Będzie Pani miała również możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ww. ustawy, wydatków poniesionych w 2025 r. na zakup okien dwu i trzy-szybowych, udokumentowanych odrębnymi imiennymi fakturami VAT wystawionymi przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku towarów i usług.

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani współwłaścicielem. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są  w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób  (np. współwłaścicieli budynku).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama)  z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.