
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie dofinansowania/zwrotu kosztów lekarzom i lekarzom dentystom za:
- uzyskiwanie stopni i tytułów naukowych (w uzasadnionych sytuacjach możliwy jest zwrot kosztów noclegu oraz kosztów podróży na określonych warunkach),
- zamieszczanie publikacji/artykułów naukowych w czasopismach krajowych lub zagranicznych posiadającym punktację MEiN,
- zakup pomocy naukowych służących do kształcenia i doskonalenia zawodowego, wykup dostępu do materiałów edukacyjnych zawartych w profesjonalnych medycznych bazach danych
– jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Izba Lekarska w (...) (dalej: „Izba Lekarska”) jest jedną z 24 okręgowych izb lekarskich, która działa na podstawie ustawy o izbach lekarskich z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. nr 219 poz. 1708 z późn. zm.). Izba Lekarska działa na obszarze (...). Członkami Izby są lekarze i lekarze dentyści (dalej: „lekarze”), będący (...).
Lekarze i lekarze dentyści posiadający prawo wykonywania zawodu zobowiązani są, zgodnie z ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2024, poz. 1287, 1897), do ciągłego doskonalenia zawodowego.
Zgodnie z art. 18 pkt 7 tej ustawy, Izba Lekarska może pokrywać koszty doskonalenia zawodowego lekarzy. O sposobie dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów stanowi Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r.
W … zgodnie z Uchwałą nr .. Sprawozdawczo-Wyborczego Zjazdu Lekarzy Izby Lekarskiej z dnia (...) 2022 r. w sprawie zasad dofinansowania kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, członków Izby Lekarskiej oraz podmiotów uprawnionych do prowadzenia tego kształcenia wraz z pozostałymi załącznikami, zmienioną Uchwałą nr .. Zjazdu Lekarzy Izby Lekarskiej z dnia (...) 2023 r., a także Uchwałą Nr ….. Zjazdu Lekarzy (...) z dnia(...) 2024 r. udziela wsparcia finansowego lekarzom i lekarzom dentystom członkom Izby Lekarskiej poprzez dofinansowanie kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego.
Formy kształcenia, a także warunki jego przyznania określa Regulamin, który stanowi załącznik do ww. Uchwały. Lekarz może otrzymać dofinansowanie/zwrot kosztów od Izby Lekarskiej za:
-udział w kursach doskonalących, konferencjach, sympozjach, zjazdach i innych formach podwyższania kwalifikacji, w tym w trybie e-learningowym przydatnych w ramach kształcenia podyplomowego, a także uzyskiwania stopni i tytułów naukowych (w uzasadnionych sytuacjach możliwy jest zwrot kosztów noclegu oraz kosztów podróży na określonych warunkach),
-zamieszczanie publikacji/artykułów naukowych w czasopismach krajowych lub zagranicznych posiadającym punktację MEiN,
-zakup pomocy naukowych służących do kształcenia i doskonalenia zawodowego, wykup dostępu do materiałów edukacyjnych zawartych w profesjonalnych medycznych bazach danych,
-dofinansowanie udziału w kursach i wydarzeniach organizowanych przez podmioty zewnętrzne, jak i Izbę Lekarską,
-zwrot kosztów za udział w kursach organizowanych przez podmioty zewnętrzne, tj. na podstawie umowy miedzy Izbą Lekarską, a tym podmiotem.
O dofinansowanie może również wnioskować lekarz, który uczestniczył w różnych formach kształcenia podyplomowego w ramach studiów doktoranckich, lub ma wszczęte postępowanie habilitacyjne, bądź ubiega się albo uzyskał w danym cyklu rozliczeniowym (czteroletnim) stopień naukowy.
Warunkiem uzyskania dofinansowania jest m.in. bycie członkiem Izby Lekarskiej oraz bieżące opłacanie składek członkowskich.
Wg aktualnej uchwały dofinansowanie udzielone lekarzowi nie może przekroczyć kwoty 4 000 zł w okresie cyklu czteroletniego, w jednym roku istnieje możliwość wykorzystania max. 2 000 zł. W przypadku lekarza, który dopełnił obowiązek doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r. - dofinansowanie to nie może przekroczyć kwoty 6 000 zł, przy czym w jednym roku istnieje możliwość wykorzystania max. 3 000 zł.
Dotychczas przez Izbę Lekarską była wystawiana deklaracja PIT-11 za dofinansowanie:
-zakupu pomocy naukowych,
-udziału w studiach podyplomowych,
-noclegów podczas konferencji, szkoleń etc.
Dodatkowo w ramach doskonalenia zawodowego lekarze i lekarze dentyści zaczęli występować z wnioskami o dofinansowanie/zwrot kosztów zakupu pomocy naukowych, jakimi są narzędzia medyczne.
Pytanie
Czy Izba Lekarska jest zobowiązana do wystawiania deklaracji PIT-11, a członkowie Izby, którym zostanie przyznane dofinansowanie/zwrot kosztów na: zakup pomocy naukowych, narzędzi medycznych, zamieszczanie publikacji naukowych, udział w studiach podyplomowych, szkoleniach, kursach doskonalących, noclegów, kosztów podróży etc., będą zobowiązani do odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania tego świadczenia?
Państwa stanowisko w sprawie
Według Państwa, po stronie członka samorządu, który otrzyma jedno z powyższym świadczeń w ramach opłacanych przez siebie składek członkowskich nie powstaje przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani obowiązek podatkowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych można więc mówić w sytuacji, gdy podatnik – czy to na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze, czy też innych nieodpłatnych świadczeń), czy też w wyniku określonego zdarzenia, które powoduje zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów – uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Odrębnym źródłem przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 „inne źródła”.
W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w tym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty – nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione expressis verbis w przepisie. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, które można przypisać do tego źródła.
Stosownie do art. 42a ust. 1 powyższej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zgodnie z ustawą z 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1342 ze zm.), przynależność lekarzy i lekarzy dentystów do samorządu jest obowiązkowa, zaś członkowie tego samorządu są, co do zasady, obowiązani regularnie opłacać składkę członkowską.
Stosownie do art. 6 ust. 1 powyższej ustawy:
Lekarz zamierzający wykonywać zawód, któremu okręgowa rada lekarska przyznała prawo wykonywania zawodu, o którym mowa w art. 5 pkt 3–3c, zostaje równocześnie wpisany na listę członków tej izby lekarskiej.
Ponadto, z tytułu przynależności do samorządu jego członkowie mają prawo do korzystania z pomocy izb w zakresie doskonalenia zawodowego, o czym stanowi art. 9 pkt 3 lit. a) powyższej ustawy, zgodnie z którym:
Członkowie izb lekarskich mają prawo korzystać: z pomocy izb lekarskich w zakresie doskonalenia zawodowego.
Natomiast, stosownie do art. 5 pkt 2 i pkt 7 ww. ustawy:
Zadaniem samorządu lekarzy jest w szczególności:
-sprawowanie pieczy nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu lekarza (pkt 2);
-prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy (pkt 7).
Z kolei, w myśl art. 18 ust. 1 i ust. 7 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1287 ze zm.):
1)Lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego.
7)Koszty doskonalenia zawodowego może pokrywać lekarz, podmiot leczniczy, w którym lekarz wykonuje zawód, okręgowa izba lekarska, Naczelna Izba Lekarska, Wojskowa Izba Lekarska lub podmiot organizujący szkolenie z zakresu doskonalenia zawodowego
W praktyce, izby lekarskie organizują różnego rodzaju szkolenia, kursy, studia podyplomowe itp., przy czym w zależności od sytuacji są to formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych przeprowadzane bezpośrednio przez samorząd, jak i za pośrednictwem innych podmiotów. Lekarze i lekarze dentyści, po spełnieniu określonych Regulaminem warunków, mogą uczestniczyć w ww. szkoleniach bezpłatnie bądź uzyskać całkowitą albo częściową refundację.
Odnosząc się do kwestii ekwiwalentności świadczeń w relacji między samorządem zawodowym, a osobami wchodzącymi w jego skład wskazać należy, że zachodzi wyraźna korelacja pomiędzy obowiązkiem samorządu (sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu), a obowiązkami członków samorządu (uiszczanie składki członkowskiej). Składki członkowskie stanowiąc zasadnicze, dominujące źródło pozostających w dyspozycji izby środków finansowych, umożliwiają sfinansowane, m.in. także szkolenia dla członków samorządu zawodowego.
Wprawdzie składek tych, pochodzących od konkretnych osób, nie da się już wyodrębnić, przyporządkować i powiązać z konkretnym, zorganizowanym i sfinansowanym ze środków izby lekarskiej przedsięwzięciem podejmowanym na rzecz przynależących do niej członków, w tym przypadku zorganizowaniem szkolenia, nie zmienia to jednak zasadniczej dla sprawy kwestii, że w istocie rzeczy, to uczestnicy szkolenia faktycznie je dla siebie samych finansują.
Tym samym, w sytuacji przedstawionej przez Państwa w opisie stanu faktycznego, nie mamy do czynienia z podlegającym opodatkowaniu przychodem w postaci nieodpłatnego świadczenia, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W sytuacji gdy, ekonomiczny ciężar podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez lekarzy i lekarzy dentystów w formie dofinansowania/zwrotu kosztów:
-uzyskiwania stopni i tytułów naukowych (w uzasadnionych sytuacjach możliwy jest zwrot kosztów noclegu oraz kosztów podróży na określonych warunkach),
-zamieszczania publikacji/artykułów naukowych w czasopismach krajowych lub zagranicznych posiadającym punktację MEiN,
-zakupu pomocy naukowych służących do kształcenia i doskonalenia zawodowego, wykup dostępu do materiałów edukacyjnych zawartych w profesjonalnych medycznych bazach danych
ponosi samorząd lekarski, ale w praktyce środki te pochodzą ze składek członkowskich uiszczanych na rzecz Izby przez lekarzy i lekarzy dentystów, to należy uznać, że po stronie lekarzy i lekarzy dentystów, nie powstaje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy należy uznać, że wobec nałożonych ustawowo obowiązków podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez członków samorządu lekarzy i lekarzy dentystów oraz obowiązku pomocy i pieczy samorządu zawodowego w tym zakresie, realizowanie tego obowiązku w formie dofinansowania/zwrotu kosztów:
-uzyskiwania stopni i tytułów naukowych (w uzasadnionych sytuacjach możliwy jest zwrot kosztów noclegu oraz kosztów podróży na określonych warunkach),
-zamieszczania publikacji/artykułów naukowych w czasopismach krajowych lub zagranicznych posiadającym punktację MEiN,
-zakup pomocy naukowych służących do kształcenia i doskonalenia zawodowego, wykup dostępu do materiałów edukacyjnych zawartych w profesjonalnych medycznych bazach danych
nie generuje, po stronie członków Izby Lekarskiej, powstania przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, na Państwu, jako płatniku, z powyższego tytułu nie ciąży obowiązek, o którym mowa w art. 42a ust. 1 tej ustawy, polegający na sporządzeniu dla swoich członków informacji PIT-11 i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.
Dodatkowe informacje
Ta interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie dofinansowania/zwrotu kosztów lekarzom i lekarzom dentystom za:
-uzyskiwanie stopni i tytułów naukowych (w uzasadnionych sytuacjach możliwy jest zwrot kosztów noclegu oraz kosztów podróży na określonych warunkach),
-zamieszczanie publikacji/artykułów naukowych w czasopismach krajowych lub zagranicznych posiadającym punktację MEiN,
-zakup pomocy naukowych służących do kształcenia i doskonalenia zawodowego, wykup dostępu do materiałów edukacyjnych zawartych w profesjonalnych medycznych bazach danych,
Natomiast w zakresie dofinansowania/zwrotu kosztów lekarzom i lekarzom dentystom za:
-udział w kursach doskonalących, konferencjach, sympozjach, zjazdach i innych formach podwyższania kwalifikacji, w tym w trybie e-learningowym przydatnych w ramach kształcenia podyplomowego,
-dofinansowanie udziału w kursach i wydarzeniach organizowanych przez podmioty zewnętrzne, jak i Izbę Lekarską,
-zwrot kosztów za udział w kursach organizowanych przez podmioty zewnętrzne, tj. na podstawie umowy miedzy Izbą Lekarską a tym podmiotem,
– zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
