Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2025 r. (data wpływu 27 maja 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A Sp. z o.o. podjęła w celu osiągnięcia przychodów działalność w zakresie marketingu internetowego, produkcji treści cyfrowych oraz promocji marek osobistych influencerów i twórców internetowych, która polega na tworzeniu, prowadzeniu i zarządzaniu w mediach społecznościowych (…) profilami lub stronami prezentującymi profesjonalne i atrakcyjne zdjęcia i nagrania z wizerunkami modelek (ze szczególnym uwzględnieniem treści tworzonych z wykorzystaniem narzędzi Al), które w miarę uzyskiwania popularności będą umożliwiały generowanie przychodów z kampanii reklamowych, współprac partnerskich, subskrypcji oraz sprzedaży treści cyfrowych poprzez platformy społecznościowe (Projekt).

A Sp. z o.o. jest organizatorem wszelkich czynności podejmowanych w ramach Projektu i ponosi wszelkie związane z tymi działaniami koszty, o ile koszty te nie zostaną przeniesione w konkretnych umowach na inne podmioty gospodarcze. W celu generowania atrakcyjnych dla odbiorców treści A Sp. z o.o. korzysta z usług modelek, fryzjerów, kosmetyczek, fotografów, filmowców, stylistów mody, edytorów i postproducentów materiałów wizualnych, marketingowców specjalizujących się w mediach społecznościowych, a także z nowoczesnych urządzeń stosujących technologie Al. W celu generowania atrakcyjnych dla odbiorców treści konieczne jest wykonywanie materiałów fotograficznych i filmowych w atrakcyjnych miejscach i z wykorzystaniem atrakcyjnych gadżetów, w atrakcyjnych stylizacjach modowych, co generuje koszty związane z dostępem do tych miejsc, przedmiotów, ubrań i akcesoriów. A Sp. z o.o. dąży do minimalizacji niezbędnych kosztów, co ma być osiągnięte poprzez częściowe wykonywanie fotografii i nagrań samodzielnie przez modelki, tj. bez udziału profesjonalistów w tym przedmiocie, i na ich bazie generowanie treści za pomocą technologii Al - z tego względu konieczne jest pozyskanie odpowiedniego sprzętu do realizacji tych zadań, takich jak telefony o odpowiedniej jakości, aparaty, kamery i niezbędne urządzenia towarzyszące.

Spółka wyodrębniła w ramach prowadzonej ewidencji księgowej konta analityczne, na których ujmowane są wydatki ponoszone w związku z realizacją Projektu.

  1. (zaistniały stan faktyczny)

Do kosztów poniesionych dotychczas (w okresie od 1 stycznia 2025 roku do dnia złożenia wniosku) należą:

1)koszty pracy modelki, polegającej na pozowaniu i dostarczaniu materiałów w postaci fotografii i nagrań, w tym wynagrodzenie z tytułu wyrażenia zgody na wykorzystanie wizerunku i przeniesienie majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań,

2)koszty zakupu lub najmu ubrań i dodatków niezbędnych do tworzenia atrakcyjnych dla odbiorców fotografii i nagrań,

3)koszty uzyskania dostępu do atrakcyjnych wizualnie luksusowych lokali, w których wykonywane były sesje fotograficzne lub filmowe (pokój w luksusowym hotelu i apartamenty),

4)koszty najmu lub zakupu telefonów, aparatów lub kamer z akcesoriami (statywy, oświetlenie, mikrofony i niezbędne urządzenia do obsługi i wykorzystania tychże),

5)koszty dostępu do portali internetowych na których prezentowane są zdjęcia modelek,

6)koszty subskrypcji i licencji na oprogramowanie i aplikacje do zarządzania treściami w mediach społecznościowych,

7)koszty licencji na wykorzystanie oprogramowania i narzędzi Al wykorzystywanych do generowania obrazów i grafik, modyfikacji i retuszu zdjęć oraz automatycznej edycji i montażu filmów - przyspieszających proces produkcji profesjonalnych treści.

  1. (zdarzenie przyszłe)

Do kosztów mogących powstać w przyszłości należą:

1)koszty pracy modelki lub modelek, polegającej na pozowaniu i dostarczaniu materiałów w postaci fotografii i nagrań, w tym wynagrodzenie z tytułu wyrażenia zgody na wykorzystanie wizerunku i przeniesienie majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań,

2)koszty usług fryzjerskich i kosmetycznych (makijaż, stylizacja włosów i paznokci) niezbędnych do przygotowania profesjonalnego wizerunku modelek zgodnie z wymaganiami estetycznymi kampanii reklamowych i odbiorców,

3)koszty zakupu lub najmu ubrań i dodatków niezbędnych do tworzenia atrakcyjnych dla odbiorców fotografii i nagrań,

4)koszty usług profesjonalnych fotografów i filmowców, polegającej na wykonywaniu wysokiej jakości, atrakcyjnych i profesjonalnych fotografii i nagrań z udziałem modelek, które są kluczowym elementem strategii promocyjnej i stanowią podstawę monetyzacji treści, w tym koszt przeniesienia majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań,

5)koszty najmu luksusowych samochodów, luksusowych ubrań i akcesoriów, luksusowych sprzętów elektronicznych i użytkowych wykorzystywanych w sesjach fotograficznych i nagraniowych mających uatrakcyjnić generowane treści,

6)koszt najmu lokali i studiów filmowych lub fotograficznych, w których wykonywane będą sesje filmowe i fotograficzne,

7)koszty uzyskania dostępu (bilety wstępu lub najem) do atrakcyjnych turystycznie i wizualnie miejsc, wydarzeń oraz luksusowych i atrakcyjnych lokali i wnętrz, w których wykonywane będą sesje fotograficzne lub filmowe (np. pokój w luksusowym hotelu z widokiem na znane turystyczne miejsce, stok narciarski, luksusowy basen, koncert znanego zespołu, muzeum, galeria sztuki, wystawa samochodów),

8)koszty podróży i noclegów modelek, fotografów, filmowców i stylistów oraz transportu sprzętu do miejsc wykonywania sesji fotograficznych i filmowych,

9)koszt najmu lub zakupu telefonów, aparatów lub kamer z akcesoriami (statywy, oświetlenie, mikrofony i niezbędne urządzenia do obsługi i wykorzystania tychże),

10)koszty usług edycji i postprodukcji materiałów fotograficznych i nagrań,

11)koszty licencji na wykorzystanie oprogramowania i narzędzi Al wykorzystywanych do generowania obrazów i grafik, modyfikacji i retuszu zdjęć oraz automatycznej edycji i montażu filmów - przyspieszających proces produkcji profesjonalnych treści,

12)koszt usług zewnętrznych wyspecjalizowanych w marketingu mediów społecznościowych agencji marketingowych,

13)koszty dostępu do portali internetowych, na których prezentowane są zdjęcia modelek,

14)koszty subskrypcji i licencji na oprogramowanie i aplikacje do zarządzania treściami w mediach społecznościowych,

15)koszty uzyskania licencji na wykorzystanie chronionych prawem autorskim materiałów filmowych, zdjęć, muzyki wykorzystywanych do generowania treści

– przy założeniu, że wymienione koszty nie zostały w konkretnych umowach przeniesione na współpracujący z A Sp. z o.o. lub na świadczący usługi na rzecz A Sp. z o.o. podmiot gospodarczy.

W uzupełnieniu wniosku z 23 maja 2025 r. wskazali Państwo:

  1. Projekt

Projekt polega na tworzeniu i prowadzeniu profili na społecznościowych portalach internetowych, w szczególności na tworzeniu autorskich treści w postaci profesjonalnych, wysokiej jakości, atrakcyjnych dla odbiorców zdjęć i filmów z udziałem modelek, publikowanych na tych profilach regularnie i w dużych ilościach. Celem jest zdobycie szerokiej publiczności dla umieszczanych treści (tzw. folowersów i obserwujących), a następnie zawieranie odpłatnych umów o współpracach partnerskich i kampaniach reklamowych. Projekt wpisuje się w typowe i powszechne w Internecie działania z zakresu tzw. content marketingu. Wnioskodawca decyduje o rodzaju publikowanych treści, częstotliwości i porach publikacji, tak aby maksymalizować widoczność tych treści na poszczególnych portalach społecznościowych. Kluczem dla osiągnięcia celu Projektu jest wysoka jakość publikowanych treści, gdyż tylko taka umożliwia zdobycie szerokiej publiczności oraz zainteresowanie przyszłych kontrahentów.

  1. Związek przyczynowo-skutkowy ponoszonych wydatków w ramach Projektu z powstaniem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Do kosztów poniesionych dotychczas (w okresie od 1 stycznia 2025 roku do dnia złożenia wniosku) należą:

1)koszty pracy modelki, polegającej na pozowaniu i dostarczaniu materiałów w postaci fotografii i nagrań, w tym wynagrodzenie z tytułu wyrażenia zgody na wykorzystanie wizerunku i przeniesienie majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez udziału modelek nie da się stworzyć publikowanych treści, a w konsekwencji pozyskać kontrahentów zgodnie z założeniami Projektu,

2)koszty zakupu lub najmu ubrań i dodatków niezbędnych do tworzenia atrakcyjnych dla odbiorców fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż modelki muszą prezentować ciekawe dla odbiorców stylizacje, a dopóki nie będą one udostępniane przez kontrahentów w ramach współprac partnerskich i reklamowych, dla budowania bazy odbiorców, zapewniać je musi wnioskodawca,

3)koszty uzyskania dostępu do atrakcyjnych wizualnie luksusowych lokali, w których wykonywane były sesje fotograficzne lub filmowe (pokój w luksusowym hotelu i apartamenty) - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż publikowane treści dla zgromadzenia szerokiej publiczności i zaprezentowania przyszłym kontrahentom wartości marketingowej Projektu muszą być atrakcyjne dla odbiorców,

4)koszty najmu lub zakupu telefonów, aparatów lub kamer z akcesoriami (statywy, oświetlenie, mikrofony i niezbędne urządzenia do obsługi i wykorzystania tychże) - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż dla uzyskania wartości marketingowej konieczne jest publikowanie dużej ilości materiałów, które w większości nie są wykonywane przez zewnętrznych profesjonalnych fotografów, lecz również samodzielnie przez modelki oraz przez Wnioskodawcę,

5)koszty dostępu do portali internetowych, na których prezentowane są zdjęcia modelek - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez dostępu do portali społecznościowych nie da się w ogóle prowadzić content marketingu zgodnie z założeniami Projektu,

6)koszty subskrypcji i licencji na oprogramowanie i aplikacje do zarządzania treściami w mediach społecznościowych - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez dostępu do tych narzędzi nie da się publikować dużych ilości treści w sposób optymalny dla pozyskania licznej grupy odbiorców,

7)koszty licencji na wykorzystanie oprogramowania i narzędzi Al wykorzystywanych do generowania obrazów i grafik, modyfikacji i retuszu zdjęć oraz automatycznej edycji i montażu filmów - przyspieszających proces produkcji profesjonalnych treści - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez wykorzystania tych narzędzi nie da się tworzyć dużej ilości materiałów przy rozsądnych kosztach ich produkcji (koszt produkcji materiałów w takiej samej ilości bez wykorzystania tych narzędzi byłby znacznie wyższy niż z ich wykorzystaniem).

Do kosztów mogących powstać w przyszłości należą:

1)koszty pracy modelki lub modelek, polegającej na pozowaniu i dostarczaniu materiałów w postaci fotografii i nagrań, w tym wynagrodzenie z tytułu wyrażenia zgody na wykorzystanie wizerunku i przeniesienie majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez udziału modelek nie da się stworzyć publikowanych treści, a w konsekwencji pozyskać kontrahentów zgodnie z założeniami Projektu,

2)koszty usług fryzjerskich i kosmetycznych (makijaż, stylizacja włosów i paznokci) niezbędnych do przygotowania profesjonalnego wizerunku modelek zgodnie z wymaganiami estetycznymi kampanii reklamowych i odbiorców - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez odpowiedniego przygotowania modelek nie da się tworzyć treści reklamowych zgodnie z przyjętymi w branży standardami,

3)koszty zakupu lub najmu ubrań i dodatków niezbędnych do tworzenia atrakcyjnych dla odbiorców fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż modelki muszą prezentować ciekawe dla odbiorców stylizacje, a dopóki nie będą one udostępniane przez kontrahentów w ramach współprac partnerskich i reklamowych, dla budowania bazy odbiorców, zapewniać je musi Wnioskodawca,

4)koszty usług profesjonalnych fotografów i filmowców, polegającej na wykonywaniu wysokiej jakości, atrakcyjnych i profesjonalnych fotografii i nagrań z udziałem modelek, które są kluczowym elementem strategii promocyjnej i stanowią podstawę monetyzacji treści, w tym koszt przeniesienia majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż nie wszystkie treści mogą być produkowane osobiście przez modelki lub wnioskodawcę, w szczególności gdy wysoka jakość materiałów wymagana jest przez kontrahenta,

5)koszty najmu luksusowych samochodów, luksusowych ubrań i akcesoriów, luksusowych sprzętów elektronicznych i użytkowych wykorzystywanych w sesjach fotograficznych i nagraniowych mających uatrakcyjnić generowane treści - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż publikowane treści dla zgromadzenia szerokiej publiczności i zaprezentowania przyszłym kontrahentom wartości marketingowej Projektu muszą być atrakcyjne dla odbiorców, a także odpowiadające wymaganiom kontrahentów,

6)koszt najmu lokali i studiów filmowych lub fotograficznych, w których wykonywane będą sesje filmowe i fotograficzne - niezbędne dla wyprodukowania treści o odpowiedniej jakości gdy będzie to wymagane przez kontrahenta,

7)koszty uzyskania dostępu (bilety wstępu lub najem) do atrakcyjnych turystycznie i wizualnie miejsc, wydarzeń oraz luksusowych i atrakcyjnych lokali i wnętrz, w których wykonywane będą sesje fotograficzne lub filmowe (np. pokój w luksusowym hotelu z widokiem na znane turystyczne miejsce, stok narciarski, luksusowy basen, koncert znanego zespołu, muzeum, galeria sztuki, wystawa samochodów) - jak w punkcie 5),

8)koszty podróży i noclegów modelek, fotografów, filmowców i stylistów oraz transportu sprzętu do miejsc wykonywania sesji fotograficznych i filmowych - koszty niezbędne w przypadku sesji wykonywanych w miejscach odległych, zgodnie z wymaganiami kontrahentów,

9)koszt najmu lub zakupu telefonów, aparatów lub kamer z akcesoriami (statywy, oświetlenie, mikrofony i niezbędne urządzenia do obsługi i wykorzystania tychże) - niezbędne dla powstania przychodu, gdyż dla uzyskania wartości marketingowej konieczne jest publikowanie dużej ilości materiałów, które w większości nie są wykonywane przez zewnętrznych profesjonalnych fotografów, lecz również samodzielnie przez modelki oraz przez Wnioskodawcę,

10)koszty usług edycji i postprodukcji materiałów fotograficznych i nagrań - koszt niezbędny dla produkowania treści, gdy ilość współprac przekroczy możliwości obsługi przez Wnioskodawcę, lub wymagać tego będą wytyczne kontrahentów odnośnie jakości materiałów,

11)koszty licencji na wykorzystanie oprogramowania i narzędzi Al wykorzystywanych do generowania obrazów i grafik, modyfikacji i retuszu zdjęć oraz automatycznej edycji i montażu filmów - przyspieszających proces produkcji profesjonalnych treści - niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez wykorzystania tych narzędzi nie da się tworzyć dużej ilości materiałów przy rozsądnych kosztach ich produkcji (koszt produkcji materiałów w takiej samej ilości bez wykorzystania tych narzędzi byłby znacznie wyższy niż z ich wykorzystaniem),

12)koszt usług zewnętrznych wyspecjalizowanych w marketingu mediów społecznościowych agencji marketingowych - koszt niezbędny, gdy ilość współprac reklamowych przekroczy możliwości obsługi przez Wnioskodawcę,

13)koszty dostępu do portali internetowych, na których prezentowane są zdjęcia modelek - niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez dostępu do portali społecznościowych nie da się w ogóle prowadzić content marketingu zgodnie z założeniami Projektu,

14)koszty subskrypcji i licencji na oprogramowanie i aplikacje do zarządzania treściami w mediach społecznościowych - niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez dostępu do tych narzędzi nie da się publikować dużych ilości treści w sposób optymalny dla pozyskania licznej grupy odbiorców,

15)koszty uzyskania licencji na wykorzystanie chronionych prawem autorskim materiałów filmowych, zdjęć, muzyki wykorzystywanych do generowania treści - koszt niezbędny, gdy pozyskanie takich treści wynikać będzie z wymogów kontrahentów dla konkretnych działań marketingowych,

– przy założeniu, że wymienione koszty nie zostaną w konkretnych umowach przeniesione na współpracujący z wnioskodawcą lub na świadczący usługi na rzecz wnioskodawcy podmiot gospodarczy.

Pytania

1.Czy koszty poniesione dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonego Projektu, a wymienione w punkcie I. (zaistniały stan faktyczny), stanowią koszty uzyskania przychodu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy mogące powstać w przyszłości w ramach prowadzonego Projektu koszty Wnioskodawcy wymienione w punkcie II. (zdarzenie przyszłe), stanowić będą koszty uzyskania przychodu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione dotychczas (w okresie od 1 stycznia 2025 roku do dnia złożenia wniosku) przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonego Projektu koszty w postaci:

1)kosztów pracy modelki, polegającej na pozowaniu i dostarczaniu materiałów w postaci fotografii i nagrań, w tym wynagrodzenie z tytułu wyrażenia zgody na wykorzystanie wizerunku i przeniesienie majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań,

2)kosztów zakupu lub najmu ubrań i dodatków niezbędnych do tworzenia atrakcyjnych dla odbiorców fotografii i nagrań,

3)kosztów uzyskania dostępu do atrakcyjnych wizualnie luksusowych lokali, w których wykonywane były sesje fotograficzne lub filmowe (pokój w luksusowym hotelu i apartamenty),

4)kosztów najmu lub zakupu telefonów, aparatów lub kamer z akcesoriami (statywy, oświetlenie, mikrofony i niezbędne urządzenia do obsługi i wykorzystania tychże),

5)kosztów dostępu do portali internetowych na których prezentowane są zdjęcia modelek,

6)kosztów subskrypcji i licencji na oprogramowanie i aplikacje do zarządzania treściami w mediach społecznościowych,

7)kosztów licencji na wykorzystanie oprogramowania i narzędzi Al wykorzystywanych do generowania obrazów i grafik, modyfikacji i retuszu zdjęć oraz automatycznej edycji i montażu filmów

stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem są to koszty poniesione w celu uzyskania przychodu ze źródła przychodu jakim jest prowadzony Projekt i nie znajdują do nich zastosowania żadne z wyłączeń określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, mogące powstać w przyszłości w ramach prowadzonego Projektu koszty Wnioskodawcy, w postaci:

1)kosztów pracy modelki lub modelek, polegającej na pozowaniu i dostarczaniu materiałów w postaci fotografii i nagrań, w tym wynagrodzenie z tytułu wyrażenia zgody na wykorzystanie wizerunku i przeniesienie majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań,

2)kosztów usług fryzjerskich i kosmetycznych (makijaż, stylizacja włosów i paznokci) niezbędnych do przygotowania profesjonalnego wizerunku modelek zgodnie z wymaganiami estetycznymi kampanii reklamowych i odbiorców,

3)kosztów zakupu lub najmu ubrań i dodatków niezbędnych do tworzenia atrakcyjnych dla odbiorców fotografii i nagrań,

4)kosztów usług profesjonalnych fotografów i filmowców, polegającej na wykonywaniu wysokiej jakości, atrakcyjnych i profesjonalnych fotografii i nagrań z udziałem modelek, które są kluczowym elementem strategii promocyjnej i stanowią podstawę monetyzacji treści, w tym koszt przeniesienia majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań,

5)kosztów najmu luksusowych samochodów, luksusowych ubrań i akcesoriów, luksusowych sprzętów elektronicznych i użytkowych wykorzystywanych w sesjach fotograficznych i nagraniowych mających uatrakcyjnić generowane treści,

6)kosztów najmu lokali i studiów filmowych lub fotograficznych, w których wykonywane będą sesje filmowe i fotograficzne,

7)kosztów uzyskania dostępu (bilety wstępu lub najem) do atrakcyjnych turystycznie i wizualnie miejsc, wydarzeń oraz luksusowych i atrakcyjnych lokali i wnętrz, w których wykonywane będą sesje fotograficzne lub filmowe (np. pokój w luksusowym hotelu z widokiem na znane turystyczne miejsce, stok narciarski, luksusowy basen, koncert znanego zespołu, muzeum, galeria sztuki, wystawa samochodów),

8)kosztów podróży i noclegów modelek, fotografów, filmowców i stylistów oraz transportu sprzętu do miejsc wykonywania sesji fotograficznych i filmowych,

9)kosztów najmu lub zakupu telefonów, aparatów lub kamer z akcesoriami (statywy, oświetlenie, mikrofony i niezbędne urządzenia do obsługi i wykorzystania tychże),

10)kosztów usług edycji i postprodukcji materiałów fotograficznych i nagrań,

11)kosztów licencji na wykorzystanie oprogramowania i narzędzi Al wykorzystywanych do generowania obrazów i grafik, modyfikacji i retuszu zdjęć oraz automatycznej edycji i montażu filmów - przyspieszających proces produkcji profesjonalnych treści,

12)kosztów usług zewnętrznych wyspecjalizowanych w marketingu mediów społecznościowych agencji marketingowych,

13)kosztów dostępu do portali internetowych, na których prezentowane są zdjęcia modelek,

14)kosztów subskrypcji i licencji na oprogramowanie i aplikacje do zarządzania treściami w mediach społecznościowych,

15)kosztów uzyskania licencji na wykorzystanie chronionych prawem autorskim materiałów filmowych, zdjęć, muzyki wykorzystywanych do generowania treści

stanowić będą (przy założeniu, że wymienione koszty nie zostaną w konkretnych umowach przeniesione na współpracujący z A Sp. z o.o. lub na świadczący usługi na rzecz A Sp. z o.o. podmiot gospodarczy) koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem będą to koszty poniesione w celu uzyskania przychodu ze źródła przychodu jakim jest prowadzony Projekt i nie znajdą do nich zastosowania żadne z wyłączeń określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.

Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, że konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Koszty związane z zachowaniem źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów.

Zatem, kosztami uzyskania przychodów z danego źródła przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie danego źródła przychodów.

Ponadto, należy mieć na względzie, że uznając dany wydatek za koszt uzyskania przychodu podatnik odnosi ewidentne korzyści, bowiem koszt uzyskania przychodu zmniejsza podstawę opodatkowania. Zatem możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien wiedzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

W zakresie obowiązków podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła, należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, że konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jeszcze raz podkreślić należy, że zgodnie z przywołanymi przepisami, kosztem uzyskania przychodu może być wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, rozpoczęli Państwo (Projekt) działalność w zakresie marketingu internetowego, produkcji treści cyfrowych oraz promocji marek osobistych influencerów i twórców internetowych, która polega na tworzeniu, prowadzeniu i zarządzaniu w mediach społecznościowych (…) profilami lub stronami prezentującymi profesjonalne i atrakcyjne zdjęcia i nagrania z wizerunkami modelek (ze szczególnym uwzględnieniem treści tworzonych z wykorzystaniem narzędzi Al).

Projekt polega na tworzeniu i prowadzeniu profili na społecznościowych portalach internetowych, w szczególności na tworzeniu autorskich treści w postaci profesjonalnych, wysokiej jakości, atrakcyjnych dla odbiorców zdjęć i filmów z udziałem modelek, publikowanych na tych profilach regularnie i w dużych ilościach. Celem jest zdobycie szerokiej publiczności dla umieszczanych treści (tzw. folowersów i obserwujących), a następnie zawieranie odpłatnych umów o współpracach partnerskich i kampaniach reklamowych. Projekt wpisuje się w typowe i powszechne w Internecie działania z zakresu tzw. content marketingu. Wnioskodawca decyduje o rodzaju publikowanych treści, częstotliwości i porach publikacji, tak aby maksymalizować widoczność tych treści na poszczególnych portalach społecznościowych. Kluczem dla osiągnięcia celu Projektu jest wysoka jakość publikowanych treści, gdyż tylko taka umożliwia zdobycie szerokiej publiczności oraz zainteresowanie przyszłych kontrahentów.

W związku z realizacją ww. Projektu ponieśli Państwo następujące wydatki oraz wskazali Państwo jaki związek będą miały one z powstaniem przychodów z Państwa działalności:

1)koszty pracy modelki, polegającej na pozowaniu i dostarczaniu materiałów w postaci fotografii i nagrań, w tym wynagrodzenie z tytułu wyrażenia zgody na wykorzystanie wizerunku i przeniesienie majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez udziału modelek nie da się stworzyć publikowanych treści, a w konsekwencji pozyskać kontrahentów zgodnie z założeniami Projektu,

2)koszty zakupu lub najmu ubrań i dodatków niezbędnych do tworzenia atrakcyjnych dla odbiorców fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż modelki muszą prezentować ciekawe dla odbiorców stylizacje, a dopóki nie będą one udostępniane przez kontrahentów w ramach współprac partnerskich i reklamowych, dla budowania bazy odbiorców, zapewniać je musi wnioskodawca,

3)koszty uzyskania dostępu do atrakcyjnych wizualnie luksusowych lokali, w których wykonywane były sesje fotograficzne lub filmowe (pokój w luksusowym hotelu i apartamenty) - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż publikowane treści dla zgromadzenia szerokiej publiczności i zaprezentowania przyszłym kontrahentom wartości marketingowej Projektu muszą być atrakcyjne dla odbiorców,

4)koszty najmu lub zakupu telefonów, aparatów lub kamer z akcesoriami (statywy, oświetlenie, mikrofony i niezbędne urządzenia do obsługi i wykorzystania tychże) - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż dla uzyskania wartości marketingowej konieczne jest publikowanie dużej ilości materiałów, które w większości nie są wykonywane przez zewnętrznych profesjonalnych fotografów, lecz również samodzielnie przez modelki oraz przez Wnioskodawcę,

5)koszty dostępu do portali internetowych, na których prezentowane są zdjęcia modelek - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez dostępu do portali społecznościowych nie da się w ogóle prowadzić content marketingu zgodnie z założeniami Projektu,

6)koszty subskrypcji i licencji na oprogramowanie i aplikacje do zarządzania treściami w mediach społecznościowych - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez dostępu do tych narzędzi nie da się publikować dużych ilości treści w sposób optymalny dla pozyskania licznej grupy odbiorców,

7)koszty licencji na wykorzystanie oprogramowania i narzędzi Al wykorzystywanych do generowania obrazów i grafik, modyfikacji i retuszu zdjęć oraz automatycznej edycji i montażu filmów - przyspieszających proces produkcji profesjonalnych treści - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez wykorzystania tych narzędzi nie da się tworzyć dużej ilości materiałów przy rozsądnych kosztach ich produkcji (koszt produkcji materiałów w takiej samej ilości bez wykorzystania tych narzędzi byłby znacznie wyższy niż z ich wykorzystaniem).

Ponadto zamierzacie Państwo również ponieść dodatkowe wydatki w związku z realizacją ww. Projektu i wskazują Państwo związek z powstaniem przychodów z Państwa działalności:

1)koszty pracy modelki lub modelek, polegającej na pozowaniu i dostarczaniu materiałów w postaci fotografii i nagrań, w tym wynagrodzenie z tytułu wyrażenia zgody na wykorzystanie wizerunku i przeniesienie majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez udziału modelek nie da się stworzyć publikowanych treści, a w konsekwencji pozyskać kontrahentów zgodnie z założeniami Projektu,

2)koszty usług fryzjerskich i kosmetycznych (makijaż, stylizacja włosów i paznokci) niezbędnych do przygotowania profesjonalnego wizerunku modelek zgodnie z wymaganiami estetycznymi kampanii reklamowych i odbiorców - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez odpowiedniego przygotowania modelek nie da się tworzyć treści reklamowych zgodnie z przyjętymi w branży standardami,

3)koszty zakupu lub najmu ubrań i dodatków niezbędnych do tworzenia atrakcyjnych dla odbiorców fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż modelki muszą prezentować ciekawe dla odbiorców stylizacje, a dopóki nie będą one udostępniane przez kontrahentów w ramach współprac partnerskich i reklamowych, dla budowania bazy odbiorców, zapewniać je musi Wnioskodawca,

4)koszty usług profesjonalnych fotografów i filmowców, polegającej na wykonywaniu wysokiej jakości, atrakcyjnych i profesjonalnych fotografii i nagrań z udziałem modelek, które są kluczowym elementem strategii promocyjnej i stanowią podstawę monetyzacji treści, w tym koszt przeniesienia majątkowych praw autorskich do fotografii i nagrań - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż nie wszystkie treści mogą być produkowane osobiście przez modelki lub wnioskodawcę, w szczególności gdy wysoka jakość materiałów wymagana jest przez kontrahenta,

5)koszty najmu luksusowych samochodów, luksusowych ubrań i akcesoriów, luksusowych sprzętów elektronicznych i użytkowych wykorzystywanych w sesjach fotograficznych i nagraniowych mających uatrakcyjnić generowane treści - poniesienie tego wydatku jest niezbędne dla powstania przychodu, gdyż publikowane treści dla zgromadzenia szerokiej publiczności i zaprezentowania przyszłym kontrahentom wartości marketingowej Projektu muszą być atrakcyjne dla odbiorców, a także odpowiadające wymaganiom kontrahentów,

6)koszt najmu lokali i studiów filmowych lub fotograficznych, w których wykonywane będą sesje filmowe i fotograficzne - niezbędne dla wyprodukowania treści o odpowiedniej jakości gdy będzie to wymagane przez kontrahenta,

7)koszty uzyskania dostępu (bilety wstępu lub najem) do atrakcyjnych turystycznie i wizualnie miejsc, wydarzeń oraz luksusowych i atrakcyjnych lokali i wnętrz, w których wykonywane będą sesje fotograficzne lub filmowe (np. pokój w luksusowym hotelu z widokiem na znane turystyczne miejsce, stok narciarski, luksusowy basen, koncert znanego zespołu, muzeum, galeria sztuki, wystawa samochodów) - jak w punkcie 5),

8)koszty podróży i noclegów modelek, fotografów, filmowców i stylistów oraz transportu sprzętu do miejsc wykonywania sesji fotograficznych i filmowych - koszty niezbędne w przypadku sesji wykonywanych w miejscach odległych, zgodnie z wymaganiami kontrahentów,

9)koszt najmu lub zakupu telefonów, aparatów lub kamer z akcesoriami (statywy, oświetlenie, mikrofony i niezbędne urządzenia do obsługi i wykorzystania tychże) - niezbędne dla powstania przychodu, gdyż dla uzyskania wartości marketingowej konieczne jest publikowanie dużej ilości materiałów, które w większości nie są wykonywane przez zewnętrznych profesjonalnych fotografów, lecz również samodzielnie przez modelki oraz przez Wnioskodawcę,

10)koszty usług edycji i postprodukcji materiałów fotograficznych i nagrań - koszt niezbędny dla produkowania treści, gdy ilość współprac przekroczy możliwości obsługi przez Wnioskodawcę, lub wymagać tego będą wytyczne kontrahentów odnośnie jakości materiałów,

11)koszty licencji na wykorzystanie oprogramowania i narzędzi Al wykorzystywanych do generowania obrazów i grafik, modyfikacji i retuszu zdjęć oraz automatycznej edycji i montażu filmów - przyspieszających proces produkcji profesjonalnych treści - niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez wykorzystania tych narzędzi nie da się tworzyć dużej ilości materiałów przy rozsądnych kosztach ich produkcji (koszt produkcji materiałów w takiej samej ilości bez wykorzystania tych narzędzi byłby znacznie wyższy niż z ich wykorzystaniem),

12)koszt usług zewnętrznych wyspecjalizowanych w marketingu mediów społecznościowych agencji marketingowych - koszt niezbędny, gdy ilość współprac reklamowych przekroczy możliwości obsługi przez Wnioskodawcę,

13)koszty dostępu do portali internetowych, na których prezentowane są zdjęcia modelek - niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez dostępu do portali społecznościowych nie da się w ogóle prowadzić content marketingu zgodnie z założeniami Projektu,

14)koszty subskrypcji i licencji na oprogramowanie i aplikacje do zarządzania treściami w mediach społecznościowych - niezbędne dla powstania przychodu, gdyż bez dostępu do tych narzędzi nie da się publikować dużych ilości treści w sposób optymalny dla pozyskania licznej grupy odbiorców,

15)koszty uzyskania licencji na wykorzystanie chronionych prawem autorskim materiałów filmowych, zdjęć, muzyki wykorzystywanych do generowania treści - koszt niezbędny, gdy pozyskanie takich treści wynikać będzie z wymogów kontrahentów dla konkretnych działań marketingowych.

W świetle powyższego, mając na uwadze przywołane unormowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż wykazali Państwo związek poniesienia ww. wydatków z powstaniem przychodu z prowadzonej przez Państwa działalności. Zatem wydatki wskazane we wniosku można uznać za poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów Państwa działalności. W konsekwencji mogą one zostać przez Państwa zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Końcowo ponownie należy podkreślić, że to na Wnioskodawcy jako podatniku ciąży obowiązek faktycznego wykazania obiektywnego związku przyczynowo-skutkowego i uargumentowania, że wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia lub zachowania przychodu albo zabezpieczenia źródła tego przychodu.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.