
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 1 czerwca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Relacja zatrudnienia
Od … 2021 r. Wnioskodawca świadczy pracę na podstawie umowy o pracę zawartej ze spółką X sp. z o.o. (dalej: „Pracodawca”) – podmiotem zależnym Y.
Uczestnictwo w …
W ramach globalnego programu motywacyjnego spółka dominująca (Y) przyznała Wnioskodawcy … jednostek RSU (Restricted Stock Units) z trzyletnim harmonogramem nabywania praw.
RSU reprezentowały warunkowe prawo do otrzymania akcji Y bez odpłatnego świadczenia z strony Wnioskodawcy.
Akcje były przenoszone wyłącznie na rachunek brokerski ….
Przejęcie Y przez Z
… 2024 r. nastąpiło zamknięcie transakcji przejęcia Y przez Z (dalej: „Closing Date”). Zgodnie z … każda niewestowana (przed okresem nabycia uprawnień) jednostka RSU w momencie Closing Date: „zostaje automatycznie skonwertowana w prawo do otrzymania od Z kwoty gotówkowej („RCASH”) obliczonej jako liczba RSU × cena przejęcia … za akcję”. Analogiczną konwersję niewestowanych akcji przewiduje ….
Uchwały korporacyjne
Procedurę wykupu zatwierdziło Walne Zgromadzenie akcjonariuszy Y – … z … 2023 r. (sekcja …, co spełnia przesłankę art. 24 ust. 11 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”).
Wypłaty świadczenia roszczenia pieniężnego
Pierwsza wypłata roszczenia pieniężnego z tytułu RSU (RCASH) miała miejsce … 2024 r. – za … RSU wypłacono … na rachunek brokerski Wnioskodawcy. Kolejne wypłaty następowały co trzy miesiące do czasu zakończenia harmonogramu. Płatnikiem RCASH jest spółka amerykańska (Z). Polski Pracodawca nie występuje jako płatnik podatku dochodowego.
Uzupełnienie wniosku
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, centrum interesów życiowych i miejsce zamieszkania w (...).
X sp. z o.o. ma siedzibę w Polsce: ul. … (KRS …), jest spółką publiczną – nie jest notowana na żadnej giełdzie.
Y – korporacja prawa stanu ... (U.S.), forma prawna: Delaware corporation („C-Corp”). Siedziba spółki znajduje się w USA: …, …. Do dnia wycofania … 2024 r. w ramach przejęcia przez Z spółka była notowana na … .
Y posiadał 100 % udziałów bezpośrednich/pośrednich w X sp. z o.o., a zatem był „spółką dominującą” w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.
Y był organizatorem i administratorem programu „…” (…). Program uchwalony … 2012 r. uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Y; kolejne rewizje zatwierdzone uchwałami zarządu i Komitetu Kompensat (…). Cel: przyznawanie pracownikom/menedżerom warunkowych instrumentów kapitałowych (RSU, stock options) jako plan motywacyjny, nie stanowiącej systemu wynagrodzeń w rozumieniu prawa pracy.
Wnioskodawca został objęty programem … 2021 r. (data „RSU International Equity Letter” – załącznik). Grant nastąpił formalnie … 2021 r. (miesiąc po rozpoczęciu zatrudnienia … 2021 r.).
Prawo do udziału wynika z oddzielnej umowy RSU … zaakceptowanej elektronicznie w systemie …, nie z umowy o pracę z polskim Pracodawcą.
Warunek trwania grantu: nieprzerwane świadczenie pracy w grupie Y. Nie ma warunków finansowych ani oceny wyników. RSU były konwertowane na akcje według przyjętego harmonogramu, proporcjonalnie w ciągu 3 lat, pierwsza rata po roku i kolejne co trzy miesiące.
Program ma charakter motywacyjny; nie jest gratyfikacją za bieżącą pracę. Uczestnictwo miało charakter motywacyjny, nie stanowiło części systemu wynagradzania – RSU wyłączone z podstawy wynagrodzenia.
RSU przyznano Wnioskodawcy nieodpłatnie; w USA grant RSU nie generuje obowiązku podatkowego. W Polsce – nie powstał przychód w dniu przyznania.
RSU to inne prawa majątkowe o cechach pochodnego instrumentu finansowego. Nie są papierami wartościowymi w rozumieniu ustawy o obrocie.
Na pytanie Organu:
Czy RSU na moment przyznania miały wartość rynkową, były przedmiotem obrotu?
Wnioskodawca odpowiedział, że:
Brak rynku wtórnego; RSU nie były przedmiotem obrotu, nie miały „ceny rynkowej”.
RSU niezbywalne do momentu vestingu/konwersji (§ 2 planu).
Na pytanie Organu:
Czy przyznane Panu RSU były prawami warunkowymi, tj. po spełnieniu tych warunków (proszę wskazać te warunki) prawa te miały być realizowane w konsekwencji czego miał Pan się stać akcjonariuszem spółki Y?
Wnioskodawca odpowiedział, że:
Tak, RSU były prawami warunkowymi; po spełnieniu warunku (upływ czasu, ciągłość zatrudnienia) następowało wydanie akcji Y na rachunek brokerski ….
Przed vestingiem nie przysługiwały Wnioskodawcy żadne prawa akcjonariusza (brak głosu, dywidendy itp.).
Na pytanie Organu:
Jaka jest forma prawna spółki amerykańskiej Z?
Wnioskodawca odpowiedział, że:
Z – korporacja prawa stanu ..., spółka publiczna notowana na ….
Pytanie
Czy kwota pieniężna („RCASH”) otrzymywana w wyniku konwersji niewestowanych RSU stanowi przychód z kapitałów pieniężnych z tytułu odpłatnego zbycia praw majątkowych/realizacji pochodnego instrumentu finansowego (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT), opodatkowany stawką 19% (art. 30b ust. 1), przy czym kosztem uzyskania przychodu może być:
a)0 zł – w braku udokumentowanej wartości nabycia, lub
b)udokumentowana wartość rynkowa RSU z dnia ich przyznania?
Pana stanowisko w sprawie
Roszczenie pieniężne (RCASH) jako przychód z kapitałów pieniężnych, jest realizacją pochodnego instrumentu finansowego RSU od początku stanowią pochodny instrument finansowy zależny od ceny akcji (art. 5a pkt 13 ustawy o PIT; § 2 rozp. MF z 23 grudnia 2002 r.). Konwersja na RCASH prowadzi do odpłatnego zbycia prawa majątkowego – Z nabywa prawa Wnioskodawcy, a świadczenie pieniężne stanowi zapłatę (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT).
Ujednolicona linia interpretacyjna Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: KIS”) oraz orzecznictwo potwierdzają kwalifikację analogicznych wypłat do kapitałów pieniężnych, m.in.:
·interpretacja KIS 0115-KDIT1.4011.432.2024.1.MN z 16 sierpnia 2024 r.;
·interpretacja KIS 0113-KDIPT2-1.4011.425.2024.2.RK z 7 sierpnia 2024 r.;
·interpretacja KIS 0113-KDIPT2-3.4011.33.2025.2.GG z 27 marca 2025 r.
·wyrok NSA z 16 stycznia 2024 r. sygn. akt II FSK 452/21 – RSU powodują przychód z kapitałów pieniężnych w momencie realizacji świadczenia.
Brak podstaw do kwalifikacji jako przychód ze stosunku pracy (art. 12 ustawy o PIT)
Świadczenie wypłaca podmiot niebędący pracodawcą (Z), a jego wysokość jest ściśle powiązana z ceną akcji, a nie oceną pracy. Polski pracodawca nie występuje jako płatnik, co wyłącza zastosowanie art. 31–33 ustawy o PIT. Analogiczne stanowisko przyjął Dyrektor KIS w interpretacji 0114-KDIP3-1.4011.610.2024.2.AK z 4 października 2024 r.
Moment powstania przychodu
Dochód materializuje się z dniem każdej wypłaty RCASH na rachunek Wnioskodawcy; wcześniej nie dochodzi do rozporządzenia majątkiem (por. interpretacja 0112-KDIL2-1.4011.349.2024.3.JK z 5 czerwca 2024 r.).
Koszty uzyskania przychodu
Zgodnie z art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT, koszt może:
·wynosić 0 zł, jeżeli brak wiarygodnego dowodu wartości z dnia przyznania RSU, lub
·odpowiadać wartości rynkowej RSU w dacie przyznania, jeżeli zostanie udokumentowana (np. wyciągiem z Planu).
Podejście to potwierdziła interpretacja 0113-KDIPT2-1.4011.425.2024.2.RK.
Deklaracja i stawka podatku
Przychód RCASH podlega 19% stawce PIT (art. 30b ust. 1). Wnioskodawca wykaże dochody w rocznym zeznaniu PIT-38 za rok otrzymania wypłaty.
Konkluzja
W świetle przytoczonych przepisów oraz utrwalonej praktyki:
·Kwota RCASH stanowi przychód z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT). Dochód podlega opodatkowaniu stawką 19 % i wykazaniu w PIT-38.
·Kosztem uzyskania przychodu może być 0 zł lub – po udokumentowaniu – wartość rynkowa RSU z dnia przyznania.
Uzupełnienie stanowiska
Realizacja RSU według planu (zamiana na akcje SPLK, a następnie sprzedaż tych akcji) to odpłatne zbycie prawa majątkowego, skutkujące przychodem z kapitałów pieniężnych.
Konwersja RSU, które nie zostały skonwertowane na akcje przed zakupem spółki Y. Na RCASH w dniu … 2024 r. (zgodnie z …) stanowiła odpłatne zbycie prawa majątkowego na rzecz Z; wartość świadczenia odpowiadała iloczynowi liczby RSU i ceny przejęcia …, nie była zależna od pracy Wnioskodawcy. Każda kwartalna wypłata RCASH materializuje przychód z kapitałów pieniężnych w dacie wpływu środków na rachunek brokerski.
Nie są to świadczenia ze stosunku pracy, świadczenia wypłaca podmiot niebędący pracodawcą, a ich wartość kształtuje wyłącznie kurs akcji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasada powszechności opodatkowania
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) przewiduje zasadę powszechności opodatkowania (art. 9 ust. 1 ustawy). Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.
Pojęcie przychodu
Ogólne określenie „przychodów” zawiera art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodami, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w ustawie, są:
otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Pojęcie przychodu wiąże się z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku. Ustawodawca odróżnia przy tym przysporzenia, które mają charakter:
·pieniężny – pieniądze i wartości pieniężne;
·niepieniężny – świadczenia w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa), nieodpłatne świadczenia inne niż świadczenia w naturze (otrzymane usługi lub świadczenia polegające na udostępnianiu rzeczy lub praw).
Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych regulują przy tym art. 11 ust. 2-2c ustawy.
Źródła przychodów
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
Źródłami przychodów są m.in.:
·stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);
·kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7);
·inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9), czyli źródła inne niż te wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Ustawodawca przewidział również szczególną sytuację przypisania przychodu do odpowiedniego źródła. Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy:
Przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.
Przychody ze stosunku pracy
O tym, co jest przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, stanowi art. 12 ust. 1 ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Pojęcie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy ma szerokie znaczenie. Obejmuje ono zarówno świadczenia pieniężne, jak i wartość świadczeń niepieniężnych, w tym świadczeń nieodpłatnych. Ustawodawca nie ogranicza omawianego pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych jest jedynie przykładowym wyliczeniem (świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”).
O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników – czy pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych czy pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą niezwiązanych.
Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Przychody z kapitałów pieniężnych
Do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zaliczył m.in.: przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10).
Na podstawie art. 5a pkt 13 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):
Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:
c)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
d)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
e)opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
f)niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
g)instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
h)kontrakty na różnicę,
i)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.
Przychody z innych źródeł
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. W związku z tym każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Koszty uzyskania przychodu
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z uzyskanymi przychodami. Z oceny związku z uzyskanym przychodem powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie mógł się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Przy czym związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, powinien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:
·pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
·nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·być właściwie udokumentowany.
Koszty poniesione w celu uzyskania przychodów to te, które zostały poniesione z zamiarem uzyskania przychodu. Ten zamiar (cel) musi być, po pierwsze – obiektywnie realny, po drugie – istniejące okoliczności faktyczne muszą wskazywać na to, że dany wydatek w istocie mógł podatnikowi pozwolić na przewidywanie osiągnięcia przychodu. Natomiast koszty ponoszone w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu, to wydatki mające na celu ochronę źródła przychodu tak, by źródło to istniało w stanie niepogorszonym.
Koszty uzyskania przychodów nie są kosztami uzyskania jakichkolwiek przychodów, lecz zawsze związane są z uzyskaniem przychodu z konkretnego źródła. Koszty uzyskania przychodu z danego źródła pomniejszają przychody z tego właśnie źródła, a nie jakiekolwiek przychody. Koszty uzyskania przychodu są zatem ściśle i funkcjonalnie przyporządkowane do danego źródła przychodów. Aby bowiem w ogóle mogło dojść do powstania kosztu uzyskania przychodu, podatnik musi ponieść faktyczny wydatek (ekonomiczny ciężar) związany ze zdarzeniem prawnym mającym wpływ na uzyskanie przychodu lub zachowanie bądź zabezpieczenie źródła przychodu.
Zatem, kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Ocena Pana sytuacji
Z przedstawionych we wniosku okoliczności faktycznych sprawy wynika, że:
·od ... 2021 r. jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w spółce X sp. z o.o. (dalej: „Pracodawca”) – podmiocie zależnym Y;
·w ramach globalnego programu motywacyjnego spółka dominująca (Y) przyznała Panu jednostki RSU (Restricted Stock Units) z trzyletnim harmonogramem nabywania praw;
·RSU reprezentowały warunkowe prawo do otrzymania akcji Ybez odpłatnego świadczenia z Pana strony;
·RSU przyznano Panu nieodpłatnie, w USA i w Polsce nie powstał przychód w dniu przyznania;
·prawo do udziału w programie motywacyjnym wynikało z oddzielnej umowy RSU, nie z umowy o pracę z polskim Pracodawcą;
·program ma charakter motywacyjny, nie jest gratyfikacją za bieżącą pracę, nie stanowi części systemu wynagradzania – RSU wyłączone z podstawy wynagrodzenia;
·... 2024 r. nastąpiło przejęcie Y przez Z;
·każda niewestowana (przed okresem nabycia uprawnień) jednostka RSU w momencie przejęcia została automatycznie skonwertowana w prawo do otrzymania od Z kwoty gotówkowej („RCASH”);
·płatnikiem RCASH jest spółka amerykańska (Z);
·Pana Pracodawca nie występuje jako płatnik podatku dochodowego od ww. kwoty gotówkowej (RCASH).
W konsekwencji otrzymane świadczenie pieniężne (RCASH) stanowi dla Pana przysporzenie majątkowe, które nie może być kwalifikowane jako przychód ze stosunku pracy, gdyż przystąpienie do Programu nie wynikało z postanowień umowy o pracę zawartej przez Pana z Pracodawcą. Nie jest także przychodem z kapitałów pieniężnych stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy. Skoro jednostki RSU zostały automatycznie skonwertowane w prawo do otrzymania kwoty gotówkowej, nie można uznać, że dokonał Pan ich odpłatnego zbycia. Kwota pieniężna (RCASH) – jako że nie mieści się w żadnej kategorii źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowi dla Pana przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Przychód ten podlega opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uwzględnieniu w stosownym zeznaniu podatkowym (PIT-36 lub PIT-37).
W odniesieniu do kosztów uzyskania przychodu wyjaśnić należy, że – jak wskazał Pan we wniosku i jego uzupełnieniu – jednostki RSU przyznano Panu nieodpłatnie (bez odpłatnego świadczenia z Pana strony) zatem nie ma Pan możliwości zastosować w przypadku ww. przychodu z innych źródeł jakichkolwiek kosztów uzyskania przychodu, gdyż takowych Pan nie poniósł.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana we wniosku interpretacji indywidualnych należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do Pana sprawy, ani do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
