Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.257.2025.2.MM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 maja 2025 r.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

W lipcu 2024 r. została podpisana umowa o finansowanie nr (...) w ramach programu (...), organizowanego przez instytucję publiczną (...) z siedzibą w Niemczech.

Umowa została zawarta z A.B., która podpisała ją w imieniu trzech współautorek projektu: A.B., Pani (wnioskodawczyni) oraz C.D..

Projekt był realizowany w ramach programu (...). Celem projektu był rozwój koncepcji artystyczno-biznesowej z obszaru muzyki i branży kreatywnej.

Program miał charakter twórczy i innowacyjny – nie był związany z zatrudnieniem ani świadczeniem usług.

Na podstawie umowy, X przekazała na realizację projektu dwa rodzaje finansowania: Wsparcie finansowe w wysokości 4.500 EUR, wypłacone w trzech transzach po 1.500 EUR każda. Środki te miały charakter bezzwrotnego wsparcia rozwoju projektu artystycznego. Refundację kosztów związanych z realizacją projektu – w kwocie 3.740,29 EUR.

Kwota ta została przekazana po przedstawieniu faktur i rachunków dokumentujących poniesione z góry wydatki.

Wszystkie te dokumenty Pani posiada i są związane wyłącznie z realizacją projektu (...). Wszystkie środki zostały przekazane przez X na prywatne konto bankowe A.B., która podpisała umowę w imieniu Pań. Projekt miał charakter zespołowy i był wspólnie realizowany przez trzy autorki, jako osoby fizyczne bez zakładania działalności gospodarczej.

Nie otrzymała Pani formularza PIT-11 ani niemieckiego zaświadczenia o potrąceniu podatku. Środki pochodziły z budżetu instytucji publicznej (...) w Niemczech.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. W związku z powyższym, nie otrzymała Pani środków pieniężnych w ramach Programu (...) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wsparcie finansowe w wysokości 4.500 EUR otrzymała Pani na realizację projektu artystycznego pod nazwą (...). Celem projektu jest (...).

W ramach realizacji projektu zostały zrefundowane następujące koszty:

konsultacje prawnicze.

konsultacje biznesowe,

zakup mikrofonów i sprzętu audio do nagrywania podcastu,

koszty sesji zdjęciowej biznesowej na stronę internetową projektu,

projekt logotypu (...).

Środki pieniężne były wypłacane transzami na konto prywatne A.B., która podpisała umowę o dofinansowanie w imieniu swoim, Pani oraz C.D. Wszystkie trzy Panie były współbeneficjentkami projektu.

Program (...) nie był finansowany ze środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Program jest realizowany i finansowany przez X spółkę należącą do (...), przy wsparciu (...). Jest to finansowanie publiczne ze środków lokalnych (niemieckich), a nie unijnych.

Z umowy nr (...) wynika, że:

Wraz z pozostałymi uczestniczkami projektu otrzymała Pani wsparcie finansowe na realizację projektu (...) w ramach programu (...);

Umowa nie przewidywała wypłaty innych świadczeń poza wsparciem finansowym i refundacją kosztów;

Nie wskazano podstawy prawnej w rozumieniu polskich przepisów, na mocy której przyznano świadczenia - umowa opierała się na zasadach programu określonych przez organizatora;

Beneficjentkami środków były A.B., C.D. i Pani,

Grupą docelową projektu były osoby fizyczne z sektora muzycznego, w szczególności niezależni artyści i inicjatorki projektów muzycznych.

Z posiadanej przez Panią dokumentacji nie wynika, aby przyznane świadczenia w ramach programu (...) stanowiły:

stypendia lub zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

świadczenia pomocy materialnej dla uczniów i osób uczestniczących w innych formach kształcenia ani inne stypendia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Pytanie

Czy otrzymane przez Panią – pośrednio poprzez A.B. – środki finansowe, zarówno transzowe wsparcie (4.500 EUR), jak i refundacja poniesionych kosztów (3.740,29 EUR), przyznane przez niemiecką instytucję publiczną X w celu realizacji twórczego projektu w ramach programu (...), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 lub pkt 40 ustawy o PIT? Jeśli nie, to w jaki sposób należy wykazać ten przychód w rocznym zeznaniu podatkowym?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, środki przekazane przez X miały wyłącznie charakter artystyczno-twórczy, nie stanowiły wynagrodzenia ani przychodu z działalności gospodarczej, lecz wsparcie dla realizacji projektu w ramach programu (...). Granty zostały przyznane przez instytucję publiczną państwa członkowskiego UE i jako takie spełniają przesłanki zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 lub pkt 40 ustawy o PIT. W Pani przekonaniu przychód ten nie podlega opodatkowaniu i nie powinien być wykazywany w zeznaniu podatkowym.

W przypadku odmiennego stanowiska organu, prosi Pani o jasne wskazanie: czy całość lub część środków podlega opodatkowaniu, w jaki sposób należy je rozliczyć i w którym formularzu PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Wedle art. 4a omawianej ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Natomiast wedle art. 9 ust. 2 tej ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, które stanowić będą trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów podlegających opodatkowaniu decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa majątek podatnika (takie przysporzenie, którym może rozporządzać jak właściciel). Przychód podatkowy musi charakteryzować się definitywnością i nie mieć charakteru zwrotnego.

Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że w lipcu 2024 r. została podpisana umowa o finansowanie nr (...) w ramach programu (...), organizowanego przez instytucję publiczną X z siedzibą w Niemczech.

Na podstawie umowy, X przekazała na realizację projektu dwa rodzaje finansowania: Wsparcie finansowe w wysokości 4.500 EUR, wypłacone w trzech transzach po 1.500 EUR każda. Środki te miały charakter bezzwrotnego wsparcia rozwoju projektu artystycznego. Refundację kosztów związanych z realizacją projektu – w kwocie 3.740,29 EUR.

Kwota ta została przekazana po przedstawieniu faktur i rachunków dokumentujących poniesione z góry wydatki.

Wsparcie finansowe w wysokości 4.500 EUR otrzymała Pani na realizację projektu artystycznego pod nazwą (...). Celem projektu jest (...).

Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. W związku z powyższym, nie otrzymała Pani środków pieniężnych w ramach Programu (...) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Program jest realizowany i finansowany przez X spółkę należącą do (...), przy wsparciu (...). Jest to finansowanie publiczne ze środków lokalnych (niemieckich), a nie unijnych. Środki pochodziły z budżetu instytucji publicznej (...) w Niemczech.

Mając na uwadze opisane zdarzenie stwierdzić należy, że środki które otrzymała Pani od spółki należącej do (...), przy wsparciu (...) stanowią dla Pani przychód, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanych przez Panią przepisów dotyczących zwolnień podatkowych, to wskazać należy, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy wynika, że:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz inne stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z opisu zdarzenia wynika, że Program (...) nie był finansowany ze środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Z posiadanej przez Panią dokumentacji nie wynika, aby przyznane świadczenia w ramach programu (...) stanowiły stypendia lub zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce lub świadczenia pomocy materialnej dla uczniów i osób uczestniczących w innych formach kształcenia ani inne stypendia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Tym samym otrzymane przez Panią środki finansowe tj., zarówno transzowe wsparcie, jak i refundacja poniesionych kosztów, przyznane przez niemiecką instytucję publiczną X w celu realizacji twórczego projektu w ramach programu (...) nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 i pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do ww. kwot nie znajduje również zastosowania żadne inne zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji środki finansowe z tytułu transzowego wsparcia, jak i refundacji poniesionych kosztów, które Pani otrzymała zobowiązana jest Pani w całości zakwalifikować do swoich przychodów. Przychód ten należy wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym uzyskała Pani ww. środki. Z broszury informacyjnej do PIT-36 wynika bowiem, że formularz PIT-36 jest przeznaczony dla podatników, do których ma zastosowanie art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i którzy niezależnie od liczby źródeł przychodów uzyskali m.in. przychody ze źródeł przychodów położonych za granicą.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.