Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 28 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełniła go Pani – na wezwania – pismem z 6 maja 2025 r. (data wpływu 6 maja 2025 r.) oraz pismem z 7 maja 2025 r. (data wpływu 6 czerwca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani sędzią Sądu Okręgowego (…). W 2024 roku otrzymała Pani stypendium (…) w USA. Program stypendialny odbywał się w terminie od 26 sierpnia 2024 roku do 11 października 2024 roku w USA. Podczas stypendium zdobywała Pani wiedzę dotyczącą mediacji i ADR. W ramach stypendium zrealizowała Pani następujące działania: kurs (…), 3-9 września 2024 r. – warsztaty dla stypendystów – (…), 9-13 września 2024 – (…),16-27 września (…) – obserwacja mediatorów (mediatorów międzykulturowych, emerytowanych sędziów i przedstawicieli innych zawodów), wizyty w sądach w (…) w celu zapoznania się z mediacją sądową i międzykulturową, 30 sierpnia – 4 października 2024 roku – (…) - obserwacja mediatorów (mediatorów międzykulturowych, emerytowanych sędziów i przedstawicieli innych zawodów), wizyty w sądach w (…) w celu zapoznania się z programami mediacji sądowej i międzykulturowej; 7-11 października 2024 roku – wizyta w (…) w celu zapoznania się programem zarządzania sporami cywilnymi i alternatywnymi metodami rozwiązywania sporów, takimi jak mediacja, arbitraż, wczesna neutralna ocena (ENE) i konferencje ugodowe prowadzone przez sędziego. Celem stypendium było zapewnienie sędziom i mediatorom spoza Stanów Zjednoczonych możliwości studiowania procesów i praktyk rozwiązywania sporów w USA, aby pomóc im w ich wysiłkach na rzecz promowanie mediacji jako praktycznego narzędzia w ułatwianiu dostępu do sądu i rozwiązywania sporów w ich krajach ojczystych

Uzupełnienie stanu faktycznego

Jest Pani obywatelką Polski. W 2024 roku i obecnie posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.  W 2024 roku i obecnie posiada Pani stałe miejsce zamieszkania dla celów w Polsce i była/jest Pani rezydentem podatkowym Polski.

Jest Pani bezpośrednim beneficjentem stypendium zagranicznego. Jest Pani ostatecznym odbiorcą środków pieniężnych przekazanych od amerykańskiej Fundacji. Środki otrzymała Pani bezpośrednio od amerykańskiej Fundacji.

Nie otrzymała Pani środków za pośrednictwem (…), który jako bezpośredni beneficjent otrzymał te środki od Fundacji amerykańskiej.

Stypendium nie podlegało opodatkowaniu w Stanach Zjednoczonych, ponieważ zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Stanami Zjednoczonymi, nie było obowiązku rozliczania podatku federalnego od stypendium w Stanach Zjednoczonych.

Pytania

1)Czy przedmiotowe stypendium podlega zwolnieniu od opodatkowania w Polsce na podstawie art. 19 i 21 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r.?

2)Czy przedmiotowe stypendium stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Przedmiotowe stypendium podlega zwolnieniu od opodatkowania w Polsce na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 lit b) i art. 21 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r., gdyż było przeznaczone na utrzymanie, koszty podróży, zakwaterowanie, kursy naukowe oraz odbycie praktyki potrzebnej do podniesienia kwalifikacji zawodowych sędziego (a nie jak wcześniej Pani wskazała, art. 19 powyższej umowy).

Ad. 2  

Przedmiotowe Stypendium nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek podatkowy

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Skutki podatkowe wypłaty stypendium ze Stanów Zjednoczonych na gruncie umowy o  unikaniu podwójnego opodatkowania

Z informacji zawartych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że jest Pani sędzią Sądu Okręgowego. W 2024 r. otrzymała Pani stypendium (…) w USA. W 2024 r. i obecnie posiada Pani stałe miejsce zamieszkania w Polsce. Środki otrzymała Pani bezpośrednio od amerykańskiej fundacji.

Zatem, w Pani sprawie zastosowanie znajdzie Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. nr 31 poz. 178).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

Osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw w czasie, kiedy przebywa okresowo w drugim Umawiającym się Państwie przede wszystkim celem:

a)studiowania na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej w tym drugim Umawiającym się Państwie albo

b)odbycia praktyki potrzebnej dla podniesienia kwalifikacji zawodowych lub specjalizacji zawodowej, albo

c)studiowania lub uczestniczenia w badaniach jako zdobywca nagrody, pomocy finansowej lub stypendium od organizacji rządowej, religijnej, dobroczynnej, badawczej, literackiej lub pedagogicznej,

będzie zwolniona od opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo w zakresie kwot wymienionych w punkcie 2 na okres nie przekraczający 5 lat podatkowych, począwszy od dnia przybycia do tego drugiego Umawiającego się Państwa,

Jak stanowi natomiast art. 18 ust. 1 pkt 2 umowy, kwotami, o których mówi się w punkcie 1, są:

a.prezenty z zagranicy przeznaczone na utrzymanie, wykształcenie, studia, badania lub praktykę,

b.nagrody, pomoc finansowa i stypendia,

c.każda inna płatność z tego Umawiającego się Państwa, w którym osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania, z wyjątkiem dochodu z osobistego świadczenia usług,

d.dochód z osobistego świadczenia usług w drugim Umawiającym się Państwie w kwocie nie przekraczającej 2.000 dolarów Stanów Zjednoczonych lub ich ekwiwalentu w polskich złotych w ciągu roku podatkowego.

W świetle art. 18 ust. 2 umowy:

Osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw w czasie, kiedy przebywa okresowo w drugim Umawiającym się Państwie jako pracownik lub na podstawie umowy z osobą mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, przede wszystkim celem:

a)zdobycia doświadczenia technicznego, zawodowego lub w działalności gospodarczej od osoby nie mającej miejsca zamieszkania lub siedziby w pierwszym Umawiającym się Państwie lub innej niż osoba związana z osobą mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym pierwszym Umawiającym się Państwie oraz

b)studiowania na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej w drugim Umawiającym się Państwie,

będzie zwolniona od opodatkowania w tym drugim Umawiającym się Państwie przez okres nie przekraczający 1 roku w zakresie dochodu z osobiście świadczonych usług w łącznej kwocie nie przekraczającej 5.000 dolarów Stanów Zjednoczonych lub ich ekwiwalentu w polskich złotych.

W myśl art. 18 ust. 3 umowy:

Osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw w czasie, kiedy przebywa okresowo w drugim Umawiającym się Państwie w okresie nie przekraczającym 1 roku jako osoba uczestnicząca w realizacji programu popieranego przez Rząd tego drugiego Umawiającego się Państwa, przede wszystkim celem odbycia praktyki, badań lub studiów, będzie zwolniona od opodatkowania w tym drugim Umawiającym się Państwie do łącznej kwoty dochodu nie przekraczającej 10.000 dolarów Stanów Zjednoczonych lub ich ekwiwalentu w polskich złotych.

Po okresie zwolnienia, o którym mowa wyżej, stypendia naukowe, opodatkowane są zarówno w  Polsce, jak i Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Z powyższego wynika, że dochód osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce, która czasowo przebywa w Stanach Zjednoczonych Ameryki w celu odbycia studiów, staży naukowych albo wzięcia udziału w innych formach kształcenia, a także w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz prowadzenia badań naukowych jest zwolniony z opodatkowania w Stanach Zjednoczonych Ameryki przez okres pierwszych pięciu lat, natomiast podlega opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj.  w  Polsce.

Wobec powyższego, stypendium otrzymane przez Panią jest zwolnione z opodatkowania w  Stanach Zjednoczonych Ameryki przez okres 5 lat, natomiast jest opodatkowane w Polsce.

Nie można się z Panią zgodzić, że stypendium nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Jak Pani wskazała w uzupełnieniu jest Pani sędzią Sądu Okręgowego. Jest Pani obywatelką Polski i posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Otrzymała Pani stypendium ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Program stypendialny odbywał się w terminie od 26 sierpnia 2024 r. do 11 października 2024 r. Podczas stypendium zdobywała Pani wiedzę dotyczącą mediacji i ADR.

Z art. 18 ust. 1 Umowy wynika, że stypendium jest zwolnione w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a nie w Polsce.

Natomiast, w myśl art. 19 ust. 1 tej umowy:

Płace, wynagrodzenia i podobne świadczenia, włączając emerytury i renty lub podobne dochody, wypłacane z funduszy publicznych jednego z Umawiających się Państw obywatelowi tego Umawiającego się Państwa z tytułu pracy lub osobiście świadczonych usług jako pracownikowi Rządu tego Umawiającego się Państwa lub jakiejkolwiek jego agendy w związku z pełnionymi funkcjami rządowymi, będą zwolnione od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

Z kolei z art. 19 ust. 2 ww. Umowy wynika, że:

Praca lub osobiście świadczone usługi, wykonywane przez obywatela jednego z Umawiających się Państw, będą traktowane przez drugie Umawiające się Państwo jako pełnienie funkcji rządowych, jeżeli taka praca lub osobiście świadczone usługi są tak traktowane przez wewnętrzne prawo obu Umawiających się Państw.

Jednakże, aby powyższy przepis art. 19 ust. 1 ww. Umowy, znalazł zastosowanie, to świadczenie musi:

a)mieścić się w katalogu płac, wynagrodzeń i podobnych świadczeń, emerytur i rent lub podobnych dochodów;

b)być wypłacane osobie, która jest obywatelem Stanów Zjednoczonych Ameryki;

c)być związane z pełnionymi funkcjami państwowymi.

Z wniosku i uzupełnienia wynika, że jest Pani tylko polskim obywatelem Otrzymała Pani stypendium, a nie wynagrodzenie, ani inne podobne świadczenie wypłacane z funduszy publicznych Stanów Zjednoczonych z tytułu pracy lub osobiście świadczonych usług jako pracownikowi Rządu Stanów Zjednoczonych lub jakiejkolwiek jego agendy w związku z pełnionymi funkcjami rządowymi. Fundacja udzieliła i wypłaciła Pani jedynie stypendium, inne stosunki Pani z Fundacją nie wiążą.

Samo wskazanie, że stypendium zostało przeznaczone na utrzymanie, koszty podróży, zakwaterowanie, kursy naukowe oraz odbycie praktyki potrzebnej do podniesienia kwalifikacji zawodowych sędziego nie jest wystarczającą przesłanką umożliwiającą zastosowanie art. 19 ust. 1 polsko – amerykańskiej.

Nie można się zatem z Panią zgodzić, że nie jest Pani zobowiązana płacić w Polsce podatku dochodowego w związku z uzyskiwaniem w Stanach Zjednoczonych Ameryki stypendium co wynika z art. 19 ust. 1 Umowy, gdyż ten przepis nie ma zastosowania w Pani sprawie.

Stosownie do art. 21 ust. 1 umowy:

Obywatel Umawiającego się Państwa, który ma miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, nie może być poddany w drugim Umawiającym się Państwie jakiemukolwiek opodatkowaniu lub związanym z nim obowiązkom, które są inne lub bardziej uciążliwe niż opodatkowanie i związane z nim obowiązki, którym obywatele drugiego Umawiającego się Państwa w tych samych okolicznościach mogą być poddani.

Nie ma również w Pani przypadku zastosowania art. 21 ust. 1 umowy. Stanowi on bowiem o zapobieżeniu dyskryminowania obywatela Polski mającego miejsce zamieszkania na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Do uzyskanego przez Panią stypendium mają zastosowanie ogólne zasady opodatkowania określone w art. 5 ww. Umowy. 

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Jak wynika z art. 5 ust. 4 lit. a) Umowy:

Postanowienia ustępu 3 nie mają zastosowania w stosunku do korzyści przyznanych przez Umawiające się Państwo w artykułach 20, 21 i 22.

Otrzymane przez Panią stypendium jako mającą miejsce zamieszkania w Polsce stosownie do art. 5 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w USA.

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (metoda proporcjonalnego odliczenia).

Na podstawie art. 20 ust. 1 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

Podwójnego opodatkowania dochodów będzie się unikać w następujący sposób: Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Stosownie do postanowień Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu stypendium wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 pkt 12 polsko – amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

Określenie „podatek” oznacza jakikolwiek podatek pobierany przez Polskę lub Stany Zjednoczone, którego dotyczy niniejsza Umowa na mocy postanowień artykułu 2.

Jednakże art. 2 ust. 2 lit. b) tej Umowy jednoznacznie precyzuje, że:

Do istniejących obecnie podatków w Stanach Zjednoczonych Ameryki, których dotyczy niniejsza Umowa, należą: federalne podatki od dochodu, pobierane stosownie do Wewnętrznego Kodeksu Dochodów (inne niż podatek od zatrudnienia przewidziany w rozdziałach 2 i 21).

Zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia nie ma Pani prawa odliczyć od kwoty należnego podatku w Polsce od otrzymywanego stypendium zapłaconego podatku stanowego. Odliczeniu podlegają jedynie podatki federalne. Jak wynika z uzupełnienia stypendium nie podlegało opodatkowaniu w Stanach Zjednoczonych, ponieważ zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Stanami Zjednoczonymi, nie było obowiązku rozliczania podatku federalnego od stypendium w Stanach Zjednoczonych.

W konsekwencji, Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu stypendiów wypłacanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski, zatem wskazane we wniosku stypendium podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z  przepisami ustawy o  podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowanie stypendium na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art.  30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11a tej ustawy:

1. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

2. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

3. Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.

Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego przepisu:

Źródłem przychodów są m.in. inne źródła.

Przychód z tytułu stypendium należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 20 ust. 1 powołanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.

Otrzymywane przez Panią stypendium, stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Niezależnie od powyższego zauważyć jednak należy, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy:

Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w  przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wobec tego, że ogólnej definicji stypendium nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Termin stypendium użyty w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza więc pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem, w pojęciu tym mieści się także stypendium które otrzymała Pani na kształcenie w Stanach Zjednoczonych.

Podsumowując, otrzymane przez Panią stypendium, stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. Stypendium to może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości limitu określonego w powołanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Natomiast ewentualna nadwyżka ponad kwotę objętą zwolnieniem przedmiotowym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Pani jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.