Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 14 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej w zakresie otrzymywanego świadczenia. Ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiada status polskiego rezydenta podatkowego. Na stałe zamieszkuje Pani w Polsce i corocznie składa tutaj deklaracje podatkowe.

Posiada Pani również obywatelstwo Królestwa Belgii, jednak od wielu lat nie zamieszkuje Pani na terytorium Belgii i nie posiada Pani tam centrum interesów życiowych ani statusu rezydenta podatkowego.

Od 2009 roku otrzymuje Pani comiesięczne świadczenie pieniężne w postaci renty wdowiej po zmarłym małżonku - obywatelu Belgii, który prowadził w tym kraju działalność gospodarczą w ramach samozatrudnienia. Świadczenie to jest wypłacane przez belgijski państwowy organ emerytalny Federale Pensioendienst (FPD).

Z dokumentów posiadanych przez Panią wynika, że świadczenie to pochodzi z belgijskiego systemu ubezpieczeń społecznych dla osób samozatrudnionych (ŕegime des indèpendants/pensioen voor zelfstandigen), a nie z zakładowego funduszu emerytalnego.

W Pani ocenie świadczenie to należy kwalifikować jako rentę z ubezpieczenia społecznego w rozumieniu art. 18 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii z dnia 20 sierpnia 2001 r., zmienionej Protokołem z dnia 14 kwietnia 2014 r.

Świadczenie wypłacane jest regularnie w cyklach miesięcznych i ma charakter stały. Przez cały okres od 2009 roku wykazywała Pani otrzymywaną rentę wdowią w swoich rocznych rozliczeniach podatkowych składanych w Polsce i opłacała od niej należny podatek dochodowy zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce. Świadczenie było wykazywane corocznie w deklaracji PIT-36 z załącznikiem ZG jako dochód z zagranicy, w sekcji „inne źródła (w tym renty z zagranicy)”.

Belgia do 2023 roku nie pobierała żadnego podatku od tych wypłat. Jednakże w roku 2024 otrzymała Pani z belgijskiego organu podatkowego wezwania do zapłaty zaległego podatku dochodowego za lata 2021, 2022 oraz 2023. Pismo to nie zawierało jednoznacznego powołania się na konkretną podstawę prawną. W Pani ocenie wezwanie to może być powiązane z wejściem w życie Protokołu z dnia 14 kwietnia 2014 r., zmieniającego postanowienia ww. umowy, w szczególności w zakresie opodatkowania emerytur i rent z ubezpieczeń społecznych.

Nie posiada Pani informacji, aby kiedykolwiek został złożony certyfikat rezydencji podatkowej z Polski do organów belgijskich. Aktualnie istnieje ryzyko, że od roku 2024 belgijski organ podatkowy będzie pobierał podatek od otrzymywanego świadczenia, co może prowadzić do podwójnego opodatkowania. W związku z powyższym zwraca się Pani o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie kwalifikacji podatkowej otrzymywanego świadczenia oraz możliwości zastosowania przepisów umowy międzynarodowej celem uniknięcia podwójnego opodatkowania.

Pytania

1.Czy otrzymywana przez Panią renta wdowia po zmarłym małżonku, wypłacana przez belgijski państwowy organ emerytalny (Federale Pensioendienst) z belgijskiego systemu ubezpieczeń społecznych dla osób samozatrudnionych, stanowi - w świetle art. 10 ust. 1 pkt 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dochód z tytułu emerytury lub renty, a w świetle art. 18 umowy między Rzecząpospolitą Polskę a Królestwem Belgii z dnia 20 sierpnia 2001 r., zmienionej Protokołem z dnia 14 kwietnia 2014 r., dochód z tytułu emerytury lub renty z systemu zabezpieczenia społecznego, a nie dochód z innych źródeł w rozumieniu art. 21 tej umowy?

2.W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1, czy Pani, jako polski rezydent podatkowy, ma prawo - na podstawie art. 27 ust. 9 oraz art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 23 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii - do zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania poprzez odliczenie podatku pobranego w Belgii od tego samego dochodu w Polsce, a w razie potrzeby do dokonania korekty uprzednio złożonych zeznań podatkowych (PIT-36 z załącznikiem ZG) za lata 2021-2023?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, otrzymywana renta wdowia wypłacana przez belgijski państwowy organ emerytalny (Federale Pensioendienst), po zmarłym małżonku będącym osobą samozatrudnioną, stanowi świadczenie wypłacane w ramach belgijskiego systemu ubezpieczenia społecznego i powinna być kwalifikowana - zarówno na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii - jako dochód z tytułu emerytury lub renty w rozumieniu art. 18 tej umowy.

Wskazuje Pani, że do roku 2023 świadczenie to nie było opodatkowane w Belgii, a całość podatku dochodowego była uiszczana w Polsce. W związku z brakiem rezydencji podatkowej w Belgii oraz zamieszkiwaniem na stałe w Polsce, zasadne było opodatkowanie świadczenia wyłącznie w Polsce, zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy.

W przypadku zastosowania art. 18 ust. 2 (w brzmieniu zmienionym Protokołem z 2014 r.), stoi Pani na stanowisku, że świadczenie to nadal powinno być traktowane jako dochód opodatkowany przede wszystkim w Polsce, a ewentualne opodatkowanie w Belgii może skutkować podwójnym opodatkowaniem, które powinno być wyłączone zgodnie z zasadami określonymi w art. 23 umowy, dotyczącym metody unikania podwójnego opodatkowania.

W takiej sytuacji uważa Pani, że powinna mieć możliwość dokonania korekty podatku dochodowego zapłaconego w Polsce lub skorzystania z metody unikania podwójnego opodatkowania przewidzianej w tej umowie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 163, ze. zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pani polskim rezydentem podatkowym, zamieszkującym na stałe w Polsce. Z belgijskiego systemu ubezpieczeń społecznych otrzymuje Pani od 2009 r. świadczenie pieniężne po zmarłym małżonku tj. rentę wdowią. Świadczenie to jest wypłacane przez belgijski państwowy organ emerytalny Federale Pensioendienst (FPD). Świadczenie to wypłacane jest regularnie w cyklach miesięcznych i ma charakter stały. Przez cały okres od 2009 roku wykazywała Pani otrzymywaną rentę wdowią w swoich rocznych rozliczeniach podatkowych składanych w Polsce i opłacała od niej należny podatek dochodowy zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce. Świadczenie było wykazywane corocznie w deklaracji PIT-36 z załącznikiem ZG jako dochód z zagranicy, w sekcji „inne źródła (w tym renty z zagranicy)”.

W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie Konwencja z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139, z późn. zm.; dalej: „Konwencja”), zmieniona Protokołem podpisanym w Luksemburgu w dniu 14 kwietnia 2014 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1094).

Do dochodów uzyskiwanych od 1 stycznia 2019 r. mają zastosowanie powołane poniżej zmienione przepisy, wynikające ze zmian Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Belgii.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku:

w rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Konwencji:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, ze względu na uprzednie zatrudnienie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (Polsce).

Natomiast stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Konwencji:

Jednakże takie emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polsce) na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym lub zgodnie z jakimkolwiek innym systemem emerytalnym w drugim umawiającym się Państwie (Belgii), mogą zostać opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie (Belgii), jednak wyłącznie w takim przypadku gdy składki uiszczane na podstawie tych przepisów lub systemu są uznawane przez to drugie Państwo dla celów podatkowych (Belgię). W takim przypadku, podatek tak ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty świadczenia brutto.

Z kolei zgodnie z treścią art. 19 ust. 2 lit. a) ww. Konwencji:

Renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jego organ lokalny bezpośrednio, bądź z utworzonych przez nie funduszy, osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub organu lokalnego podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Jednakże takie renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo (art. 19 ust. 2 lit. b) ww. Konwencji).

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 3 ww. Konwencji:

Postanowienia artykułów 15, 16 i 18 stosuje się do wynagrodzeń lub rent i emerytur przekazywanych z tytułu usług świadczonych w ramach działalności przemysłowej lub handlowej wykonywanej przez Umawiające się Państwo lub jeden z jego organów lokalnych.

Ponadto wskazać należy, że zarówno Polska, jak i Belgia notyfikowały Konwencję polsko-belgijską do objęcia Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu 24 listopada 2016 r. Konwencja MLI, której celem było jednorazowe zmodyfikowanie sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania bez konieczności czasochłonnych negocjacji bilateralnych, ratyfikowaną przez Polskę dnia 23 stycznia 2018 r., natomiast przez Belgię dnia 27 czerwca 2019 r. Dniem wejścia w życie i stosowania postanowień Konwencji MLI dla Polski jest 1 lipca 2018 r., natomiast dla Belgii 1 października 2019 r. Tekst Konwencji MLI w języku polskim został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2018 r., poz. 1369.

Z wniosku wynika, jest Pani rezydentką podatkową Polski, posiadającą obywatelstwo polskie i belgijskie. Otrzymuje Pani rentę wdowią po zmarłym mężu, wypłacaną przez belgijski organ emerytalny z belgijskiego systemu ubezpieczeń społecznych. Świadczenie to jest wypłacane regularnie od 2009 r., w cyklach miesięcznych i ma charakter stały.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 18 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, otrzymywana przez Panią renta wdowia (po zmarłym mężu) z Belgii podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednocześnie, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Konwencji, ww. renta wdowia może podlegać opodatkowaniu również w Belgii.

Jednocześnie jednak, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 2 ww. Konwencji, w przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

a)jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochody lub posiada majątek, które stosownie do postanowień niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane w Belgii, wówczas Polska z uwzględnieniem postanowień litery b) oraz c) niniejszego ustępu zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania;

b)jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochody, które zgodnie z postanowieniami artykułów, 7, 10, 11, 12, 13, 14 lub 18 Konwencji mogą być opodatkowane w Belgii, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Belgii. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód uzyskany w Belgii;

c)jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem Konwencji uzyskane dochody lub posiadany majątek przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce są zwolnione z opodatkowania w Polsce, to Polska może jednak wziąć pod uwagę przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania;

d)bez względu na postanowienia litery b) dywidendy uzyskiwane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce ze spółki mającej siedzibę w Belgii są zwolnione z opodatkowania w Polsce o ile spółka, która ma siedzibę w Polsce posiada bezpośrednio w dniu wypłaty dywidend nie mniej niż 10 procent udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendy i posiada lub będzie posiadała te udziały (akcje) przez nieprzerwany 24 miesięczny okres, w którym dokonano wypłaty.

Zatem, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu Pani dochodów jako osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, uzyskanych w latach 2021 -2023 z tytułu renty wypłacanej z Belgii, należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania dochodu określoną w art. 23 ust. 2 pkt b) ww. Konwencji, czyli tzw. metodę proporcjonalnego odliczenia, która oznacza, że dochód z renty osiągnięty za granicą jest opodatkowany w Polsce, ale od należnego podatku obliczonego wg skali podatkowej, odlicza się podatek zapłacony za granicą do wysokości limitu.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).

Zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Zgodnie z przepisem art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Reasumując, dochody uzyskane przez Panią (osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce) z tytułu renty wdowiej wypłacanej z Belgii, stosownie do art. 18 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podlegają opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Belgii.

Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w art. 23 ust. 2 lit. b) ww. Konwencji metodę unikania podwójnego, czyli tzw. metodę proporcjonalnego odliczenia, która oznacza, że dochód osiągnięty za granicą jest opodatkowany w Polsce, ale od należnego podatku obliczonego wg skali podatkowej, odlicza się podatek zapłacony za granicą przy czym odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód uzyskany w Belgii.

Zatem, na podstawie art. 27 ust. 9 oraz art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 23 ust. 2 lit. b) ww. Konwencji będzie przysługiwało Pani prawo do dokonania korekty uprzednio złożonych zeznań podatkowych (PIT-36 z załącznikiem ZG) za lata 2021-2023. Zatem, Pani stanowisko, że powinna mieć Pani możliwość dokonania korekty podatku dochodowego zapłaconego w Polsce i skorzystania z metody unikania podwójnego opodatkowania przewidzianej w tej umowie uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pani stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.