Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 13 maja 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Ma Pani cukrzycę typu 1 i do monitorowania poziomu glukozy we krwi korzysta Pani z systemu (...), który wymaga użycia telefonu komórkowego z odpowiednią aplikacją. Telefon jest Pani niezbędny do codziennego kontrolowania glikemii, co jest kluczowe dla Pani bezpieczeństwa i zdrowia.

Pani mąż również potrzebuje mieć dostęp do tej aplikacji na swoim telefonie, aby móc Panią wspierać i w razie potrzeby szybko zareagować.

Ww. telefon/y planuje Pani zakupić w lipcu/sierpniu

Uzyskuje Pani dochody z tytułu umowy o pracę - wynagrodzenie podlega opodatkowaniu.

Nie posiada Pani żadnej renty, posiada Pani natomiast orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym, wydane w styczniu 2023 r. na 5 lat. Orzeczenie posiada Pani już od 15 lat i jest ono przedłużane.

Telefony będą miały zainstalowane aplikacje, które odczytują poziom cukru we krwi, aplikacja jest indywidualna dla każdego użytkownika i wymaga loginu i hasła

Wydatki na oba telefony będą poniesione z własnych środków.

Lekarz zalecił Pani korzystanie z systemu (...) w celu stałego monitorowania poziomu cukru. Z uwagi na fakt, że poziom cukru można odczytać na telefonie, jest to bardzo wygodne i dostępne. Lekarz uznał także że dzięki temu, że można połączyć aplikacje, Pani mąż będzie mógł kontrolować Pani stan zdrowia i w porę zareagować.

Pani telefon ma zainstalowaną aplikację (...), która łączy się z czujnikiem i pokazuje poziom cukru w czasie rzeczywistym, Pani mąż na telefonie ma także zainstalowaną aplikację (...) (również musiał założyć konto i loguje się za pomocą loginu i hasła).

Aplikacja zainstalowana na Pani telefonie wysyła w czasie rzeczywistym i ciągłym dane na telefon Pani męża, a Pani mąż może w każdej chwili sprawdzić poziom cukru.

Podczas nocy gdy nie mogła się Pani obudzić Pani mąż wiedział, że ma Pani niski poziom glukozy i mógł szybko zareagować.

Nie zakupiła Pani jeszcze telefonów, przy zakupie poprosi Pani o fakturę imienną na Pani dane zarówno za jeden jak i drugi telefon (obecne telefony które Państwo posiadają są już stare i czasami występuje problem żeby czujnik połączył się z aplikacją, dlatego aby nie było problemów planują Państwo zakup nowych telefonów które są kompatybilne).

Ww. wydatki nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek innej formie. Całkowite wydatki ponosi Pani.

Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, dlatego ww. wydatki nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostaną odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ani nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie?

Pytanie

Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej może Pani rozliczyć zakup dwóch telefonów komórkowych – jeden, z którego korzysta Pani osobiście do monitorowania glikemii za pomocą systemu (...), oraz drugi, z którego korzysta Pani mąż, aby móc zdalnie kontrolować Pani stan zdrowia i w razie potrzeby reagować?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, powinna mieć Pani możliwość rozliczenia obu telefonów komórkowych w ramach ulgi rehabilitacyjnej, ponieważ są one bezpośrednio związane z Pani niepełnosprawnością i koniecznością stałego monitorowania poziomu glukozy we krwi. Korzysta Pani z systemu (...), który wymaga telefonu do odczytu danych i kontrolowania glikemii. Drugi telefon używany jest przez Pani męża, który wspiera Panią w codziennym monitorowaniu i w razie potrzeby Pani mąż może szybko zareagować. Oba urządzenia pełnią funkcję sprzętu ułatwiającego Pani codzienne funkcjonowanie i zapewniają bezpieczeństwo zdrowotne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7, 7b-7g i 13a tego artykułu.

Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 2a ww. ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 930) oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, chłonnych majtek, podkładów i wkładów anatomicznych;

Natomiast na mocy art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 tej ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Stosownie do art. 26 ust. 7b tejże ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1)I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b) znaczny stopień niepełnosprawności;

2)II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy albo

b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Stosownie do art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z cytowanych powyżej przepisów w szczególności wynika, że warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne – stosownie do treści art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek: orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że posiada Pani orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym, wydane w styczniu 2023 r. na 5 lat.

Wobec powyższego przysługuje Pani prawo dokonywania odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej w związku z ponoszonymi wydatkami na cele rehabilitacyjne, które wymienione zostały w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do wydatków na zakup telefonów komórkowych, które zamierza Pani zakupić dla monitorowania poziomu cukru należy mieć na uwadze wydatki wymienione w art. 26 ust. 7a pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.

Na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 930 ze zm.) – do którego odsyła art. 26 ust. 7a pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zostało wydane rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 500 ze zm.).

Załącznik do tego rozporządzenia zawiera Wykaz wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie. W wykazie tym nie zostały jednak wymienione tego typu urządzenia. Zatem wydatków, które zamierza Pani ponieść na zakup telefonów komórkowych nie sposób zakwalifikować do wydatków, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych zaliczone zostały również wskazane w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niewymienione w ww. wykazie wydatki, poniesione na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Określenie „indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia niezbędne w rehabilitacji” oznacza, że ustawodawca zalicza do nich wyłącznie urządzenia, narzędzia i sprzęt o indywidualnym charakterze, niezbędne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej i ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych.

Zatem każdy wydatek na zakup ww. sprzętu, urządzeń i narzędzi musi być rozpatrywany indywidualnie w odniesieniu do konkretnej osoby, w związku z niepełnosprawnością której zostanie poniesiony. Podkreślić należy, że aktualny rozwój nauki i techniki, w wyniku którego są wprowadzane na rynek nowe sprzęty/nowe urządzenia oraz doskonalone dotychczas funkcjonujące na rynku, powoduje, że sprzęt/urządzenia, które dotychczas nie były wykorzystywane w rehabilitacji, stają się również sprzętem/urządzeniami ułatwiającymi wykonywanie czynności życiowych osobom niepełnosprawnym. Zainstalowanie na sprzęcie oprogramowania lub aplikacji, które zmniejszają ryzyko negatywnych konsekwencji zdrowotnych, powoduje, że posiada on indywidualny charakter, związany z niepełnosprawnością, co również oznacza, że posiada on cechy indywidualnego sprzętu ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych.

Z opisanego zdarzenia wynika m. in. że ma Pani cukrzycę typu 1 i do monitorowania poziomu glukozy we krwi korzysta Pani z systemu (...), który wymaga użycia telefonu komórkowego z odpowiednią aplikacją. Telefon jest Pani niezbędny do codziennego kontrolowania glikemii, co jest kluczowe dla Pani bezpieczeństwa i zdrowia. Pani mąż również potrzebuje mieć dostęp do tej aplikacji na swoim telefonie, aby móc Panią wspierać i w razie potrzeby szybko zareagować.

Ww. telefon/y planuje Pani zakupić w lipcu/sierpniu. Telefony będą miały zainstalowane aplikacje, które odczytują poziom cukru we krwi, aplikacja jest indywidualna dla każdego użytkownika i wymaga loginu i hasła. Lekarz zalecił Pani korzystanie z systemu (...) w celu stałego monitorowania poziomu cukru. Z uwagi na fakt, że poziom cukru można odczytać na telefonie, jest to bardzo wygodne i dostępne. Lekarz uznał także, że dzięki temu, że można połączyć aplikacje, Pani mąż będzie mógł kontrolować Pani stan zdrowia i w porę zareagować.

Pani telefon ma zainstalowaną aplikację (...), która łączy się z czujnikiem i pokazuje poziom cukru w czasie rzeczywistym, Pani mąż na telefonie ma także zainstalowaną aplikację (...) (również musiał założyć konto i loguje się za pomocą loginu i hasła).

Aplikacja zainstalowana na Pani telefonie wysyła w czasie rzeczywistym i ciągłym dane na telefon Pani męża i Pani mąż może w każdej chwili sprawdzić poziom cukru.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz zaprezentowany przez Panią opis sprawy stwierdzić należy, że wydatki które poniesie Pani na zakup telefonów komórkowych dla siebie i męża, które będą wyróżniały się indywidualnymi cechami związanymi z Pani niepełnosprawnością i które rzeczywiście będą miały na celu monitorowanie u Pani poziomu glukozy we krwi mieszczą się w dyspozycji art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji wydatki, które poniesie Pani na zakup tych telefonów, będzie mogła Pani odliczyć od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym wydatki te zostaną poniesione.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga również, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.