
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 23 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 26 maja 2024 r. (wpływ 29 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pani matką A.A. Jest Pani osobą rozwiedzioną i samotnie wychowuje Pani córkę. Zaspokaja Pani życiowe potrzeby córki, tworzy dla niej dom oraz warunki rozwoju.
Wyrokiem z dnia (…) maja 2024 r. Sąd Okręgowy (…) w (…) orzekł rozwód związku małżeńskiego, pomiędzy Panią a B.A. Orzeczenie to jest prawomocne od (…) maja 2024 r. Jednocześnie, w związku z posiadaniem przez Panią i B.A. jednego wspólnego dziecka – A.A., urodzonej (…) 2011 r., sąd ww. orzeczeniu orzekł o powierzeniu wykonywania władzy rodzicielskiej nad małoletnią córką obojgu rodzicom. Nadto ustalił, że miejscem zamieszkania Państwa małoletniej córki jest każdorazowe miejsce zamieszkania matki, czyli Pani. Sąd obciążył oboje rodziców kosztami utrzymania A.A., ustalając udział ojca B.A. w tych kosztach na kwotę po (…) zł miesięcznie. W wyroku sąd nie orzekł o kontaktach ojca B.A. z córką A.A.
Zamieszkuje Pani wspólnie z córką A.A., o którą się Pani troszczy, dba, wychowuje sama. Zajmuje się Pani samodzielnie całością spraw związanych z edukacją córki, jej zajęciami pozalekcyjnymi, rozwijaniem zainteresowań, czy opieką medyczną. Nikt inny z Panią i Pani córką nie mieszka. Innych dzieci Pani nie posiada. Córka chodzi do szkoły podstawowej do klasy 7.
Ojciec córki spotyka się z nią około 2-3 razy w tygodniu, czasem jest to jedna wizyta w tygodniu, czasem trzy. Są to najczęściej spotkania, które trwają około 1-1,5 godziny. Ojciec córki nie zabiera jej do siebie, córka nigdy u niego nie nocowała, nie była w miejscu jego zamieszkania. B.A. najczęściej przyjeżdża do córki i zabiera ją w okolicy miejsca zamieszkania Pani i Pani córki, na spacer z psem, podczas którego rozmawiają, czasem (rzadziej) idą coś zjeść. Zdarza się, że zabiera ją na zakupy. Nie macie Państwo ustalonych dni i godzin tych spotkań, nie są one stałe, więc zdarza się, że w jakimś tygodniu nie spotykają się wcale. Ojciec dziecka, gdy ma czas kontaktuje się telefonicznie i w zależności od możliwości córki (szkoła, zajęcia dodatkowe, inne plany) umawia się z córką. Pozostają w kontakcie telefonicznym.
Ojciec córki, od czasu rozwodu jeden raz zabrał ją w wakacje na wyjazd zagraniczny, który trwał 3 dni (2 noce). Spędzili też około 3 weekendów razem – gdy wyjeżdżała Pani, prosiła byłego męża, by zajął się córką, wprowadzał się wówczas w czasie Pani nieobecności do Pani mieszkania, by zapewnić opiekę córce (ostatni raz w listopadzie 2024 r.). Obecnie nie mają zaplanowanych żadnych wyjazdów, w tym wakacyjnego. Od czasu Państwa rozstania, które miało miejsce kilka miesięcy przed rozwodem, nigdy nie mieszkaliście Państwo (i nie mieszkacie) razem. Jest Pani osobą samotną. Od czasu rozwodu jednorazowo prosiła Pani też inną osobę, spoza rodzinny, by pomogła Pani w opiece nad córką – gdy miała Pani wyjazd służbowy na jedną noc, a tata córki nie mógł. Nie korzysta Pani z pomocy dziadków. Pani rodzice mieszkają w (…) (Pani i córka w (…)), są w zaawansowanym wieku (85 i prawie 87 lat). Kilka razy w roku zabiera Pani córkę do swoich rodziców, w tym w święta. Babcia córki – matka byłego męża nie żyje, o ojcu Pani byłego męża nie posiada Pan informacji.
Otrzymuje Pani co miesiąc od ojca dziecka (…) zł alimentów na utrzymanie córki. W przypadku dodatkowych wydatków zdarzało się, że otrzymała Pani na nie środki od byłego męża, np. na nowy telefon dla córki, zajęcia feryjne, wakacyjne w teatrze (które Pani zorganizowała), czy inne wydatki w zależności od możliwości taty córki oraz jej potrzeb (np. jednorazowa kwota (…) zł w marcu). B.A. kilkukrotnie kupił córce ubrania czy buty, podarował jej laptop. Wspólnie kupiliście Państwo córce nowy telefon. Pobiera Pani na córkę tzw. świadczenie 800+.
Córka korzysta z zajęć dodatkowych, 2 razy w tygodniu chór, 1 raz w tygodniu korepetycje z matematyki (1 h), 1 raz w tygodniu godzina angielskiego tygodniowo oraz 1 godzina nauki gry na pianinie. Nadto córka korzysta z opieki psychologa (średnio 1 spotkanie w tygodniu), jest pod opieką psychiatry – opłaca Pani koszty, a także jest Pani z córką w tzw. terapii rodzinnej (1 spotkanie raz na dwa tygodnie – koszty ponosi tata córki). Zdarza się, że tata córki zabiera ją z chóru i podwozi na co tygodniowe spotkanie z psychologiem, wyjątkowo odbiera ją też z zajęć angielskiego, z których zazwyczaj Pani ją odbiera.
To Pani jest odpowiedzialna za umawianie zajęć pozalekcyjnych, ponosi ich koszty, kontaktuje się z osobami je prowadzącymi. Pozostaje Pani także w kontakcie z wychowawczynią w szkole, chodzi na zebrania w szkole, opłaca obiady w szkole i inne wydatki szkolne, ma Pani dostęp do e-dziennika, z którego z tego, co Pani wie tata córki nie korzysta. Angażuje się Pani w naukę córki, pomaga w lekcjach. Na Pani też ciąży opieka nad córką w czasie choroby i całość spraw związanych z jej zdrowiem – ma Pani wykupiony prywatny pakiet medyczny, którego ponosi Pani koszty i który obejmuje Panią i córkę, płaci Pani też za inne, prywatne wizyty i badania (alergolog, testy alergiczne, dentysta). Zabrała Pani córkę do ortodonty, dla weryfikacji diagnozy córka ma umówioną wizytę przez tatę u innego specjalisty z tej dziedziny, do którego ma ją zabrać.
Informuje Pani byłego męża o potrzebach córki, a także najważniejszych sprawach dotyczących córki.
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W roku podatkowym objętym wnioskiem, tj. w roku 2024 r., a także 2025 r. podlegała i podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W okresie, którego dotyczy wniosek uzyskiwała i uzyskuje Pani dochody opodatkowane według skali (wynagrodzenie sędziego sądu rejonowego).
W okresie, którego dotyczy wniosek nie prowadziła/nie prowadzi Pani działalności gospodarczej.
Córka A.A. jest uczennicą 7 klasy publicznej szkoły podstawowej (obowiązek nauki do 18 roku życia) – uczy się i będzie się uczyć w najbliższych latach w szkole, o której mowa w przepisach o systemie oświaty, po skończeniu szkoły podstawowej, planuje kontynuować naukę publicznym liceum ogólnokształcącego, a następnie w szkole wyższej zgodnie z przepisami o szkolnictwie wyższym i nauce.
W okresie objętym zapytaniem córka nie osiągnęła/nie osiąga/nie osiągnie (brak ku temu obecnie przesłanek) dochodów.
W okresie, którego dotyczy zapytanie, zarówno w stosunku do Pani, jak i do córki nie miały, nie mają i nie będą miały (brak ku temu obecnie przesłanek) zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jaki i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.
W okresie, którego dotyczy zapytanie, zarówno Pani, jak i córka, nie podlegałyście i nie podlegacie opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W okresie podatkowym będącym zapytaniem Pani córka nie posiada i nie będzie posiadać statusu osoby niepełnosprawnej (brak ku temu obecnie przesłanek).
W okresie, którego dotyczy wniosek, Pani córka nie otrzymywała, nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego lub renty socjalnej.
Sąd w wyroku rozwodowym nie orzekł o opiece naprzemiennej. Nie dysponuje Pani pisemnym uzasadnieniem wyroku, według Pani wiedzy takie uzasadnienie nie zostało sporządzone. Nadto nie ustaliła Pani z byłym mężem (ojcem córki) opieki naprzemiennej nad córką.
Pytanie
Czy może Pani skorzystać z preferencyjnego sposobu rozliczenia podatku dochodowego wraz z dzieckiem, jako rodzic samotnie wychowujący dziecko zgodnie z art. 6 ust. 4c i 4d w roku podatkowym 2024 oraz kolejnych latach?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie spełnia Pani przesłanki do uznania Pani za osobę samotnie wychowującą córkę i tym samym może Pani skorzystać z preferencyjnego sposobu rozliczenia podatku dochodowego wraz z dzieckiem, jako rodzic samotnie wychowujący dziecko zgodnie z art. 6 ust. 4c i 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dnia uprawomocnienia się wyroku rozwodowego, zarówno w roku 2024 r., obecnie, jak i latach następnych.
Potwierdza to także liczne orzecznictwo sądów administracyjnych, w których wskazuje się, że samotnie wychowującą dziecko jest osoba, która sama zajmuje się dzieckiem i faktycznie wychowuje dziecko bez udziału drugiego z rodziców, niezależnie od tego, że w pewnych okolicznościach dzieckiem może opiekować się drugi z rodziców, którego władza nie została ograniczona. W judykaturze wskazuje się także, że w sytuacji, gdy dziecko pozostaje pod stałą, codzienną opieką jednego rodzica, a drugi rodzic zobowiązany jest do zajmowania się dzieckiem doraźnie, status rodzica samotnego ma ten, który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Taki rodzic nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica. Nie jest konieczne, aby drugi z rodziców był wyeliminowany z opieki nad dzieckiem, taki warunek przeczyłby polityce prorodzinnej naszego państwa (np. wyrok WSA w Warszawie z 8 sierpnia 2024 r. III/SA/Wa 1266/24, wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 12 października 2023 r. I SA/Go 246/23, a także liczne orzeczenia, w tym wskazane w uzasadnieniach ww. rozstrzygnięć sądowych).
W obecnym stanie faktycznym córka poza wskazanymi we wniosku spotkaniami z ojcem, nie spędza z nim dłużej czasu (np. weekendu, spotkania połączonego z noclegiem, wyjazdu wakacyjnego, feryjnego). Spotykają się ok. 2-3 razy w tygodniu po 1-1,5 h, ale czasem i rzadziej. Trudno nawet porównać ilość poświęconego czasu i udział w opiece, wychowaniu córki Pani i byłego męża. W Pani ocenie mogłaby Pani skorzystać z preferencyjnego sposobu rozliczenia podatku dochodowego wraz z córką nawet w sytuacji, gdyby córka wyjeżdżała z byłym mężem na odpoczynek w wakacje czy też w ferie, czy też gdyby spędzali kilka, kilkanaście weekendów w roku razem (np. jeden-dwa miesięcznie) – gdyby nastąpiła zmiana stanu faktycznego w tym zakresie, przy utrzymaniu, że córka mieszka z Panią i codzienna opieka pozostaje przy Pani, zaś były mąż zajmowałby się nią doraźnie, ale w większym zakresie niż obecnie (tj. np. 1-2 weekendy w miesiącu, wyjazdy wakacyjne, feryjne), czego obecnie nie ma.
Dodatkowo uzupełnia Pani, że zdecydowana większość spraw związanych ze zdrowiem córki, w tym wizyty u lekarzy, umawianie ich, zakup leków, ciąży na Pani. Zgodnie z ustaleniami odnośnie do leczenia ortodontycznego obecnie obowiązki w tym zakresie mają ciążyć na byłym mężu (do tej pory odbyła Pani jedną taką wizytę plus odrębnie badania i tata córki też jedną).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 6 ust. 4c wskazanej ustawy:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
‒podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy stanowi, że:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
‒w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194, 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 1576).
Według art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
‒w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:
- posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko;
- wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecka;
- nieuzyskiwania przez rodzica i dzieci (dziecko) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
- niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Brzmienie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje pojęcie „osoby samotnie wychowującej dzieci” w taki sposób, aby nie budziło wątpliwości, iż prawo do preferencyjnego opodatkowania dochodów nie przysługuje wszystkim osobom stanu wolnego posiadającym dzieci własne lub przysposobione, (o których mowa w tym przepisie), a wyłącznie jednemu z rodziców/opiekunów prawnych, tj. temu, który samotnie wychowuje dziecko/dzieci. Do skorzystania z tej preferencji, niewystarczające jest samo legitymowanie się określonym stanem cywilnym. Równie istotne jest samotne troszczenie się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka bez udziału innej osoby, tj. w szczególności ojca lub matki dziecka.
Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie, tj. w roku podatkowym, sama (bez udziału drugiej osoby), zajmuje się wychowywaniem dziecka. Przepis ten wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci, jak również do tego, że osoba ta w roku podatkowym musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.
Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.
Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.
Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dziecko.
Podstawową kwestią jest zatem ustalenie, który z rodziców faktycznie wychowuje dziecko, gdy rodzice nie pozostają w związku małżeńskim i żadnemu z rodziców sąd nie ograniczył władzy rodzicielskiej, a jednocześnie ojciec (matka) dziecka wypełnia postanowienia wyroku sądowego w zakresie realizacji kontaktów z dzieckiem oraz świadczeń alimentacyjnych.
Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do łożenia na jego utrzymanie oraz do czasowego (doraźnego) z nim przebywania. Wychowywanie dziecka obejmuje bowiem ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej, emocjonalnej i psychicznej wraz z materialną podstawą rozwoju. Oznacza to, że wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na tym, że rodzic osobiście zajmuje się sprawami małoletniego dziecka, czyli podejmuje trud wykonywania wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.
W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. W sytuacji, gdy dziecko pozostaje pod stałą, codzienną opieką jednego rodzica, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (np. zgodnie z orzeczeniem sądu), status samotnego rodzica ma ten, który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.
Rodzic, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w pojedynkę troszczy się o zaspokojenie bieżących potrzeb dziecka, nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania sporadycznych kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica lub płacenia przez niego alimentów.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pani osobą rozwiedzioną i samotnie wychowuje Pani córkę. Wyrokiem z dnia (…) maja 2024 r. Sąd Okręgowy (…) w (…) orzekł rozwód związku małżeńskiego, pomiędzy Panią a B.A. Orzeczenie to jest prawomocne od (…) maja 2024 r. Sąd ww. orzeczeniu orzekł o powierzeniu wykonywania władzy rodzicielskiej nad małoletnią córką obojgu rodzicom. Nadto ustalił, że miejscem zamieszkania Państwa małoletniej córki jest każdorazowe miejsce zamieszkania matki, czyli Pani. Sąd obciążył oboje rodziców kosztami utrzymania A.A., ustalając udział ojca B.A. w tych kosztach na kwotę po (…) zł miesięcznie. W wyroku sąd nie orzekł o kontaktach ojca B.A. z córką A.A.
Zamieszkuje Pani wspólnie z córką, o którą Pani sama się troszczy, dba, wychowuje sama. Zajmuje się Pani samodzielnie całością spraw związanych z edukacją córki, jej zajęciami pozalekcyjnymi, rozwijaniem zainteresowań, czy opieką medyczną. Nikt inny z Panią i Pani córką nie mieszka. Innych dzieci Pani nie posiada. Córka chodzi do szkoły podstawowej do klasy 7.
Ojciec córki spotyka się z nią około 2-3 razy w tygodniu, czasem jest to jedna wizyta w tygodniu, czasem trzy. Są to najczęściej spotkania, które trwają około 1-1,5 godziny. Ojciec córki nie zabiera jej do siebie, córka nigdy u niego nie nocowała, nie była w miejscu jego zamieszkania. Nie macie Państwo ustalonych dni i godzin tych spotkań, nie są one stałe, więc zdarza się, że w jakimś tygodniu nie spotykają się wcale. Ojciec dziecka, gdy ma czas kontaktuje się telefonicznie i w zależności od możliwości córki (szkoła, zajęcia dodatkowe, inne plany) umawia się z córką.
Otrzymuje Pani co miesiąc od ojca dziecka (…) zł alimentów na utrzymanie córki. W przypadku dodatkowych wydatków zdarzało się, że otrzymała Pani na nie środki od byłego męża. Pobiera Pani na córkę tzw. świadczenie 800+. Informuje Pani byłego męża o potrzebach córki, a także najważniejszych sprawach dotyczących córki.
Sąd w wyroku rozwodowym nie orzekł o opiece naprzemiennej. Nie dysponuje Pani pisemnym uzasadnieniem wyroku, według Pani wiedzy takie uzasadnienie nie zostało sporządzone. Nadto nie ustaliła Pani z byłym mężem (ojcem córki) opieki naprzemiennej nad córką.
Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dziećmi i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica – przy którym dzieci mieszkają – prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Skoro począwszy od 2024 r. córka zamieszkuje z Panią, a Pani jako rozwódka nie sprawuje opieki nad nią, w porównywalnym wymiarze czasowym i jakościowym z byłym mężem, ciężar wychowania córki spoczywa na Pani, to ma Pani prawo do skorzystania za 2024 r. i lata kolejne, z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci, na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c i ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnienie do omawianego preferencyjnego rozliczania się będzie Pani przysługiwać za lata kolejne, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.
Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych przez Panią wyroków sądów stwierdzam, że rozstrzygnięcia te dotyczą tylko spraw konkretnych podatników i nie są wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
