Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 kwietnia 2025 r. (wpływ 23 kwietnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Decyzją numer: (...), znak: (...) (dalej jako: „Decyzja”), z (...) 2024 r. Starosta (...) zatwierdził projekt zagospodarowania działki, projekt architektoniczno‑budowlany i udzielił pozwolenia na budowę obejmującego: budowę budynku (...) zlokalizowanego na działkach numer: 1 i 2 w miejscowości X, powiat (...) (magazyn, pomieszczenia administracyjno-biurowe, pomieszczenia socjalne, techniczne i obsługi klientów) wraz z wiatą składowania odpadów (innych niż niebezpieczne), dwoma pylonami reklamowymi, wiatą rowerową, dwoma wiatami palarni, paczkomatem, zbiornikiem naziemnym otwartym do celów przeciwpożarowych i odprowadzenia wód opadowych oraz niezbędną infrastrukturą techniczną:

·wewnętrznymi instalacjami: wodociągową, hydrantową, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania (pompa ciepła), gazową, elektryczną, odgromową, teletechniczną niskoprądową, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji,

·zewnętrzną instalacją wodociągową do napełniania zbiornika przeciwpożarowego,

·zewnętrznym odcinkiem instalacji kanalizacji sanitarnej,

·odwodnieniem liniowym i kanalizacją deszczową do zbiornika wód opadowych,

·zewnętrznymi zalicznikowymi odcinkami instalacji elektrycznej (do zasilania budynku, wiat, instalacji ładowania pojazdów, szlabanów), instalacja od agregatu prądotwórczego,

·instalacją fotowoltaiczną wolnostojącą wraz z zewnętrzną instalacją elektryczną,

·infrastrukturą drogową (drogą pożarową ze stanowiskami poboru wody, miejscami postojowymi, placami utwardzonymi, dojściami i dojazdy).

Niniejsza decyzja stała się prawomocna (...) 2024 r.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zamierza Pan wybudować powyżej opisany budynek niemieszkalny (dalej jako: „Budynek”) stanowiący (...), na działkach stanowiących Pana własność prywatną, tj.:

·działce numer: 1, o powierzchni: (...) ha, położonej w miejscowości X, gmina (...), powiat (...), dla której Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą numer: (...) oraz

·działce numer: 2, o powierzchni: (...) ha, położonej w miejscowości X, gmina (...), powiat (...), dla której Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą numer: (...).

Budynek zlokalizowany będzie w miejscowości X, gmina (...), powiat (...).

Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 28 września 2023 r., w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów, na podstawie art. 82 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735, 1429, 1723 i 1737), przeciętna stopa bezrobocia w kraju, według stanu na dzień 30 czerwca 2023 r., wyniosła: 5,1 %. Z kolei, przeciętna stopa bezrobocia na obszarze powiatu (...), według stanu na dzień 30 czerwca 2023 r., wynosiła: (...)%.

Z kolei, wskaźnik dochodów podatkowych prezentowany przez Ministra Finansów, na jednego mieszkańca w gminie X, tj. wskaźnik G - wyniósł w roku 2023: (...) zł, z kolei wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, tj. wskaźnik Gg w roku 2023 wyniósł: 2.246,66 zł.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i posiada Pan status mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U.2018 r., poz. 650 ze zm.).

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan natomiast, że:

·Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 kwietnia 1999 r.

·W 2024 r. prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

·W 2024 r. prowadził Pan działalność gospodarczą w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości.

·W 2025 r. Pana dochody z działalności gospodarczej opodatkowane zostały podatkiem liniowym.

·W 2025 r. Pana działalność gospodarcza w dalszym ciągu prowadzona jest w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości.

·Prowadzi Pan działalność gospodarczą zarówno w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, jak również uczestniczy Pan w działalnościach gospodarczych prowadzonych w innych formach prawnych:

·(...) - jako wspólnik,

·(...). - jako wspólnik,

·(...). - jako wspólnik oraz Prezes Zarządu,

·(...). - jako wspólnik.

·Własność działki ewidencyjnej numer: 1, położonej w miejscowości X, nabył Pan na podstawie umowy zamiany nieruchomości zawartej w formie aktu notarialnego (...) 2024 r., sporządzonego przez notariusza, pod numerem repertorium (...).

Na mocy powyższej czynności prawnej Pani A.A przeniosła na Pana rzecz własność wyżej wskazanej nieruchomości, natomiast Pan - w ramach wzajemnego świadczenia - przeniósł na rzecz Pani A.A własność działki ewidencyjnej numer: 3/1, o powierzchni (...) ha, również położonej w miejscowości X.

·(...) 2023 r. na podstawie umowy sprzedaży nabył Pan działkę numer: 2.

·Do momentu rozpoczęcia budowy Budynku, będącego przedmiotem niniejszej interpretacji, nie korzystał Pan w żaden sposób z działek o numerach: 1 i 2.

·Do momentu rozpoczęcia budowy Budynku, będącego przedmiotem niniejszej interpretacji, działki o numerach: 1 i 2 nie były zabudowane.

·Działki nie wchodziły w skład innej nieruchomości.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytania: Czy działki wchodziły w skład innej nieruchomości?

Jeśli tak, to:

a) Kiedy (w jakiej dacie)?

b) Z jakiej przyczyny doszło do podziałów/scaleń?

·W jednoosobowej działalności gospodarczej posiada Pan budynki wprowadzone do ewidencji środków trwałych, które Pan wynajmuje.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy „inna nieruchomość” stanowiła środek trwały w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

·Budynek nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, jest w trakcie budowy.

·Budynek nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, jest w trakcie budowy. Wprowadzony zostanie Budynek jako całość.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, co – konkretnie – wprowadził/wprowadzi Pan do tej ewidencji środków trwałych – jako „lokal niemieszkalny (Budynek)”?

Magazyn, pomieszczenia administracyjno-biurowe, pomieszczenia socjalne, techniczne i obsługi klientów) wraz z wiatą składowania odpadów (innych niż niebezpieczne), dwóch pylonów reklamowych, wiaty rowerowej, dwóch wiat palarni, paczkomatu, zbiornika naziemnego otwartego do celów ppoż i odprowadzenia wód opadowych oraz niezbędną infrastrukturą techniczną:

- wewnętrznymi instalacjami: wodociągową, hydrantową, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania (pompa ciepła), gazową, elektryczną, odgromową, teletechniczną niskoprądową, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji;

- zewnętrzną instalacją wodociągową do napełniania zbiornika ppoż;

- zewnętrznym odcinkiem instalacji kanalizacji sanitarnej;

- odwodnieniem liniowym i kanalizacją deszczową do zbiornika wód opadowych;

- zewnętrznymi zalicznikowymi odcinkami instalacji elektrycznej (do zasilania budynku, wiat, instalacji ładowania pojazdów, szlabanów), instalacja od agregatu prądotwórczego;

- instalacją fotowoltaiczną wolnostojącą wraz z zewnętrzną instalacją elektryczną;

- infrastrukturą drogową (drogą pożarową ze stanowiskami poboru wody, miejscami postojowymi, placami utwardzonymi, dojściami i dojazdy).

·Wszystkie wymienione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wezwaniu składniki posiadają charakter pomocniczy względem lokalu niemieszkalnego (Budynek), stanowiącego główny obiekt planowanego przedsięwzięcia. Planowana inwestycja dotyczy (...), a wszystkie wymienione składniki pełnią funkcję wspomagającą, techniczną, organizacyjną lub operacyjną, niezbędną do właściwego funkcjonowania centrum. Obiekty te nie stanowią samodzielnych funkcjonalnie jednostek, lecz pozostają integralnie związane z podstawowym przeznaczeniem obiektu głównego, jakim jest świadczenie usług (...).

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

Czy którykolwiek z poniższych składników:

- magazyn, pomieszczenia administracyjno-biurowe, pomieszczenia socjalne, techniczne i obsługi klientów) wraz z wiatą składowania odpadów (innych niż niebezpieczne), dwóch pylonów reklamowych, wiaty rowerowej, dwóch wiat palarni, paczkomatu, zbiornika naziemnego otwartego do celów ppoż i odprowadzenia wód opadowych oraz niezbędną infrastrukturą techniczną:

- wewnętrznymi instalacjami: wodociągową, hydrantową, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania (pompa ciepła), gazową, elektryczną, odgromową, teletechniczną niskoprądową, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji;

- zewnętrzną instalacją wodociągową do napełniania zbiornika ppoż;

- zewnętrznym odcinkiem instalacji kanalizacji sanitarnej;

- odwodnieniem liniowym i kanalizacją deszczową do zbiornika wód opadowych;

- zewnętrznymi zalicznikowymi odcinkami instalacji elektrycznej (do zasilania budynku, wiat, instalacji ładowania pojazdów, szlabanów), instalacja od agregatu prądotwórczego;

- instalacją fotowoltaiczną wolnostojącą wraz z zewnętrzną instalacją elektryczną;

- infrastrukturą drogową (drogą pożarową ze stanowiskami poboru wody, miejscami postojowymi, placami utwardzonymi, dojściami i dojazdy).

będzie miał/ma charakter pomocniczy (jest/będzie obiektem pomocniczym) względem lokalu niemieszkalnego (Budynku)”?

Jeśli tak, proszę żeby Pan wskazał:

a) Który to składnik/które to składniki?

b) Wobec czego stanowi/będzie stanowił obiekt pomocniczy?

·Budynek zostanie zaklasyfikowany do grupy 10 KŚT [powinno być grupy 1 KŚT lub podgrupy 10 KŚT - przypis organu podyktowany:

treścią rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) z 3 października 2016 r. (t. j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1864), stosownie do której:

w niniejszej klasyfikacji wyodrębnia się na pierwszym szczeblu podziału klasyfikacyjnego 10 następujących jednocyfrowych grup środków trwałych (…)

informacją, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zamierza Pan wybudować budynek niemieszkalny,

częścią Pana własnego stanowiska w sprawie, z którego wynika, że: „planuje Pan wybudować we własnym zakresie Budynek niemieszkalny stanowiący (...), zaliczający się do grupy 1, podgrupy 10 Klasyfikacji Środków Trwałych, a następnie wprowadzić go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych Pana przedsiębiorstwa”],

·Planowana data przyjęcia budynku do użytkowania to październik/listopad 2025 r. Budynek zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych po tej dacie.

·Amortyzacja rozpocznie się od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym budynek zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

·Budowa Budynku - od rozpoczęcia do zakończenia prac budowlanych - jest i będzie realizowana - w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej - przez Pana.

·Budowa Budynku rozpoczęła się (...) 2025 r.

·Planowana data przyjęcia budynku do użytkowania to październik/listopad 2025 r.

·Budynek:

a)będzie stanowił w całości Pana własność Pana,

b)będzie używany przez okres dłuższy niż jeden rok,

c)zostanie oddany do używania na podstawie umowy najmu/dzierżawy,

d)zostanie przyjęty do używania na przełomie października/listopada 2025 r.,

e)budynek na dzień przyjęcia do używania będzie kompletny i zdatny do użytku.

·Budynek będzie przedmiotem wynajmu długoterminowego.

·Planowana data przyjęcia Budynku do użytkowania to październik/listopad 2025 r., na dzień sporządzenia niniejszego pisma [22 kwietnia 2025 r. - przypis organu], Budynek nie jest wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy w świetle art. 22j ust. 7-11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będąc mikroprzedsiębiorcą, będzie Pan uprawniony do ustalenia indywidualnej, podwyższonej stawki amortyzacji oraz do skrócenia okresu amortyzacji do 10 lat, w sytuacji, gdy Budynek niemieszkalny, który zamierza Pan wybudować, usytuowany zostanie na obszarze gminy X, powiat (...), w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz, w której wskaźnik zamożności gminy jest mniejszy niż 100% wskaźnika zamożności wszystkich gmin w roku bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę, jak również, w którym przeciętna stopa bezrobocia dla gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym wybudowany zostanie Budynek (powiat (...)), wynosi od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, ustalonej w roku bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, spełnione zostały wszystkie przesłanki do zastosowania wobec Pana, indywidualnej, podwyższonej stawki amortyzacji oraz skróconego okresu amortyzacji Budynku do 10 lat.

Podał Pan, że jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, zatem skutki podatkowe amortyzacji Budynku, jakie powstaną po Pana stronie powinny być oceniane przez pryzmat uregulowań ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podkreślił Pan, że zgodnie z art. 22j ust. 7 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnicy będący mikro-przedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych będących budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami, zaliczonymi do grupy 1 i 2 Klasyfikacji, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych danego podatnika, w przypadku gdy ten środek trwały znajduje się na obszarze:

1)gminy zlokalizowanej w powiecie lub miasta na prawach powiatu, w których przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, oraz

2)gminy lub miasta na prawach powiatu, w których indywidualny wskaźnik zamożności gminy lub miasta na prawach powiatu jest mniejszy niż 100% wskaźnika zamożności wszystkich gmin lub miast na prawach powiatu.

Zgodnie z art. 22j ust. 8 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku, gdy środek trwały, o którym mowa w ust. 7, znajduje się na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi:

1)od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju - okres amortyzacji dla tego środka trwałego nie może być krótszy niż 10 lat;

2)powyżej 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju - okres amortyzacji dla tego środka trwałego nie może być krótszy niż 5 lat.

Zauważa Pan, że w dalszej cześć ustawy, w art. 22j ust. ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych doprecyzowano, że spełnienie warunków, o których mowa w ust. 7, ustala się na miesiąc, w którym wystąpiło jedno z następujących zdarzeń:

1)uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę;

2)upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec dokonanego zgłoszenia budowy albo wydano zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia takiego sprzeciwu;

3)środek trwały został po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - w przypadku gdy budowa tego środka trwałego nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy lub z innych przyczyn nie doszło do wydania takiej decyzji albo dokonania takiego zgłoszenia.

Wskazał Pan również, że zgodnie z art. 22j ust. 10 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, przez przeciętną stopę bezrobocia w powiecie i przeciętną stopę bezrobocia w kraju, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i ust. 8, rozumie się przeciętną stopę bezrobocia w powiecie i przeciętną stopę bezrobocia w kraju ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 82 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w roku bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym wystąpiło zdarzenie określone w ust. 9. Przez przeciętną stopę bezrobocia w powiecie rozumie się także przeciętną stopę bezrobocia w mieście na prawach powiatu.

Co więcej, zgodnie z art. 22j ust. 11 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, przez indywidualny wskaźnik zamożności gminy lub miasta na prawach powiatu i wskaźnik zamożności wszystkich gmin lub miast na prawach powiatu, o których mowa w ust. 7 pkt 2, rozumie się odpowiednio wskaźniki w rozumieniu art. 24 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1572) stanowiące podstawę do wyliczenia kwot potrzeb wyrównawczych na rok bezpośrednio poprzedzający rok, w którym wystąpiło zdarzenie określone w ust. 9.

Podał Pan, że zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 572 (z 24 października 2024 r.), indywidualny wskaźnik zamożności jednostki samorządu terytorialnego oblicza się, dzieląc sumę podstawowych dochodów podatkowych danej jednostki samorządu terytorialnego przez przeliczeniową liczbę mieszkańców tej jednostki samorządu terytorialnego, z kolei zgodnie z ust. 4 tego przepisu, wskaźnik zamożności danej kategorii jednostek samorządu terytorialnego ustala się, dzieląc sumę podstawowych dochodów podatkowych odpowiednio wszystkich jednostek samorządu terytorialnego danej kategorii przez przeliczeniową liczbę mieszkańców tej kategorii jednostek samorządu terytorialnego.

Indywidualny wskaźnik zamożności gminy (czyli wskaźnik dochodów podatkowych na mieszkańca), oblicza się, dzieląc sumę podstawowych dochodów podatkowych danej jednostki samorządu terytorialnego przez przeliczeniową liczbę mieszkańców tej jednostki – wskaźnik G.

Wskaźnik zamożności dla wszystkich gmin oblicza się dzieląc sumę podstawowych dochodów podatkowych wszystkich jednostek samorządu terytorialnego przez przeliczeniową liczbę mieszkańców tych jednostek samorządu terytorialnego – wskaźnik Gg.

Podkreślił Pan, że planuje Pan wybudować we własnym zakresie Budynek niemieszkalny stanowiący (...), zaliczający się do grupy 1, podgrupa 10 Klasyfikacji Środków Trwałych, a następnie wprowadzić go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych Pana przedsiębiorstwa.

Budynek ten zlokalizowany zostanie w miejscowości X, gmina (...), powiat (...).

Zaznaczył Pan, że Minister Finansów opublikował wskaźniki dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca dla poszczególnych gmin (wskaźniki G), powiatów (wskaźniki P) i województw (wskaźniki W), stanowiące podstawę do wyliczenia rocznych kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat do budżetu państwa na rok 2023.

Wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie X, tj. wskaźnik G - wyniósł w roku 2023: (...) zł, z kolei wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, tj. Gg - w roku 2023 wyniósł: 2.246,66 zł, w związku z tym indywidualny wskaźnik zamożności w gminie X jest mniejszy, niż 100% wskaźnika zamożności dla wszystkich gmin.

Ponadto zauważa Pan, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, obwieszczeniem z 28 września 2023 r. , w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów, na podstawie art. 82 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735, 1429, 1723 i 1737) ogłosił, że przeciętna stopa bezrobocia w kraju, według stanu na dzień 30 czerwca 2023 r., wyniosła 5,1%. Z kolei przeciętna stopa bezrobocia dla powiatu (...) według stanu na 30 czerwca 2023 roku wyniosła: (...) %.

W związku z powyższym, podał Pan, że wskaźnik bezrobocia dla powiatu (...) wyniósł na - 30 czerwca 2023 r.: (...)% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju (kryterium ustalającym jest co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju).

Powyższe - w Pana ocenie - oznacza, że zgodnie z art. 22j ust. 7 pkt 1 i pkt 2 w związku z art. 22j ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwalifikuje się Pan do zastosowania wobec Pana indywidualnej, podwyższonej stawki amortyzacji oraz skróconego okresu amortyzacji Budynku do 10 lat.

Mając zatem na względzie:

·  status mikroprzedsiębiorcy,

·lokalizację i klasyfikację Budynku niemieszkalnego, a także fakt, że Budynek zostanie wybudowany we własnym zakresie i wprowadzony po raz pierwszy do Pana ewidencji środków trwałych podatnika,

·wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie X na rok 2023,

·przeciętną stopę bezrobocia dla powiatu (...) na rok 2023,

- uważa Pan, że będzie Pan uprawniony do:

·rozliczenia kosztu wytworzenia Budynku, według indywidualnych podwyższonych stawek amortyzacji,

·skrócenia okresu amortyzacji środków trwałych w postaci Budynku o funkcji niemieszkalnej, do 10 lat.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym oraz powyższym uzasadnieniem, zwraca się o Pan potwierdzenie, że zaprezentowane powyżej stanowisko i rozumienie treści przepisów podatkowych jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodów prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów wskazanej ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym, związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Z uwagi na fakt, że niektóre składniki majątku wykorzystywane są przez podatników w dłuższym okresie czasu, a nie tylko w roku ich nabycia/wytworzenia, ustawodawca przyjął zasadę, że wydatki na ich nabycie/wytworzenie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów sukcesywnie, w miarę ich zużycia.

Stosownie bowiem do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. W przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zasady dotyczące dokonywania odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (odpisów amortyzacyjnych) zawarte zostały w art. 22a-22o tej ustawy. Najważniejsze jest jednak to, że zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Z przytoczonego przepisu wynika więc, że środki trwałe podlegają amortyzacji, o ile spełniają następujące warunki:

·stanowią własność lub współwłasność Podatnika,

·zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie przez podatnika,

·są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,

·przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok,

·są wykorzystywane przez podatnika m.in. na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Zgodnie art. 22h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l i 22ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonej w art. 22i‑22k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji, wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

Jak stanowi natomiast art. 22i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 22j-22ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Z powyższych regulacji wynika więc, że to do podatnika należy wybór metody amortyzacji. Wyboru tego dokonuje się dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzowania i stosuje się aż do pełnego zamortyzowania tego składnika.

Przedmiot Pana pytania stanowi ustalenie, czy w świetle art. 22j ust. 7-11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będąc mikroprzedsiębiorcą, będzie Pan uprawniony do ustalenia indywidualnej, podwyższonej stawki amortyzacji oraz do skrócenia okresu amortyzacji do 10 lat, w sytuacji, gdy Budynek niemieszkalny, który zamierza Pan wybudować usytuowany zostanie na obszarze gminy X, powiat (...), w której:

·przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,

·wskaźnik zamożności gminy jest mniejszy niż 100% wskaźnika zamożności wszystkich gmin w roku bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę, jak również,

·przeciętna stopa bezrobocia dla gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym wybudowany zostanie Budynek (powiat (...)), wynosi od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, ustalonej w roku bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę.

We wniosku wskazał Pan, że decyzja zatwierdzająca projekt zagospodarowania działki, projekt architektoniczno‑budowlany i udzielająca pozwolenia na opisaną budowę stała się prawomocna 27 grudnia 2024 r.

Skoro spełnienie warunków, umożliwiających stosownie wskazanej w art. 22j ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych preferencji, zgodnie z art. 22j ust. 9 tej ustawy:

(…) ustala się na miesiąc, w którym wystąpiło jedno z następujących zdarzeń:

1) uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę;

2) upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec dokonanego zgłoszenia budowy albo wydano zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia takiego sprzeciwu;

3) środek trwały został po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - w przypadku gdy budowa tego środka trwałego nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy lub z innych przyczyn nie doszło do wydania takiej decyzji albo dokonania takiego zgłoszenia

- to określenie, czy spełnił Pan wszystkie przesłanki umożliwiające ustalenie stawki amortyzacyjnej w oparciu o powyższą regulację, wymaga - w Pana przypadku - analizy przepisów w brzemieniu obowiązującym w miesiącu uprawomocnienia się decyzji o pozwoleniu na budowę.

Zaznaczam jednak, że art. 22j ust. 7, 10 i 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został poddany nowelizacji. Zmiana dokonana 1 października 2024 r., w art. 57 w związku z art. 99 ust. 1 i 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1572 ze zm.) - przesądza, że:

1. Przepisy art. 22j ust. 7, 10 i 11 ustawy zmienianej w art. 57, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2026 r.

2. Do dnia 31 grudnia 2025 r. podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych stosują przepisy art. 22j ust. 7, 10 i 11 ustawy zmienianej w art. 57, w brzmieniu dotychczasowym.

Zatem, mając na uwadze dokonane wyżej ustalenia, wskazuję, że zgodnie z art. 22j ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w miesiącu, w którym uprawomocniła się wskazana przez Pana decyzja o pozwoleniu na budowę Budynku:

Podatnicy będący mikroprzedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych będących budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami, zaliczonymi do grupy 1 i 2 Klasyfikacji, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych danego podatnika, w przypadku gdy ten środek trwały znajduje się na obszarze gminy:

1)zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, oraz

2)w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie jest mniejszy niż 100% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin.

Na podstawie art. 22j ust. 8 tej ustawy we wskazanym wyżej brzmieniu:

W przypadku gdy środek trwały, o którym mowa w ust. 7, znajduje się na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi:

1)od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju - okres amortyzacji dla tego środka trwałego nie może być krótszy niż 10 lat;

2)powyżej 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju - okres amortyzacji dla tego środka trwałego nie może być krótszy niż 5 lat.

Wyjaśniam również, że zgodnie z art. 22j ust. 10-13 cytowanej wersji ustawy:

10. Przez przeciętną stopę bezrobocia w powiecie i przeciętną stopę bezrobocia w kraju, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i ust. 8, rozumie się przeciętną stopę bezrobocia w powiecie i przeciętną stopę bezrobocia w kraju ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 82 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w roku bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym wystąpiło zdarzenie określone w ust. 9.

11. Przez wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie i wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, o których mowa w ust. 7 pkt 2, rozumie się odpowiednio wskaźnik G i wskaźnik Gg w rozumieniu art. 20 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2267, z 2023 r. poz. 1586 i 2005 oraz z 2024 r. poz. 123), stanowiące podstawę do wyliczenia kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej na rok bezpośrednio poprzedzający rok, w którym wystąpiło zdarzenie określone w ust. 9.

12. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku, ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski”, wartości wskaźników, o których mowa w ust. 11.

13. Pomoc, o której mowa w ust. 7, stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

We wniosku podał Pan m.in., że:

·posiada Pan status mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców,

·w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zamierza Pan wybudować budynek niemieszkalny stanowiący (...), na działkach numer: 1 i 2, stanowiących Pana własność prywatną,

owłasność działki ewidencyjnej numer: 1, nabył Pan na podstawie umowy zamiany nieruchomości zawartej (...) 2024 r.,

owłasność działki ewidencyjnej numer: 2 nabył Pan na podstawie umowy sprzedaży z (...) 2023 r.,

odziałki nie wchodziły w skład innej nieruchomości,

o(...) 2024 r. Starosta (...) zatwierdził projekt zagospodarowania działki, projekt architektoniczno‑budowlany i udzielił pozwolenia na budowę obejmujący: (...) zlokalizowanego na działkach numer: 1 i 2 w miejscowości X, powiat (...),

·do momentu rozpoczęcia budowy Budynku, działki o numerach: 1 i 2 nie były zabudowane,

·budowa Budynku rozpoczęła się (...) 2025 r.,

·budowa Budynku - od rozpoczęcia do zakończenia prac budowlanych - jest i będzie realizowana przez Pana w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej,

·planowana data przyjęcia budynku do użytkowania to październik/listopad 2025 r.,

·Budynek zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych po tej dacie,

·Budynek zostanie zaklasyfikowany do grupy 10 KŚT [powinno być grupy 1 KŚT lub podgrupy 10 KŚT - przypis organu podyktowany:

treścią rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) z 3 października 2016 r. (t. j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1864), stosownie do której:

w niniejszej klasyfikacji wyodrębnia się na pierwszym szczeblu podziału klasyfikacyjnego 10 następujących jednocyfrowych grup środków trwałych (…)

informacją, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zamierza Pan wybudować budynek niemieszkalny,

częścią Pana własnego stanowiska w sprawie, z którego wynika, że: „planuje Pan wybudować we własnym zakresie Budynek niemieszkalny stanowiący (...), zaliczający się do grupy 1, podgrupy 10 Klasyfikacji Środków Trwałych, a następnie wprowadzić go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych Pana przedsiębiorstwa”],

oraz

obędzie stanowił w całości Pana własność,

obędzie używany przez okres dłuższy niż jeden rok,

ozostanie przyjęty do używania na przełomie października/listopada 2025 r.,

obudynek na dzień przyjęcia do używania będzie kompletny i zdatny do użytku.

Ponadto, odniósł się Pan do również do wskazanych w art. 22j ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskaźników, informując, że:

·przeciętna stopa bezrobocia na obszarze powiatu (...), według stanu na dzień 30 czerwca 2023 r., wynosiła: (...)%.

·przeciętna stopa bezrobocia w kraju, według stanu na dzień 30 czerwca 2023 r., wyniosła: 5,1 %.

·wskaźnik dochodów podatkowych prezentowany przez Ministra Finansów, na jednego mieszkańca w gminie X, tj. wskaźnik G - wyniósł w roku 2023: (...) zł,

·wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, tj. wskaźnik Gg w roku 2023 wyniósł: 2.246,66 zł.

Podkreślam, że ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 475), w art. 82 określa, że:

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w terminie do dnia 30 września każdego roku, ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, przeciętną stopę bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów według stanu na dzień 30 czerwca danego roku.

Stosownie do Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów z 28 września 2023 r. (t. j. M.P. z 2023 r. poz. 1058)

(…) przeciętna stopa bezrobocia w kraju, według stanu na dzień 30 czerwca 2023 r., wyniosła 5,1%.

Przeciętną stopę bezrobocia na obszarze powiatów, według stanu na 30 czerwca 2023 r., ujęto natomiast w tabeli stanowiącej załącznik do tego Obwieszczenia. Zgodnie z tą tabelą przeciętna stopa bezrobocia na obszarze powiatów według stanu na dzień 30 czerwca 2023 r. dla powiatu (...) wynosiła: (...)%.

Natomiast, zaprezentowany przez Ministerstwo Finansów:

·wskaźnik G - podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca gminy przyjęty do obliczania subwencji wyrównawczej na 2023 r. dla gminy X wynosi: (...) zł.

·wskaźnik Gg dla kraju wynosi: 2246,66 zł.

W uzasadnieniu Pana własnego stanowiska w sprawie zrównuje Pan jednak wskaźnik „dochodów podatkowych na jednego mieszkańca gminy” z „indywidualnym wskaźnikiem zamożności gminy”. Podkreślam zatem, że:

·zgodnie z przywołaną wyżej nowelizacją z 1 października 2024 r. (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1572 ze zm.):

Do dnia 31 grudnia 2025 r. podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych stosują przepisy art. 22j ust. 7, 10 i 11 ustawy zmienianej w art. 57, w brzmieniu dotychczasowym

·pojęcie „dochodów podatkowych na jednego mieszkańca gminy” należy utożsamiać z następującymi przymiotami:

oart. 20 ust. 4 i 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (przepisy, do których odsyła art. 22j ust. 11 ustawy o podatku chodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2025 r.):

4. Wskaźnik G oblicza się, dzieląc kwotę dochodów podatkowych gminy, o których mowa w ust. 3 pkt 1-8, ustalanych z uwzględnieniem art. 32 ust. 1 i 3, za rok poprzedzający rok bazowy oraz planowanych na rok budżetowy dochodów określonych w ust. 3 pkt 9 i 10 z uwzględnieniem korekty, o której mowa w art. 9c, przez liczbę mieszkańców gminy.

5. Wskaźnik Gg oblicza się, dzieląc sumę dochodów podatkowych wszystkich gmin, ustalonych w sposób określony w ust. 4, przez liczbę mieszkańców kraju.

oart. 24 ust. 3 i 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialne (przepisy, do których odsyła art. 22j ust. 11 ustawy o podatku chodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r.)

3. Indywidualny wskaźnik zamożności jednostki samorządu terytorialnego oblicza się, dzieląc sumę podstawowych dochodów podatkowych danej jednostki samorządu terytorialnego przez przeliczeniową liczbę mieszkańców tej jednostki samorządu terytorialnego.

4. Wskaźnik zamożności danej kategorii jednostek samorządu terytorialnego ustala się, dzieląc sumę podstawowych dochodów podatkowych odpowiednio wszystkich jednostek samorządu terytorialnego danej kategorii przez przeliczeniową liczbę mieszkańców tej kategorii jednostek samorządu terytorialnego.

Mając zatem na względzie:

·przywołane wyżej „zrównanie”,

·Pana dalszą argumentacją opartą o:

ostatus mikroprzedsiębiorcy,

olokalizację i klasyfikację Budynku niemieszkalnego, a także fakt, że Budynek zostanie wybudowany we własnym zakresie i wprowadzony po raz pierwszy do Pana ewidencji środków trwałych podatnika,

owskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie X na rok 2023,

oprzeciętną stopę bezrobocia dla powiatu (...) na rok 2023,

·przedstawione przez Pana wartości wskaźników

- zgadzam się z Panem, że Budynek znajduje się na obszarze gminy:

·zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, oraz

·w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie jest mniejszy niż 100% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin.

Uznaję zatem, że - w stosunku do tego środka trwałego - będzie Pan uprawniony do ustalenia stawki amortyzacyjnej w sposób indywidualny - zgodnie z art. 22j ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, podnoszona przez Pana okoliczność, że wskaźnik bezrobocia dla powiatu (...) mieści się w przedziale od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju - umożliwia Panu ustalenie (trwania) amortyzacji - dla tego środka trwałego - na okres nie krótszy niż 10 lat. Zatem, będzie Pan mógł „skrócić okres amortyzacji Budynku” do 10 lat.

Z wyżej podanych powodów, Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w - wynikającym z wniosku - okresie [art. 22j ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 99 ust. 1 i 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego].

Jak już bowiem wskazałem, art. 22j ust. 7, 10 i 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został poddany nowelizacji. Zmiana dokonana 1 października 2024 r., w art. 57 w związku z art. 99 ust. 1 i 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1572 ze zm.) - przesądza, że:

1. Przepisy art. 22j ust. 7, 10 i 11 ustawy zmienianej w art. 57, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2026 r.

2. Do dnia 31 grudnia 2025 r. podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych stosują przepisy art. 22j ust. 7, 10 i 11 ustawy zmienianej w art. 57, w brzmieniu dotychczasowym.

Końcowo zaznaczam, że:

·przedstawiany przez Pana zakres żądania (zadane pytania) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,

·niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości dokonanej klasyfikacji opisanego środka trwałego. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania środka trwałego do właściwej grupy spoczywa na Podatniku,

·przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Z powyższych powodów niniejszej odpowiedzi udzielam wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).