Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 21 maja 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani podatkową rezydentką Polski i realizuje bezpośrednio, osobiście, cele programu powierzonego przez X, poprzez świadczenie usług dla tej organizacji.

Obecnie realizowany kontrakt, z (...) lutego 2025 roku, zawarty jest pomiędzy agendą X w (...) a Panią jako konsultantką. Zgodnie z brzmieniem Kontraktu, realizacja Programu nie odbywa się w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Konsultantka nie jest ani "członkiem personelu" w rozumieniu Regulaminu pracowniczego X oraz polityk i procedur (...), ani "urzędnikiem" w rozumieniu Konwencji o przywilejach i immunitetach X.

Przedmiotem umowy jest opracowanie studium dotyczącego sytuacji małoletnich bez opieki oraz dzieci oddzielonych od opiekunów (dalej: UASC) przebywających w polskim systemie pieczy zastępczej, w tym dzieci z Ukrainy i dzieci narodowości trzecich.

Zakres współpracy obejmuje analizę sytuacji o następującym zakresie i celach:

  • przegląd rozwiązań w zakresie opieki nad UASC z Ukrainy i narodowości trzecich w Polsce - aktualny pobyt, system tymczasowych opiekunów, monitorowanie tymczasowych opiekunów i dzieci, wsparcie udzielane za pośrednictwem organów pomocy społecznej i ochrony dzieci;
  • określenie liczby UASC ukraińskich i narodowości trzecich przebywających w polskiej pieczy zastępczej, w tym rodzajów pieczy zastępczej, w których są umieszczeni;
  • przedstawienie zaleceń dotyczących wzmocnienia mechanizmów ochronnych i wyeliminowania luk w obecnej opiece i ochronie UASC (z Ukrainy i narodowości trzecich) w Polsce.

Wyniki Pani pracy muszą zostać zaakceptowane przez (...), aby można je było uznać za zadowalające. Płatności będą dokonywane w transzach po otrzymaniu wyników. Należy przedłożyć rozliczenie wraz z zaświadczeniem kierownika o zadowalającym wykonaniu usług. Umowa została zawarta na czas określony, wynagrodzenie wypłacane będzie na Pani rachunek bankowy i pochodzi bezpośrednio ze środków (...).

(...) jest oficjalną agendą X, działającą na podstawie porozumienia z rządem Polski, utworzoną w celu prowadzenia (...)

Usługi świadczone przez Panią, nie są prowadzone w ramach działalności gospodarczej, usługi mają charakter ekspercki na potrzeby działań humanitarnych realizowanych przez X, bezpośrednio związanych i potrzebnych do realizacji celów tej organizacji. Wynagrodzenie wypłacane z tytułu umowy „Consultant Contract” jest zatem świadczeniem realizowanym na rzecz organizacji międzynarodowej, stanowi realizację konkretnych celów wpisanych w działalność statutową X.

Uzupełnienie wniosku

X jest międzynarodową organizacją, która poprzez swoje agendy, w tym (...) udziela bezzwrotnej pomocy na realizację różnych programów rozwojowych i humanitarnych. Została Pani zatrudniona jako (...), w ramach działań które są finansowane z bezzwrotnej pomocy.

Konsultanci, w tym Pani, są zatrudniani przez (...) ze względu na wiedzę specjalistyczną w określonej dziedzinie. Zapewniają specjalistyczne usługi dla inicjatyw ograniczonych czasowo.

Wynagrodzenie jest wypłacane z bezzwrotnej pomocy, która pochodzi ze środków międzynarodowych (...). Środki zostały przyznane na działania Biura (...).

Podmiotem, któremu powierzono realizację programu jest Biuro (...), a Pani jest zatrudniona na podstawie wskazanej we wniosku umowy przez tę organizację do realizacji określonych usług, w ramach jego działań.

Uprawnienie do otrzymywania wskazanego we wniosku wynagrodzenia wynika wyłącznie z zawartej przez Panią umowy.

Usługi wykonywane w ramach zawartego kontraktu są wykonywane wyłącznie na terenie Polski.

Pytanie

W związku z opisem stanu faktycznego, wnosi Pani o potwierdzenie, że wynagrodzenie z tytułu umowy z (...), jako agendą X, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku obecnego Kontraktu na świadczenie usług w powyższym zakresie i otrzymaniu wynagrodzenia zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym dochód Wnioskodawczyni otrzymany w ramach Kontraktu podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Wynagrodzenie uzyskiwane przez Panią podstawie umowy z (...):

  •  jest wypłacane przez (...);

- dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie § 7 Konwencji dotyczącej przywilejów i immunitetów Narodów Zjednoczonych zatwierdzonej przez Ogólne Zgromadzenie Narodów Zjednoczonych w dniu 13 lutego 1948 i ratyfikowanej przez Polskę na mocy ustawy z dnia 14 listopada 1947 r. (Dz. U. z 1948 r. Nr 39, poz. 286), nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Nie jest Pani zobowiązana do samodzielnego rozliczania tego wynagrodzenia ani do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym dochód otrzymany w ramach Kontraktu podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Uzasadnienie potrzeby wydania interpretacji:

Pani wątpliwości wynikają z nietypowego charakteru kontraktu z organizacją międzynarodową, braku statusu pracownika oraz braku płatnika podatku po stronie (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Z treści wniosku i jego uzupełnień wynika, że jest Pani polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Zawarła Pani (...) lutego 2025 r. kontrakt z (...) w ramach którego występuje Pani jako konsultantka. Zgodnie z brzmieniem Kontraktu, realizacja Programu nie odbywa się w ramach prowadzonej Pani działalności gospodarczej. Nie jest Pani ani "członkiem personelu" w rozumieniu Regulaminu pracowniczego X (...). Przedmiotem zawartej umowy jest opracowanie studium dotyczącego sytuacji małoletnich bez opieki oraz dzieci oddzielonych od opiekunów przebywających w polskim systemie pieczy zastępczej, w tym dzieci z Ukrainy i dzieci narodowości trzecich. Umowa została zawarta na czas określony, wynagrodzenie wypłacane będzie na Pani rachunek bankowy i pochodzi bezpośrednio ze środków X. Wynagrodzenie to jest wypłacane z bezzwrotnej pomocy, która pochodzi ze środków(...). Ponadto podkreśla Pani, że realizuje bezpośrednio i osobiście cele programu powierzonego przez X poprzez świadczenie usług na rzecz tej organizacji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium dotyczące pochodzenia środków finansowych, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie została również spełniona przesłanka wynikająca z lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak Pani wskazała – X jest międzynarodową organizacją, która poprzez swoje (...) udziela bezzwrotnej pomocy na realizację różnych programów rozwojowych i humanitarnych. Została Pani zatrudniona jako (...), w ramach działań które są finansowane z bezzwrotnej pomocy. Usługi świadczone przez Panią, nie są prowadzone w ramach działalności gospodarczej, usługi mają charakter ekspercki na potrzeby działań humanitarnych realizowanych przez (...), bezpośrednio związanych i potrzebnych do realizacji celów tej organizacji. Wynagrodzenie wypłacane z tytułu umowy „Consultant Contract” jest zatem świadczeniem realizowanym na rzecz organizacji międzynarodowej, stanowi realizację konkretnych celów wpisanych w działalność statutową (...).

Zatem, do otrzymanego przez Panią wynagrodzenia finansowanego z budżetu X udzielającej bezzwrotnej pomocy, będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.